آهن آنلاین
تیرآهن بلژیکی و 4 کاربرد مهم آن

تیرآهن بلژیکی و 4 کاربرد مهم آن

یک‌شنبه 09 مهر 1402
زمان مطالعه: 5 دقیقه

تیرآهن بلژیکی به دلیل فرآیند تولید منحصربه‌فرد خود، از دیگر انواع تیرآهن‌های موجود در بازار است. این مقطع فولادی از اواسط قرن 20 میلادی و با استفاده از «نورد سرد» و شمش تولید شد و خیلی زود توانست جایگاه خود را در صنعت ساخت‌وساز جهانی به دست بیاورد.  در این مقاله از آهن آنلاین قصد داریم شما عزیزان را با انواع تیرآهن بلژیکی، کاربردهای این مقطع فولادی در ساختمان‌سازی و ... بیشتر آشنا کنیم. لطفا تا پایان با ما همراه باشید. 

تیرآهن بلژیکی چیست؟

تیرآهن بلژیکی نوعی خاص از تیرآهن است که با استفاده از شمش‌های فولادی در گریدهای مشخص تولید می‌شود. این محصول برای اولین بار توسط شرکتی به نام Bethlehem و با استفاده از فرآیند تولید نورد سرد روانه بازار شد. این شمش‌های فولادی ابتدا در دمای بالا کمی نرم شده و سپس توسط غلتک‌ها و قالب مخصوص، فرم می‌گیرند. 

یکی از مهم‌ترین کاربردهای تیرآهن بلژیکی، به تولید انواع تیرآهن هاش یا H شکل مربوط می‌شود. در این مقطع فولادی، عرض بال‌های پهن، دو برابر ارتفاع جان است و از آن در پروژه‌های عظیم پل‌های شهری، پاساژها و ... استفاده می‌شود. 

 

تیرآهن بلژیکی نوعی خاص از تیرآهن است که در چند نوع تولید می‌شود.
تیرآهن بلژیکی نوعی خاص از تیرآهن است که در چند نوع تولید می‌شود.

 

انواع تیرآهن بلژیکی

اگر روش بلژیکی را یک شکل خاص از تولید تیرآهن در نظر بگیریم، می‌توان گفت که انواع مختلفی از این محصول با این روش تولید می‌شوند که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت. اما قبل از آن و برای آشنایی هرچه بیشتر شما عزیزان، توصیه می‌کنیم حتما مقاله «انواع تیرآهن» را با دقت مطالعه نمایید تا دید بهتری نسبت به این موضوع به دست بیاورید. 

  • تیرآهن هاش

تیرآهن از دو بال و یک جان که در میان بال‌ها قرار گرفته است، تشکیل می‌شود. همان‌طور که در قسمت قبل هم توضیح دادیم، تیرآهن هاش به شکل H بوده و در آن، پهنای بال‌ها دو برابر ارتفاع جان است. بهترین روش برای تولید تیرآهن هاش، روش بلژیکی است. در ساخت آسمان‌خراش‌هاش شهری، سکوهای استخراج نفت، پل‌های بزرگ شهری و ... از این تیرآهن استفاده می‌شود. 

  • تیرآهن بال نیم پهن

در این نوع تیرآهن، عرض بال‌ها نسبت به ارتفاع جان کمتر بوده و سطح مقطع آن، به شکل حرف انگلیسی  I (آی) است. از آن‌جایی که مقاومت فشاری این تیرآهن پایین است، از آن در نقاط غیر باربر ساختمان و سازه‌های سبک و متوسط استفاده می‌شود. 

  • تیرآهن لانه زنبوری

جان این تیرآهن چندضلعی است و به دلیل شباهت آن به لانه زنبور، به این اسم مشهور شده است. از آن‌جایی که این تیرآهن درگیری بیشتری با بتن دارد، از استحکام و مقاومت بیشتری هم برخوردار است. این نوع تیرآهن که به روش بلژیکی تولید می‌شود، جهت استحکام سازه در ارتفاع بلند استفاده می‌شود. 

تیرآهن بلژیکی چه ویژگی‌هایی دارد؟

تیرآهن‌های بلژیکی از فولادهای زیر تولید می‌شود: 

  1. 1. ST33
  2. 2. ST44
  3. 3. ST52
  4. 4. ST37

در این روش شمش فولادی تا گرمای 1100 درجه سانتی‌گراد حرارت می‌بیند و پس‌ازآن، از میان غلتک‌های مختلف عبور داده می‌شود. 

