آهن آنلاین
آشنایی با انواع تیرآهن IPE 

آشنایی با انواع تیرآهن IPE 

یک‌شنبه 06 خرداد 1403
زمان مطالعه: 5 دقیقه

یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی در صنایع مختلف مانند ساختمان‌سازی، تیرآهن است که عمدتاً به دو شکل H و I تولید و عرضه می‌شود. استانداردهایی که در فرایند تولید این مقاطع فولادی به کار می‌روند، شامل استانداردهای IPE، INP و IPB هستند. تیرهای ساخته شده با استفاده از این استانداردها مشخصات، ویژگی‌ها و حتی کاربردهای متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند. تیرآهن‌های IPE ازجمله پر تقاضاترین کالاهای فولادی بازار است که در ادامه به بررسی ویژگی‌ها و تفاوت آن به تیرهای INP می‌پردازیم.

تیرآهن IPE چیست؟

تیرهای IPE، مقاطع فولادی هستند که با بهره‌گیری از استاندارد اروپایی IPE تولید می‌شوند. این محصول فولادی از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار است و در ساخت بسیاری از ساختمان‌های مرتفع و برج‌ها کاربرد دارد. سدسازی، برج‌سازی، اسکله‌سازی و ساختمان‌سازی ازجمله رایج‌ترین و اصلی‌ترین کاربردهای تیر IPE به شما می‌آیند. برای مثال، ساخت ستون‌ها و خرپاها در ساختمان‌سازی با استفاده از تیرآهن IPE انجام می‌شود. قیمت تیرآهن IPE نیز به خاطر کاربردهای مختلفی که دارد نسبت به مابقی تیرآهن‌ها کمی گران تلقی می‌شود.

 

در این تصویر یک تیرآهن IPE را مشاهده می کنید.
در این تصویر یک تیرآهن IPE را مشاهده می کنید.

 

کاربرد تیرآهن IPE

همان‌طور که اشاره شد، تیرآهن IPE یکی از رایج‌ترین تیرآهن‌های عرضه‌شده در بازار است که با هدف تحمل تنش‌های برشی و خمشی در سازه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌طورکلی، از کاربردهای تیرآهن IPE می‌توان به استفاده در خرپا، ستون، پل‌های لانه زنبوری و... اشاره کرد. همچنین، مدل‌های IPE به دلیل وزن سبکی که دارند، گزینه مناسبی برای سازه‌هایی با ارتفاع بلند محسوب می‌شوند. ضمنا، با استفاده از این تیرآهن می‌توان روند ساخت‌وساز را با سرعت و کیفیت بالایی پیش برد. به‌این‌ترتیب، مهم‌ترین کاربرد آن مربوط به صنعت ساختمان‌سازی می‌شود.

مشخصات تیرآهن IPE

تیرآهن مدل IPE یا تیرآهن نیم پهن با ویژگی‌هایی همچون برابر بودن ضخامت بال‌ها و همین‌طور ثابت بودن ضخامت بال و جان آن در کل طولش شناخته می‌شود. ارتفاع این تیرآهن از 80 الی 600 میلی‌متر متغیر است؛ اما در کشور ما معمولا در سایزهای 120 الی 300 میلی‌متر تولید و روانه بازار مصرف می‌شود. همچنین، طول تیرآهن IPE حدود 8 الی 16 متر است و عرض آن نیز در محدوده 46 الی 220 میلی‌متر تعیین می‌شود. ضمن اینکه هرچقدر اندازه جان تیرآهن بیشتر شود، به همان نسبت ضخامت‌های بال و جان آن افزایش می‌یابند. از سایر خصوصیات و ویژگی‌های بارز تیرآهن‌های تولیدشده با استاندارد IPE می‌توان به وزن مناسب، اشغال فضای کم و آسان بودن نصب و اجرای آن‌ها اشاره کرد. به‌طورکلی، تیرهای IPE دارای چند ویژگی اصلی هستند. آن‌ها ظاهری به شکل حرف انگلیسی I دارند و از دو بخش جان و بال که با زاویه 90 درجه به یکدیگر متصل شده‌اند، تشکیل می‌شوند. ضخامت بال‌ها در این تیرها ثابت بوده و قابل ‌تغییر نیست. آن‌ها معمولاً در ستون‌بندی‌ها به‌صورت مرکب مورداستفاده قرار می‌گیرند. 

بال و جان تیرآهن IPE

تیرآهن‌های ساخته شده طبق استاندارد IPE، از دو بخش جان و بال تشکیل می‌شوند. جان به بخش مرکزی و طویل تیر گفته می‌شود که در دو طرف آن، بال‌ها قرار دارند. بال در تیرهای I شکل ثابت بوده و باعث مقاومت آن‌ها در برابر خمش می‌شود. از طرف دیگر، جان می‌تواند در برابر نیروهای برشی مقاومت ایجاد کرده و استحکام و امنیت سازه را تأمین کند. طول بال در این تیرآهن‌ها همواره نصف طول جان است.

