آهن آنلاین
آشنایی با انواع تیرآهن IPE 

آشنایی با انواع تیرآهن IPE 

چهارشنبه 12 امرداد 1401
زمان مطالعه: 3 دقیقه

یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی در صنایع مختلف مانند ساختمان‌سازی، تیرآهن است که عمدتاً به دو شکل H و I تولید و عرضه می‌شود. استانداردهایی که در فرایند تولید این مقاطع فولادی به کار می‌روند، شامل استانداردهای IPE، INP و IPB هستند. تیرهای ساخته شده با استفاده از این استانداردها مشخصات، ویژگی‌ها و حتی کاربردهای متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند. تیرآهن‌های IPE ازجمله پر تقاضاترین کالاهای فولادی بازار است که در ادامه به بررسی ویژگی‌ها و تفاوت آن به تیرهای INP می‌پردازیم.

تیرآهن IPE چیست؟

تیرهای IPE، مقاطع فولادی هستند که با بهره‌گیری از استاندارد اروپایی IPE تولید می‌شوند. این محصول فولادی از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار است و در ساخت بسیاری از ساختمان‌های مرتفع و برج‌ها کاربرد دارد. سدسازی، برج‌سازی، اسکله‌سازی و ساختمان‌سازی ازجمله رایج‌ترین و اصلی‌ترین کاربردهای تیر IPE به شما می‌آیند. برای مثال، ساخت ستون‌ها و خرپاها در ساختمان‌سازی با استفاده از تیرآهن IPE انجام می‌شود. قیمت تیرآهن IPE نیز به خاطر کاربردهای مختلفی که دارد نسبت به مابقی تیرآهن‌ها کمی گران تلقی می‌شود.

 

 به خاطر کارایی هایی مختلفی که دارد از جمله محبوب ترین نوع های تیرآهن محسوب می شودIPEتیرآهن

 

تفاوت تیرآهن IPE و INP

تیرآهن INP از دیگر تیرهای موجود در بازار است که مانند تیرهای IPE می‌تواند در ساختمان‌سازی، اسکله‌سازی، سدسازی و برج‌سازی مورداستفاده قرار بگیرد. بااین‌حال، تفاوت‌های زیادی میان آن‌ها وجود دارد. تیر INP با استفاده از استانداردهای چین و روسیه ساخته می‌شود و بال‌های آن از ابتدا به سمت انتها باریک می‌شوند. این تیرآهن در مقایسه با انواع IPE، تحمل بار کمتری دارد و ارزان‌تر است. برای کسب اطلاع بیشتر از تفاوت این دو نوع تیرآهن می‌توانید به مقاله تفاوت‌ های تیرآهن INP ،IPB ،IPE مراجعه کنید.

بال و جان تیرآهن IPE

تیرآهن‌های ساخته شده طبق استاندارد IPE، از دو بخش جان و بال تشکیل می‌شوند. جان به بخش مرکزی و طویل تیر گفته می‌شود که در دو طرف آن، بال‌ها قرار دارند. بال در تیرهای I شکل ثابت بوده و باعث مقاومت آن‌ها در برابر خمش می‌شود. از طرف دیگر، جان می‌تواند در برابر نیروهای برشی مقاومت ایجاد کرده و استحکام و امنیت سازه را تأمین کند. طول بال در این تیرآهن‌ها همواره نصف طول جان است.

 

 

ویژگی‌های تیرآهن IPE

به‌طورکلی، تیرهای IPE دارای چند ویژگی اصلی هستند. آن‌ها ظاهری به شکل حرف انگلیسی I دارند و از دو بخش جان و بال که با زاویه 90 درجه به یکدیگر متصل شده‌اند، تشکیل می‌شوند. ضخامت بال‌ها در این تیرها ثابت بوده و قابل ‌تغییر نیست. آن‌ها معمولاً در ستون‌بندی‌ها به‌صورت مرکب مورداستفاده قرار می‌گیرند. 

سخن پایانی

همان‌طور که اشاره شد، تیرآهن‌ها طبق سه استاندارد IPE، INP و IPB ساخته می‌شوند. تیرهای IPB برخلاف دو نوع دیگر، دارای ظاهری به شکل H هستند و مقاومت و استحکام بسیار خوبی را ارائه می‌دهند. از مهم‌ترین تولیدکنندگان انواع تیرآهن در ایران می‌توان به ذوب‌آهن اصفهان و کارخانه اهواز اشاره کرد که کیفیت و اصالت آن‌ها باعث محبوبیت در میان مصرف‌کنندگان شده است. اگر دوست دارید بیشتر درباره تیرآهن کسب اطلاع کنید، پیشنهاد می‌کنیم سری به مقاله تیرآهن چیست و انواع آن بزنید. 

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه ها

user
نیرم
18 آذر 1397
پاسخ دهید
بسیاااار عااالی
user
اکبر صادقی
19 آذر 1397
پاسخ دهید
عالیییییییییییی
user
علی رشتی پور
18 تیر 1398
پاسخ دهید
سلام و درود وتشکر از مجموعه آهن آنلاین و تشکر ویژه از سرکار خانم نظری بابت همکاری چند ساله و دقت نظر ایشان ،سپاسگذارم
پاسخ
هانیه نظری
هانیه نظری
ممنونم از شما جناب رشتی پور همکاری با شما باعث افتخار ما هستش لطف دارید
user
خانی
18 تیر 1398
پاسخ دهید
با سلام بسیار عالی. سپاس از توضیحات دقیق و کامل.