آهن آنلاین
آهن کشی آسانسور و نکات اجرای آن

آهن کشی آسانسور و نکات اجرای آن

سه‌شنبه 30 خرداد 1402
زمان مطالعه: 5 دقیقه

در سال‌های اخیر، اکثر ساختمان‌ها در تعداد طبقات بالا ساخته می‌شوند و به آسانسور نیاز دارند. آسانسور مزیت‌های بسیاری دارد، اما اگر اصول ایمنی در طراحی و ساخت آن رعایت نشود، به‌وسیله وحشتناکی تبدیل می‌شود که امنیت ساکنان ساختمان را تهدید خواهد کرد. آهن کشی آسانسور، یکی از مهم‌ترین مراحل نصب این تجهیزات در ساختمان‌های چند طبقه محسوب می‌شود. در این گزارش توضیح می‌دهیم آهن‌کشی چیست و چطور انجام می‌شود. همچنین بهترین منبع بررسی قیمت نبشی و سایر پروفیل‌های فولادی که برای ساخت این سازه نیاز دارید را معرفی می‌کنیم.

آهن کشی چیست؟

آهن کشی آسانسور با نام نبشی‌کشی هم شناخته می‌شود و فرآیندی است که افراد متخصص برای ایمن‌سازی چاه آسانسور و ایجاد ریل برای حرکت اتاق آسانسور را فراهم می‌کند. برای اجرای این پروژه باید ستون‌های عمودی که از نبشی تشکیل شده‌اند را در چاه آسانسور نصب کرد و آن‌ها را با کلاف به یکدیگر متصل نمود. ساختار ستون‌ها باید به گونه‌ای باشد که اتاقک آسانسور به راحتی روی آن‌ها حرکت کند و با کم‌ترین میزان لرزش به بالا یا پایین برود. معیار مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، امنیت و استحکام ستون‌هاست. آهن‌کشی باید دوام کافی برای تحمل بار آسانسور را داشته باشد؛ کارشناسان با محاسبه وزن اتاق آسانسور و تحمل بار نبشی‌های به کار رفته در آهن‌کشی، حداکثر وزنی که امکان حمل آن وجود دارد را تعیین می‌کنند. هرچقدر ساختمانی به آسانسور بزرگ‌تری نیاز داشته باشد، باید نبشی‌هایی در سایزهای بزرگ‌تر برای آن‌ها استفاده کرد.

 

 

برای آهن کشی به کدام یک از انواع  مقاطع و پروفیل‌های فولادی نیاز داریم؟

همانطور که از نام فرآیند نبشی‌کشی، مشخص است، نبشی مهمترین پروفیل فولادی است که برای اجرای پروژه به آن نیاز دارید. اما برای اجرای این فرآیند، به مقاطع دیگری هم نیاز خواهید داشت. همانطور که گفتیم، ستون‌های عمودی ساخته شده در چاه آسانسور، باید با کلاف‌هایی به صورت افقی به یکدیگر متصل شوند. این کلاف‌ها معمولا از جنس تیرآهن یا ناودانی هستند. به همین دلیل قیمت تیرآهن و قیمت ناودانی هم  برای مهندسان پروژه، اهمیت بسیاری دارد.

مراحل اجرای نبشی کشی

برای آهن کشی آسانسور باید مراحل مختلفی را طی کرد؛ این فرآیند قبل از خرید و نصب اتاق آسانسور انجام می‌شود. در ادامه توضیحات بیشتری درباره مراحل اجرای این فرآیند ارائه می‌دهیم.

بعد از کلاف‌بندی، پروژه آهن کشی تقریبا به پایان می‌رسد. مهندسان در مرحله آخر باید سازه را تست کنند و ایرادهای احتمالی را برطرف کنند تا بعد از تایید نهایی، مراحل نصب اتاقک آسانسور آغاز شود.

نکات اجرای نبشی کشی

در ادامه به مهم‌ترین نکاتی که هنگام آهن کشی آسانسور باید به آن‌ها توجه داشته باشید، اشاره می‌کنیم.

