آهن آنلاین
عوامل تاثیرگذار بر قیمت میلگرد

عوامل تاثیرگذار بر قیمت میلگرد

یک‌شنبه 29 مهر 1397
زمان مطالعه: 10 دقیقه

تحلیل‌گران، زمانی که به دنبال بررسی قیمت هر نوع محصولی هستند، ابتدا به بررسی خط تولید و به عبارتی به بررسی مواد خامی که باعث شکل‌گیری محصول اصلی می‌شود، می‌پردازند. این موضوع در مورد میلگرد و سایر محصولات فولادی نیز صدق می‌کند. پس بهتر است ابتدا با هم مروری درباره‌ی خط تولید میلگرد داشته باشیم، تا بررسی کنیم که این محصول فولادی از چه محصولات اولیه‌ای تولید می‌شود و سپس با هم به استدلالی درباره‌ی تاثیر این مواد اولیه در قیمت میلگرد و یا کارخانه برسیم.

مجموعه‌ آهن آنلاین مرجعی معتبر در ارائه‌ی قیمت‌ آهن  از قبیل قیمت آنلاین میلگرد می‌باشد که قیمت میلگرد ساده، قیمت میلگرد آجدار ( از جمله قیمت میلگرد میانه، قیمت میلگرد بناب) و قیمت میلگرد استیل را ارائه می‌دهد. برای اطلاع از قیمت روز میلگرد به لیست قیمت محصولات مراجعه فرمایید.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت میلگرد

میلگرد، همواره به‌عنوان عضوی جدا ناپذیر در صنعت ساختمان‌سازی محسوب می‌شود و جزء پرکاربردترین و اصلی‌ترین مصالح در پروژه‌های ساختمانی محسوب می­شود. با توجه به این شرایط و اهمیت زیاد میلگرد، قیمت این محصول گاه نزولی و صعودی شده و همین امر می‌تواند تاثیر بسزایی در صنعت ساختمان‌سازی و صنایع وابسته داشته باشد.

تحلیلگران برای تحلیل قیمت این محصول به بررسی مواد خامی که منجر به تشکیل میلگرد می‌شود، می‌پردازند. با مروری بر خط تولید میلگرد، می‌توان تمام عوامل تاثیرگذار بر قیمت آن را مورد بررسی قرار داد. این فاکتورها می‌توانند سبب صعودی یا نزولی شدن قیمت میلگرد شوند. در این مطلب، قصد بررسی عوامل موثر بر قیمت‌­گذاری میلگرد را داریم؛ تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

 

میلگرد تولید شده
میلگرد تولید شده

 

عوامل تاثیرگذار بر افزایش یا کاهش قیمت میلگرد

تعیین قیمت میلگرد، از جمله قواعد پرچالش و پیچیده‌ای تبعیت می‌کند. در ادامه این مطلب برخی از عوامل تاثیرگذار مثبت و منفی بر قیمت میلگرد را مورد بررسی قرار دادیم تا دید بهتری نسبت به بازار این محصول داشته باشید.

بررسی قیمت مواد اولیه

یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت میلگرد، قیمت تمام شده مواد اولیه از جمله نرخ قراضه و سنگ آهن است. در مرحله ابتدایی ساخت میلگرد، هزینه مواد اولیه مورد استفاده برای تولید این مقطع فولادی را از جمله عوامل بسیار مهمی می‌توان دانست که بر قیمت نهایی آن، تاثیر قابل توجهی دارند. همان‌گونه که اشاره شد، از مواد اولیه‌ای همچون قراضه آهن، سنگ آهن و سایر مواد پایه مانند نیکل و کروم برای تهیه و ساخت میلگرد استفاده خواهد شد. افزایش قیمت این مواد اولیه به هر دلیلی مانند کمیاب شدن و حتی کاهش عرضه، موجب تاثیرگذاری بر قیمت نهایی میلگرد می‌شود.

در قسمت بعدی به بررسی برخی عوامل تاثیرگذار بر قیمت میلگرد پرداخته‌ایم که عبارتند از: ۱- قیمت مواد اولیه‌ی در تولید میلگرد، ۲- نرخ دلار و ارز ۳- شاخص بورس ۴- هزینه‌ی حمل و نقل ۵- تورم جهانی و تاثیر آن

۱- قیمت مواد اولیه‌ در تولید میلگرد

همان‌گونه که می‌دانید با کمبود سنگ آهن، قراضه و سایر مواد مورد استفاده در تولید فولاد مواجه هستیم. پس تغییر و تحول در قیمت هر یک از این مواد خام می‌تواند آغازگر تغییرات در قیمت فولاد و در نهایت قیمت میلگرد گردد.

