آهن آنلاین
تفاوت ورق آجدار پرسی و فابریک

تفاوت ورق آجدار پرسی و فابریک

شنبه 10 تیر 1402
زمان مطالعه: 7 دقیقه

ورق‌های آهنی انواع مختلفی دارند و هرکدام از آن‌ها برای کاربرد خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ورق‌های آجدار، مقاطع تختی هستند که روی بدنه آن‌ها برجستگی‌هایی وجود دارد که وظیفه آن‌ها پیشگیری از لیز خوردن وسیله‌هایی است که روی سطح ورق قرار می‌گیرد. این محصولات گاهی هم به عنوان کف‌پوش مورد استفاده قرار می‌گیرند و از لیز خوردن کفش افراد روی آن‌ها پیشگیری می‌کنند. ورق‌های آجدار در انواع مختلفی چون پرسی و فابریک تولید می‌شوند.

در این مقاله از آهن آنلاین، اطلاعاتی درباره کاربردهای ورق‌های فولادی آجدار و تفاوت مدل‌های پرسی و فابریک این محصولات ارائه می‌دهیم. همچنین بهترین روش برای خرید این محصولات را به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید محصولات مورد نیازتان را در کوتاه‌ترین زمان ممکن تأمین کنید.

ورق آجدار چیست؟

ورق آجدار با نام‌های دیگری چون چکر پلیت، ورق کف‌سازی، گل‌ورق و ورق برجسته هم شناخته می‌شود و از سال ۱۸۲۰ تاکنون مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول به روش نورد گرم تولید می‌شود. البته جنس این ورق‌ها همیشه فولادی نیست و از آهن، گالوانیزه، آلومینیوم و استیل هم برای آن استفاده می‌کنند. اکثر محصولات داخل ایران با فولاد استاندارد ST37 تولید می‌شوند، اما ورق‌های استاندارد ST52-3 و ST44-2 هم برای تولید آن‌ها کاربرد دارد.

تا سال‌های قبل، تمام ورق‌های آجدار مورد نیاز کشور وارداتی بودند، اما در حال حاضر بعضی از کارخانه‌های داخلی چون فولاد مبارکه اصفهان یا صنایع فولاد گیلان نیز در زمینه تولید محصولات داخلی فعالیت دارند. با اینکه کارخانه‌های داخل هنوز در برآوردن کامل نیاز صنایع موفق نشده‌اند، اما پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند.

آج این ورق‌ها ممکن است در شکل‌های مختلفی چون عدسی، شطرنجی، قطره‌ای، الماسی لوزی یا بادامی ایجاد شود. وظیفه اصلی این آج‌ها، پیشگیری از لیز خوردن هرچیزی است که روی آن‌ها قرار می‌گیرد. این محصولات معمولا به عنوان کف‌پوش به کار می‌روند.

 

ورق آجدار در ضخامت های مختلفی تولید می شود
ورق آجدار در ضخامت های مختلفی تولید می شود

 

انواع ورق آجدار

ورق‌های آجدار را به روش‌های مختلفی می‌توان دسته‌بندی کرد؛ دسته‌بندی بر اساس جنس یا شکل آج‌ها. یکی از متداول‌ترین روش دسته‌بندی این محصولات، دسته‌بندی آن‌ها بر اساس روش تولیدشان است. در ادامه این محصولات را بر اساس روش تولید دسته‌بندی می‌کنیم و توضیحاتی درباره هرکدام از آن‌ها ارائه می‌دهیم.

انواع ورق آجدار از لحاظ روش تولید

ورق‌های آجدار به دو روش فابریک و پرسی تولید می‌شوند. به بیان ساده می‌توان گفت ورق‌های فابریک دولایه هستند که روی یکدیگر پرس می‌شوند. یکی از این لایه‌ها آجدار است و دیگری همان ورقی است که به روش نورد گرم تولید می‌شود. یک سمت از محصولاتی که به این روش تولید می‌شوند، صاف و سمت دیگر آن‌ها برآمده است.

آج‌های روی ورق آجدار پرسی، به وسیله دستگاه‌های مخصوص روی خود ورق فولادی حک می‌شود. در نتیجه وقتی دو طرف آن را نگاه کنید، متوجه می‌شوید که یک سمت آن آج‌های برآمده دارد و سمت دیگر آن فرورفته است.

