آهن آنلاین
کنار کشیدن خریداران بازار آهن و رکود ساخت و ساز

کنار کشیدن خریداران بازار آهن و رکود ساخت و ساز

شنبه 17 تیر 1402
زمان مطالعه: 5 دقیقه
در این مقاله می خوانید:

با عبور از روزهای میانی تیر ماه، همچنان عدم تمایل خریداران به سرمایه‌گذاری در بازار آهن مشهود است. این رویه که در دو ماه اخیر منجر به اصلاح قیمت برخی از مقاطع فولادی شده است، در صورت ادامه‌دار بودن می‌تواند فضای مناسبی را برای خرید آهن مهیا کند. البته مولفه‌های تاثیرگذار روی بازار فولاد آنقدر غیر قابل پیش‌بینی هستند که ممکن است هر لحظه منتظر اتفاق عجیبی در این حوزه باشیم؛ با این وجود به نظر می‌رسد رکود ساخت و ساز همچنان ادامه خواهد داشت. 

خلاصه اخبار اقتصادی ایران و جهان

در بازار اقتصادی ایران رویدادهای متعددی رخ داده است، هرکدام از این رویدادها در سایر میادین خرید و فروش تاثیرات بسزایی دارند، برای کسب اطلاع از خلاصه اخبار اقتصادی ایران و اطلاع از اخبار آهن‌آلات و فولاد مطالب زیر را مطالعه کنید.

  • امروز قیمت بیت کوین در محدوده ۳۰,۲۲۳ دلار معامله شد  و نسبت به روز قبل، معاملات تقریبا ۰.۹۴ درصد افزایش داشته است.
  • مدیرعامل گروه حامی پذیرش بیت کوین (سامسون موو) اعلام کرد: تا 10 سال آینده بیت‌کوین می‌تواند  به ۳ میلیون دلار بر اساس نرخ رشد سالانه ۶۰ درصد برسد.
  • تقریبا یک ماهی است که نمودار شاخص کل بورس تهران تغییر قابل اهمیتی را به خود ندیده است و در محدوده ۲.۲ تا ۲.۱۵ میلیون واحدی در حال نوسان است.
  • امروز قیمت سکه طرح جدید در محدوده‌ی ۲۵,۶۹۰,۰۰۰ تومان معامله شد و طبق روز گذشته معاملاتی ۰.۰۳ درصد افزایش داشت است. اما حباب تمام سکه بجز بهار آزادی تا ساعت 10:45دقیقه صبح قرمز و کاهشی بود.
  • در تازه‌ترین گزارش، بانک مرکزی اعلام کرد: نرخ سود بازار بین بانکی با رشد ۰.۰۳ درصدی نسبت به آخرین نرخ هفتگی به ۲۳.۴۴ درصد رسید.

 

 

بررسی آخرین تحولات قیمت بازار آهن در ایران 

در پایان روز شنبه، بسیاری از مبادی فروش، قیمت میلگرد را با اندکی افزایش یا کاهش، در کانال هفته قبل حفظ کردند. میلگرد میانه در سایزهای 14،16 و 18 با 160 تومان گران شدن نسبت به روز پنجشنبه، در ساعات پایانی شنبه با قیمت هر کیلوگرم 22.785 تومان به فروش رسید. میلگرد ذوب آهن نیز به صورت میانگین 200 تومان افزایش قیمت داشت و هفته را در کانال 23 هزار و 700 تومان شروع کرد. 

میلگرد ظفر بناب برخلاف میانه و ذوب آهن، هفته را با کاهش قیمت جالب توجه‌ای شروع کرد! این میلگرد در سایزهای مختلف حدود 600 تومان ارزان شد و با نرخ 23 هزار و 200 تومان معامله شد. به عنوان مثال میلگرد سایز 14 ظفر بناب با هر کیلوگرم 23.287 تومان معامله شد که در مقایسه با روزهای ابتدایی هفته گذشته، 1800 تومان ارزان‌تر شده است. میلگرد نیشابور، امیرکبیر، شاهین بناب و ... هم هفته را با کاهش قیمت نامحسوسی شروع کردند. 

