آهن آنلاین
سرمایه گذاری در بازار آهن با خرید میلگرد و آهن آلات

سرمایه گذاری در بازار آهن با خرید میلگرد و آهن آلات

یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403
زمان مطالعه: 7 دقیقه

بازار آهن یکی از بازارهای ارزشمند کشور است که می‌توان در آن سرمایه‌گذاری کرد و به سود مناسبی دست یافت. درحال‌حاضر، اطلاعات کمی در خصوص سرمایه‌گذاری در بازار آهن وجود دارد؛ به‌همین‌خاطر، سرمایه‌گذاران در بازار فولاد کمتر از بازارهای دیگر هستند. البته این روند با افزایش آگاهی افراد قطعا تغییر خواهد کرد و به زودی شاهد افزایش سرمایه گذاری در آهن آلات خواهیم بود.  مردم ایران در سال‌های اخیر، با تورم بیشتر از هر مسئله دیگری دست و پنجه نرم می‌کنند؛ این موضوع باعث شده که اکثر افراد به دنبال روشی برای سرمایه‌گذاری باشند تا بتوانند از افت ارزش سرمایه‌شان پیشگیری کنند و سود هم به دست آورند. البته بسیاری از افراد در دام وعده‌های پوچ سودهای کلان گرفتار می‌شوند و بدون دانش در بازارهای مالی ترید می‌کنند و همان مقدار سرمایه‌ای که دارند را هم از دست می‌دهند. سرمایه‌گذاری با خرید میلگرد و آهن آلات یکی از روش‌هایی است که بسیاری از افراد با آن آشنایی ندارند. در ادامه مطلب، اطلاعات مهمی درباره سرمایه گذاری در بازار آهن با خرید میلگرد و آهن آلات در اختیار شما قرار داده‌ایم. با ما همراه باشید.

چگونگی کسب سود سرمایه گذاری در بازار آهن

برای کسب سود سرمایه‌گذاری در آهن‌آلات، نخست باید یکی از روش‌های تهیه مقاطع فولادی را انتخاب کنید. اولین روش، حضور در بورس کالا است که برای این منظور باید مراحل ورود به بورس را از طریق یک کارگزاری تکمیل کرده و سپس سفارش‌های خود را در بستر آن ثبت کنید. البته این روش مختص سفارش‌هایی در تناژهای سنگین است و برای آغاز سرمایه‌گذاری چندان توصیه نمی‌شود. دومین روش، خرید آهن‌آلات از مراکز فروش معتبر است. در این مراکز می‌توان محصولات منتخب خود را در تناژ دلخواه خریداری کرد و درنهایت، با فروش آن‌ها در بهترین زمان به سود مناسبی دست یافت.

مطابق با نظر کارشناسان آهن آنلاین:

"سرمایه گذاری روی میلگرد و آهن آلات، برای افرادی کاربرد دارد که تجربه کار در بازار فولاد را دارند و با نوسان‌های آن آشنا هستند. معامله و سرمایه‌گذاری در بازارهای پرنوسانی مثل بازار فولاد، مثل هدایت کشتی در یک دریای ناآرام برای پیدا کردن گنج است؛ ناخداهای حرفه‌ای سود خوبی از این دریانوردی به دست می‌آورند و ناخداهای غیرحرفه‌ای کشتیشان را غرق می‌کنند."

 

تیرآهن یکی از مقاطع فولادی در بازار سرمایه‌گذاری آهن است.
تیرآهن یکی از مقاطع فولادی در بازار سرمایه‌گذاری آهن است.

 

ریسک‌های سرمایه‌گذاری روی آهن آلات چیست؟

سرمایه گذاری روی میلگرد و آهن‌آلات، چندان شناخته شده نیست؛ بنابراین نوسان‌های حاصل از افزایش ناگهانی تقاضا و اوج گرفتن ناگهانی قیمت آهن آلات کم‌تر در این بازار اتفاق می‌افتد، اما چالش‌هایی وجود دارد که پیش از سرمایه‌گذاری باید از آن‌ها اطلاع داشته باشید. این چالش‌ها عبارتند از:

