آهن آنلاین
آیا میلگرد ارزان می شود؟

آیا میلگرد ارزان می شود؟

دوشنبه 31 امرداد 1401
زمان مطالعه: 5 دقیقه

میلگرد، یکی از مهم‌ترین مواد در صنعت ساختمان‌سازی است، که قیمت آن تأثیر زیادی بر قیمت کل پروژه‌های عمرانی و ساختمانی دارد. به‌همین‌خاطر پیش‌بینی قیمت آن برای صنعتگران اهمیت زیادی دارد؛ به‌عبارتی، افزایش مقاومت ساختمان برای مهندسان بسیار مهم است که با کمک این محصول می‌توانند بر مقاومت سازه خود بیفزایند؛ بنابراین سازندگان سازه‌های مختلف به‌منظور افزایش کیفیت و مقاومت آن‌ها‌ از میلگردهای استاندارد استفاده می‌کنند. تولید این پروفیل در ایران توسط چند شرکت حرفه‌ای در حال انجام است، که در ادامه مطلب ضمن معرفی آن‌ها به بررسی تغییرات قیمت این پروفیل مهم ساختمانی پرداخته‌ایم.

تغییرات قیمت میلگرد در روزهای گذشته به چه شکل بود؟

ارزش میلگرد، همچون سایر مواد ساختمانی به عوامل مختلفی بستگی دارد و چندین فاکتور مهم نظیر هزینه مواد اولیه ساخت آن، نرخ ارز، ارزش جهانی آهن، اتفاقات مهم سیاسی و... باعث بروز شیب نزولی یا صعودی در نمودار ارزش آن می‌شود. هم‌اکنون که در اواخر مردادماه 1401 هستیم، بهای این محصول در محدوده 22500000 ریال قرار دارد که البته این قیمت مربوط به تولیدات شرکت فایکو است.

از سایر شرکت‌های تولیدکننده انواع این مقطع فولادی می‌توان به ذوب‌آهن اصفهان، ظفر بناب، آذر فولاد امین، امیرکبیر، شاهین بناب، راد همدان، حدید سیرجان، آناهیتا گیلان، نورد گرم سمنان، آریان فولاد، فولاد سپهر ایرانیان و... اشاره کرد. هر یک از این مجموعه‌های تولیدی، محصولات خود را با قیمت متفاوتی عرضه می‌کنند و همگی آن‌ها نیز از تجربه بالایی برخوردار هستند. به‌این‌ترتیب، قیمت میلگرد اصفهان، میانه،بناب و سایر برندها به عوامل زیادی بستگی دارد که در روزهای گذشته بیشتر شاهد روند افزایشی آن‌ بوده‌ایم.

 

بندیل های میلگرد تولید شده، در انبار کارخانه نگهداری می شوند.

 

امکان کاهش قیمت میلگرد در روزهای آینده وجود دارد؟

همان‌طور‌که اشاره شد، افزایش قیمت میلگرد بر طبق فاکتورهای متعددی صورت می‌گیرد که  مهم‌ترین آن را می‌توان مسائل سیاسی دانست. اگر التهاب‌های سیاسی کشور از بین برود و تحریم‌های جاری لغو شود، قطعاً شاهد کاهش بهای میلگرد خواهیم بود، البته توجه داشته باشید که نرخ ارز با رفع تحریم‌ها کاهش می‌یابد؛ که در این صورت می‌توان مواد اولیه وارداتی را با قیمت مناسب‌تری خریداری کرد. این ارزان‌تر شدن مواد اولیه نیز باعث کاهش نرخ محصول نهایی می‌شود.

به‌این‌ترتیب، با دنبال کردن اخبار سیاسی کشور می‌توان قیمت آینده مواد ساختمانی را تا حدی پیش‌بینی کرد و ازآنجایی‌که دوباره روند مذاکرات بین‌المللی جهت رفع تحریم‌های موجود آغاز شده است، احتمال این‌که قیمت محصولات اساسی مانند: پروفیل‌های ساختمانی کاهش یابد، بسیار زیاد است. بنابراین تمرکز اصلی خود را متوجه اتفاقات مهم کشور و نرخ روز دلار کنید؛ چراکه بیشترین تأثیر را بر روی ارزش محصولات دارند. به‌این‌ترتیب، فقط کافی است اخبار روز را رصد کنید تا به‌صورت تقریبی متوجه بهای جدید ملزومات فلزی شوید.

 

بندیلی از میلگردهای با کیفیت به تصویر کشیده شده است.

