آهن آنلاین
سرمایه گذاری در بازار آهن با خرید میلگرد و آهن آلات

سرمایه گذاری در بازار آهن با خرید میلگرد و آهن آلات

چهارشنبه 11 خرداد 1401
زمان مطالعه: 6 دقیقه

مردم ایران در سال‌های اخیر، با تورم بیشتر از هر مسئله دیگری دست و پنجه نرم می‌کنند؛ این موضوع باعث شده که اکثر افراد به دنبال روشی برای سرمایه‌گذاری باشند تا بتوانند از افت ارزش سرمایه‌شان پیشگیری کنند و سود هم به دست آورند. البته بسیاری از افراد در دام وعده‌های پوچ سودهای کلان گرفتار می‌شوند و بدون دانش در بازارهای مالی ترید می‌کنند و همان مقدار سرمایه‌ای که دارند را هم از دست می‌دهند. سرمایه‌گذاری با خرید میلگرد و آهن آلات یکی از روش‌هایی است که بسیاری از افراد با آن آشنایی ندارند.

در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم که آیا با خرید آهن آلات می‌توان ارزش سرمایه را حفظ کرد و به سود رسید یا خیر. برای پاسخ به این سوال ابتدا روند رشد قیمت مقاطع فولادی در سال‌های قبل را بررسی می‌کنیم و سپس به ریسک‌های این روش سرمایه‌گذاری می‌پردازیم.

روند رشد قیمت میلگرد در سال ۱۴۰1

به‌طورکلی، مقاطع مختلف فولادی در سال ۱۴۰1 رشد خوبی را تجربه کردند، اما از میان آن‌ها میلگرد بیشترین رشد را داشت. در سه ماهه ابتدایی این سال، قیمت میلگرد از ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان به ۱۵ هزار تومان رسید. این موضوع برای افرادی‌که به‌صورت گسترده روی میلگرد سرمایه‌گذاری کرده بودند، سود بسیاری به همراه داشت. البته این روند صعودی تا پایان سال ادامه‌دار نبود و بعد از آن نوسان‌هایی را تجربه کرد، اما در نهایت سرمایه‌گذاران بازار میلگرد توانستند با ۲۳.۵ درصد سود از ابتدای ۱۴۰۰ به انتهای آن بروند.

سایر مقاطع فولادی، درصد سود کم‌تری نسبت به میلگرد داشتند، اما روند قیمت این محصولات هم صعودی بود؛ مثلا قیمت تیرآهن نیز افزایش را تجربه کرد. بعضی از افراد برای سرمایه‌گذاری روی میلگرد و آهن آلات در سال ۱۴۰1 وارد بازار شدند و بعضی دیگر به تجارت پرداختند. تاجران سعی می‌کردند میلگرد و سایر مقاطع را در قیمت پایین بخرند و زمانی که روند قیمت صعودی شد، آن‌ها را بفروشند. ترید سود بیشتری به فعالان بازار فولاد ارائه می‌دهد، اما ریسک بیشتری هم دارد.

 

قیمت میلگرد و تیرآهن در سال 1401 با رشد و افزایش مواجه شدند.

 

آیا افزایش قیمت آهن آلات نسبت به طلا، دلار و مسکن بیشتر بوده است؟

برای مقایسه بیایید میزان رشدی که بازارهای مالی مختلف داشته‌اند را با یکدیگر مقایسه کنیم:

  • باتوجه‌به شاخص بورس، میزان سوددهی بازار بورس در سال ۱۴۰۰، حدود ۱۲ درصد بوده است.
  • قیمت سکه بهار آزادی در سال ۱۴۰۰، حدود ۰.۴ درصد رشد کرده است.
  • نرخ دلار در سال ۱۴۰۰، حدود ۸ درصد رشد داشته است.
  • میانگین قیمت املاک و مستغلات در تهران در سال ۱۴۰۰، حدود ۸ درصد رشد داشته است.

اگر به یاد داشته باشید، گفتیم که قیمت میلگرد بعد از نوسان‌های بسیار در سال ۱۴۰۰، در نهایت ۲۳.۵ درصد سود نسبت به ابتدای سال به سرمایه‌گذاران ارائه داد. این موضوع نشان می‌دهد فکر کردن به بازار فولاد به عنوان یک گزینه برای سرمایه‌گذاری ارزشش را دارد.

به یاد داشته باشید که در بازار فولاد خبری از سودهای کلان نیست، ارزش دارایی به مرور زمان رشد می‌کند و در برخی موارد هم سقوط‌های شدیدی در بازار ایجاد می‌شود. این سود ۲۳ درصدی به یکباره ایجاد نشده است؛ در نتیجه پیش از اینکه به عدد بزرگ ۲۳ درصد توجه کنید، بررسی کنید که آیا بازار فولاد برای سرمایه شما مناسب است یا خیر. بی‌گدار به آب زدن روشی است که در هیچکدام از بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری جوابگو نیست.