۲- نرخ دلار و ارز

نرخ دلار از دیگر عوامل تاثیرگذار بر قیمت میلگرد می‌باشد. اگر دلار نوسانات بیش از حدی داشته باشد ( نه ۵۰ الی ۱۰۰ تومان)، به طور قطع بر قیمت میلگرد تاثیر خواهد گذاشت. علت این موضوع این است که کشور ما به عنوان صادر کننده‌ی آهن شناخته می‌شود و از همین بابت تمامی قیمت‌ها بر اساس دلار محاسبه می‌گردد. بنابراین با نوسانات قیمت دلار در بازار داخلی از جمله قیمت میلگرد نیز تغییر کرده و کاهش یا افزایش می‌یابد.

 

تاثیر شاخص بورس بر قیمت میلگرد
تاثیر شاخص بورس بر قیمت میلگرد

 

۳- شاخص بورس

یکی از انواع شاخص های بورس شاخص صنعت می باشد. شاخص صنعت بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های فعال در بخش صنعت است.عملکرد هرکدام از این صنایع تحت عنوان شاخص جداگانه ای مورد بررسی قرار می گیرد. مثلا خودرو،دارو،فلزات اساسی، محصولات شیمیایی 

۴- هزینه حمل و نقل

همان‌طور که می‌دانید هزینه‌ی حمل و نقل، رابطه‌ی مستقیمی با قیمت نفت و انرژی دارد. چراکه هر نوع حمل و نقلی از کشتی رانی گرفته کامیون های حمل بار نیاز به سوخت دارند که مستقیما هزینه حمل نقل تحت تاثیر هزینه نفت و سوخت بین المللی محاسبه می شود. از سوی دیگر، تعرفه حمل و نقل از دریای سیاه نیز به صورت درصدی بر قیمت محصولات فولاد داخلی در نظر گرفته می شود. بنابراین هزینه حمل و نقل جز جدانشدنی در تعیین قیمت یک محصول فولادی است.

 

حمل و نقل میلگرد
حمل و نقل میلگرد

 

۵- تورم جهانی و تاثیر آن بر بازار

تورم از معضلات اقتصادی بسیاری از کشورها می‌باشد. همان‌طور که می‌دانیم تولید ۶۰ درصد از فولاد جهان در کشورهای در حال توسعه انجام می‌گیرد و کشور چین ۳۰ درصد این میزان تولید را از آن خود کرده است. از طرفی کشورهای توسعه یافته، کارخانه‌های خود را بنا به دلایلی، از جمله کاهش هزینه تولید و نیروی کار ارزان به کشورهای در حال توسعه انتقال داده‌اند. با انتقال کارخانه‌ها، قیمت آهن، از جمله قیمت میلگرد تحت تاثیر مستقیم تورم در این کشورها قرار گرفته است. در مثالی ساده، مفاهیم بالا را تشریح می‌کنیم: برای مثال اگر سیاست‌های حاکم بر کشور، باعث پایین آمدن ارزش پول ملی در مقابل ارزهای بین‌المللی گردد، باعث می‌شود تا خریداران آهن مبلغ بیشتری برای تهیه تقاضای خود پرداخت نمایند.

 موارد مطرح شده از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت میلگرد هستند. عوامل دیگری نیز مسلما بر قیمت میلگرد تاثیر دارند. اگر عوامل دیگری را می‌شناسید یا در معاملات خود با آن‌ها برخورد داشته‌اید، در بخش کامنت‌ها با ما و دیگر دوستان به اشتراک بگذارید.

تحلیل و بررسی قیمت جهانی فولاد

از دیگر عوامل موثر در قیمت میلگرد می‌توان به تورم و قیمت جهانی اشاره داشت. چرا که با افزایش قیمت این محصولات در سطح جهانی، در ایران هم آهن‌آلات گران خواهد شد و قیمت‌ها به­صورت روزانه و در بیشتر مواقع به­صورت لحظه‌ای افزایش پیدا می‌کند. همچنین کشورهای پیشرفته و توسعه یافته برای اینکه هزینه‌های تولید خود را به میزان زیادی کاهش دهند و بتوانند از نیروی کار ارزان استفاده نمایند، کارخانه­های تولیدی خود را به کشورهایی منتقل کرده‌اند که در حال توسعه هستند. از این رو قیمت جهانی میلگرد و تورم هم از عوامل تاثیرگذار بر قیمت میلگرد به­شمار می‌روند.

