آهن آنلاین
بررسی مزایا و معایب لوله مسی

بررسی مزایا و معایب لوله مسی

یک‌شنبه 22 اسفند 1400
زمان مطالعه: 7 دقیقه

اگر با یک متخصص در امور ساختمان در رابطه با لوله‌کشی ساختمان مشورت کنید، به احتمال بسیار زیاد، از لوله‌های مسی هم صحبت می‌شود. لوله‌های مسی همیشه یکی از عناصر مهم لوله‌کشی ساختمان‌ها و منازل بوده‌اند و هنوز هم یک پای ثابت صنعت ساخت‌وساز به شمار می‌روند. دقیقاً شبیه به بسیاری از مواد ساختمانی دیگر، پیش از خرید باید مزایا و معایب لوله مسی را مورد بررسی قرار داد. لوله‌های مسی سالیان سال است که در سیستم‌های لوله‌کشی مورد استفاده قرار می‌گیرند و مقاومت آن‌ها به نوعی ثابت شده است.
لوله‌های پلاستیکی از دهه 70 میلادی در صنعت ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار گرفت. قرار بود که این لوله‌ها، جایگزینی برای لوله‌های مسی به شمار بروند، اما هیچ‌وقت اینطور نشد. حتی اگر همین الان هم تصمیم بگیرید که سیستم لوله‌کشی خود را بازسازی کنید، احتمالاً ترجیح می‌دهید تا از لوله‌های مسی و مقاوم بهره‌مند شوید. کما اینکه هنوز هم بسیاری از سیستم‌های لوله‌کشی گاز منازل از نوع لوله‌های مسی است.
در ادامه این مطلب، قرار است تا به صورت تخصصی و مفصل در رابطه با مزایا و معایب لوله مسی به بحث بنشینیم. درست است که لوله‌های مسی از مقاومت بسیار زیادی در برابر پوسیدگی و آسیب‌ها این‌چنینی برخوردار هستند، اما جالب است بدانید که این لوله‌ها هم در شرایط خاصی دچار خوردگی و زوال می‌شوند.
با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید تا هم ویژگی‌ها مثبت لوله مسی را مورد واکاوی قرار بدهیم و معایب این لوله‌ را زیر ذره‌بین ببریم. برای خرید و اتصال این لوله‌ها درسیستم لوله‌کشی ساختمان و منازل، لازم است تا یک مطلب تخصصی مثل این مقاله را مطالعه کنید.

 

پیش درآمدی بر مزایا و معایب لوله مسی

پیش از پرداختن به مزایا و معایب لوله مسی، لازم است تا به صورت مختصر با تعریف کاملی از این لوله‌ها و جنس آن‌ها آشنا شویم. لوله‌های مسی مشخصاً از فلز یا عنصر مس ساخته می‌شوند و ساختار تشکیل‌دهنده آن‌ها از 2 نوع مس نرم و مس سفت است. مهم‌ترین ویژگی مس، مقاومت بسیار قابل توجه در برابر خوردگی و اکسید آهن است. به همین دلیل، از لوله‌های مسی به عنوان اتصالات مطمئن سیستم‌های لوله‌کشی یاد می‌شود.
در حالت استاندارد، معمولاً از 3 نوع لوله مسی که شامل نوع K، L و M هستند، در صنعت ساختمان‌سازی استفاده می‌شود. هرکدام از این لوله‌های مسی، کاربرد خاصی در ساختمان‌ها دارند. برای مثال، با توجه به مزایا و معایب لوله مسی، از لوله نوع M برای لوله‌کشی تاسیسات ساختمان‌ها مخصوصاً برای رادیاتورها استفاده می‌شود. در عوض، 2 نوع L و K که از ضخامت بیشتری برخوردار هستند، هم در برابر جریان آب مقاوم‌ترند و هم با قیمت بیشتری نسبت به نوع M در بازار به فروش می‌رسند.
حالا که اطلاعاتی مختصر در رابطه با انواع لوله‌های مسی داریم، لازم است تا به سراغ ویژگی‌های مثبت و منفی آن‌ها برویم. در ادامه این مطلب، قرار است تا بحث مزایا و معایب لوله مسی را به تفکیک و به صورت مفصل بیان کنیم.

لوله مسی چه مزایایی دارد؟

یکی از مشخصه‌های مثبت لوله‌های مسی این است که ساختار آن‌ها در برابر حرارت مقاومت بالایی دارد. این مقاومت بالا، آ‌نقدر قابل توجه است که میزان آن حدوداً 8 برابر بیشتر از آلومینیوم ارزیابی می‌شود. اما دیگر مزایا و ویژگی‌های مثبت لوله مسی چه چیزهایی هستند؟ در ادامه به صورت مفصل با هرکدام از این ویژگی‌ها آشنا خواهیم شد.

مزیت اول: لوله‌های مسی بادوام هستند

یکی از مهم‌ترین عواملی که در بحث مزایا و معایب لوله مسی مطرح می‌شود، بحث دوام بالای این لوله‌هاست. لوله‌های مسی ثابت کرده‌اند که عمر طولانی و بلندی دارند و می‌توانند به عنوان پای ثابت لوله‌کشی‌ها محسوب شوند. 
متوسط طول عمر لوله‌های مسی با توجه به شرایط آب‌وهوایی، کیفیت آب یا جریان سیالی که از آن عبور می‌کند و الگوهای عملیاتی، چیزی در حدود 50 تا 70 سال تخمین زده می‌شود. لوله‌های مسی، دوام بسیار زیادی در برابر دمای سرد و گرم دارند و هم در برابر حرارت بالا و هم در مقابل یخ‌زدگی مقاومت قابل توجهی نشان می‌دهند. 

