آهن آنلاین
بررسی علل رکود بازار آهن از اردیبهشت 1402 تا اکنون

بررسی علل رکود بازار آهن از اردیبهشت 1402 تا اکنون

شنبه 13 خرداد 1402
زمان مطالعه: 4 دقیقه

بازار آهن از ابتدای اردیبهشت 1402، وارد رکود بی‌سابقه‌ای شده است. جالب است بدانید که قیمت مقاطع فولادی از قیبل قیمت میلگرد، قیمت آهن و قیمت پروفیل در این مدت ثابت بوده یا حتی در مواقعی، با کاهش نیز همراه بوده است. اما حتی این تثبیت قیمت‌ها هم نتوانسته بازار آهن را از رکودی که گریبانگیر آن شده است، نجات دهد.

عوامل مختلفی در این رکود نقش داشته‌اند که در این مقاله از وب سایت آهن آنلاین، به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت. پس لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

رکود بازار مسکن و تاثیر آن بر رکود بازار آهن

از ابتدای اردیبهشت 1402، بازار مسکن وارد رکود عجیبی شده است. بالا رفتن قیمت مسکن و هزینه تمام شده برای ساخت و ساز از یک طرف و پایین آمدن قدرت خرید مردم در حوزه مسکن، دو عامل اصلی در بروز این اتفاق محسوب می‌شوند.

 

رکود در بازار آهن می تواند به عوامل مختلفی وابسته باشد.
رکود در بازار آهن می تواند به عوامل مختلفی وابسته باشد.

 

زمانی که حتی بازار اجاره مسکن هم به دلیل افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها در خوابی طولانی به سر می‌برد، توقع خرید و فروش در بازار آهن هم یک رویای خام بیش نیست! بدیهی است که تمایل برای ساخت و ساز به شدت پایین آمده و همین امر سبب کاهش تقاضای میلگرد، تیرآهن، پروفیل و ... شده است.

کاهش تقاضا از دیگر دلایل رکود بازار آهن

از ابتدای سال 1402 تقاضای مقاطع فولادی، به شکل چشمگیری کاهش پیدا کرده است. این موضوع به صورت مستقیم روی قیمت میلگرد و قیمت تیرآهن و همچنین قیمت پروفیل هم تاثیرگذار بوده است. زمانی که تقاضا برای یک محصول کاهش پیدا کند، کارخانه مجبور است قیمت‌ها را ثابت نگه داشته یا حتی پایین بیاورد. این امر در نهایت منجر به شکل‌گیری موج جدیدی از رکود در بازار آهن شده است.

نامشخص بودن روند قیمت ارز

جهش بی‌سابقه قیمت دلار در ابتدای سال 1402 و عبور آن از مرز 50 هزار تومان، باعث نگرانی شدید خریداران آهن شده است. بسیاری از این افراد در انجام معامله و خرید و فروش دچار تردید شده‌اند و ترجیح می‌دهند فعلا اقدامی در این زمینه نداشته باشند.

پایین آمدن احتمالی نرخ ارز بعد از توافق‌های ایران با چین و عربستان باعث شده که خریداران برای خرید انواع مقاطع فولادی عجله‌ای نداشته باشند. آن‌ها معتقدند که با کاهش قیمت دلار، محصولات اولیه هم ارزان شده و کارخانه ناچار به کاهش قیمت آهن آلات خواهد شد.

این تردید خریداران سبب شده تا اردیبهشت و حتی خرداد 1402، ماه‌های آرامی برای بازار آهن باشد. حال این‌که این پیش‌بینی چقدر معتبر است، نیاز به صبر و بررسی بیشتر نرخ ارز دارد.

افزایش اختلاف میان قیمت آهن در بورس و بازار

اختلاف زیاد میان قیمت پروفیل و سایر انواع مقاطع فولادی در بورس و بازار آزاد، سبب شده تا مشتریان در خرید مستقیم از بازار، دچار تردید شوند. هم‌اکنون کارشناسان بورس، قیمت میلگرد و تیرآهن و ... را با ارز نیمایی تعیین کرده و باعث ارزان‌تر شدن این محصولات نسبت به بازار آزاد شده‌اند.

 

یکی از دلایل رکود بازار آهن، کاهش تقاضا است.
یکی از دلایل رکود بازار آهن، کاهش تقاضا است.

 

از طرفی دیگر، خرید از بورس هم دردسرهای خاص خودش را دارد و مشتریان به این سادگی‌ها نمی‌توانند محصولات مورد نیاز خود را خریداری نمایند. این موارد سبب شده تا شاهد کاهش حجم خرید و فروش در حوزه آهن باشیم. روندی که بسیار بعید است در روزهای باقیمانده از خرداد هم دچار تحول و دگرگونی شود.

فشار دولت روی حجم عرضه محصولات

از ابتدای اردیبهشت 1402 دولت تلاش کرده تا با فشار آوردن روی کارخانه و ثابت کردن حجم عرضه محصولات، قیمت مقاطع فولادی از قبیل قیمت تیرآهن را ثابت نگه‌دارد. این اقدام البته با سهمیه‌بندی برق کارخانه‌ها نیز همراه بوده و سبب کاهش عرضه در بازار آهن شده است.

زمانی که عرضه توسط کارخانه‌های مطرحی همچون کارخانه ذوب آهن، فولاد اهواز و ... کاهش پیدا کرد، رکود بازار آهن هم سرعت بیشتری به خود گرفت. وضعیتی که البته با ورود به تابستان احتمالا با شدت بیشتری همراه خواهد بود.

کاهش قدرت خرید مردم

باید قبول کنیم که بخش عمده‌ای از خریداران محصولات آهنی، مردم عادی هستند و نه بساز و بفروش‌ها و کارخانه‌ها! کاهش قدرت خرید مردم از ابتدای سال 1402 به شکل قابل ملاحظه‌ای بیشتر شده و در نتیجه، ساخت مسکن، ترمیم مسکن و ... در درجه چندم اولویت قرار گرفته است.

بدیهی است که روی گردانی مردم عادی از بازار آهن، باعث از دست رفتن بخش زیادی از مشتریان این بازار شده است. جایی که مردم برای خرید مایحتاج اولیه زندگی خود در فشار و مضیقه قرار دارند، نباید از آن‌ها انتظار مشارکت فعال در بازار آهن و ... را داشته باشیم.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.