 

نوسانات قیمت میلگرد آجدار ظفر بناب 14 - 17 تیر
نوسانات قیمت میلگرد آجدار ظفر بناب 14 - 17 تیر

 

برخلاف روز پنجشنبه که تیرآهن در فروش کیلویی ارزان شد، دیروز این مقطع فولادی در مبادی فروش ذوب آهن اصفهان، در فروش شاخه‌ای با کاهش قیمت مواجه شد. این در حالیست که فروش به صورت کیلویی تیرآهن ذوب آهن اصفهان، روز شنبه را با ثبات قیمت پشت سر گذاشت. به عنوان نمونه، تیرآهن سایز 14 ذوب آهن با عرضه شاخه‌ای، حدود 40 هزار تومان کاهش نرخ داشت. همچنین سایز 16 این شرکت شاهد 45 هزار تومان افت قیمت بود. 

سایر کارخانه‌های تولید تیرآهن مانند فایکو، یزد، اهواز و ... مانند یک ماه گذشته ترجیح دادند نرخ تیرآهن خود را به صورت شاخه‌ای ثابت اعلام کنند. در حالی که آن‌ها همچنان تمایلی به فروش کیلویی این مقطع از خود نشان نمی‌دهند. 

 

بیشتر بخوانید: بازار آهن همچنان تحت تاثیر کاهش تقاضا و رکود ساخت و ساز

 

پروفیل اصفهان در ساعات پایانی روز شنبه 17 تیر بازهم ارزان شد و در کانال 30 هزار تومان قرار گرفت. این در حالی بود که پروفیل تهران دیروز را با ثبات کامل قیمت‌ها و حفظ کانال 32 هزار و 900 تومان تمام کرد. پروفیل کیان لوله جویبار اما با افزایش 100 تومانی قیمت، خود را وارد کانال 31 هزار و 600 تومان کرد. 

پروفیل صنعتی اصفهان هم مانند هفته قبل، این هفته را هم در کانال 33 هزار تومان شروع کرد. ثبات قیمت به پروفیل تهران هم رسید و این مقطع فولادی با نرخ میانگین 35 هزار تومان به بازار عرضه شد. پروفیل سبک نیز بعد از مدت‌ها ثابت ماندن قیمت، دیروز 250 تومان ارزان شده و در کانال 43 هزار و 100 تومان معامله شد. 

ورق سیاه در ضخامت‌های کم مانند 2 تا 10 میلی‌متر با نوسان قیمت به بازار عرضه شد؛ در حالی که در ضخامت‌های بالای 15 میلی‌متر، شاهد ثبات قیمت آن بودیم. ورق روغنی فولاد مبارکه هم شنبه به صورت میانگین 400 الی 450 تومان ارزان و وارد کانال‌های 43 و 44 هزار تومان شد. در نهایت باید به ثبات قیمت ورق رنگی و حضور آن در کانال 54 هزار تومان هم اشاره کنیم. 

قیمت ورق سیاه 2 - 17 تیر 1402

سایز

قیمت

1000

322,940

1250

311,010

2000*1000

330,740

2500*1250

318,350

نبشی آریان فولاد روز شنبه را با کاهش قیمت 200 الی 450 تومانی به پایان رساند و در کانال 24 هزار تومان قرار گرفت. نبشی شکفته هم در برخی از سایزها قیمت خود را ثابت اعلام کرد و در چند سایز هم با کاهش قیمت به بازار عرضه شد. همچنین ناودانی شکفته در فروش درب کارخانه تغییر قیمت نداشت؛ اما در بنگاه تهران تا 150 تومان هم ارزان شد. 

 

در این تصویر نوسانات قیمت نبشی  5  * 70*70  آریان فولاد  6 متری را مشاهده می‌کنید
در این تصویر نوسانات قیمت نبشی  5  * 70*70  آریان فولاد  6 متری را مشاهده می‌کنید

 

قیمت گریتینگ در انواع مختلف خود، روز شنبه را با ثبات کامل قیمت به پایان رساند. این در حالیست که لوله مانیسمان در برخی سایزهای خود تا 7 درصد کاهش قیمت را هم تجربه کرد. به طور کلی می‌توان روز شنبه را ادامه روند رکود بازار آهن دانست. با این تفاسیر، فقط یک معجزه می‌تواند روند ساخت و ساز کشور را در روزهای باقیمانده ماه تیر سر و سامان ببخشد.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.