آهن آنلاین
میلگرد؛ تاریخچه، استاندارد و انواع

میلگرد؛ تاریخچه، استاندارد و انواع

دوشنبه 14 مهر 1393
زمان مطالعه: 6 دقیقه

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که بشر در طول سالیان دراز از بتن برای ایجاد استحکام استفاده کرده  است. حال چه نیازی به میلگرد احساس می‌شود. همان طور که می‌دانید بتن از جمله مصالحی می‌باشد که در برابر نیروهای فشاری از مقاومت بالایی برخوردار است و برای خردایش آن به نیروی زیادی نیاز داریم، با این حال این ماده نیز مانند سایر مواد دارای نقاط ضعفی می‌باشد. در تعریفی ساده می‌توان گفت میلگرد به عنوان تقویت کننده‌ی بتن شناخته می‌شود.

مجموعه‌ آهن آنلاین مرجعی معتبر در ارائه‌ی قیمت‌های به روز محصولات فولادی از قبیل قیمت آنلاین میلگرد می‌باشد که قیمت میلگرد ساده، قیمت میلگرد آجدار ( از جمله قیمت میلگرد میانه، قیمت میلگرد بناب) و قیمت میلگرد استیل را ارائه می‌دهد. در این مقاله سعی داریم شما را با تاریخچه‌ی میلگرد، استانداردهای میلگرد، کاربردهای آرماتور در بتن، انواع رایج آرماتور مورد استفاده در بازار و عوامل مهم در نگهداری آرماتور آشنا کنیم.

بیش‌تر بخوانید: عوامل تاثیرگذار بر قیمت میلگرد

نقطه ضعف بتن

بتن در برابر نیروهای کششی و چرخشی مقاومت بسیار کمی را دارد. پس ما در کنار این محصول به محصولی دیگر نیاز داریم که نواقص بالا را نداشته باشد تا از سازه‌ها به بهترین نحومحافظت نماییم. وقتی زلزله رخ می‌دهد این آرماتور می‌باشند که از ترک خوردن و شکستن بتن‌ها خود داری می‌کنند. بهتر است قبل از اینکه به نحوه ی ساخت و بررسی انواع آرماتورها بپردازیم ابتدا تاریخچه‌ی این محصول فولادی را با هم مرور کنیم.

نمایی از سازه های بتنی | میلگرد؛ تاریخچه، استاندارد، انواع

نمایی از سازه‌های بتنی

تاریخچه‌ی تولید میلگرد

مخترع آرماتور فردی با نام جوزف لوئیس در سال ۱۸۰۰ میلادی بود. وی اولین شخصی بود که متوجه شد با اضافه کردن میله‌های فولادی به بتن می‌توان مقاومت آن را بیش از حد افزایش داد. هدف ما نیز افزایش مقاومت مصالح و سازه‌ها در برابر حوادث طبیعی می‌باشد این امر با روندی که جوزف لوئیس درپیش گرفت محقق گردید. با اینکه این مخترع به این نکته پی برد اما تا سال ۱۸۷۸ سیستمی برای تولید این محصول به طور استاندارد وجود نداشت. تا اینکه در همین سال شخصی به نام تادئوس هیات اولین سیستم استاندارد را برای تولید این محصول فولادی ارائه نمود. محبوبیت آن کم کم افزایش یافت تا اینکه در سال ۱۹۵۰ بیشتر شرکت‌های ساخت‌و‌ساز در ایالات متحده آمریکا از میلگرد برای افزایش مقاومت در بتن استفاده نمودند. شاید برایتان جالب باشد که عکسی از اولین سیستم تولید کننده‌ی میلگرد را تماشا کنید.

تقسیم‌بندی میلگرد براساس شکل ظاهر

از نظر شکل ظاهر میلگردها به دو صورت ساده و آجدار موجود می باشند، آرماتورهای ساده سطح صافی دارند و قطر آن با علامت فی نمایش داده می شود. این میلگرد‌ها بیشتر کاربرد صنعتی دارند و برخی مواقع از آن‌ها برای ساخت خاموت نیز استفاده می‌شود. میلگردهای آجدار اشکال مختلفی داشته و  قطر آن‌ها از ۵/۵ میلیمتر تا ۴۰ میلیمتر می باشد و با علامت تور نمایش داده می شوند. سطح این میلگردها آجدار می‌باشد به همین دلیل به این میلگردها میلگرد آجدار می‌گویند. ساختار این آرماتورها نسبت به آرماتور ساده بهتر است. میلگرد آجدار خود در سه استاندارد در بازار موجود می‌باشد، ۱- میلگرد آجدار ۳۴۰ (میلگرد آجدار مارپیچ) ۲- میلگرد آجدار ۴۰۰ (میلگرد آجدار جناقی) ۳- میلگرد آجدار ۵۰۰ ( میلگرد آجدار مرکب).

استانداردهای میلگرد

امروزه آرماتورها با روش‌ها، قطرها و انواع مختلفی ساخته می‌شوند. این نکته را هم مد نظر قرار دهیم که ساختمان داخلی آرماتورها با توجه به کشوری که قرار است از آن استفاده شود متفاوت می‌باشد ( وابسته به محل قرار گیری تولید می‌شوند). استانداردهای آرماتورها به این ۴ صورت می‌باشند: ۱- استاندارد اروپا   EN و DIN، ۲- استاندارد آمریکا ASTM و ISO 3- استاندارد ژاپن JIS، ۴- استاندارد ایران ( شماره ۳۱۳۲ استاندارد ملی ایران)

۶ نوع رایج میلگرد

میلگردها در طول‌ها و قطرهای مختلفی وجود دارند، که به بررسی ۶ نوع رایج آن‌ها می‌پردازیم. اروپایی، فولاد کربن، گالوانیزه، فایبرگلاس، فولاد استنلس، روکش اپوکسی.