در قسمت‌های بعدی به صورت دقیق‌تر بررسی می‌کنیم که این روش‌های تولید پرسی و فابریک، چه تفاوتی بین این دو محصول ایجاد می‌کند.

 

بیشتر بخوانید:  ورق آجدار چیست؛ انواع، کاربردها و عوامل تاثیرگذار بر قیمت آنپ

 

کاربرد ورق آجدار

وقتی در سطح شهر قدم می‌زنید، این محصولات را بسیار می‌بینید. آن‌ها هرجایی که احتمال لیز خوردن وجود داشته باشد، قرار می‌گیرند. در ادامه به تعدادی از کاربردهای این محصولات اشاره می‌کنیم.

  • سطح پل‌های هوایی عبار پیاده
  • لبه سکوی ایستگاه مترو
  • لبه پرتگاه‌ها
  • روی پل‌های ساخته شده روی جوی‌های آب
  • کفی ماشین‌های سنگینی چون تریلی، یدک‌کش، کامیونت و حتی وانت
  • ساخت پله‌های اضطراری
  • ساخت سطوح شیب‌دار به خصوص در کارخانه‌ها و مناطق صنعتی

جالب است بدانید که در بعضی از سازه‌ها، از ورق‌های آجدار به عنوان نما استفاده می‌کنند! ورق‌های فابریک برای این کار، مناسب‌تر هستند. زیرا وزن کم‌تری دارند. در کاربردهایی که آج‌های ورق تحت فشار قرار می‌گیرند، از مدل‌های پرسی استفاده می‌شود. مدل‌های پرسی مقاومت بیشتری دارند و برآمدگی‌هایشان به مرور زمان تخت نخواهد شد.

 

انواع ورق آجدار از لحاظ روش تولید
انواع ورق آجدار از لحاظ روش تولید

 

تفاوت ورق آجدرا پرسی و فابریک

همانطور که گفتیم، این محصولات به دو روش فابریک و پرسی تولید می‌شوند که هرکدام از آن‌ها ویژگی‌ها، کاربردها و حتی قیمت‌های متفاوتی دارند. در ادامه تفاوت ورق آجدار پرسی و فابریک را از جوانب مختلف بررسی می‌کنیم.

تفاوت در وزن

ورق، ورق‌های پرسی سنگین‌تر از ورق‌های فابریک است؛ زیرا به صورت دو لایه تولید می‌شود. به همین دلیل در فضاهایی که به مقاومت بیشتری نیاز است، از این محصولات استفاده می‌شود.

تفاوت در ظاهر

اگر از دو طرف به ورق آجدار پرسی نگاه کنید، یک سمت آن برآمده به نظر می‌رسد و سمت دیگر صاف و بدون برجستگی است. اما در محصولات فابریک، یک سمت آن‌ها برآمده است و در همان قسمت‌های سمت دیگر، فرورفتگی وجود دارد.

تفاوت در کاربرد

ورق‌های پرسی مقاومت بیشتری دارند. به همین دلیل در کاربردهایی که قرار است افراد یا وسایل از روی سطح آجدار عبور کنند، استفاده می‌شود. اما ورق‌های فابریک بیشتر برای کاربردهای سبک‌تری چون نمای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. زیرا اگر تحت فشار قرار داشته باشند، به مرور زمان آج‌هایشان تخت می‌شود و دیگر از لیز خوردن افراد یا وسایل پیشگیری نمی‌کنند.

تفاوت در قیمت

ورق‌های پرسی معمولا گران‌تر از ورق‌های فابریک هستند. این مسئله به دلیل وزن بیشتر و دو لایه بودن این محصولات است. البته معیارهای دیگری هم روی نرخ این محصولات تأثیر دارند که در قسمت‌های بعدی، توضیحات بیشتری راجع به آن‌ها ارائه می‌دهیم.

مشخصات ورق آجدار پرسی و فابریک

این محصولات هم مانند سایر مقاطع تخت و طویل فولادی مشخصات مختلفی دارند که در ادامه آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

  • شکل آج: هرچقدر برآمدگی آج‌ها بیشتر باشد، بهتر از لیز خوردن پیشگیری می‌کند.
  • ضخامت: اگر قرار است ورق وزن زیادی را تحمل کند، باید از نمونه‌هایی با ضخامت بیشتر تولید کرد.
  • شیوه تولید پرسی یا فابریک: محصولات پرسی مقاوم‌‌تر از نمونه‌های فابریک هستند.
  • رول یا شیت: با توجه به نوع کاربرد، می‌توان این محصولات را به صورت شیت یا رول سفارش داد.
  • متریال: این ورق‌ها با متریال مختلفی چون آهن، استیل، آلومینیوم و فولاد تولید می‌شوند.