  • مشکلات نقد شوندگی: سرمایه‌گذاران باید بتوانند درست در زمانی که نیاز دارند، محصولاتی که خریده‌اند را بفروشند. در واقع دارایی مناسب برای سرمایه‌گذاری یک دارایی نقدشونده است؛ آهن آلات، گاهی اوقات با چالش‌های نقدشوندگی مواجه می‌شوند و مشتری برای خرید آن‌ها وجود ندارد؛ به‌خصوص اگر در زمان رکود بازار باشیم.
  • نوسان‌های ناگهانی قیمت: این موضوع نیز از دیگر ریسک‌های سرمایه‌گذاری روی آهن آلات است که بیشتر افراد نوپا را درگیر می‌کند.
  • چالش‌های خرید و ذخیره: افرادی‌که قصد دارند روی میلگرد و آهن‌آلات سرمایه‌گذاری کنند، باید محصول فیزیکی بخرند؛ در نتیجه باید برای هزینه حمل و نقل و انبار نیز چاره‌ای اندیشیده باشند. گاهی اوقات همه سودی که از سرمایه‌گذاری روی این محصولات به دست می‌آید، بخاطر هزینه‌های جانبی نگهداری از آن‌ها سوخت می‌شود. برای اطلاعات بیشتر هر آنچه در مورد انبار کردن و نگهداری میلگرد باید بدانید را در مقاله ای به طور کامل توضیح داده ایم.

مزایای سرمایه گذاری در بازار آهن و میلگرد

در قسمت زیر با مزایای سرمایه‌گذاری در کارخانه نورد میلگرد برای فروش و سایر محصولات بازار آهن آشنا خواهید شد:

  • تنوع محصولات فولادی
  • سوددهی در کوتاه مدت
  • ریسک کمتر نسبت به بازارهای مالی دیگر
  • فروش بالای میلگرد و سایر محصولات فولادی بازار

آیا افزایش قیمت آهن آلات نسبت به طلا، دلار و مسکن بیشتر بوده است؟

بازار آهن آلات مانند بازارهای طلا، دلار و مسکن در سال‌های اخیر روند روبه‌رشدی داشته است و بسیاری از محصولات آن مانند میلگرد، تیرآهن و همین‌طور نبشی و ناودانی افزایش قیمت داشته‌اند؛ با توجه به این موارد، می‌توان گفت که بازار آهن ارزش سرمایه‌گذاری را دارد. البته برای انجام معامله موفق، بهتر است به سراغ محصولات پرطرفداری همچون میلگرد بروید. این محصول فولادی در بسیاری از صنایع کشور کارایی دارد و از محصولات سودآور بازار به حساب می‌آید. لازم به ذکر است، در زمان خرید میلگرد به کیفیت و قیمت آن توجه داشته باشید. باید آگاهی خود را نسبت به سطح کیفی میلگردها، برندهای برتر تولیدکننده آن‌ها و بهترین زمان خریدشان افزایش دهید تا این‌گونه به سود قابل‌ توجهی دست یابید.

برای مقایسه بیایید میزان رشدی که بازارهای مالی مختلف  در سال 1400 داشته‌اند را با یکدیگر مقایسه کنیم:

  • باتوجه‌به شاخص بورس، میزان سوددهی بازار بورس در سال 1402، حدود 10.43درصد بوده است.
  • قیمت سکه بهار آزادی در سال 1402 و ابتدای سال 1403 افزایش و کاهش قیمت زیادی را تجربه کرده است.
  • نرخ دلار در سال 1402 نوسانات متعدد را تجربه کرد و در برخی از ماه‌ها شاهد افزایش بیش از حد و کاهش نرخ آن بودیم.
  • با توجه به اعلامیه بانک مرکزی در واپسین روزهای سال 1402 متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی که به واسطه بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران معامله شده است، حدودا 81 میلیون و 440 هزارتومان بود که خبراز افزایش 3/8درصدی نسبت به ماه‌های قبل از آن را می‌دهد.

اگر به یاد داشته باشید، گفتیم که قیمت میلگرد بعد از نوسان‌های بسیار در سال 1402، در نهایت سود قابل‌توجهی به سرمایه‌گذاران ارائه داد. این موضوع نشان می‌دهد فکر کردن به بازار فولاد به عنوان یک گزینه برای سرمایه‌گذاری ارزشش را دارد.