۱- میلگرد اروپایی: این آرماتور از منگنز تهیه شده است و کمترین مقاومت را بین میلگردها از نظر خم شدن دارد. به همین دلیل از این آرماتور در پرژه‌هایی که در مناطق زلزله‌خیز در حال احداث است استفاده نمی‌کنند. همچنین آرماتور اروپایی کمترین قیمت را در بین سایر میلگردها دارد.

۲- میلگرد فولاد کربن (میلگرد سیاه) : نقطه ضعف این آرماتور زنگ زدگی می‌باشد. وقتی این آرماتور زنگ بزند بتن اطراف خود را می‌شکند. به همین دلیل نباید از این نوع میلگرد در ساختمان‌هایی که در معرض زیاد رطوبت و آب قرار می‌گیرند استفاده نمود.

۳- میلگرد روکش اپوکسی: این نوع آرماتور، همان آرماتور سیاه می‌باشد که بر روی آن از روکش اپوکسی استفاده شده است. تنها تفاوت آرماتور روکش اپوکسی با آرماتور سیاه مقاومت در برابر زنگ زدگی می‌باشد. این میلگرد ۷۰ تا ۱۷۰۰ برابر نسبت به زنگ زدگی مقاومت بیشتری دارد.

۴- میلگرد گالوانیزه: آرماتور گالوانیزه از نظر آسیب‌پذیری نسبت به سایر آرماتورها سخت‌تر می‌باشد ( از نظر زنگ زدگی ۴۰ برابر مقاومت‌تر از میلگرد سیاه است ). همین امر سبب شده تا این آرماتور از نظر قیمت نسبت به میلگرد روکش اپوکسی ۴۰ درصد گران‌تر است.

۵- میلگرد فایبرگلاس: به هنگام استفاده از میلگرد فایبرگلاس باید توجه کنیم که این نوع میلگرد را خم نکنیم زیرا این نوع آرماتور ترکیبی شبیه فیبر کربن دارد. مزیت‌هایی که این نوع آرماتور نسبت به آرماتورهای دیگر دارد این است که زنگ نمی‌زند و بسیار سبک است.

۶- میلگرد فولاد استنلس: گران ترین نوع میلگرد موجود در بازار می‌باشد. قیمت آن حدود ۸ برابر قیمت آرماتور اپوکسی است. مقاومت زیادی دارد و ضد زنگ نیز می‌باشد. نسبت به آرماتور استنلس به میزان ۱۵۰۰ برابر بیشتر در برابر زنگ زدگی مقاوم است.

کاربردهای میلگرد در بتن

آرماتورها به شکل‌های مختلقی در اعضای بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد و در نقشه‌های مرتبط با راه‌سازی ترسیم می‌گردند. کاربرد میلگرد را در این قسمت مورد بررسی قرار داده‌ایم ۱- راستا، برای افزایش مقاومت کششی بتن مورد استفاده قرار می گیرد. ۲- خاموت، برای جلوگیری از ایجاد ترک در ستون ها و جلوگیری از بیرون زدگی آرماتورهای طولی در اثر تحمل نیروی برشی مورد استفاده قرار می گیرند. ۳-  سنجاقی، برای افزایش مقاومت برشی خاموت ها مورد استفاده قرار می گیرند. ۴- خرک، برای اینکه دو شبکه ی متولی را در داخل یک قالب با فاصله ی معین قرار دهیم مورد استفاده قرار می گیرد. ( بتن ریزی کف و فونداسیون) ۵-  رکابی، برای در امتداد قرار دادن میلگردهای طولی یا عمودی در بتن ریزهای دیوار مورد استفاده قرار می گیرند. ۶-  ادکا، برای تحمل نیروی برشی همچنین تحمل لنگرهای منفی در تکیه گاه تیر یکسره مورد استفاده قرار می گیرند.

نمایی از کاربرد میلگرد | میلگرد؛ تاریخچه، استاندارد، انواع

نمایی از کاربرد میلگرد

نگهداری از میلگرد

در انتها به برخی از نکات که به هنگام کار کردن با آرماتور باید مورد توجه قرار دهیم اشاره می نماییم:

۱- بریدن میلگردها باید تا جایی که امکان آن وجود دارد با وسایل مکانیکی صورت گیرد. خم کردن باید با روش سرد صورت گیرد نباید از حرارت بیش از ۱۰۰ درجه سانتی گراد استفاده نمود.

۲- سرعت خم کردن را باید متناسب با نوع فولاد و دمای محیط انتخاب گردد.

۳- خم کردن در دمای کمتر از ۵- مجاز نمی باشد.

موارد فوق در زمینه‌ی تولید آرماتور و کاربردهای آن می‌باشد. اگر در این زمینه اطلاعاتی دارید، می‌توانید آن را از طریق کامنت با ما و دیگر دوستان به اشتراک بگذارید. همچنین با مراجعه به سایت آهن آنلاین می‌توانید از قیمت میلگرد مطلع شوید.

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.