آهن آنلاین
خاموت چیست و چه نقشی در سازه‌ها دارد؟

خاموت چیست و چه نقشی در سازه‌ها دارد؟

شنبه 05 شهریور 1401
زمان مطالعه: 8 دقیقه

یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای افزایش استحکام ساختمان، استفاده از خاموت در شناژ است. برای ساخت یک سازه مقاوم نیاز است تا تمام امور مهندسی به درستی اجرا شود؛ به عبارتی یک ساختمان مناسب و مستحکم، باید براساس استانداردهای روز موجود پیاده‌سازی شود.

زمان ساخت بنا باید به این مورد توجه کنید که ساختمان مورد نظر مقاومت کافی در برابر بلایای طبیعی دارد. جهت مقاوم سازی از ابزارهای متعددی استفاده می‌کنند که یکی از این موارد میلگرد خاموت است. زلزله ژاپن در سال ۱۹۷۱ یکی از مهم‌ترین دلایلی بود که مهندسین، به دنبال چاره‌ای اساسی برای افزایش مقاومت سازه‌ها بیفتند؛ نتیجه تحقیقات و پژوهشات صورت گرفته بهره‌برداری از خاموت بود.

خاموت چیست؟

میلگردهای مورد استفاده در پروژها، دو نوع طولی و عرضی دارند؛ اگر میلگرد در راستای طول سازه استفاده شود، به آن میلگرد طولی و اگر میلگرد در راستای عرضی (عمود بر میلگرد طولی) به کارگرفته شود، به آن میلگرد عرضی یا خاموت می‌گویند. میلگردها در سایزهای متنوع موجود هستند که میلگرد خاموت نیز از این امر مستثنی نیست، پراستفاده‌ترین آن سایزهای ۸ و ۱۰  است.

خاموت؛ میلگردی است که خم شده است و به اینصورت از المان‌های طویل و قائم اطرافش محافظت به عمل می‌آورد. به‌عبارتی استفاده از آن، سبب افزایش استحکام سازه در برابر نیروهای پیچشی و برشی می‌شود. این نوع از میلگردها با توجه به کاربرد، در انواع مختلفی تولید می‌شوند. تعیین قیمت خاموت به میزان زیادی به قیمت میلگرد استفاده شده در تولید آن بستگی دارد.

 برای مثال اگر در تولید این نوع از میلگرد از میلگرد میانه استفاده شود برای تخمین قیمت خاموت، قیمت میلگرد و هزینه خمکاری مورد نظر قرار می‌گیرد.

 

خاموت؛ میلگردی است که خم شده و دارای انواع مختلفی است که کاربرد هر یک نیز متفاوت است

 

انواع خاموت را بیشتر بشناسید.

میلگردها با توجه به کاربردی که در بتن دارند می‌توانند به صورت میلگرد راستا، خاموت، سنجاقی، خرک، رکابی و ادکا باشند. هر یک از این میلگردها در سایز و انواع متنوعی تولید می‌شوند، برای مطالعه اینکه میلگرد چیست و انواع آن می توانید از مقالات موجود در آهن آنلاین استفاده کنید. در این ادامه انواع میلگرد خاموت مورد بررسی قرار گرفته است:

  • خاموت سنتی؛ با کمک اهرم و با دست تولید می‌‌شود. این میلگرد از لحاظ شکل ظاهری مربعی شکل است و پرکاربردترین نوع استفاده شده در ساخت‌و‌سازهای ایرانی به شمار می‌آید.
  • خاموت معمولی؛ مانند خاموت سنتی با دست ایجاد می‌شود و در سازه‌های مختلف، قابلیت استفاده دارند. توجه داشته باشید که اندازه و قالب این نوع از میلگرد قابلیت تغییر دارد.
  • خاموت‌های مارپیچ؛ با دست ایجاد نمی‌شوند، بلکه برای تولید آنها از دستگاه‌های CNC استفاده می‌کنند. اندازه این میلگردها در صورت نیاز می‌تواند متغییر باشد.
  • خاموت ربات؛ با دستگاه CNC تولید می‌شود و از لحاظ شکل ظاهری با نوع مارپیچ تفاوت دارد (در یک سمت این خاموت‌ها مربعی وجود دارد).
  • خاموت سلولار؛ خاموتی به فرم حلقه‌های بسته می‌باشد و در صورت به کار بردن آنها در سازه، استحکام بالایی در محل استفاده شده آن خواهیم داشت. از تکنولوژی جدیدی به نام Pi-Systems در تولید سلولار بهره می‌جویند. این نوع از خاموت‌ها، جدیدترین نوع خاموت‌های موجود در بازار هستند.

