آهن آنلاین
آشنایی با میلگرد ادکا و نحوه اجرا در سقف تیرچه بلوک

آشنایی با میلگرد ادکا و نحوه اجرا در سقف تیرچه بلوک

سه‌شنبه 27 تیر 1402
زمان مطالعه: 6 دقیقه

میلگرد ادکا که آن را با نام‌های اودکا، اتکا یا اوتکا هم می‌شناسیم، یکی از میلگردهای پرکاربرد در صنعت ساخت و ساز محسوب می‌شود. این مقطع فولاد منحنی به شکل گردن اردک بوده و از یک واژه روسی به همین معنی، گرفته شده است. اهمیت بالای میلگرد ادکا در افزایش استحکام سقف‌های تیرچه بلوک، باعث شد این صفحه از وب سایت آهن آنلاین را به معرفی، کاربردها و مزایای میلگرد ادکا اختصاص دهیم. لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

میلگرد ادکا چیست؟

میلگرد ادکا به آرماتوری گفته می‌شود که محل نصب و قرارگیری آن، مکان اتصال تیر سقف به تیرچه است. به طور کلی از این میلگرد، برای پر کردن فضای نشیمن تیرچه استفاده می‌شود. گاهی اوقات که تیرچه از فضای کافی برای قرارگیری روی سقف برخوردار نیست، میلگرد ادکا می‌تواند کارایی مناسبی داشته باشد. جالب است بدانید که ادکا در زبان روسی به معنی اردک است و این نام در زبان فارسی هم برای این میلگرد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میلگردهای ادکا برای نخستین بار در کشور روسیه مورد استفاده قرار گرفت و می‌توان گفت این میلگردها اصالتی روسی دارند. ظاهر این نوع میلگردها شبیه به گردن اردک است، از این رو در زبان روسی به این نوع میلگرد ادکا می‌گویند. همانطور که پیش‌تر گفتیم از میلگرد ادکا در سقف‌های تیرچه‌ بلوک بسیار استفاده می‌شود‌. امروزه در اکثر پروژه‌های ساختمانی کشور میلگردهای ادکا به کار برده می‌شود و می‌توان گفت یک روش متداول در به‌کار بردن داخل سقف‌های تیرچه بلوک می‌باشد‌. 

اگر قصد خرید ملیگرد را دارید و می‌خواهید از قیمت میلگرد مطلع شوید، می‌توانید به صورت روزانه نوسانات بازار و تغییرات جدید را در لینک فوق مشاهده کنید.

 

در این تصویر می‎‌توانید میلگرد ادکا را مشاهده کنید.
در این تصویر می‎‌توانید میلگرد ادکا را مشاهده کنید.

کاربرد میلگرد ادکا چیست؟

تیرچه در سقف کرومیت به تیرهای فلزی جوشکاری می شود. همچنین برای افزایش استحکام جوش به جان تیرچه متصل می شوند. در مواردی که از تیرچه با پاشنه بتنی در سازه‌های اسکلت فلزی استفاده می‌شود، پیشنهاد می‌گردد که از میلگرد ادکا برای افزایش مقاومت برشی در محل اتصال تیر به تیرچه استفاده کرد. در این شرایط بایستی محل اتصال میلگرد ادکا به تیر فلزی را جوشکاری کرده و بخشی از آن که در تیرچه درگیر است را به وسیله قلاب مهار کرد.

از میلگرد ادکا در کجا استفاده می شود؟

احتمالا با خواندن کاربرد میلگرد ممان منفی برای شما سوال پیش آمده است که کاربرد میلگردهای ادکا چیست؟ در پاسخ به همراهان عزیز آهن آنلاین باید گفت که از این میلگردها در داخل سقف‌ها استفاده می‌شود. در واقع، محل قرار گیری این میلگردها در قسمت زیرین هر تیرچه می‌باشد. حداقل درجه خم میلگرد ادکا ۱۸۰ درجه است. البته دلیل محبوبیت میلگردهای ادکا مزایای بسیاری است که این میلگردها دارند. در متن زیر شما را با مزایای میلگرد ادکا آشنا می‌کنیم. 
همچنین به شما دوستان پیشنهاد می‌شود تا مقاله کاربرد میلگرد را نیز مطالعه فرمایید.

مزایا و ویژگی‌های به کار گیری میلگرد ادکا در ساختمان سازی

مزیت اصلی استفاده از میلگرد ادکا در سقف همان استحکامی است که به سقف می‌دهد. در پروژه‌هایی که از میلگرد ادکا استفاده شده است تاثیر آن به خوبی قابل درک است. لازم به ذکر است که میلگرد ادکا باید به قدری از میلگردهای کششی به طرف داخل تکیه‌گاه کشیده شوند، تقریباً چیزی حدود ۱۲ متر است.