نرخ تولید

تاثیر نرخ تولید بر قیمت میلگرد به دلایل مختلفی در بازار رخ می­دهد. به‌عنوان مثال اگر نرخ تولید افزایش یابد، عرضه میلگرد نیز افزایش می‌یابد. این بدان معنی است که با افزایش عرضه این محصول، تقاضا نسبت به میزان عرضه کمتر خواهد شد و این مورد می‌تواند منجر به کاهش قیمت میلگرد شود. از طرفی، با افزایش نرخ تولید ممکن است هزینه‌های تولید میلگرد کاهش یابد. به­عنوان مثال، افزایش نرخ تولید می‌تواند منجر به کاهش هزینه‌های تولید این مقطع به­دلیل بهره‌وری بیشتر، مشارکت کارگران بیشتر و استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر شود. این کاهش هزینه‌های تولید همچنین می‌تواند بر روی قیمت میلگرد تاثیر گذاشته و در­نهایت باعث کاهش آن گردد.

 افزایش نرخ تولید همچنین می‌تواند منجر به افزایش رقابت در بازار میلگرد هم شود. این موضوع می­تواند تولیدکنندگان را تحت فشار قرار داده و کاهش قیمت میلگرد را در پی داشته باشد تا بدین طریق بتوانند با رقبا رقابت کرده و سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهند. همچنین باید اشاره کنیم که تاثیر نرخ تولید بر قیمت میلگرد ممکن است به شکل­گیری تقاضای اضافی نیز منجر شود. افزایش نرخ تولید سبب ایجاد افزایش در محصول خروجی و د­ر­نتیجه افزایش در تقاضا برای میلگرد خواهد شد و به تبع آن، قیمت میلگرد افزایش یابد.

با توجه به این عوامل، تاثیر نرخ تولید بر قیمت میلگرد می‌تواند براساس عوامل مختلفی باشد و در هر صورت، تولید به­‌صورت مستمر و با نرخ مناسب می‌تواند به کاهش قیمت میلگرد کمک کند.

وضعیت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ایران

در هر کشوری وضعیت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی می‌تواند منجر به افزایش یا کاهش نرخ میلگرد شود. در صورتی که دولت نقش حمایت‌کننده از بازار آهن‌آلات و مقاطع فولادی داشته باشد، قیمت این محصولات نیز با کاهش روبرو می‌شود. اما در مواقعی که ارزش پول ملی کشور کمتر شود، به‌طور مستقیم قیمت فولاد هم افزایش خواهد یافت. به‌عنوان مثال، زمانی که دولت تصمیم به افزایش ساخت و ساز می‌گیرد، تقاضا از جانب خریداران هم بیشتر شده و قیمت‌ها هم متناسب با آن افزایش می‌یابند.

هزینه حمل و نقل

هزینه‌های مربوط به حمل و نقل و به عبارت دقیق‌تر، قیمت سوخت شامل نفت یا بنزین مصرف شده برای جابه­جایی میلگرده،ا یکی از عوامل مهم تاثیرگذار بر قیمت میلگرد محسوب می‌گردند. با توجه به اینکه محصولات فولادی مانند میلگرد با حجم انبوهی خریداری می‌شوند، لذا هزینه حمل و نقل آن‌ها با کامیون یا کشتی، بخش قابل توجهی از هزینه‌های مرتبط با این محصولات را شامل می­شود که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت. بدین ترتیب این هزینه‌ها به­‌صورت مستقیم تاثیر زیادی بر قیمت نهایی میلگرد خواهند داشت.

 

میلگرد
میلگرد

 

عوامل تاثیرگذار جهانی بر قیمت میلگرد

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند قیمت نهایی میلگرد را تحت‌الشعاع قرار دهد، شرایط جهانی و رویدادهایی است که در نقاط مختلف جهان در حال رخ دادن است، خواهد بود. تمام کشورهای جهان تحت تأثیر این شرایط و رویدادها قرار می‌گیرند؛ به‌ویژه در صورتی که به بحران‌های جهانی از قبیل جنگ، بیماری یا قحطی تبدیل گردند. دلیل این امر، تاثیر بحران بر زنجیره تامین جهانی است. به‌عنوان مثال، در زمان وقوع جنگ اگر کشورهای درگیر، سهمی در تأمین محصولات فولادی جهان داشته باشند، به علت اختلال در عرضه، قیمت این محصولات به میزان قابل توجهی تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

شاید برایتان جالب باشد که روند اقتصادی جهان، بر روی قیمت میلگرد کارخانه‌های بزرگ و شناخته شده کشورمان هم تاثیر بسزایی دارند. به‌طور مثال، ذوب آهن اصفهان بهترین کیفیت محصول را در میان دیگر رقبا ارائه می‌دهد و فروش بسیار بالایی دارد. روند اقتصاد جهانی بر قیمت میلگرد این کارخانه تاثیر گذاشته و آن را تغییر داده است. از طرفی در سال‌های اخیر، تحریم‌های ظالمانه اقتصادی علیه کشورمان، یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت میلگرد محسوب می‌شوند. به‌طوری که تأثیر تحریم‌ها بر تمامی جوانب بازار به شکل محسوسی قابل مشاهده خواهد بود.