خاموت چگونه در ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

روش‌های طراحی و مهندسی سازه‎ها مشخص می‌کند که خاموت به چه شکلی در ساختمان به کار گرفته شود. خاموت‌ها به دو شکل تنگ باز و تنگ بسته در سازه مورد استفاده قرار می‌گیرند. آرماتور عرضی تنگ باز، می‌تواند به سه صورت تک شاخه (قلاب)، دو شاخه (رکابی) و یا چند شاخه در سازه کاربرد داشته باشد.

خاموت تنگ بسته نیز برای تحمل نیروی برشی و پیچشی می‌تواند با توجه به تعداد شاخه، ایفای نقش کند. اگر قصد استفاده از خاموت در موقعیتی دارید که نیروی پیچشی وارده زیاد است، بهتر است از خاموت تنگ بسته استفاده شود. بعد از تعبیه خاموت باید انتهای آن را حداقل به میزان ۱۳۵ درجه به قسمت داخلی خم کنند، بدین صورت در برابر نیروهای وارد شده به سازه مقاومت بالایی خواهد داشت.

خاموت ستون

خاموت در ستون، بیشتر برای افزایش استحکام و پایداری آرماتورهای طولی ستون به کار می‌رود. همچنین به عنوان تکیه گاه جانبی آرماتورها نیز عمل می‌کند. با استفاده از خاموت در ستون‌ها، می‌توان آنها را در برابر ضربه‌های شدید و زلزله تا حد زیادی مقاومت کرد. اندازه خاموت در ستون بر اساس فرمول: L0 ≥ max { Ln/6 , بزرگترین ضلع مقطع ستون , cm45} محاسبه می‌شود.

در یک دسته‌بندی دیگر، این میلگردها به دو شکل ساده و مهندسی وجود دارند؛ خاموت ساده، خم ۹۰ درجه و خاموت مهندسی خم ۴۵ درجه دارد. نرخ میلگرد در برندهای مختلف، مثلا قیمت میلگرد آناهیتا، نیشابور، اصفهان و … بر قیمت خاموت اثر مستقیم می‌گذارد. در شکل زیر نمایی از این دو نوع میلگرد را مشاهده می‌کنید.

 

خاموت ستون جهت افزایش پایداری ساختمان استفاده  می‍‌شود

 

خاموت چه نقشی در سازه ایفا می‌کند؟

با وجود کمربندهای زلزله در قسمت‌های مختلف جهان، همواره شاهد چالش‌های زیادی در صنعت ساختمان سازی هستیم. پشت سر گذاشتن این چالش‌ها بخصوص در جوامعی که از نظر اقتصادی ضیعف‌تر هستند، دشوارتر خواهد بود. زیرا در صورت رعایت نشدن نکات ایمنی در ساخت و ساز، مواجه شدن با تلفات و صدمات بعد از زلزله برای آنها سخت‌تر می‌باشد. بنابراین به دلیل وجود شرایط غیر قابل پیش‌بینی مانند سیل و زلزله باید تمام توان خود را به کار گیریم.

خاموت نقش بسزایی در سازه‌ها دارد، ستون‌های بتنی مقاومت پایینی در برابر نیروی کششی وارده دارند. این میلگردها اکثراً به صورت عمودی و گاهی نیز به شکل مورب مورد استفاده قرار می‌گیرند، تا از شکست زود رس مقطع بتنی در اثر نیروی خمشی و برشی وارده شده جلوگیری کنند. بی‌شک بتن‌ها با عبور میلگردهای فولادی استحکام کافی را به دست می‌آورند؛ اما با وجود خاموت اجزا نظم مورد نیاز را خواهند داشت و مقاومت در برابر نیروهای وارده افزایش می‌یابد. برای تشخیص سایز میلگرد و خاموت، جهت استفاده در سازه ها، می توانید از روش های مختلفی استفاده کنید تا بهترین محصول را تهیه کنید.

