آهن آنلاین
رابطه دلار با قیمت آهن

رابطه دلار با قیمت آهن

دوشنبه 10 امرداد 1401
زمان مطالعه: 6 دقیقه

در این مقاله قصد داریم در مورد اثر نرخ دلار بر قیمت آهن آلات و به‌طورکلی فولاد صحبت کنیم. ابتدا باید به این نکته توجه کرد که در حال حاضر دو نرخ بر قیمت محصولات فولادی موثر است. نرخ دلار نیمایی و نرخ دلار آزاد، هر یک به ترتیب بر قیمت فولاد در بورس کالا و بازار آزاد موثر هستند. قیمت دلار نیمایی تا به امروز همواره کمتر از قیمت دلار آزاد بوده است. در نتیجه قیمت‌های بورس کالا بر اساس این نرخ تعیین می‌شوند یا به طور دقیق‌تر قیمت‌های پایه‌ای عرضه بورس کالا بر اساس همین نرخ تعیین می‌گردد. در حال حاضر قیمت بورس کالا و بازار آزاد اختلاف معناداری ندارند و معامله‌گران بورس کالا قیمت را به نزدیکی بازار رسانده‌اند.
در بازار آزاد اما قیمت به طور دقیقی بر اساس قیمت دلار تغییر می‌کنند؛ معامله‌گران بازار فولاد طی دو سال گذشته حساسیت شدیدی نسبت به نرخ دلار پیدا کرده‌اند و قیمت محصولات خود را هم روند با قیمت دلار تغییر می‌دهند. هرچند که این تغییر قیمت ممکن است دلایل دیگری نیز داشته باشد، در نتیجه ممکن است گاهی تغییراتی که در بازار می‌بینیم در کنار چند عامل دیگر هم‌افزایی کنند و روند قیمت بازار فولاد را تغییر دهند.

آیا نرخ ارز بر قیمت آهن آلات تاثیر ندارد؟

دو سال گذشته در بازار قیمت ارز به قدری نوسان داشت که عواملی همچون تغییر تقاضا یا تغییر قیمت‌های جهانی اثر کمرنگی داشتند و به طور نسبی اثر آن‌ها بسیار کمرنگ‌تر از دلار بود. در نمودار زیر می‌توانید روند قیمت دلار و شاخص میلگرد آهن آنلاین را در کنار یکدیگر ببینید. همان‌طور که به وضوح قابل مشاهده است، قیمت میلگرد همبستگی زیادی با قیمت دلار دارد.
در مورد رابطه قیمت ارز و قیمت ریالی فولاد در بازار آزاد، همواره بحث‌های زیادی وجود دارد. در دو سال گذشته نرخ ارز و نرخ‌های جهانی فولاد نوسانات شدیدی داشته‌اند. از این رو در بازه‌های کوتاه مدت، رابطه قیمت ارز و قیمت فولاد تغییر کرده و همواره مستقیم نبوده است؛ اما به‌طورکلی رابطه این دو مستقیم است و با تحلیل تغییرات قیمت دلار و قیمت‌های جهانی فولاد می‌توان روند پیش‌رو بازار فولاد را تحلیل کرد.

 

رابطه قیمت دلار با قیمت آهن بسیار تنگاتنگ است.


رابطه دلار و قیمت آهن

مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین کالا و فلز اساسی، فولاد است و در این مقاله رابطه دلار و فولاد را که یک ارتباط مستقیم و منطقی است، بیان می‌کنیم. فولاد، به عنوان یک کالای جهانی که قیمت آن روزانه تغییر می‌کند، براساس دلار آمریکا قیمت‌گذاری می‌شود و ایران بازار ساز، بازار فولاد نیست. در نتیجه در تحلیل قیمت فولاد به نسبت ریال باید حتما نسبت قیمت ریال و دلار را بررسی کرد. دو مورد بر قیمت شمش آهن و فولاد تاثیرگذار است که تعیین‌کننده قیمت نهایی فولاد هستند:

  • ارزش واحد پول کشورهای مختلف در مقابل دلار آمریکا
  • هر عامل طبیعی و غیرطبیعی تاثیرگذار بر حجم عرضه و تقاضا

قبلا در مورد عرضه و تقاضا صحبت کردیم و همچنین در این مقاله در مورد پیش بینی‌های جهانی عرضه و تقاضا هم اطلاعات خود را بروز کردیم.

دلار چه ارتباطی با قیمت آهن آلات دارد؟

همانطور که گفتیم ارزش واحد پول کشورهای مختلف در مقابل دلار آمریکا بر قیمت فولاد موثر است. اما این به چه معناست؟ منظور ما بازار داخلی است یا بازاری که در آن به صادرات و واردات می‌پردازیم؟ بله مقصود ما قیمت‌های داخلی آهن‌آلات از تولید داخلی خود کشورمان است.

