آهن آنلاین
هر آنچه در مورد انبار کردن و نگهداری میلگرد باید بدانید!

هر آنچه در مورد انبار کردن و نگهداری میلگرد باید بدانید!

چهارشنبه 21 آبان 1399
زمان مطالعه: 6 دقیقه

همانطور که می‌دانید، میلگرد یکی از محصولات مهمی است که در صنعت ساختمان‌سازی به کار برده می‌شود و درباره‌ مزایای متعدد آن بسیار سخن گفتیم، اما همه چیز به مزایای این محصول و استفاده آن در هنگام ساختمان‌‌سازی ختم نمی‌شود. برای اینکه بتوانید استفاده بهتری از آن‌ها کنید و عمرشان را افزایش دهید، باید نکاتی را درباره‌ نگهداری و انبار کردن این محصول یاد بگیرید تا به مزایای آن بیش از پیش بیافزایید. 
امروزه نگهداری مواد مورد استفاده در صنعت اهمیت ویژه‌ای دارد و با رعایت مسائلی بسیار ساده می‌توان در بسیاری از هزینه‌ها صرفه‌جویی کرد و تا حد زیادی از آسیب و صدمه به محصولات صنعتی مانند میلگرد، کاست. در ادامه‌ این مقاله قصد داریم تا نکات مفیدی در مورد نحوه انبار کردن و نگهداری میلگرد را به شما آموزش دهیم تا مصرف خود از این محصول را بهینه کنید.

نگهداری از میلگرد و نحوه صحیح انبار کردن آن امری است که نه به کیفیت میلگرد، نه قیمت میلگرد و نه جنس آن بستگی ندارد و برای تمام انواع آن بسیار لازم و ضروری است.

ضوابط نگهداری میلگرد

نگهداری از میلگرد و نحوه صحیح انبار کردن آن امری است که نه به کیفیت میلگرد، نه قیمت میلگرد و نه جنس آن بستگی ندارد و برای تمام انواع آن بسیار لازم و ضروری می‌تواند باشد. رعایت چند نکته که در ادامه گفته شده کافیست تا بتوانید میلگردها را به شیوه درست و اصولی انبار کنید:

  1. یکی از مواردی که باید در نگهداری میلگرد به آن توجه کرد این است که میلگرد را به دور از تماس مستقیم با مواد خورنده و مضر نگه داشت.
  2. قبل از بتن‌ریزی، میلگردها باید دما را با آب‌پاشی کاهش داد و مانع از افزایش دمای میلگردها در اثر تابش مستقیم نور خورشید شد.
  3. میلگردها باید طوری انبار شوند که از سطح زمین حداقل ۱۵ سانتی‌متر فاصله داشته باشند.
  4. با اینکه میلگردها به صورت کلاف، شاخه، شبکه جوش شده یا بافته شده در کارخانه، تحویل می‌شوند. اما مصرف میلگردها با قطر بیش‌تر از ۱۰ میلی‌متر به صورت کلاف مجاز نیست و باز کردن آن باید با تایید دستگاه نظارت انجام پذیرد. همچنین باید میلگردهای مصرفی به قطر ۸ میلی‌متر یا کمتر به صورت کلاف تحویل داده شوند.
  5. یکی دیگر از عواملی که می‌تواند سلامت میلگردها را به خطر بیاندازد، رطوبت است. باید در هنگام نگهداری و انبار میلگرد دقت شود تا در معرض مستقیم رطوبت نباشد.
  6. یکی از مهم‌ترین عوامل از بین رفتن میلگردها، گرد و خاک است. به این صورت که اگر روی خاک قرار گیرند، املاحی که در گرد و خاک موجودند و خاصیت خورندگی دارند، باعث آلودگی میلگرد می‌شوند و آلوده شدن میلگرد مساوی است با جذب رطوبت توسط املاح روی آن و در نهایت میلگرد خورده می‌شود.
  7. اگر میلگردی آلوده به گرد و غبار شد، باید قبل از استفاده حتما زنگ، رطوبت و آلودگی آن زدوده شود و از سلامت و استحکام مناسب آن اطمینان حاصل شود تا آماده‌ مصرف در مصالح ساختمانی گوناگون شود.
  8. در صورت وجود میلگردهایی با قطرهای مشابه، مقاومت و مشخصات مکانیکی متفاوت، باید آن‌ها را در مکان‌های جداگانه و بر اساس نوع و قطرشان تفکیک نمود.

