آهن آنلاین
کاهش قیمت فولاد در یک ماه اخیر

کاهش قیمت فولاد در یک ماه اخیر

شنبه 26 فروردین 1402
زمان مطالعه: 4 دقیقه

سیدرضا فاطمی امین در یک برنامه تلویزیونی بر لزوم تفکیک قیمت های داخلی از قیمت های خارجی و نرخ ارز تاکید کرد. وی با بیان اینکه برنامه وزارت صنعت این است که بازار مواد اولیه را از نوسانات خارجی جدا کند.

فاطمی امین توضیح داد که اگرچه ایران در حال حاضر فولاد و مس تولید می کند، اما قیمت فولاد این کشور باید با قیمت های بورس فلزات لندن (LME)، فوب چین و CIS مطابقت داشته باشد. وی همچنین نسبت به از دست دادن بازار داخلی به دلیل نوسانات نرخ دلار هشدار داد، حتی اگر قیمت شمش در 600 دلار ثابت بماند.

وزیر صمت در خصوص طرح کنترل تورم که توسط برخی کارشناسان در دست بررسی است و به زودی به اطلاع عموم می رسد، اولین و مهم ترین نکته این طرح را مستقل کردن بازار مواد اولیه از نوسانات خارجی دانست. بدون ثبات در این بازار، تنظیم قیمت ها در سطح پایین تر بسیار چالش برانگیز می شود.

سیدرضا فاطمی امین اخیرا در برنامه تلویزیونی خود به طرح وزارت صنعت برای جداسازی قیمت های داخلی از قیمت های خارجی و ارز پرداخته است. وی بر اهمیت مستقل ساختن بازار مواد اولیه از نوسانات خارجی برای کنترل تورم و تنظیم قیمت ها در سطح پایین تر تاکید کرد. بازار فولاد به دو بورس کالایی شامل بورس داخلی و بورس صادراتی تفکیک شده است. فقط شمش، میله فولادی و ورق می تواند صادر شود که در داخل به فروش نرسد. بازار داخلی مستقل از قیمت های جهانی است و بر اساس عرضه و تقاضای داخلی قیمت گذاری می شود. فاطمی امین خاطرنشان کرد: قیمت شمش، شمش فولاد و ... در بازارهای خارجی با نوسان و یا نوسانات نرخ ارز، ابتدا در بازار داخلی عرضه می شود. بازار فولاد در ماه های اخیر با کاهش قیمت مواجه شد به طوری که آهن اسفنجی به تنی نزدیک به 10 میلیون تومان رسید و قیمت شمش نیز به 17 میلیون تومان کاهش یافت. قیمت میلگرد نیز در بورس به زیر 20 میلیون تومان کاهش یافت.

 

در این تصویر، میلگردهای ذخیره شده در انبار را مشاهده می کنید.
در این تصویر، میلگردهای ذخیره شده در انبار را مشاهده می کنید.

 

به گفته فاطمی امین، صنعت فولاد کاملا از بازار خارجی جدا شده است. وی تاکید کرد: در سامانه جدید دو تالار در بورس کالا پیش بینی شده است که یکی برای بازار داخلی و دیگری برای صادرات است. بر این اساس، هر فرد یا گروهی که از تالار داخلی خرید می کند، مجاز به صادرات خرید خود نیست.

وی افزود: تنها شمش، میلگرد و ورق در صورتی که در تالار صادراتی یا داخل تالار بدون مشتری عرضه شده باشد، واجد شرایط صادرات هستند. وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: در این طرح بازار داخلی و خارجی کاملاً از هم جدا شده است. بنابراین هر زمان که قیمت شمش آهن، میلگرد و ... در بازارهای خارجی دچار نوسان شد، ابتدا باید در بازار داخلی عرضه شود که بر اساس عرضه و تقاضای داخلی است و مستقل از بازار جهانی قیمت گذاری می شود. این شرط مستلزم آن است که ابتدا باید در سالن داخلی عرضه شود.

وزیر صمت تاکید کرد: این طرح در صنعت فولاد اجرایی شده و هم اکنون در صنعت مس در حال اجراست. در خصوص وضعیت صنعت پتروشیمی نیز توضیح دادند که این صنعت زیرمجموعه وزارت نفت است اما اوایل امسال تلاطم هایی به وجود آمد و محصولات پتروشیمی بر اساس نرخ ارز 36 تا 37 هزار تومان قیمت گذاری شدند. در این راستا پیگیری های ویژه ای از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و با همکاری بانک مرکزی و وزارت نفت انجام شد و سقف قیمت پایه محصولات پتروشیمی 28 هزار و 500 تومان تعیین و نهایی شد.

فاطمی امین همچنین با اذعان به وجود تاسف بار چنین چالش هایی در قوانین، تصریح کرد: در برنامه هفتم توسعه پیشنهادی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به دولت ارائه شد و در کمیسیون ویژه برنامه هفتم به تصویب رسید. در دولت این پیشنهاد پیشنهاد می کند که قیمت های داخلی مستقل و جدا از قیمت ها و نرخ ارز خارجی باشد که مخالفانی دارد اما برای ثبات اقتصادی کشور بسیار مهم است. همچنین ششما می توانید برای مشاهده قیمت آهن در انواع مختلف به صفحه اصلی سایت مراجعه کنید.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.