 

میلگرد بخریم یا ارزان می شود؟

اینکه آیا میلگرد بخریم یا نه و منتظر ارزان شدن آن شویم، یک موضوع پیچیده است که بایستی با‌توجه به وضعیت کنونی کشور و تصمیمات سیاسی اخیر مسئولین صورت بگیرید. توجه داشته‌باشید که اکنون قیمت این محصول در شیب صعودی قرار دارد؛ اما نرخ آن با رفع تحریم‌ها، وارد شیب نزولی قابل‌توجهی خواهد‌شد، البته احتمال عدم‌توافق نیز وجود‌دارد. بنابراین اگر در‌حال انجام یک پروژه ساختمانی هستید، بهتر است از مواد ساختمانی باکیفیت و درعین‌حال نرخ مناسب استفاده کنید تا پروژه شما در فاز اجرایی درستی قرار بگیرد.

طبق نظر کارشناسان آهن آنلاین:

"قیمت میلگرد، که به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مقاطع فولادی همواره مورد توجه و بررسی صاحبان کسب‌و‌کارهای ساختمانی واقع می‌شود، تحت الشعاع موارد متفاوتی به‌خصوص مسائل سیاسی این روزهای کشور قرار گرفته است؛ از‌این‌رو با‌توجه به عدم ثبات در تصمیمات سیاسی، تعیین روند تغییر نرخ این مقطع و همچنین پیش‌بینی اینکه ارزانترین قیمت میلگرد در چه زمانی رخ می‌دهد، امری پیچیده محسوب شده و نیاز به بررسی مراجع معتبر دارد." 

ارزان ترین قیمت میلگرد

با بررسی نمودار نوسانات قیمت بازار فولاد، متوجه روند نزولی نرخ میلگرد، از شروع ماه دوم تابستان 1401 می‌شویم. این روند ممکن است بسته به برخی عوامل سیاسی و اقتصادی تغییر جهت‌های مختلفی را در روزهای مختلف شاهد باشد و نزولی یا صعودی شود، بنابراین پیش‌بینی این‌که ارزان‌ترین قیمت میلگرد در چه تاریخی ثبت می‌شود، امری دشوار خواهد بود.

به‌هرحال، کاهش قیمت میلگرد تأثیر زیادی بر قیمت کل پروژه می‌گذارد؛ اما ازآنجایی‌که چشم‌انداز ثابتی در تصمیمات سیاسی کشور دیده نمی‌شود، بهتر است پروژه‌های عمرانی متوقف نشوند. همان‌طور‌که می‌دانید، ساختمان‌سازی یکی از بهترین تصمیم‌های موجود جهت حفظ ارزش سرمایه خود است. بنابراین افراد فعال در این حوزه یا آن دسته از عزیزانی که قصد ساختمان‌سازی دارند بهتر است کار خود را آغاز کنند؛ چراکه درهرصورت ساختمان‌سازی یک سرمایه‌گذاری بلندمدت مناسب است. بررسی دلایل اینکه چرا آهن گران شد نیز می تواند به خرید این محصول در بهترین زمان کمک کند.

اگر هم قصد سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت با انجام ساختمان‌سازی را دارید، بهتر است منتظر ارزان شدن میلگرد و سایر مواد ساختمانی شوید، البته این انتظار کمی ریسکی خواهد بود؛ زیرا ممکن است هیچ‌وقت این ارزانی متریال اتفاق نیفتاد. این موضوع باعث شده کار انتخاب برای افراد کمی سخت شود؛ اما شما می‌توانید از طریق مراکز معتبر اقدام به خرید محصولات ساختمانی درجه‌یک و خوش‌قیمت کنید تا در مسیر درست کاری خود قرار بگیرید و ریسک‌های احتمالی را نیز کاهش دهید. 

سخن پایانی

خرید میلگرد ارزان‌قیمت، با درجه کیفی بالا خواست صنعتگران کشور است که به‌دلیل نوسانات حاکم بر بهاء این محصول به یکی از دغدغه‌های آن‌ها تبدیل شده‌است. درواقع، وجود این پروفیل برای پروژه‌های ساختمانی بسیار مهم است که این موضوع باعث توجه به سطح کیفی و قیمت آن شده است. این محصول صنعتی مهم، تحت چند برند معتبر ایرانی در حال تولید و توزیع است که بهای روز هر یک از این محصولات را می‌توانید در سایت آهن آنلاین مشاهده کنید و سپس بعد از مقایسه قیمت، اقدام به ثبت سفارش آن‌ کنید.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.