آهن آنلاین
محدودیت برق و افت 50 درصدی تولید فولاد مبارکه در تابستان

محدودیت برق و افت 50 درصدی تولید فولاد مبارکه در تابستان

سه‌شنبه 20 شهریور 1403
زمان مطالعه: 4 دقیقه

به گزارش آهن آنلاین - بنا بر آمارهای رسمی، تولید فولادمبارکه در فروردین‌ماه 1403 ( قبل از اعمال محدودیت برق) از مرز 813 هزار تن عبور کرد. این در‌حالی است که در مردادماه به‌دلیل اعمال محدودیت برق، میزان تولید، با افت 50 درصدی به 413 هزار تن سقوط کرد.

اما باوجوداینکه امسال، صنعت فولاد در کنار دیگر صنایع محدودیت بی‌سابقه برق را تجربه کرده است وگزارش‌های انجمن جهانی فولاد حاکی از کاهش تولید آهن‌ آلات در کشورمان است؛ کارخانه فولاد مبارکه اصفهان توانسته است از این تهدید، فرصت‌سازی کند و به‌علت پیش‌بینی‌های دقیق و تولید حداکثری در هفت ماهه نخست میلادی 2024، تولید خود را با رشد 1.6 درصدی (نسبت به‌مدت مشابه سال قبل) به 4 میلیون و 116 تن برساند.

طبق اعلام معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه، در طی این هفت ماه، مجتمع فولاد سبا توانست با تولید  ۹۱۳ هزار و ۴۳۳ تن، رشد ۴ درصدی را تجربه کند . اما فولاد هرمزگان، یکی دیگر از شرکت‌های گروه فولاد مبارکه به‌دلیل گرمای شدید و بی‌سابقه امسال، فقط با ۷۴۰ هزار و ۶۴۷ تن تولید، با کاهش۱۶ درصدی  مواجه شد.

افت 4.7 درصدی تولید جهانی فولاد

براساس گزارش انجمن جهانی فولاد، تولید جهانی فولاد در ماه ژوئیه سال ۲۰۲۴ میلادی، ۱۵۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن بود و نسبت مدت مشابه سال قبل خود، ۴.۷ درصد کاهش داشته است. همچنین کاهش  ۱۸.۷ درصدی تولید فولاد ایران در ماه ژوئیه منجربه سبقت برزیل از ایران در جایگاه تولید جهانی شد و کشورمان با واگذاری جایگاه نهم به برزیل به جایگاه دهمین تولیدکننده بزرگ فولاد جهان افول کرد.

ناترازی 20 هزار مگاواتی تولید و مصرف برق کمر تولید فولاد را شکست

امسال باتوجه به‌اینکه، به‌عنوان جهش تولید با مشارکت مردم نام‌گذاری شده است، به‌همین‌منظور امید آن می‌رفت، سالی سرشار از امید و انگیزه بالا برای تولیدکنندگان و فعالان صنعتی کشور به‌منظور تحول‌آفرینی، رکوردشکنی و افزایش کمّی و کیفی تولید باشد، اما متأسفانه وجود ناترازی در برق کشور، کام تولیدکنندگان را تلخ کرد.

مساله بحث برانگیز این است که  در سال‌جاری، صنایع کشور خصوصا صنعت فولاد به‌دلیل ناترازی 20 هزار مگاواتی تولید و مصرف برق در فصل تابستان، فشارهای کمرشکنی را در تولید تجربه کردند. این مساله برخلاف وعده‌های وزارت نیرو درخصوص توزیع این نا ترازی در دو بخش خانگی و صنعتی، شدیدترین فشار را به بخش صنعت و مخصوصا صنعت فولاد کشور وارد کرد و همین امر خسارات غیرقابل‌جبرانی را به تولیدکنندگان وارد کرد.

باید در نظر داشت که این سوء مدیریت در تأمین انرژی دامن‌گیر اقتصاد کلان کشور خواهد شد و خسارات جبران ناپذیری را بر زندگی مردم خواهد زد. زیرا ناترازی انرژی موجب کاهش تولید و در نتیجه آن، کمبود کالا در بازار می‌شود که این مساله  افزایش قیمت محصولات تولیدی و صنعتی  را به‌همراه خواهد داشت و حاصلی جز تورم در بازار و تاثیر مستقیم آن بر سخت‌تر شدن معیشت مردم نخواهد بود. براساس آمار بدست آمده، عدم تأمین برق شرکت فولاد مبارکه، در سال جاری موجب خسارت 57 هزار میلیارد ریالی به این شرکت شده است؛ این درحالی است که فولاد مبارکه، سرمایه‌گذاری‌های فراوانی برای خود تامینی انرژی برق در سال‌های اخیر انجام داده است.

زمستان سخت برای صنعت فولاد

به نظر می‌رسد نگرانی‌ها در خصوص قطع گاز صنایع در زمستان نیز به‌دلیل ناترازی در مصرف گاز جدی باشد و این مساله نگرانی‌های اساسی را برای فعالان صنعت فولاد به‌وجود آورده است. اکنون کشور در  وضعیتی به‌سر می‌برد که حجم مصرف انرژی در کشور به‌طور چشمگیری رو‌به افزایش است و با توجه‌به سرمای پیش‌بینی شده امسال، مصارف گازخانگی نیز با افزایش همراه خواهد. امید است که در فرصت باقی مانده تا رسیدن فصل سرما، وزارت نفت با اخذ سیاست کاربردی ودرست از یک سو و از سوی دیگر بالا بردن توان خروجی نیروگاه‌ها و تسریع در اجرای طرح‌های توسعه، بتواند این ناترازی گاز در فصل زمستان را مدیریت کرده و مانع  ضرر و خسارت بیشتر به تولید صنعت فولاد و سایر صنایع شود.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.