نقش تاثیرگذار دولت بر مدیریت قیمت میلگرد

در دنیای اقتصادی، دولت‌ها همواره از ابزارهای مختلفی برای تنظیم بازارهای داخلی استفاده می‌کنند. یکی از بازهایی که دائما تحت نظارت دولت‌ها قرار می‌گیرد، بازار آهن‌آلات به‌ویژه میلگرد است. تأمین تقاضای بالقوه برای این کالا، پیچیدگی‌هایی را برای تأمین تعادل در بازار ایجاد کرده است که موجب می‌شود تا دولت‌ها در تعیین قیمت میلگرد و رقابت در بازار نقش تاثیرگذاری داشته باشند. یکی از اقدامات دولت برای تنظیم قیمت میلگرد، تعیین نرخ ارز خواهد بود. با توجه به این­که بسیاری از کالاهای صادراتی کشور با نرخ ارز ملی معامله می‌شوند، افزایش نرخ ارز می‌تواند منجر به افزایش هزینه میلگرد گردد. افزون بر این، دولت به دلیل داشتن قدرت تنظیمی در بازار قادر است نرخ میلگرد را به­صورت مستقیم تعیین کرده یا از طریق کنترل و محدود کردن واردات و صادرات این محصول، قیمت آن را تعیین نماید.

سیاست‌های دولت می‌تواند به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم بر رقابت‌پذیری قیمت میلگرد تاثیرگذار باشد. سیاست‌های مستقیم شامل تعیین نرخ بیمه، تعیین نرخ سود سرمایه‌گذاری و همچنین تعیین نرخ بهره‌برداری هستند. در این خصوص، بالا بودن نرخ‌های هرکدام، منجر به افزایش قیمت تمام شده میلگرد و موجب کاهش رقابت‌پذیری بازار خواهند شد. سیاست‌های غیرمستقیم شامل قوانین و مقررات مربوط به محیط زیست، ایمنی کار، حمایت از تولید داخلی و مواردی از این قبیل هستند. با این وجود، چنانچه سیاست‌های غیرمستقیم به شکل اصولی اجرا شوند، می‌توانند به رقابت‌پذیری بازار میلگرد کمک زیادی نمایند و مزایای رقابتی را برای شرکت‌ها پدید آورند.

اهمییت و تاثیر مستقیم قیمت میلگرد

به‌عنوان یک تحلیلگر در بازار، اقتصاددان، مهندس ساختمان یا صنعتی متناسب با میلگرد یا حتی خریدار و مصرف‌کننده، تغییر قیمت میلگرد در بازار می‌تواند تاثیر مستقیمی بر کار و حرفه شما داشته باشد. از این رو عوامل تاثیرگذار بر قیمت میلگرد اهمیت بسیار زیادی برای شما خواهد داشت.

فرآیند بررسی قیمت میلگرد در بازار آهن آلات، کاری پیچیده و پرچالش است و نیاز به تحلیل و بررسی فراوان دارد. در این مطلب به بررسی برخی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت این مقطع فولادی پرکاربرد پرداختیم تا دید بهتری نسبت به بازار آن داشته باشید.

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

سوالات متداول

چه عواملی بر روی قیمت میلگرد در بازار جهانی تأثیرگذار هستند؟

همانطور که در متن بالا توضیح دادیم، عوامل موثر بر قیمت میلگرد در بازار جهانی شامل قیمت مواد اولیه مانند آهن، هزینه‌های تولید، نرخ ارز، تقاضا و عرضه در بازارهای جهانی، هزینه‌های حمل‌و‌نقل و گمرک، و تعرفه‌های وارداتی و صادراتی می‌باشند.

تولید کنندگان چگونه می‌توانند بر نوسانات قیمت میلگرد تأثیر بگذارند؟

تولید کنندگان می‌توانند با افزایش کارایی، بهبود فرایندهای تولید، بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و همچنین استفاده از مواد اولیه با هزینه کم، نرخ مقاطع خود را کاهش دهند و در نتیجه تا حدودی بر نوسانات قیمتی تاثیرگذار باشند.

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.