آهن آنلاین

کارخانه های فولاد ایران

کارخانه های فولاد ایران

یکی از بزرگ‌ترین کشورهای فعال در حوزه صنایع فولاد در خاورمیانه، کشور ایران است که در این زمینه سابقه‌ای طولانی دارد. این صنعت را می‌توان یکی از اصلی‌ترین عوامل پویایی اقتصاد ایران دانست. به عبارت دیگر موقعیت جغرافیایی کشور ما، از لحاظ دسترسی داشتن به بزرگ‌ترین منابع انرژی فسیلی و داشتن معادن بسیار، تاثیر بسزایی در رشد درآمد ارزی داشته است. به همین علت در سال‌های اخیر تعداد کارخانه‌های فولاد و آهن در کشور ما افزایش یافته است، بطوریکه ظرفیت کل تولید فولاد ایران حدود 34 میلیون تن در سال است که بزرگترین کارخانه‌های فولاد در شهرهای اصفهان، اهواز و بندرعباس واقع شده‌اند. دولت ایران سرمایه گذاری هنگفتی در این صنعت کرده است تا اطمینان حاصل کند که این صنعت در مقیاس جهانی رقابتی باقی می ماند.

علیرغم تحریم های اقتصادی اعمال شده بر ایران، کارخانه های فولاد ایران به تولید فولاد با نرخ چشمگیر ادامه داده اند. ایران در سال های اخیر در تولید فولاد به خودکفایی رسیده و حتی صادرات فولاد را به کشورهای دیگر آغاز کرده است که تاثیر بسزایی بر قیمت آهن دارد. موفقیت صنعت فولاد ایران گواهی بر تلاش و فداکاری مردم ایران است. با نگاهی به آینده، کارخانه های فولاد ایران برای ادامه رشد و توسعه آماده هستند. انتظار می رود تعهد دولت به صنعت و سرمایه گذاری آن در نوسازی تجهیزات و فرآیندها منجر به افزایش بهره وری و کارایی شود. کارخانه های فولاد ایران با نیروی کار ماهر و منابع فراوان این پتانسیل را دارند که در سال های آینده به یک بازیگر اصلی در صنعت فولاد جهانی تبدیل شوند.

اخیرا با افزایش سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و فناوری‌های حوزه فولاد، این صنعت دستخوش نوسازی و گسترش محصولات شده که درنهایت امکان تولید مقرون‌به‌صرفه و کارآمد را مهیا می‌کند. در این مطلب سعی داریم به بررسی لیست شرکت های فولادی ایران و محصولات آنها بپردازیم. پس برای کسب اطلاعات بیشتر، پیشنهاد می‌دهیم ادامه مطلب را از دست ندهید.

کارخانه‌های تولیدکننده محصولات فولادی

موارد استفاده فولاد در دنیا روز به روز گسترده‌تر می‌شود. با پیشرفت فناوری، فرآیند تولید فولاد نیز تغییرات بسیاری داشته است. بزرگ‌ترین کارخانه‌های تولیدکننده فولاد دنیا سعی در بالا بردن بهره‌وری و استفاده از سوخت‌های ارزان‌تر با توجه به موقعیت جغرافیایی خود داشته‌اند. تهیه محصولات فولادی مانند میلگرد، ورق، لوله، تیرآهن، پروفیل و قطعات صنعت خودرو و بسیاری دیگر از صنایع، می‌تواند ارزش افزوده بالایی ایجاد کند. بنابراین تولید محصولات فولادی بر تولید شمش و فولاد خام ارجحیت دارد. هر چند پایین بودن قیمت ضایعات آهن نسبت به شمش آهن، محرک خوبی برای استفاده از آن‌ها به عنوان مواد اولیه است ولی به علت کیفیت پایین این مواد، ترجیح داده نمی‌شوند. برای انجام مراحل بعد از تهیه فولاد مذاب یعنی نورد و ریخته‌گری، روش‌های متنوعی وجود دارد. کشور ما جز 15 کشور برتر جهان در زمینه تولید فولاد است. اما نام ایران در میان صادرکنندگان عمده محصولات فولادی به چشم نمی‌خورد. هر چند رفته رفته از میزان واردات محصولات فولادی کاسته می‌شود. در این بخش به معرفی برترین کارخانه‌ها تولید محصولات فولادی خواهیم پرداخت.