یکی از دلایل محبوبیت و پراستفاده بودن میلگرد ادکا ویژگی‌های بسیار آن است که برخی از این ویژگی‌ها به قرار زیر است: 

  • افزایش استحکام سقف با استفاده از میلگرد ادکا، با اینکار سقف در برابر بارها و فشارهایی وارده از طبقه بالایی مقاوم می‌شود و به راحتی فرو نمی‌ریزند. 
  • جلوگیری از راحت ترک خوردن سقف. شاید شما هم در برخی ساختمان‌ها ترک‌هایی را در قسمت سقف دیده باشید‌. با استفاده از میلگرد ادکا مانع از ترک خوردن سقف می‌شوید. 
  • با کمک میلگرد ادکا خیز سقف مقداری کاهش پیدا می‌کند. که این نکته یکی از دلایل مستحکم‌تر شدن سقف می‌باشد.
  • کاهش بار وارده بر میلگردهای کششی اصلی
  • کاهش خیز سقف
  • کاهش احتمال تخریب سقف و سازه زمان وقوع زلزله 
  • میلگرد ادکا مانع از ارتعاشات می‌شود که این موضوع بسیار به افزایش استحکام سقف کمک می‌کند.

عملکرد و اجرای میلگرد ادکا چگونه است؟

در پروژه‌های ساختمان سازی در برخی موارد تیرچه‌های به‌کار برده شده در ساختمان فضای درست، مناسب و کافی‌ای ندارند. در بیشتر ساختمان‌ها با این مسئله مواجه هستیم. در نتیجه وقتی بار وارده که ناشی از رفت‌وآمد انسان یا وسیله است، بیشتر می‌شود، ممکن است این تیرچه‌ها از جا دربیایند. در حقیقت با کمک میلگردهای ادکا، از بروز این اتفاق جلوگیری می‌کنیم که یک روش درست و مناسب است. 
محل قرارگیری میلگردهای ادکا در حد فاصل بین تیرچه‌ها و تیرها است و باعث پر شدن این فضای ناکافی می‌شوند‌. در نهایت در مرحله اول، از دررفتگی تیرچه‌ها جلوگیری می‌کنند.

نکات کلیدی در اجرای میلگرد ادکا

اگر قصد نصب میلگرد ادکا در سازه خود را دارید، حتما باید به نکات زیر توجه ویژه‌ای داشته باشید:

  • این میلگرد باید به طول 12 سانتی‌متر وارد تکیه‌گاه شود.
  • با احتساب 15 درصد لنگر خمشی، میلگرد آرماتور منفی وارد تکیه گاه شده و در میانه دهانه قرار داده می‌شود. 
  • دو سمت تیرچه ای که لنگر منفی قرار گرفته، آرماتور منفی قرار می‌گیرد. 
  • ...

اگر می‌خواهید میلگرد ادکا را به درستی در سازه خود نصب کنید، توجه به موارد و نکات مطرح شده، کاملا لازم و ضروری است.

تفاوت میلگرد ممان منفی با ادکا از لحاظ نصب

یکی دیگر از تفاوت میلگرد ممان منفی با ادکا در نحوه نصب این دو میلگرد است. نصب میلگردهای ادکا به گونه‌ای است که باید ۱۲ سانتی‌متر از میلگرد کرنشی یا کششی به درون ادامه یابند. در غیر این صورت میلگردهای ادکا باید با سطح مقطعی هم اندازه با میلگرد کششی در انتهای تیرچه نصب شوند. 

با این تفاوت که میلگرد ممان منفی به صورتی خاص نصب می‌شود. نصب این نوع میلگرد به‌گونه‌ای است که باید با فرض کردن ۱۵ درصد لنگر خمشی در بین دهانه، در قسمت تکیه‌گاه نصب می‌شوند.  
طراحی تیرچه‌ها طوری‌ست که آن‌ها را دو سر مفصل در نظر می‌گیرند، زیرا همیشه همان طور که گفتیم مقداری لنگر منفی به وجود می‌آید. کلاً اساس به‌کارگیری تیرچه‌ها ممانعت از همین لنگرهای و گیرهای منفیِ ایجاد شده، می‌باشد‌. از آنجایی که در دو سر تیرچه کشش داریم، باید از میلگرد ممان منفی استفاده کنیم. 

برای آشنایی بیشتر با میلگرد ممان منفی و تفاوت آن با میلگرد اوتکا می‌توانید به لینک این مقاله مراجعه کنید.

به دنبال کسب اطلاعات بیشتر درباره میلگرد ادکا هستید؟

در این مقاله سعی کردیم به صورت جامع به معرفی میلگرد ادکا، کاربردهای این میلگرد در ساخت و ساز، مزایای آن و ... بپردازیم. همچنین نکات کلیدی برای نصب این آرماتور و تفاوت آن با ممان منفی را بررسی کردیم. با این حال و در صورتی که همچنان به اطلاعات بیشتری درباره این میلگرد نیاز دارید، می‌توانید با آهن آنلاین در ارتباط باشید.

کارشناسان فروش و مشاورین ما این آمادگی را دارند تا کلیه اطلاعات لازم و تخصصی درباره میلگرد ادکا را به صورت تلفنی یا آنلاین در اختیار شما عزیزان قرار دهند تا بتوانید با دید باز، این آرماتور مهم را انتخاب و خریداری نمایید.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.