 

یکی از اهدف استفاده و نصب خاموت در ساختمان ها بجلوگیری از ترک های ناگهانی است

 

به طور کلی استفاده از خاموت در ساختمان‌ها، اهداف زیر را دنبال می‌کند:

  • جلوگیری از ترک‌های ناگهانی مورب که ممکن است سبب خرابی‌های غیرمنتظره در کل سازه شود.
  • افزایش مقاومت سازه در برابر فرایندهای تنشی، پیچشی، خزش، انقباض و کشش سطحی.
  • ارتقای کارکرد لنگر خمشی آغازین.

کاربرد خاموت در صنعت ساختمان سازی

خاموت استفاده‌های زیادی در صنعت ساختمان‌سازی دارد که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

• افزایش مقاومت فشاری ستون

خاموت‌ها وظیفه افزایش استحکام میلگردها را دارند. در ستون‌ها با استفاده از خاموت مقاومت ستون افزایش پیدا میکند.

• جلوگیری از خم شدن میلگرد در بتن

از دیگر کاربردهای خاموت میتوان به جلوگیری از خم شدن میلگرد به برابر نیروهای برشی است؛ خاموت با وجود در طول میلگردهای اصلی باعث افزایش مقاومت آنها می‌شود.

• بهبود انعطاف‌ پذیری ستون

با استفاده از خاموت در ستون‌های ساختمان انعطاف‌پذیری آنها بالا رفته و احتمال شکسته شدن ستون‌ها کمتر می‌شود.

• جلوگیری از حرکت میلگرد در زمان بتن‌ ریزی

با استفاده از خاموت در ساختار ستون می‌توان به راحتی می‌توان از حرکت میلگرد‌های اصلی در هنگام بتن‌ریزی جلوگیری کرد؛ پس می توان کاربرد میلگرد و خاموت را در ساختمان سازی بسیار بالا دانست.

طبق نظر کارشناسان آهن آنلاین: 

“خاموت از جمله پرمصرف‌ترین نوع‌های میلگرد است که به طور معمول جهت مقاوم‌سازی ساختمان از آن استفاده می‌شوند. این محصولات انواع مختلفی دارند که از جمله پرکاربردترین آنها می‌توان به مواردی مانند: خاموت مارپیچ، ربات و مهندسی اشاره کرد. زمان استفاده از این نوع میلگرد باید به یک سری از نکات دقت داشته باشید تا از سالم ماندن آنها در حین ساختمان‌سازی اطمینان حاصل کنید؛ این نکات عبارت‌اند از: حتما بین خاموت‌ها حداقل 20 سانتی‌متر فاصله در نظر بگیرد، خاموت‌ها را به وسیله سیم آرماتوربندی به مابقی میلگردها متصل کنید و هنگام آماده‌سازی آنها حداقل 5 درجه سانتی‌گراد را در نظر بگیرید.”

قوانین ملی ساختمان برای خاموت گذاری در ستون‌ها با شکل‌پذیری متوسط

در رابطه با پیاده‌سازی هر عضو سازه‌ای، قوانینی وجود دارد که استفاده از این میلگرد نیز از این امر مستثنی نیست. در ادامه برخی از مقررات ملی ساختمان را در رابطه با خاموت‌گذاری در ستون‌ها تحت شکل‌پذیری کم را مطرح خواهیم کرد.