تعداد کارخانه های فولاد ایران

از زمان پیش از انقلاب اسلامی راه‌اندازی و ساخت کارخانه‌های فولاد در کشور ایران آغاز شده؛ اما بیشتر کارخانه‌های فعال در سه دهه اخیر فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. در حال حاضر صنعت فولاد از بیش از 50 کارخانه فولادسازی کوچک و بزرگ تشکیل شده که طیف گسترده‌ای از محصولات فولادی را تولید می‌کنند. از این محصولات می‌توان بیلت، ورق‌های فولادی نورد سرد و گرم، شمش، اسلب و محصولات روکش‌شده را نام برد.

از کارخانه‌های معروفی که در فهرست کارخانه‌های تولیدکننده محصولات فولادی هستند؛ می‌توان به کارخانه فولاد مبارکه اصفهان، فولاد غرب، راد همدان، اکسین اهواز، کارخانه ظفر بناب، شاهین بناب و... اشاره کرد. این کارخانه‌ها محصولات خود را با استفاده از مواد اولیه با کیفیت تولید می‌کنند و معمولا روی محصولات خود تست کیفی انجام می‌دهند.

از سوی دیگر تمامی محصولات خود را از نظر انعطاف‌پذیری، سایش، میزان مقاومت در برابر خوردگی و ضربه و سایر ویژگی‌های دیگر تست می‌کنند. به همین علت همراه محصول گواهینامه‌هایی که تعیین‌کننده سطح گرید کیفی هستند را به مشتری ارائه می‌دهند.

کارخانه های تولیدکننده پروفیل

کارخانه‌های تولید کننده قوطی پروفیل در ایران با توجه به نیاز روزافزون ساخت و ساز و صنعت ساختمانی در کشور، نقش مهمی را در تأمین مواد ساختمانی ایفا می‌کنند. این واحدها با بهره‌گیری از تجهیزات پیشرفته و فناوری‌های نوین، قوطی‌های پروفیل با ابعاد و اشکال متنوع تولید می‌کنند. قیمت پروفیل‌  تولیدی تا حد زیادی به جنس مورد استفاده، ضخامت، عرض و طول آنها متغیر است. تنوع در اندازه‌ها و ویژگی‌های فنی پروفیل‌ها، تأثیر به‌سزایی در تعیین قیمت نهایی دارد.

کارخانه‌های تولیدکننده ورق

ورق فولادی ماده اولیه مورد استفاده در بسیاری از صنایع و کارخانه فولاد مبارکه اصفهان از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان ورق فولادی در کشور است. ضخامت ورق‌های تولیدی این کارخانه بین 1.2 تا ۱۶ میلی‌متر است. ورق رنگی فولاد مبارکه تحت استاندارد JIS G3312 تولید می‌شود و در ساخت لوازم خانگی، کابینت‌سازی، سقف و بدنه ساختمان یا کارگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. ورق قلع‌اندود از دیگر محصولات تولیدی فولاد مبارکه است که مطابق با استانداردهای EN10203.91، JIS G 3303.87، MA623M.92 ساخته می‌شوند. عمده کاربرد این ورق در ساخت قوطی روغن و مواد غذایی، پانل‌های سقفی و فیلتر است. ورق آجدار این مجموعه نیز تحت استاندارد DIN10051 ساخته می‌شود و عمدتا در ساخت کف و بدنه آسانسور، اتوبوس، ماشین‌آلات تولید مواد غذایی و کشاورزی مصرف می‌شود. ورق گالوانیزه این مجموعه در بازار تقاضای بالایی داشته و از کیفیت و طول عمر و مقاومت بالایی برخوردار است. فولاد اکسین خوزستان، فولاد گیلان و فولاد کاویان از جمله بزرگ‌ترین تولیدکنندگان ورق فولادی هستند. برای مشاهده نرخ ورق در ضخامت و سایزهای مختلف به صفحه قیمت ورق سیاه مراجعه کنید.

