آهن آنلاین
صادرات فولاد، سوخت جدید خط تولید خودرو!

صادرات فولاد، سوخت جدید خط تولید خودرو!

سه‌شنبه 17 مهر 1403
زمان مطالعه: 3 دقیقه

به گزارش آهن آنلاین- به تازگی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گزارشی از روند صادرات فولاد در شش ماهه ابتدای سال 1403 منتشر کرده که نشان‌دهنده زنگ خطری جدی برای صنعت فولاد کشور است زیرا ارزش صادرات زنجیره فولاد با وجود تغییرات نرخ ارز نسبت به سال گذشته، کاهش 16 درصدی ثبت کرده است و این موضوع نشان می‌دهد صنعت فولاد در کشورمان با چالش‌های جدی مواجه است. از جمله مواردی که در این گزارش مشهود است می‌توان به کاهش قابل توجه در حجم صادرات زنجیره فولاد میانی( شمش و اسلب) اشاره کرد به نحوی که صادرات این محصول نسبت به نیمه اول سال گذشته 25 درصد کاهش یافته است.علاوه‌براین، صادرات آهن اسفنجی به رغم افزایش تولید آن در این بازه زمانی، کاهش شدید 34 درصدی داشته است که این موضوع نیز زنگ خطری جدی برای صنعت فولاد است.

علل کاهش صادرات فولاد ایران

علاوه‌بر موارد گفته شده، ارزش صادرات گندله سنگ آهن 1.9 درصد کاهش یافته است و در مقابل، حجم صادرات مقاطع طویل فولاد افزایش 32 درصدی داشته که این موضوع نامتعارف و ناشی از صادرات این محصولات با روش‌هایی از جمله صادرات توسط تجار و کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای  است و وضعیت بغرنج صادرات فولاد ایران را نشان می‌دهد.

 از جمله دلایل اصلی کاهش صادرات فولاد به میزان 16 درصد می‌توان به الزامی که برای بازگشت ارز صادراتی به نرخ نیما در ماه‌های قبل وجود داشت اشاره کرد که باعث کاهش سودآوری صادرات و در نتیجه آن کاهش انگیزه تولیدکنندگان برای  صادرات شده است.

علاوه‌براین، الگوی صادرات تغییر کرده و مقاطع طویل فولادی به‌صورت ریالی توسط تجار و کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای به‌فروش می‌رسد که صادرات مستقیم کارخانه‌ها را کاهش داده است. در ادامه می‌توان به کاهش تقاضای جهانی برای فولاد به‌دلیل کندشدن رشد اقتصادی جهانی اشاره کرد که بر کاهش صادرات فولاد ایران نیز موثر بوده است. مشکلاتی نیز در حوزه حمل و نقل و صادرات وجود دارد که صادرات را کاهش می‌دهد.

کاهش صادرات فولاد به‌معنای کاهش درآمدهای ارزی کشور است که می‌تواند بر اقتصاد کلان کشور تأثیرگذار باشد و منجربه کاهش اشتغال در این صنعت و صنایع وابسته شود، علاوه بر این، کاهش رقابت‌پذیری صنعت فولاد ایران در بازارهای جهانی را به‌دنبال دارد.

بهبود صادرات در گرو اصلاح سیاست های ارزی است

اصلاح سیاست‌های ارزی و حذف الزام بازگشت ارز صادراتی به نرخ نیما می‌تواند انگیزه تولیدکنندگان برای صادرات را افزایش دهد. حمایت از صادرات مستقیم کارخانه‌ها و کاهش نقش واسطه‌ها می‌تواند به‌افزایش شفافیت و نظارت‌‌بر صادرات کمک کند. شناسایی و توسعه بازارهای جدید برای صادرات فولاد می‌تواند به‌کاهش وابستگی به بازارهای سنتی کمک کند. بهبود زیرساخت‌های حمل و نقل و لجستیکی هزینه‌های صادرات را کاهش می‌دهد و رقابت‌پذیری محصولات فولادی و آهن آلات ایران را افزایش می‌دهد. حمایت از تحقیق و توسعه در صنعت فولاد می‌تواند به تولید محصولات با کیفیت‌تر و با ارزش افزوده بالاتر کمک کند.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.