تفاوت تیرآهن IPE و IPB

تیرآهن IPB دارای بال‌های پهن‌تر و سنگین‌تری در مقایسه با تیرآهن IPE است و سطح مقطع عرضی بیشتری هم دارد. به‌علاوه، طول بال و جان مدل IPB هم بیشتر از IPE است؛ به‌همین‌جهت، استقامت بهتری از خود نشان می‌دهد. با توجه به این مشخصات از محصولات IPB اغلب در احداث پروژه‌های عظیم و سازه‌های بلند استفاده می‌کنند؛ درصورتی‌که مدل‌های IPE موارد مصرف بیشتری دارند و معمولا در قسمت خرپای ساختمان و پل‌های قاب‌دار فولادی به‌کار گرفته می‌شوند. به‌طورکلی، کاربردهای تیرآهن‌های مدل IPE در ایران بیشتر از مدل IPB است.

تفاوت تیرآهن IPE و INP

تیرآهن INP به‌عنوان تیرآهن استاندارد آمریکایی شناخته می‌شود و مدل IPE نیز یک استاندارد اروپایی است. همان‌طور که گفته شد، تیرآهن‌های تولیدشده طبق استاندارد IPE دارای پره‌ها یا بال‌های موازی هستند؛ اما مدل‌های INP با پره‌هایی به شکل موازی ولی با عرض کمتر تولید می‌شوند. ازآنجایی‌که محصولات IPE دارای پره‌هایی با عرض بیشتر و وزن بالاتر هستند، قدرت و مقاومت بهتری دارند و اغلب در سازه‌های نیازمند باربری مورد استفاده قرار می‌گیرند. محصولات INP هم به دلیل طراحی باریک‌تر و وزن سبک‌تر، در سازه‌های کوچک به‌کار گرفته می‌شوند.

بنابراین تیرآهن INP از دیگر تیرهای موجود در بازار است که مانند تیرهای IPE می‌تواند در ساختمان‌سازی، اسکله‌سازی، سدسازی و برج‌سازی مورداستفاده قرار بگیرد. بااین‌حال، تفاوت‌های زیادی میان آن‌ها وجود دارد. تیر INP با استفاده از استانداردهای چین و روسیه ساخته می‌شود و بال‌های آن از ابتدا به سمت انتها باریک می‌شوند. این تیرآهن در مقایسه با انواع IPE، تحمل بار کمتری دارد و ارزان‌تر است. برای کسب اطلاع بیشتر از تفاوت این دو نوع تیرآهن می‌توانید به مقاله تفاوت‌ های تیرآهن INP ،IPB ،IPE مراجعه کنید.

 

 

تفاوت تیرآهن IPE با سایر تیرآهن ها

تیرآهن IPE را در کشورهای دیگر با نام W shapes beams می‌شناسند که W به مفهوم wide است و به پهن بال بودن آن تاکید دارد. از مهم‌ترین تفاوت مدل IPE با سایر مدل‌ها می‌توان به یکسان و موازی بودن بال‌های آن اشاره کرد. مدل IPB نیز همچون IPE دارای بال‌های پهنی است و INP هم بال‌های متغیری دارد. تفاوت بعدی مربوط به متنوع بودن سایز محصولات IPE می‌شود. درواقع، این مدل به‌عنوان پرمصرف‌ترین تیرآهن دنیای ساخت‌وساز، در ابعاد و سایزهای مختلفی تولید می‌شود و تنوع بالایی دارد.

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

سوالات متداول

تیرآهن ipe با چه استانداری تولید می شوند؟

تیرآهن ipe با استاندارد اروپایی تولید می شوند.

تیرآهن IPE برای ساخت چه ساختمان هایی بیشتر پیشنهاد می شود؟

تیرآهن ipe به دلیل وزن سبکی که دارند، گزینه مناسبی برای سازه‌هایی با ارتفاع بلند می باشند.

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه ها

user
نیرم
18 آذر 1397
پاسخ دهید
بسیاااار عااالی
user
اکبر صادقی
19 آذر 1397
پاسخ دهید
عالیییییییییییی
user
علی رشتی پور
18 تیر 1398
پاسخ دهید
سلام و درود وتشکر از مجموعه آهن آنلاین و تشکر ویژه از سرکار خانم نظری بابت همکاری چند ساله و دقت نظر ایشان ،سپاسگذارم
پاسخ
هانیه نظری
هانیه نظری
ممنونم از شما جناب رشتی پور همکاری با شما باعث افتخار ما هستش لطف دارید
user
خانی
18 تیر 1398
پاسخ دهید
با سلام بسیار عالی. سپاس از توضیحات دقیق و کامل.