 

میلگرد در آرماتوربندی

 

سیم آرماتوربندی

سیم‌های آرماتوربندی دارای ویژگی‌های متعددی هستند، و نکته‌ای که بسیاری از افراد به سادگی از آن عبور می‌کنند، این است که سیم‌های آرماتوربندی باید کاملا تمیز، به دور از هر نوع زنگ‌زدگی، آلودگی، گرد و غبار یا دیگر مسائل باشد. قطر این سیم‌ها معمولا چیزی در حدود ۱/۶ میلی‌متر است و در هنگام بتن‌ریزی باید دقت شود تا انتهای این سیم‌ها داخل پوشش قرار نگیرند و در عین حال میزان در نظر گرفته شده برای میلگردها نیز پوشانده شود.

میلگرد در بتن ‌ریزی

هنگام بتن‌‌ریزی ممکن است روی سطح میلگردها، مقداری از ملاتی که قبلا بتن‌ریزی شده است، وجود داشته باشد. چنانچه فاصله زمانی بین بتن‌ریزی قبلی و بعدی حداکثر ۲ الی ۳ ساعت باشد، نیاز به پاک کردن قشر ملات از سطح میلگرد نیست. اما در صورتی که فاصله زمانی بین بتن‌ریزی جدید و قبلی طولانی باشد، برای اجتناب از بروز درز سرد باید به چند مورد توجه شود. درز سرد به معنی این است که پیوستگی مطلوب بین لایه قبلی و لایه جدید بتن وجود نداشته باشد. برای جلوگیری از بروز درز سرد باید از ضخامت لایه‌های بتن‌ریزی کاسته شود یا از سیمان‌های کندگیر استفاده شود. همچنین می‌توان با خنک کردن بتن، زمان گرفتن را افزایش داد تا احتمال ایجاد درز سرد کم شود.

یکی از راه‌های ایجاد درز سرد به ویژه در شالوده‌ها یا دیوارها، کاهش فاصله درزهای اجرایی (ساخت) است. این کاهش باید با تأیید طراح و دستگاه نظارت انجام گیرد که مستلزم رعایت ضوابط مربوط است. در صورت بروز درز سرد باید سطح لایه قبلی بتن، با ابزار مناسبی زبر گردد. اگر آخرین لایه بتن‌ریزی با توجه و آگاهی لازم توقف بتن‌ریزی در روز انجام ‌شود، عملیات زبر کردن سطح بسیار آسان خواهد بود؛ زیرا به راحتی می‌توان روی سطح بتن تازه، ایجاد شیار کرد. اما اگر بتن سخت شده باشد، باید زبر کردن سطح بتن توسط ابزاری، مانند تیشه انجام شود. از طرف دیگر باید شرایط رطوبت لایه قبلی در حالت اشباع با سطح خشک باشد. برای رساندن شرایط رطوبت به این حالت، باید بسته به شرایط رطوبت محیط و شرایط رطوبت بتن قدیم، از چند ساعت قبل از بتن‌ریزی، نسبت به آب پاشی بتن قبلی اقدام کرد. اما در زمان بتن‌ریزی لایه جدید، سطح بتن قدیم باید عاری از آب اضافی باشد. همچنین روی سطح بتن قدیم باید کاملاً تمیز و پاک باشد. چنانچه سنگدانه‌هایی سست بر روی سطح بتن قدیم مشاهده ‌شود، باید از آن جدا شود.

 

میلگرد در بتن ریزی

 

همچنین توصیه می‌کنیم، برای ایجاد پیوستگی بیشتر بین بتن قدیم و جدید، اولین پیمانه بتن جدید که روی بتن قدیم قرار می‌گیرد، حتی‌الامکان ریزدانه‌تر و دارای عیار سیمان بیشتری باشد ولی نباید تغییر زیادی در مشخصات بتن از نظر مقاومت و دوام ایجاد شود و نکته آخر اینکه میلگرد‌های انتظار باید حتی‌الامکان طوری خم شوند تا مجددا نیاز به بازکردن خم آن‌ها وجود نداشته باشد.

نتیجه‌گیری

اگر کمی در نگهداری و انبار کردن محصولات صنعتی مثل میلگرد، اهتمام بورزیم و دقت بیشتری به خرج دهیم، می‌توان جلوی بسیاری از هزینه‌ها و خرج‌های اضافی در این حوزه را گرفت. در این مقاله سعی کردیم که شرایط نگهداری میلگرد و نکات مهم مرتبط با آن را برای شما شرح دهیم. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شود و خوشحال می‌شویم اگر نظر یا تجربه‌ خودتان در این زمینه را با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.