آهن آنلاین
آیا میلگرد بخریم یا نه؟

آیا میلگرد بخریم یا نه؟

یک‌شنبه 06 آذر 1401
زمان مطالعه: 4 دقیقه

چرا میلگرد گران شد؟ این مهم‌ترین سوال برای افرادی است که در زمان رکود بازار و سیر نزولی نمودار قیمت میلگرد، تعلل کردند و محصولات مورد نیازشان را نخریدند. در سال ۱۴۰۱، بهای مقاطع فولادی و به‌خصوص میلگرد، تغییرات بسیاری را تجربه کرد. نوسان‌های شدید، تکلیف نامشخص طرح احیای برجام، نرخ دلار و کاهش تقاضای جهانی برای محصولات فولادی باعث شد خریداران برای تهیه محصولات مورد نیازشان دچار تردید شوند و نتوانند تشخیص دهند بهترین زمان برای خرید میلگرد، چه زمانی است.

آیا میلگرد در سال 1401 ارزان می شود؟

قیمت میلگرد، از اواخر خرداد ماه ۱۴۰۱ روند نزولی را آغاز کرد و تا اواخر مرداد هم ادامه داشت؛ بعضی از برندها افت شدیدی را تجربه کردند و بعضی دیگر روند نزولی ملایم‌تری داشتند. با شروع شهریور، قیمت کمی اصلاح شد، اما باز هم نتوانست به قبل از روند نزولی برگردد. نوسان‌های شدید و به دور از انتظار قیمت میلگرد در ماه‌های اخیر باعث می‌شود نتوانیم پیش‌بینی دقیقی درباره هزینه آتی این محصولات داشته باشیم.

آیا قیمت میلگرد نزولی می شود؟ چه عواملی اثرگذارند؟

با وجود اینکه اکثر برندهای تولیدکننده مقاطع فولادی، برای تأمین مواد اولیه به خارج از کشور وابسته نیستند و محصولاتشان را هم در داخل تولید می‌کنند، اما قیمت تولیداتشان به نرخ ارز و تصمیمات سیاسی بستگی دارد؛ این وابستگی از نظر بسیاری از افراد حرفه‌ای بازار درست نیست، اما نمی‌توان از آن پیشگیری کرد.

 

 

شرایط کنونی بازار، نشان از تداوم روند ثابت و کمبود تقاضا در بازار دارد، اما اینکه تقاضا افزایش پیدا کند و پروژه‌های ساخت‌وساز از سر گرفته شود نیز دور از انتظار نیست؛ البته باید به این نکته نیز توجه داشت که تقاضا برای مقاطع فولادی در سطح جهانی کاهش پیدا کرده است و بازار ایران هم از بازار بین‌المللی فولاد تأثیر می‌پذیرد. بنابراین، اگر رکود جهانی به پایان برسد، احتمال اینکه ایران هم از روند باثبات کنونی خارج شود، وجود خواهد داشت.

بهترین زمان خرید میلگرد چه موقع است؟

با وجود اینکه رکود کنونی بازار، بسیاری از خریداران مقاطع فولادی تخت و طویل را دچار تردید کرده است، اما همچنان می‌توان گفت اکنون، بهترین زمان برای خرید محصولات مورد نظر است. خیلی از افراد با سوال اینکه آیا میلگرد ارزان می شود؟ خرید خود را به آینده موکول می‌کنند ولی نشانه‌ها حاکی از تداوم ثبات بازار و تقاضای پایین خریداران است، اما توقف پروژه‌ها بخاطر نخریدن محصولات فولادی، بیش از این جایز نیست.

فعالان مختلف بازار فولاد، رویکردهای متفاوتی در این زمینه در پیش گرفته‌اند؛ بعضی از آن‌ها، این رکود را به‌عنوان یک فرصت می‌شناسند و محصولات مورد نظرشان را در قیمت پایین می‌خرند. اما گروهی دیگر همچنان دست نگه داشته‌‌اند تا بعد از مشخص شدن تکلیف بازار فولاد، خریدشان را انجام دهند.

احتمال افت قیمت میلگرد در روزهای پیش رو

همانطورکه می‌دانید، قیمت تمام محصولات، حتی مواردی که داخل کشور تولید می‌شوند، تا حد زیادی به نرخ ارز بستگی دارد. درحال‌حاضر، مدتی است دلار در انتظار مشخص شدن نتیجه برجام، روند ثابتی را در پیش گرفته است. احتمال می‌رود روند کاهش قیمت میلگرد در روزهای آینده و حتی تا فرا رسیدن موعد مذاکرات در آبان ماه ادامه داشته باشد. تا آن زمان، اگر تقاضا در بازار داخل تغییری نداشته باشد، کاهش نرخ میلگرد و ثبات نمودار این محصول، همچنان ادامه خواهد داشت. البته این موضوع قطعی نیست و ممکن است بازار در جریان یک اتفاق غیرقابل پیش‌بینی، دچار نوسان شود.

 

 

اگر نتیجه مذاکرات به نفع ایران باشد، احتمالا بخشی از تحریم‌ها حذف می‌شود و بازار صادرات مقاطع فولادی داغ‌تر خواهد شد؛ در نتیجه احتمال افزایش بهای میلگرد وجود خواهد داشت. اگر هم نتیجه مذاکرات به نفع ایران تمام نشود، بهای دلار دوباره اوج می‌گیرد و این موضوع نیز ممکن است بازار فولاد را در دچار نوسان کند.

سخن پایانی

در این مقاله به دلایل ارزان شدن قیمت میلگرد پرداختیم و همچنین گمان‌هایی که درباره آینده بازار این محصول وجود دارد را بررسی کردیم. بازار فولاد در سال ۱۴۰۱، تابستانی را تجربه کرد که شبیه به هیچکدام از تابستان‌های قبلی نبود! معمولا در فصل‌‌های گرم سال، معمولا ساخت‌وساز فعالیت بیشتری دارد و به دنبال آن، خرید و فروش مقاطع فولادی هم رونق می‌گیرد؛ اما امسال خبری از تکاپوی همیشگی پروژه‌های عمرانی نبود و تقاضا برای انواع محصولات فولادی هم وجود نداشت. ممکن است این روند در زمستان هم ادامه داشته باشد یا اینکه زمستان امسال هم مانند تابستان ما را شگفت‌زده کند و برخلاف سال‌های قبلی، بازار پررونقی را رقم بزند.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.