به یاد داشته باشید که در بازار فولاد خبری از سودهای کلان نیست، ارزش دارایی به مرور زمان رشد می‌کند و در برخی موارد هم سقوط‌های شدیدی در بازار ایجاد می‌شود. و این سودهای ارائه شده به یکباره ایجاد نشده است؛ در نتیجه بررسی کنید که آیا بازار فولاد برای سرمایه شما مناسب است یا خیر. بی‌گدار به آب زدن روشی است که در هیچکدام از بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری جوابگو نیست.

 

با خرید میلگرد در بازار آهن می توانید سرمایه گذاری کنید.
با خرید میلگرد در بازار آهن می توانید سرمایه گذاری کنید.

 

بررسی روند رشد قیمت میلگرد در سال 1402-1403 برای سرمایه گذاری 

قیمت میلگرد در سال 1402 از فروردین تا اوایل اسفندماه روند کاهشی نامحسوسی داشت و سپس وارد یک روال روبه‌رشد شد. درحقیقت، این محصول در سال گذشته نوسانات کاهشی و افزایشی متعددی را ثبت کرد. این روند رشد مقاطع فولادی مثل میلگرد، در سال 1402 و ابتدای 1403 به دنبال افزایش نرخ دلار و سایر تحولات روز، تداوم یافت؛ گرچه میلگردهای فولادی با اصلاح قیمت تا حدودی کاهش می‌یافتند ولی روند اصلی آن‌ها افزایشی بود. با توجه به این نوسانات بایستی قیمت آهن آلات را به صورت مرتب دنبال کرده و محصولات مورد نیاز خود را برای سرمایه‌گذاری در بهترین زمان ممکن خریداری کنید.

سایر مقاطع فولادی، درصد سود کم‌تری نسبت به میلگرد داشتند، اما روند قیمت این محصولات هم صعودی بود؛ مثلا قیمت تیرآهن نیز افزایش را تجربه کرد. بعضی از افراد برای سرمایه‌گذاری روی میلگرد و آهن آلات در سال 1402 وارد بازار شدند و بعضی دیگر به تجارت پرداختند. تاجران سعی می‌کردند میلگرد و سایر مقاطع را در قیمت پایین بخرند و زمانی که روند قیمت صعودی شد، آن‌ها را بفروشند. ترید سود بیشتری به فعالان بازار فولاد ارائه می‌دهد، اما ریسک بیشتری هم دارد.

آیا سرمایه گذاری روی میلگرد و آهن آلات برای من مناسب است؟

برای پاسخ به این سوال باید به ویژگی‌های شخصیتی، دانش و سرمایه خود توجه داشته باشید. از نظر شخصیتی باید فردی ریسک‌پذیر باشید، توانایی تحلیل خوبی داشته باشید و بتوانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن تصمیم بگیرید. از نظر اطلاعات باید داده‌های کاربردی درباره استراتژی‌های معاملاتی، بازار فولاد و سرمایه‌گذاری داشته باشید. از نظر سرمایه هم باید پولی را وارد بازار فولاد کنید که به آن نیازی ندارید و سرمایه غیرفعالتان محسوب می‌شود؛ فروختن خانه‌ای که در آن زندگی می‌کنید و وارد کردن پول آن به بازار آهن‌آلات اشتباه‌ترین رفتار در سرمایه‌گذاری در تمام بازارهای مالی است. همچنین بهتر است قبل از هرگونه اقدام، مقاله راهنمای خرید میلگرد را مطالعه کنید.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

سوالات متداول

کسب سود سرمایه گذاری در بازار آهن به چه صورت است؟

سرمایه گذاری در بازار آهن نیاز به آشنایی با این بازار و ارتباط گیری قوی دارد تا بتوانید با تحلیل به موقع با توجه به شرایط و نوسانات بازار نسبت به خرید و فروش با سود اقدام کرد.

مزایای سرمایه گذاری در بازار آهن و میلگرد چیست؟

قطعا سرمایه گذاری در این بازار مزایا و سودبالایی دارد اما این مسئله را نباید فراموش کرد که هر سودی نیاز به تخصص دارد.

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه ها

user
کرامت
27 آبان 1402
پاسخ دهید
درود بر شما بسیار آموزنده ومفید ممنون از اطلاعاتتان