ریسک‌های سرمایه‌گذاری روی آهن آلات چیست؟

سرمایه گذاری روی میلگرد و آهن‌آلات، چندان شناخته شده نیست؛ بنابراین نوسان‌های حاصل از افزایش ناگهانی تقاضا و اوج گرفتن ناگهانی قیمت آهن آلات کم‌تر در این بازار اتفاق می‌افتد، اما چالش‌هایی وجود دارد که پیش از سرمایه‌گذاری باید از آن‌ها اطلاع داشته باشید. این چالش‌ها عبارتند از:

  • مشکلات نقد شوندگی: سرمایه‌گذاران باید بتوانند درست در زمانی که نیاز دارند، محصولاتی که خریده‌اند را بفروشند. در واقع دارایی مناسب برای سرمایه‌گذاری یک دارایی نقدشونده است؛ آهن آلات، گاهی اوقات با چالش‌های نقدشوندگی مواجه می‌شوند و مشتری برای خرید آن‌ها وجود ندارد؛ به‌خصوص اگر در زمان رکود بازار باشیم.
  • نوسان‌های ناگهانی قیمت: این موضوع نیز از دیگر ریسک‌های سرمایه‌گذاری روی آهن آلات است که بیشتر افراد نوپا را درگیر می‌کند.
  • چالش‌های خرید و ذخیره: افرادی‌که قصد دارند روی میلگرد و آهن‌آلات سرمایه‌گذاری کنند، باید محصول فیزیکی بخرند؛ در نتیجه باید برای هزینه حمل و نقل و انبار نیز چاره‌ای اندیشیده باشند. گاهی اوقات همه سودی که از سرمایه‌گذاری روی این محصولات به دست می‌آید، بخاطر هزینه‌های جانبی نگهداری از آن‌ها سوخت می‌شود. برای اطلاعات بیشتر هر آنچه در مورد انبار کردن و نگهداری میلگرد باید بدانید را در مقاله ای به طور کامل توضیح داده ایم.

 

برای سرمایه گذاری بر میلگرد و آهن پرتال ریسک هایی نیز وجود دارد.

 

آیا سرمایه گذاری روی میلگرد و آهن آلات برای من مناسب است؟

برای پاسخ به این سوال باید به ویژگی‌های شخصیتی، دانش و سرمایه خود توجه داشته باشید. از نظر شخصیتی باید فردی ریسک‌پذیر باشید، توانایی تحلیل خوبی داشته باشید و بتوانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن تصمیم بگیرید. از نظر اطلاعات باید داده‌های کاربردی درباره استراتژی‌های معاملاتی، بازار فولاد و سرمایه‌گذاری داشته باشید. از نظر سرمایه هم باید پولی را وارد بازار فولاد کنید که به آن نیازی ندارید و سرمایه غیرفعالتان محسوب می‌شود؛ فروختن خانه‌ای که در آن زندگی می‌کنید و وارد کردن پول آن به بازار آهن‌آلات اشتباه‌ترین رفتار در سرمایه‌گذاری در تمام بازارهای مالی است. همچنین بهتر است قبل از هرگونه اقدام، مقاله راهنمای خرید میلگرد را مطالعه کنید.

مطابق با نظر کارشناسان آهن آنلاین:

"سرمایه گذاری روی میلگرد و آهن آلات، برای افرادی کاربرد دارد که تجربه کار در بازار فولاد را دارند و با نوسان‌های آن آشنا هستند. معامله و سرمایه‌گذاری در بازارهای پرنوسانی مثل بازار فولاد، مثل هدایت کشتی در یک دریای ناآرام برای پیدا کردن گنج است؛ ناخداهای حرفه‌ای سود خوبی از این دریانوردی به دست می‌آورند و ناخداهای غیرحرفه‌ای کشتیشان را غرق می‌کنند."

سخن پایانی

در این مقاله، به سرمایه گذاری روی میلگرد و‌ آهن آلات پرداختیم و سعی کردیم درباره نکات کاربردی در این زمینه صحبت کنیم. به یاد داشته باشید که با سرمایه‌گذاری در بازار فولاد می‌توانید سود خوبی به دست آورید، اما احتمال اینکه با افت ارزش سرمایه مواجه شوید هم وجود دارد؛ به‌خصوص اگر برای کوتاه مدت در این بازار سرمایه‌گذاری کرده باشید.

درصورتی‌که قصد دارید به‌صورت مستقیم روی میلگرد و آهن آلات دیگر سرمایه‌گذاری کنید، کارشناسان آهن آنلاین امکان خرید محصول از برندهای مختلف را برایتان فراهم می‌کنند. در جدول‌های قیمت روز آهن آنلاین می‌توانید قیمت محصولات مختلف را چک کنید و بعد از تماس با کارشناسان و صدور فاکتور، محصول مورد نظرتان را بخرید.

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.