برای محاسبه مقدار نبشی مورد نیاز در آهن کشی آسانسور، باید ارتفاع کل سازه، فاصله طبقات، ارتفاع بالایی و  فاصله اولین توقفگاه آسانسور تا کف چاه آسانسور را محاسبه کرد. در نهایت باید مقدار به دست آمده را چهار برابر کرد تا متراژ نبشی مورد نیاز به دست آید. نبشی‌ها معمولا شاخه‌هایی به طول شش متر دارند و برای آهن کشی آسانسور باید با توجه به متراژ، تعداد شاخه‌های مورد نیاز را مشخص کرد.

اگر قصد دارید از تیرآهن برای کلاف‌بندی ستون‌های چاه آسانسور استفاده کنید، حتما قیمت تیرآهن ۱۸ را مورد  بررسی قرار دهید. تیرآهن‌های ظریف‌تر، مقاومت کافی ندارند و ممکن است هنگام بالا و پایین رفتن اتاق سنگین آسانسور، با مشکل مواجه شوند.

فرآیند آهن کشی در ساختمان‌هایی با اسکلت بتنی با ساختمان‌های دارای اسکلت فلزی متفاوت است. در اسکلت‌های بتنی، باید متخصصان آهن کشی، هنگام بتن‌ریزی حضور داشته باشند تا محل نصب ستون‌ها و کلاف‌ها در چاه آسانسور را مشخص کنند. در این سازه‌ها همچنین پلیت‌هایی برای اتصال ستون‌ها به طبقات تعبیه می‌شود. مهندسان این پلیت‌ها را در سقف هر طبقه، در چهار طرف چاه آسانسور نصب می‌کنند.

 

علاوه بر کیفیت نبشی‌های خریداری شده و انتخاب سایز مناسب، نحوه جوش نبشی‌های به کار رفته در ستون‌ها نیز اهمیت  دارد. باید در نقشه آهن کشی، محل دقیق جوش را مشخص کنید. نبشی‌ها نیز باید با ورق فولادی به یکدیگر جوش بخورند تا در حین رفت و برگشت آسانسور، با مشکل مواجه نشوند.

پیش از نقشه کشی، محل قرار گرفتن موتورخانه را تعیین کنید تا اگر لازم است حفره‌‌ای در چاه آسانسور ایجاد شود، جایی برای آن در نظر بگیرید.

هنگام انتخاب پروفیل‌های مناسب برای آهن کشی آسانسور، به وزنی که قرار است آسانسور تحمل کند و جرم اتاقک آسانسور توجه داشته باشید.

آهن آلات مورد نیاز برای نبشی کشی را از کجا بخریم؟

در این مقاله، اطلاعات مورد نیاز درباره آهن کشی آسانسور را ارائه دادیم. این فرآیند به دقت و تخصص بالایی نیاز دارد و به صورت مستقیم با امنیت ساکنان در ارتباط است. یکی از مهم‌ترین هزینه‌های نبشی کشی آسانسور، بهایی است که برای خرید نبشی، ناودانی یا تیرآهن می‌پردازید. با خرید اینترنتی این محصولات از یک منبع معتبر، هم مقاطع مورد نیازتان را با بهترین قیمت خریداری کرده‌اید و هم بدون نیاز به درگیرشدن با فرآیند حمل و نقل، آن را در محل پروژه‌تان تحویل خواهید گرفت.

ما در آهن آنلاین نرخ روز انواع سایزها و برندهای تیرآهن، نبشی و ناودانی را ثبت می‌کنیم تا از آخرین قیمت آن‌ها اطلاع داشته باشید. همچنین امکان خرید تمام مقاطع و ارسال آن‌ها به تمام نقاط کشور را فراهم کرده‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش مقاطع مورد نیاز برای آهن کشی آسانسور، با کارشناسان فروش آهن آنلاین تماس بگیرید.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.