 

در این تصویر می‌توانید یکی از کارخانه‌های تولیدکننده ورق فولادی را مشاهده کنید.
در این تصویر می‌توانید یکی از کارخانه‌های تولیدکننده ورق فولادی را مشاهده کنید.

 

کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد فولادی

با توجه به کاربرد گسترده میلگرد در صنعت ساختمان‌سازی، می‌توان آن را عمده‌ترین محصول فولادی دانست. از مطرح‌ترین صادرکنندگان میلگرد فولادی در خاورمیانه کشور ایران است. ذوب آهن اصفهان برترین تولیدکننده میلگرد در ایران شناخته شده است. این مجموعه برای اولین بار در ایران موفق به دریافت گواهی‌نامه استاندارد تولید با بالاترین سطح کیفی و گواهی‌نامه سیستم‌های مدیریت کیفیت ایزو ۹۰۰۱ در زمینه تولیدات شمش شده است. میلگرد ذوب آهن اصفهان به دو صورت ساده و آجدار و در دو نوع متفاوت دوکی و یکنواخت و مطابق با استاندارد ملی به شماره ۳۱۳۲ تولید و عرضه می‌شود. از دیگر تولیدکنندگان برتر میلگرد کشور می‌توان به کارخانه‌های فولاد کویر کاشان، مجنمع فولاد خراسان، فولاد آذربایجان میانه، فولاد آناهیتا گیلان، مجتمع فولاد روهینا، مجتمع فولاد بافق و مجتمع شاهین بناب اشاره کرد. مناسب بودن قیمت میلگرد بناب، نیشابور و … نیز باعث افزایش تقاضا جهت صادرات آن‌ها می‌شود.

 

در این تصویر می‌توانید یکی از کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد فولادی ایران را مشاهده کنید.
در این تصویر می‌توانید یکی از کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد فولادی ایران را مشاهده کنید.

 

کارخانه‌های تولیدکننده تیرآهن

کارخانه ذوب آهن اصفهان از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان انواع تیرآهن ساختمانی در ایران است. تیرهای IPN با استاندارد DIN 1025-1، تیرهای بال پهن موازی با استاندارد ISIRI 14484، تیرهای بال نیم‌پهن موازی با استاندارد DIN 1025-5 از جمله محصولات تولیدی این کارخانه در سایزهای مختلف هستند. کارخانه فایکو یا فولاد البرز ایرانیان از تولیدکنندگان اختصاصی تیرآهن IPE و INP محسوب می‌شود. کارخانه آرین فولاد از تولیدکنندگان دیگری است که بیشتر تیرهای بال پهن و بال نیم پهن موازی تولید می‌کند. از دیگر تولیدکنندگان برتر تیرآهن می‌توان به کارخانه شاهین بناب، فولاد خوزستان و جهان فولاد غرب اشاره کرد. برای مشاهده نرخ تیرآهن در انواع سایزها و برندهای مختلف به صفحه قیمت تیرآهن مراجعه کنید.

 

در این تصویر می‌توانید یکی از کارخانه‌های تولیدکننده تیرآهن را مشاهده کنید.
در این تصویر می‌توانید یکی از کارخانه‌های تولیدکننده تیرآهن را مشاهده کنید.

 