طول ناحیه بحرانی نباید از مقادیر زیر کمتر باشد:

  • یک ششم ارتفاع آزاد ستون
  • ضلع بزرگتر مقطع مستطیلی ستون
  • قطر ستون
  • ۴۵۰ میلی‌متر

فاصله خاموت‌ها در ناحیه بحرانی، در صورتی که خاموت از نوع بسته باشد، نباید از مقادیر زیر کمتر باشد:

  • ۲۴ برابر قطر خاموت
  • ۳۰۰ میلی‌متر
  • ۸ برابر قطر کوچک‌ترین میلگرد طولی ستون
  • نصف کوچک‌ترین ضلع مقطع ستون

فاصله خاموت‌ها در دیگر نقاط اعضای فشاری، نباید از موارد زیر بیشتر باشد:

  • ۳۶ برابر قطر میلگرد خاموت
  • ۱۲ برابر قطر کوچکترین میلگرد طولی
  • ۲۵۰ میلی‌متر
  • کوچک‌ترین بعد عضو فشاری

سه نکته مهم در رابطه با خاموت

در رابطه با پیاده سازی خاموت‌ برخی اصول باید در نظر گرفته شود و در صورت رعایت نشدن بعدها با مشکل مواجه خواهیم شد.

  • خاموت‌ها باید در فواصل ۲۰ سانتیمتری (اندازه یک وجب دست) از یکدیگر قرار گیرند.
  • آرماتورهای عرضی (خاموت‌ها) باید با کمک سیم آرماتوربندی به میلگردهای طولی بسته شوند.
  • نباید در دمای کمتر از ۵ درجه سانتی‌گراد، آرماتورها خم شوند. اگر قصد خم کردن مجدد آرماتورها را دارید باید به صورت سرد و با دستگاه مکانیکی، عملیات خم کردن را انجام دهید.

سخن پایانی

در این متن، به بررسی کامل درباره خاموت و کاربردهای آن در صنایع مختلف پرداختیم و ضوابط استفاده از آن را در سازه ها به طور کامل شرح دادیم. چنانچه قصد خرید میلگرد و سایر مقاطع فولادی را دارید، می توانید به آهن آنلاین مراجعه کنید و آخرین تغییرات قیمت آهن آلات را مشاهده و سپس با کارشناسان سایت تماس بگیرید و محصول مورد نیاز خود را ثبت کنید.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

سوالات متداول

میلگرد خاموت چیست؟

میلگرد عرضی است که از المان‌های طویل و قائم اطرافش محافظت به عمل می‌آورد.

خاموت چگونه در ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

خاموت‌ها به دو شکل تنگ باز و تنگ بسته در سازه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چه میلگردهایی به صورت دستی و چه میلگردهایی به صورت اتوماتیک تولید می‌شوند؟

خاموت‌های سنتی و معمولی به صورت دستی و خاموت‌های مارپیچ و ربات با دستگاه cnc تولید می‌شوند.

خاموت‌ها باید در چه فاصله‌ای از یکدیگر قرار بگیرند؟

خاموت‌ها باید در فاصله 20 سانتی‌متری از یکدیگر قرار گیرند

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه ها

user
الیاس
16 آذر 1399
پاسخ دهید
سلام آیا میشه از میلگرد ۱۰واسه فنداسیون استفاده کرد توضیح یه سوییت ۹۰متری هست و آیا میشه برای ستوهای عمودی از میلگرد ۱۲استفاده کنم, مضیغه مالی دارم و میخوام. هزینه کمتر در بیاد حتما جواب بدید ممنون میشم یه جون هستم پول زیاد هم ندارم.
user
هارون دربان
09 بهمن 1394
پاسخ دهید
سلام.لیست قیمت میلگرد
پاسخ
user
سلام، لیست قیمت میلگرد را می توانید در سربرگ میلگرد در سایت ما مشاهده کنید یا با شماره ۶۳۴۲۸-۰۲۱ داخلی ۶۰۴ یا ۶۱۱ تماس حاصل فرمایید.
user
سمندری
18 فروردین 1398
پاسخ دهید
سلام با تشکر از سایت خوبتون خاموت رو با چه سایز میلگردی میساند؟
پاسخ
user
با سلام و سپاس از شما معمولا خاموت ها در انواع مهندسی ،ساده و سنجاقی ساخته شده که از میلگرد های سایز ۸ و ۱۰ میلیمتر ساخته میشود
پاسخ
user
اصول سایز میلگرد خاموت چیست
user
احمد
29 فروردین 1399
پاسخ دهید
سلام آیا خاموت باید حتما آجدار باشه ، مقرراتی یا دستور العملی در مورد آمد در بودن هست