تیرآهن بلژیکی در چه ابعادی تولید می‌شود؟

ارتفاع تیرآهن‌های بلژیکی بین 80 تا 400 میلی‌متر بوده طول آن‌ها نیز بین 6 تا 20 متر است. همچنین عرض بال‌های این تیرآهن بسته به نوع آن (هاش، لانه زنبوری و ...) متفاوت است. سایز و ابعاد تیرآهن عامل مهمی در میزان تحمل بار و مقاومت خمشی محصول است. به عنوان مثال تیرآهن سایز 12 بلژیکی دارای جان 120 میلی‌متری است که در طول‌های مختلف تولید و روانه بازار می‌شود. 

 

تیرآهن بلژیکی کاربردهای مختلفی دارد.
تیرآهن بلژیکی کاربردهای مختلفی دارد.

 

کاربردهای تیرآهن بلژیکی چیست؟

همان‌طور که می‌دانید تیرآهن به عنوان اساس و پایه سازه‌های صنعتی و بناهای مختلف شناخته می‌شود. پیش از آن‌که به کاربردهای تیرآهن بلژیکی بپردازیم، توصیه می‌کنیم با مطالعه مقاله «کاربرد تیرآهن» اطلاعات دقیقی را در این رابطه به دست بیاورید. برخی از مهم‌ترین کاربردهای تیرآهن بلژیکی عبارت‌اند از: 

و ...

روش تولید تیرآهن بلژیکی چگونه است؟

تیرآهن بلژیکی مانند سایر تیرآهن‌ها طی فرآیند نورد تولید می‌شوند. در این روش، شمش فولادی تحت حرارت بالا قرار گرفته و سپس در فرآیندهای تکراری، بارها و بارها مورد قالب‌گیری قرار می‌گیرد تا در نهایت، به شکل و کیفیت مطلوب برسد. روند تولید تیرآهن بلژیکی به شکل زیر است: 

  • • انتخاب فولاد با گرید مناسب 
  • • حرارت‌دهی شمش‌های فولادی 
  • • گرم کردن فولاد تا دمای 1100 درجه سانتی‌گراد
  • • عبور مواد موم مانند از میان غلتک‌ها و شکل‌دهی آن 
  • • تکرار فرم دهی
  • • ایجاد فشار مناسب جهت قالب‌گیری نهایی
  • • خروج تیرآهن از دستگاه 

عوامل موثر بر قیمت تیرآهن بلژیکی

تیرآهن بلژیکی به عنوان یکی از محبوب‌ترین انواع تیرآهن موجود در بازار، تحت عوامل مختلفی قیمت‌گذاری می‌شود. این عوامل عبارت‌اند از: 

  1. 1. قیمت ارز
  2. 2. برند سازنده 
  3. 3. گرید و کیفیت آهن 
  4. 4. سایز و ضخامت تیرآهن 
  5. 5. قیمت‌های حامل انرژی به‌ویژه بنزین
  6. 6. وضعیت عرضه و تقاضا
  7. 7. وضعیت بازار مسکن 

و …

برای اطلاع از آخرین قیمت تیرآهن بلژیکی می‌توانید به صفحه «قیمت تیرآهن» مراجعه نمایید. در این صفحه قیمت لحظه‌ای تیرآهن به صورت روزانه آپدیت می‌شود. 

وزن تیرآهن بلژیکی چقدر است؟

وزن تیرآهن بلژیکی با استفاده از جدول استاندارد اشتال به دست می‌آید. این تیرآهن در سایزهای 12 تا 20 و در مدل‌های زنبوری، هاش سبک، هاش سنگین و بال نیم پهن تولید می‌شود و وزن آن بر اساس این دو فاکتور (سایز و مدل) متفاوت است. سبک‌ترین تیرآهن بلژیکی، سایز 12 زنبوری و بال نیم پهن است که تنها 10.42 کیلوگرم وزن دارد. سنگین‌ترین آن هم با 63.2 کیلوگرم به سایز 20 هاش سنگین اختصاص دارد. البته شما عزیزان می‌توانید با مراجعه به صفحه «وزن تیرآهن» اطلاعات کاملی را درباره نحوه محاسبه وزن تیرآهن 12 و 14 بلژیکی و سایر انواع این مقطع فولادی به دست بیاورید. 

در این مقاله ابتدا به بررسی تعریف تیرآهن بلژیکی و انواع مختلف آن پرداختیم. سپس با کاربردها، وزن و عوامل موثر بر قیمت آن هم آشنا شدیم. در صورتی که  همچنان در رابطه با این تیرآهن سوالی دارید، می‌توانید به صورت تلفنی با کارشناسان ما در وب سایت آهن آنلاین در ارتباط باشید.
 

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.