آهن آنلاین
آرامش در بازار آهن در سایه کاهش تقاضا

آرامش در بازار آهن در سایه کاهش تقاضا

سه‌شنبه 23 خرداد 1402
زمان مطالعه: 4 دقیقه

امروز سه شنبه 23 خرداد شاهد کاهش تقاضا نسبت به عرضه مقاطع فولادی بودیم. این وضعیت هم در بازار آهن و هم در بورس، کاملا قابل مشاهده بود. اتفاقی که البته همچنان اجازه افزایش قیمت را به تیرآهن، میلگرد، ناودانی، ورق آهن و ... نمی‌دهد. بسیاری از کارخانه‌ها امروز هم سعی در ثابت نگه داشتن قیمت‌ها داشتند؛ البته نوساناتی هم نسبت به روز گذشته مشاهده شد.

برای بررسی آخرین وضعیت قیمت‌ها در بازار آهن، در ادامه با ما در وب سایت آهن آنلاین همراه باشید.

آخرین نمودار قیمت آهن به ما چه می‌گوید؟

از ابتدای هفته اخیر شاهد کاهش قیمت ارز در بازار بودیم. این وضعیت باعث شده تا بسیاری از خریداران، فعلا تصمیمی به خرید مقاطع فولادی نداشته باشند. همین موضوع، تناسب میان عرضه و تقاضا را به هم زده و اکنون کفه ترازو به سمت عرضه، سنگینی می‌کند. پس فعلا نباید انتظار افزایش چشمگیر قیمت مقاطع فولادی را داشته باشیم.

میلگرد میانه اگرچه امروز روند افزایش قیمت را تجربه کرد، اما در نهایت قیمت‌ها هنوز به اول هفته نرسیده‌اند و در نتیجه می‌توان گفت که این شرکت همچنان قیمت میلگردهای خود را ثابت نگه می‌دارد. به عنوان مثال میلگرد سایز 14، 16 و 18 میانه امروز در شاخه 12 متری هر کیلوگرم 24.253 تومان به فروش رسید که نسبت به روز گذشته، 0.8 درصد افزایش داشت.

میلگرد 16 ذوب آهن با همان قیمت دیروز معامله شد؛ اما میلگردهای 14 و 18 به ترتیب 0.8 و 1.5 درصد گران شدند. جالب است بدانید که میلگرد نیشابور در سایزهای 14، 16 و 18 حتی نسبت به روز قبل هم کاهش قیمت داشت و 0.8 درصد ارزان شد. بررسی کلی میلگرد در بازار نشان می‌دهد که کارخانه‌ها همچنان راهی جز حفظ یا کاهش قیمت ندارند.

اوضاع در بازار تیرآهن هم بی‌شباهت به میلگرد نیست. کارخانه ذوب آهن اصفهان امروز میلگردهای خود را گران کرد و این موضوع می‌تواند به افزایش نرخ ارز در اواخر روز گذشته ارتباط داشته باشد. تیرآهن سایز 14 ذوب آهن در شاخه 12 متری امروز در بنگاه تهران 1.1 درصد گران شد. البته قیمت درب کارخانه همچنان ثابت است.

شرکت فایکو اما کاهش عرضه در بورس و بازار را ملاک قیمت‌گذاری خود قرار داد و با توجه به اخبار سیاسی مثبت در روزهای اخیر، امروز قیمت میلگرد های 14 و 16 خود را به ترتیب 2.6 و 2 درصد ارزان کرد. تیرآهن اهواز هم مانند تمام روزهای اخیر، در خوابی عمیق به سر می‌برد و قیمت آن کاملا ثابت مانده است.

پروفیل اصفهان در ضخامت 2 بدون تغییر قیمت نسبت به دیروز به بازار عرضه شده است؛ این در حالیست که همه ضخامت‌های دیگر این محصول، با کاهش قیمت مواجه هستند. به عنوان مثال، پروفیل سایز 20*20 اصفهان در ضخامت 2.5 و حالت 6 متری، امروز هر کیلوگرم 32.111 تومان معامله شد که نسبت به روز دوشنبه، 0.6 درصد ارزان شده است.

با این حال، پروفیل ساختمانی تهران در همه سایزها و ضخامت‌ها، 1.4 درصد گران شده است. پروفیل کیان لوله جویبار هم بی‌توجه به کاهش یا افزایش تقاضا و نرخ دلار، همچنان با همان قیمت ابتدای هفته به فروش می‌رسد.

در بازار پروفیل صنعتی هیچ خبری نیست و قیمت‌ها نسبت به روز قبل، کاملا ثابت و بدون تغییر هستند. این در حالیست که پروفیل گالوانیزه 2 و 2.5 و 3 با افزایش 1 درصدی قیمت عرضه شده است. اما پروفیل 4 شیب نمودار قیمت 0 را نشان می‌دهد؛ یعنی ثبات کامل قیمت.

بازار نبشی هم کاملا قابل پیشبینی بود و امروز همه کارخانه های فولادی از جمله آریان فولاد، شکفته و ظهوریان، قیمت انواع نبشی خود را ثبت اعلام کردند.

به جز ناودانی ناب تبریز که انواع ناودانی خود را با 1.1 درصد کاهش قیمت به بازار عرضه کرد، سایر کارخانه‌ها از قبیل شکفته، صنایع فولاد کوهپایه و فایکو، هیچ تغییری در قیمت این محصول نسبت به دیروز اعمال نکردند.

ورق فولاد مبارکه اصفهان امروز در سایزها و ضخامت‌های مختلف، رفتار متفاوتی را از خود نشان داد. به عنوان نمونه، ورق سیاه این کارخانه در ضخامت 2 و سایز 1000 با 2 درصد افزایش قیمت معامله شد، در حالی که همین ورق در سایز 1250 شاهد کاهش قیمت 0.8 درصدی بود.

در نهایت، گریتینگ هم مانند روزهای گذشته کاملا در خواب بود و قیمت آن هیچ تغییری نکرد. البته باید منتظر روزهای آینده و شکسته شدن فضای سیاسی و تاثیر آن روی قیمت آهن در مقاطع مختلف باشیم. 

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.