آهن آنلاین
تفاوت پروفیل و قوطی؛ مشخصات و کارایی

تفاوت پروفیل و قوطی؛ مشخصات و کارایی

سه‌شنبه 21 شهریور 1402
زمان مطالعه: 4 دقیقه

تنوع بالای محصولات فولادی موجب کاربرد گسترده آن در صنایع مختلف شده است؛ اما شباهت زیاد میان بسیاری از مقاطع فولادی ممکن است برخی خریداران را دچار سردرگمی کند. برای مثال، پروفیل و قوطی ازجمله مواردی هستند که تشخیص تفاوت آن‌ها برای برخی افراد چندان آسان نیست. بنابراین، با توجه به اهمیت این دو محصول فولادی در صنایع کلیدی مانند ساختمان‌سازی، خودروسازی و... در ادامه به بررسی تفاوت آن‌ها ازنظر ساختار و کاربرد می‌پردازیم.

تفاوت اساسی پروفیل و قوطی

پروفیل را می‌توان یک نام کلی برای مقاطع فلزی با طول زیاد و سطح مقطع ثابت در تمام طول آن‌ها دانست. ازاین‌رو، مهم‌ترین تفاوت قوطی و پروفیل را می‌توان در سطح مقطع قوطی‌ها جستجو کرد. زیرا قوطی‌ها درواقع دسته‌ای از پروفیل‌ها هستند که با سطح مقطع مربع یا مستطیل و به‌صورت توخالی تولید می‌شوند.

علاوه بر شکل سطح مقطع، می‌توان ازنظر ساختار، کاربرد، ترکیبات شیمیایی، تحمل فشار، ضخامت، میزان انعطاف‌پذیری، خاصیت کشسانی و... نیز میان پروفیل و قوطی تفاوت‌های زیادی پیدا کرد. از طرفی دیگر اگرچه پروفیل و قوطی هردو در صنایع مختلف مانند ساختمان‌سازی، خودروسازی، ساخت ماشین‌آلات صنعتی و کشاورزی و... استفاده می‌شوند، اما ویژگی‌ها و خواص قوطی موجب تفاوت در کاربردهای آن شده است.

 

در این تصویر می توانید مقطع فولادی قوطی و پروفیل را مشاهده کنید.
در این تصویر می توانید مقطع فولادی قوطی و پروفیل را مشاهده کنید.

 

قوطی آهن چیست؟

قوطی آهن یا BOX به دسته‌ای از پروفیل‌های بسته و با سطح مقطع مربع یا مستطیل توخالی گفته می‌شود. این نوع پروفیل به دلیل استحکام و ماندگاری بالا در صنعت ساخت‌وساز کاربرد زیادی دارد. قوطی‌ها عمدتاً در طول 6 تا 12 متر و ضخامت‌های مختلف تولید می‌شوند. قیمت روز قوطی آهن به‌صورت کیلویی اعلام می‌شود. بنابراین، وزن هر مقطع با توجه به ضخامت و طول آن محاسبه شده و قیمت آن را تعیین می‌کند.

مشخصات قوطی پروفیل

پروفیل یکی از پرکاربردترین محصولات فلزی در صنایع مختلف است که با توجه به ساختار، شکل ظاهری، جنس، سطح مقطع و کاربردهای خود به انواع زیادی مقطع فولادی تقسیم می‌شود. ازجمله معروف‌ترین انواع این مقاطع فولادی می‌توان به نبشی، تیرآهن، ناودانی و سپری اشاره کرد که کاربرد بالایی در صنعت ساختمان‌سازی دارند. پروفیل‌ها می‌توانند از نوع بسته یا باز باشند که به نوعی قیمت پروفیل تعیین کننده اصلی این دو نوع مقاطع فولادی است که پیش از خرید باید از آن به صورت روزانه مطلع شوید.

قوطی پروفیل یا پروفیل باکس نوعی پروفیل بسته است که با توجه به ضخامت خود به دو نوع سبک (مبلی) و سنگین تقسیم می‌شود. پروفیل قوطی دارای ضخامت بین 0.5 تا 1.5 میلی‌متر جزو نوع سبک دسته‌بندی می‌شود و آن را به‌عنوان قوطی مبلی نیز می‌شناسیم. مقاطع دارای ضخامت 2-3 میلی‌متر جزو قوطی‌های ساختمانی هستند و پروفیل‌های دارای بیش از 4 میلی‌متر ضخامت، جزو قوطی‌های صنعتی به شمار می‌آیند.

 

قوطی و پروفیل برای صنایع مختلفی کاربرد دارد.
قوطی و پروفیل برای صنایع مختلفی کاربرد دارد.

 

تفاوت کاربرد قوطی و پروفیل

عمده‌ترین تفاوت پروفیل و قوطی را می‌توان در کاربرد آن‌ها مشاهده کرد. قوطی آهن به دلیل وزن مناسب، انعطاف‌پذیری و فرم پذیری بالا، ضخامت مناسب و نوع سطح مقطع خود بیشترین کاربرد را در ساخت درب و پنجره و کاربردهای ساختمانی دارد. با توجه به قابلیت جوش‌پذیری قوطی‌ها، می‌توان جوش‌های بی‌نقص و بادوامی در آن‌ها ایجاد کرد. این در حالی است که انواع پروفیل مانند میلگرد، ناودانی، تیرآهن و... کاربرد گسترده‌تری در ساخت خودرو، پروژه‌های عمرانی، تولید اتصالاتی مانند پیچ و مهره، ساخت سوله و تانکر و.... دارند.  بنابراین، طیف صنایع و کاربردهای پروفیل خیلی بیشتر از قوطی است.

فرق پروفیل و قوطی در سازه‌های فولادی

فرق پروفیل و قوطی به‌کاررفته در سازه‌های فولادی را حتی در نحوه تولید آن‌ها نیز می‌توان جستجو کرد. قوطی‌ها اغلب به روش نورد سرد یا با استفاده از ورق سیاه تولید می‌شوند. این در حالی است که در ساخت این مقاطع فولادی می‌توان از روش‌های مستقیم و غیرمستقیم استفاده کرد. پروفیل و قوطی حتی ازلحاظ قیمت نیز با یکدیگر فرق دارند. معمولاً قوطی با قیمت بیشتری نسبت به سایر پروفیل‌ها به بازار عرضه می‌شود. آن‌ها با توجه به ضخامت خود به دو دسته سبک و سنگین تقسیم می‌شوند. سبک‌ترین قوطی‌ها از نوع مبلی هستند که حداقل 0.5 میلی‌متر ضخامت دارند. پروفیل‌های قوطی سنگین دارای ضخامت بیش از 2 میلی‌متر هستند.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.