اولین تاثیر دلار

اولین تاثیر دلار بر روی قیمت نفت و انرژی است؛ مطالعات نشان می‌دهد یک رابطه تک سویه بین قیمت نفت خام، شاخص قیمت فولاد و شاخص دلار (DXY) در سطح جهانی وجود دارد و به این معنی است که قیمت نفت خام تنها از نوسانات خودش تبعیت می‌کند. اما شاخص قیمت جهانی فولاد از هر دو حرکت قیمت خود و نوسانات قیمت نفت خام تاثیر می‌پذیرد؛ پس هنگامی که شاخص قیمت نفت رو به بالا می‌رود قیمت آهن کیلویی نیز افزایش می‌یابد.
در نمودار زیر رابطه بین شاخص دلار و قیمت معاملات آتی سنگ آهن مشخص است:
 

نمودار تاثیر قیمت دلار بر قیمت آهن را در تصویر مشاهده می کنید.


البته، باید به این نکته توجه کرد که بسیاری از اوقات روند کلی قیمت کومودیتی‌ها تعیین‌کننده کاهش یا افزایش قیمت فولاد در بازارهای جهانی است. در واقع شاخص قیمت دلار و به طور کلی تقاضای کلان اقتصاد جهانی، قیمت کومودیتی‌ها را تغییر می‌دهد. شاخص‌های تاثیرگذاری قیمت نفت از افزایش هزینه‌های تولید گرفته تا افزایش هزینه‌های حمل و نقل بر روی قیمت فولاد تاثیر می‌گذارد. در این نمودار، ارتباط عکس قیمت نفت و شاخص دلار نشان داده شده است. و در نمودار بعدی رابطه قیمت نفت و فولاد نیز مشخص است. با مقایسه این دو نمودار می‌توان به این نتیجه رسید که قیمت نفت و فولاد همبستگی شدیدی دارند

دومین تاثیر دلار

در تعادل بین عرضه داخلی و خارجی هر کشور است؛ به‌عنوان‌مثال، اگر تقابل ریال و دلار، کاهش ارزش ریال را نشان دهد به این معناست که اگر قیمت آهن با دلار ۸۰۰۰ تومانی مثلا ۴۰۰۰ هزار تومان است، با افزایش نرخ دلار تا ۱۶ هزار تومان ارزش کالای ایرانی در بازار جهانی نصف می‌شود و بدین ترتیب از یک سو جذابیت قیمت‌های ایرانی برای مصرف‌کننده خارجی بالا می‌روند و از یک سو سود کم بازار خارجی موجب افزایش قیمت‌ها در بازار داخلی می‌شود.

سومین تاثیر دلار

تاثیر هزینه‌های جانبی مثل هزینه حمل و نقل تریلی در ایران است. اما مهم‌تر از آن، تاثیر روانی افزایش نرخ دلار بر افزایش قیمت فولاد است که در واقع نوسانات قیمت دلار به طور مستقیم قیمت فولاد را تکان می‌دهد. اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که افزایش یا کاهش سود و هزینه شرکت‌های تولیدکننده، عامل تعیین‌کننده ای در قیمت نیست و قیمت‌ها در عمق عرضه و تقاضای بازارهای جهانی تعیین می‌شوند. عامل مهم دیگری که وجود دارد بررسی اقتصاد کلان کشورهای مهم در صنعت فولاد همچون چین، آمریکا و هند است. در واقع رشد اقتصادی چین، تاثیر بسزایی در تقاضای فولاد و قیمت آن دارد.

پیش‌بینی قیمت دلار

به نظر می‌رسد قیمت دلار دوباره روند صعودی به خود گرفته و در آینده‌ای نزدیک سطوح جدیدی را نشان خواهد داد. در صورتی که نرخ دلار از محدوده 31000 تومان عبور کند، هدف قیمتی اول آن حدود 37000 تومان خواهد بود و در صورتی که از این محدوده نیز فراتر رود احتمالا تا 42000 تومان افزایش خواهد داشت. از طرفی اگر موفق به شکست ناحیه 31000 تومان نشود ممکن است تا 25000 تومان نزول کند. 

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم با تحلیل عوامل موثر بر قیمت فولاد، نقشه راه تحلیل و پیش بینی قیمت آهن و میلگرد در بازار داخلی را بررسی کنیم. در بازار ارز، افزایش ارزش قیمت دلار یا کاهش آن نسبت به دیگر ارزها، می‌تواند منجر به افزایش یا کاهش قیمت اسمی کومودیتی‌ها و فلزات در بازار جهانی شود. از طرفی بازار داخل نیز وابستگی شدیدی به تراز تجاری و نسبت قیمت دلار ریال دارد. 
در نهایت ما با دو مجهول روبرو هستیم، قیمت ارز در داخل و قیمت جهانی فولادی. قیمت جهانی وابستگی شدیدی به عرضه و تقاضا کل و شاخص دلار دارد. قیمت داخلی نیز کاملا تابع قیمت دلار و قیمت جهانی است. تحلیل شما در رابطه با ارتباط دلار و قیمت آهن‌آلات چیست؟

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.