مزیت دوم: لوله‌های مسی، آب را آلوده نمی‌کنند

لوله‌های مسی امتحان خود را در قبال آلوده نکردن آب آشامیدنی پس داده‌اند و مانند لوله‌های فلزی دیگر مثل آهن و فولاد گالوانیزه، مواد خطرناکی را به آب اضافه نمی‌کنند. علاوه بر این ویژگی مثبت، لوله‌های مسی قابل بازیافت هستند و می‌توانند در محیط بیرون هم متصل شوند. بدین ترتیب، این ویژگی هم یکی از موارد بسیار مهم در بحث مزایا و معایب لوله مسی به شمار می‌رود.

 

مزایا لوله مسی

 

مزیت سوم: لوله‌های مسی، سبک هستند

نصب لوله‌های مسی بسیار آسان‌تر از سایر لوله‌هاست و آن هم به دلیل سبک بودن وزن لوله مسی است. علاوه بر این، لوله مسی بسیار انعطاف‌پذیر است و می‌توان یک کاربری آسان را با آن‌ها تجربه کرد.

مزیت چهارم: سازگاری با محیط زیست

یکی دیگر از مباحث مهمی که در خلال بحث مزایا و معایب لوله مسی به چشم می‌آید، امکان سازگاری آن‌ها با محیط زیست است. همان‌طور که گفتیم، لوله مسی قابل بازیافت است و مواد شیمیایی بسیار کمتری را به محیط پیرامون ما منتقل می‌کند.

مزیت پنجم: مقاومت در برابر آتش‌سوزی و حرارت

لوله‌های مسی از مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت برخوردار هستند و در برابر آتش‌سوزی دوام می‌آورند. به طور کلی، فلز مس یک انتخاب عالی و هوشمندانه برای مقابله در برابر آتش و حرارت بالاست.

بررسی معایب لوله های مسی

همان‌طور که گفتیم، لوله‌های مسی علاوه بر ویژگی‌های مثبت، دارای ویژگی‌های منفی هم هستند. با این اوصاف، لازم است تا در بحث مزایا و معایب لوله مسی، به نکات دیگری هم اشاره کنیم. در ادامه این مطلب، با چند ویژگی منفی لوله‌های مسی هم آشنا خواهید شد.

لوله‌های مسی گران هستند

لوله‌های مسی به مراتب گرانتر از لوله‌های پلاستیکی از جمله PVC و PEX هستند و به همین دلیل، بعضی از سیستم‌های لوله‌کشی خانگی با استفاده از لوله‌های پلاستیکی انجام می‌شوند. البته ناگفته نماند که لوله‌های PEX علاوه بر ارزان‌تر بودن نسبت به لوله‌های مسی، به دلیل استحکام و انعطاف‌پذیری در حال تبدیل شدن به یک انتخاب هوشمند در صنعت ساختمان‌سازی هستند.

 

بررسی معایب لوله‌های مسی

تغییر در طعم آب

در بعضی از موارد، ممکن است پیش بیاید که لوله‌های مسی باعث عوض شدن طعم  آب آشامیدنی شوند. عوض شدن طعم آب برای بسیاری از کاربران، خوشایند نیست و ممکن است که طعم فلز حاصل از لوله‌های مسی، نشانگر پوسیدگی لوله‌ها باشد.

احتمال بروز خوردگی و نشتی

برخلاف باور بسیاری از افراد، لوله‌های مسی هم دچار خوردگی و نشتی می‌شوند. پیش از خرید، باید تمامی موارد مربوط به مزایا و معایب لوله مسی، مورد ارزیابی قرار بگیرند تا هیچ نکته‌ای مقل همین ویژگی، از قلم نیفتد. لوله‌های مسی معمولاً در اثر تماس با آب‌های اسیدی یا قلیایی، دچار خوردگی، پوسیدگی و نشتی می‌شوند. برای اطلاعات بیشتر درباره نشتی و خوردگی لوله های مسی و علل آن می توانید به مقالات مرتبط در آهن آنلاین مراجعه کنید.

لوله‌های مسی، تحمل آب‌های اسیدی را ندارند

اگر با آب چاه یا آب‌های اسیدی سر و کار دارید، بهتر است به فکر یک لوله فلزی دیگر برای سیستم لوله‌کشی خانه یا ساختمان باشید. لوله‌های مسی در برابر آب‌های اسیدی و قلیایی، مقاومت بسیار کمی دارند و ممکن است که بعد از یک مدت کوتاه، دچار خوردگی و نشتی بشوند.

سخن پایانی

لوله‌های مسی را معمولاً با مقاومت بالای آن‌ها در برابر خوردگی و حرارت بالا می‌شناسند. برخلاف باور بسیاری از افراد، لوله‌های مسی هم دچار خوردگی می‌شوند و علاوه بر ویژگی‌های مثبت، دارای ویژگی‌های منفی هم هستند. این مطلب به صورت اختصاصی به مرور مزایا و معایب لوله مسی تعلق داشت و در آن سعی شد تا تمامی موارد مثبت و منفی این لوله‌ها مورد بررسی قرار بگیرند.
نکات مهمی در بررسی مزایا و معایب لوله مسی، مورد واکاوی قرار می‌گیرند. یکی از نکات مهم در این رابطه، ویژگی سازگاری لوله مسی با محیط زیست است که کمترین آسیب را به محیط اطراف ما وارد می‌کنند. در عوض، این لوله‌های بسیار گران‌قیمت هستند و نمی‌توان با یک بودجه محدود به سراغ این لوله‌ها رفت، شما می توانید به روزترین لیست قیمت لوله مسی را در آهن آنلاین مشاهده کنید و در صورت نیاز آن را خریداری نمایید.

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.