عوامل موثر بر قیمت ورق آجدار

ورق‌های آجدار، یکی از محصولات بازار آهن و فولاد هستند و اگر با این بازار آشنا باشید، می‌دانید که معیارهای مختلفی چون نرخ ارز، میزان عرضه و تقاضا و میزان واردات و صادرات روی قیمت‌ها تأثیر می‌گذارد. از این عوامل که بگذریم، مشخصات محصولات نیز روی نرخ آن‌ها تأثیر دارد.

مهم‌ترین معیارهای تعیین هزینه ورق‌های آجدار عبارت است از:

  • جنس ورق
  • فابریک یا پرسی بودن آن
  • رول یا شیت بودن ورق‌
  • ضخامت
  • نوع آج‌های ورق

قیمت انواع ورق آجدار

معیارهایی که در قسمت‌های قبل نام بردیم، باعث ایجاد تفاوت در قیمت این محصولات می‌شوند. محصولات پرسی از نمونه‌های فابریک گران‌تر هستند. همچنین نرخ ورق‌ها با افزایش ضخامت آن‌ها، بیشتر می‌شود. از طرف دیگر، هزینه ورق‌های استیل استنلس، از سایر فلزها بیشتر است. بعد از آن، ورق‌های گالوانیزه و آلومینیوم، هزینه بیشتری دارند و ارزان‌ترین این محصولات هم ورق آهنی آجدار محسوب می‌شود.

نرخ این محصولات ممکن است به صورت روزانه نوسان داشته باشد. به همین دلیل در صفحه قیمت ورق آجدار آهن آنلاین، جدول‌هایی برای انواع آن‌ها ایجاد کرده‌ایم و هزینه آن‌ها را به صورت روزانه در جدول‌ها درج می‌کنیم. برای اطلاعات بیشتر درباره قیمت ورق آجدار، می‌توانید این صفحه را مورد بررسی قرار بدهید.

فرآیند خرید و ثبت سفارش ورق آجدار پرسی و فابریک

آهن آنلاین هم یک مرجع اطلاعاتی معتبر در زمینه آهن آلات و مقاطع تخت و طویل فولادی است و هم مرکزی معتبر برای خرید این محصولات با قیمت استاندارد و کیفیت بالا. در آهن آنلاین، انواع ورق پرسی و فابریک عرضه می‌شود. برای خرید این محصولات تنها کافی است آنچه نیاز دارید را از بین محصولات ارائه شده در سایت انتخاب کنید و با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید. آن‌ها راهنمایی‌های لازم در زمینه ثبت سفارش را به شما ارائه می‌دهند و در کوتاه‌ترین زمان ممکن پیش‌فاکتور را صادر خواهند کرد. در نتیجه شما می‌توانید پیش از اینکه قیمت‌ها دچار نوسان ساعتی شوند، خریدتان را انجام بدهید و محصول را بعد از چند روز (وابسته به فاصله محل پروژه از پایتخت) در محل مورد نظر خود تحویل بگیرید.

جمع بندی؛ ورق پرسی بهتر است یا فابریک؟

با اینکه گفتیم ورق‌های پرسی مقاومت بیشتری دارند، اما نمی‌توان این را به عنوان معیاری برای برتری این محصولات در نظر گرفت. گاهی اوقات مقاومت اهمیتی ندارد و فقط شکل ظاهری آج مهم است. بنابراین ورق فابریک انتخاب مناسب و کم‌هزینه‌تری است که می‌تواند نیاز شما را برآورده کند. پس باید تشخیص بدهید که کدام یک از این مقاطع تخت برای کاربرد مورد نظرتان مناسب‌تر هستند و سپس برای خرید اقدام کنید. اگر سوالی در زمینه انتخاب محصول مناسب دارید، می‌توانید از کارشناسان آهن آنلاین در این زمینه راهنمایی بگیرید. 

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.