کارخانه‌های تولیدکننده لوله فولادی

کارخانه تولید لوله سپاهان از جمله برترین تولیدکنندگان داخلی لوله فولادی است. این مجموعه با سابقه چهل ساله و کیفیت بالای محصولات خود، لوله‌های فولادی را به کشورهای زیادی صادر کرده است. محصول تولیدی این مجموعه در صنایع مختلفی مانند لوازم خانگی، موتور سیکلت، اتوموبیل و دوچرخه به کار می‌رود. محصولات این کارخانه مطابق با استانداردهای روز دنیا تهیه می‌شود. علاوه بر مجموعه صنعتی سپاهان، مجموعه سپنتا نیز دارای کارخانه‌های مجهز بوده و انواع لوله فولادی و گالوانیزه شامل لوله گازی، لوله شوفاژی، لوله سیاه و لوله مبلی را با کیفیتی بسیار مطلوب تولید می‌کند. مجموعه سپنتا اولین تولیدکننده لوله فولادی در کشور محسوب می‌شود. کارخانه کچو واقع در استان اصفهان نیز از تولیدکنندگان برتر لوله ساختمانی و صنعتی، لوله داربستی و لوله ویژه گازرسانی است که ظرفیت تولید سالانه نزدیک به ۵۰۰ هزار تن در سال را داراست. کارخانه کیهان، یاران، لوله گستر اسفراین، مجموعه ایران اسپیرال و لوله‌سازی سدید از جمله برترین تولیدکنندگان انواع لوله فولادی در ایران هستند.

 

در این تصویر می‌توانید یکی از کارخانه‌های تولیدکننده لوله فولادی را مشاهده کنید.
در این تصویر می‌توانید یکی از کارخانه‌های تولیدکننده لوله فولادی را مشاهده کنید.

 

لیست کارخانه های ذوب آهن ایران

کشور ایران به علت وجود منابع طبیعی فراوان مانند زغال سنگ، سنگ آهن و سنگ آهک، به عنوان قطب تولید جهان شناخته می‌شود. در سال‌های اخیر به لیست شرکت‌های فولادی، چندین کارخانه دیگر اضافه شده که میزان تولید فولاد سالانه 34 میلیون تن شده است. برای افزایش ظرفیت میزان تولید، دولت ایران سعی دارد، میزان تولید سالانه خود را به بیش از 55 میلیون تن تا سال 2025 افزایش دهد.

از اقداماتی که برای رسیدن به این هدف در نظر گرفته شده، می‌توان بهبود زیرساخت‌ها، نوسازی تجهیزات کارخانه‌ها و سرمایه‌گذاری در فناوری مدرن را نام برد. انتظار می‌رود با سرمایه‌گذاری مستمر در توسعه و فناوری مدرن، این هدف ( افزایش میزان تولید) محقق شود. به‌طورکلی کارخانه ذوب فلزات بسیاری در کشور ایران وجود دارد که از شناخته‌شده‌ترین آنها می‌توان کارخانه ذوب آهن اصفهان، کارخانه اکسین اهواز، کارخانه فولاد مبارکه اصفهان و کارخانه ظفر بناب را نام برد. لازم به ذکر است که در سال‌های اخیر میزان ظرفیت تولید کارخانه فولاد ذوب آهن اصفهان و همچنین ساخت کارخانه‌های ذوب آهن در شهرهای دیگر با استفاده از ماشین‌آلات ساخت اروپا و ایتالیا، افزایش یافته است.

اگر بخواهید به صورت مستقیم محصولات موردنظر خود را از درب کارخانه تهیه کنید، این کار برای شما صرفه اقتصادی ندارد. به بیان ساده انجام این کار زمانی کم هزینه خواهد بود که فاصله مکانی شما به کارخانه فولادسازی کوتاه باشد. پس در صورت داشتن لیست کارخانه‌های ذوب آهن و داشتن اطلاعات درباره موقعیت مکانی آن‌ها، می‌توانید بدون واسطه و از درب کارخانه و یا به کمک واسطه‌های مطمئن خرید خود را انجام بدهید.

بزرگترین کارخانه های فولاد ایران

کشور ما یکی از 15 کشور برتر در سراسر دنیا در زمینه تولید فولاد شناخته می‌شود. توجه داشته باشید که در سال‌های اخیر در صنعت فولاد، سرمایه‌گذاری هنگفتی شده تا علاوه بر افزایش ظرفیت، در مدرن‌سازی امکانات تاثیر داشته باشد. برای اطلاع از شماره تماس کارخانه های فولاد می‌توانید با مراجعه به سایت آهن آنلاین، لیست تولیدکنندگان فولاد ایران را مشاهده کنید. از سوی دیگر برای بسیاری از برندها، امکان خرید مستقیم محصولات از درب کارخانه وجود ندارد. چرا که بیشتر این محصولات از طریق واسطه به سراسر کشور عرضه می‌شوند. این موضوع تاثیر بسزایی در حداقل‌سازی میزان اختلاف قیمت با کارخانه و کوتاه شدن دست دلالان داشته است. ناگفته نماند که صنایع بسیاری مانند ساختمان‌سازی، صنایع نفت‌ و گاز، خودروسازی، پتروشیمی، ساخت لوازم خانگی و... به صنعت فولاد وابسته هستند. به همین دلیل است که گسترش بازار فولاد و آهن با نوسانات قیمت در بازار مسکن، کشاورزی، خودرو و سایر موارد دیگر نقش پررنگی ایفا می‌کند.

 

در این تصویر می‌توانید یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های فولادی ایران را مشاهده کنید.
در این تصویر می‌توانید یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های فولادی ایران را مشاهده کنید.

 

آشنایی با کارخانه‌های فولادی ایران در آهن آنلاین

آشنایی با بزرگ‌ترین کارخانه‌های تولیدکننده فولاد ایران و جهان به ما در شناسایی و انتخاب بهترین و با کیفیت‌ترین محصولات فولادی کمک بزرگی خواهد کرد. همچنین شناخت جایگاه کشورمان در میان صنعت فولاد جهان می‌تواند بیانگر رشد یا افت اقتصاد کشورمان باشد. ایران با داشتن معادن غنی سنگ آهن و شرایط محیطی مطلوب امکان بالقوه برای رقابت در سطح جهانی را داراست. به هر حال میزان تولید و مصرف فولاد در تمام کشورها از مهم‌ترین شاخصه‌های توسعه‌یافتگی آن کشور محسوب می‌شود. تلاش کشورها تنها در تصاحب بالاترین میزان تولید فولاد خام نیست، بلکه رقابت بر سر ایجاد ارزش افزوده با تولید دیگر محصولات فولادی مانند میلگرد، لوله، پروفیل، قطعات فولادی صنایع مختلف و ورق فولادی است. با شناخت برترین کارخانه‌های تولید فولاد در جهان، از نظر شما برترین کشور دنیا در زمینه تولید و مصرف فولاد کدام است؟ پیش‌بینی شما از آینده صنعت فولاد کشورمان چیست؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

چه اقداماتی برای ارتقای بهره وری کارخانه های فولاد ایران انجام می شود؟

دولت ایران در سال های اخیر اقدامات متعددی برای افزایش کارایی صنعت فولاد خود انجام داده است. اینها شامل سرمایه گذاری در فناوری های جدید برای بهبود فرآیندهای تولید و کاهش هزینه ها، ترویج مصرف داخلی فولاد برای کاهش اتکا به صادرات و تشویق سرمایه گذاری خارجی در این بخش است. دولت همچنین برای رفع برخی از چالش های پیش روی این صنعت از جمله افزایش تولید داخلی مواد خام و تلاش برای بهبود روابط تجاری با سایر کشورها تلاش کرده است.

کارخانه های فولاد ایران با چه چالش هایی روبرو هستند؟

علیرغم جایگاه ایران به عنوان یک بازیگر اصلی در صنعت فولاد جهانی، این بخش در سال‌های اخیر با چالش‌هایی از جمله تحریم، کمبود مواد اولیه و کمبود سرمایه‌گذاری مواجه بوده است. این عوامل منجر به کاهش تولید فولاد در برخی از کارخانه ها شده و باعث شده است که آنها کمتر از ظرفیت کامل کار کنند.

وضعیت فعلی صنعت فولاد ایران چگونه است؟

صنعت فولاد ایران یکی از بزرگترین و مهمترین صنایع کشور است. این کشور دارای تعداد قابل توجهی کارخانه فولاد با ظرفیت تولید سالانه بیش از 30 میلیون تن است که آن را به بزرگترین تولید کننده فولاد در منطقه خاورمیانه تبدیل می کند.