آهن آنلاین
قطعی گاز مانع دستیابی به حداکثر ظرفیت تولید فولاد شده است

قطعی گاز مانع دستیابی به حداکثر ظرفیت تولید فولاد شده است

یک‌شنبه 02 بهمن 1401
زمان مطالعه: 2 دقیقه

همایش «بومی‌سازی کاتالیست در فرایند احیای مستقیم آهن» برای چهارمین بار از ۱۸ دی تا ۱ بهمن در جزیره کیش برگزار شد. بهرام سبحانی، رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد، در این همایش سخنرانی کرد و خبرهای خوبی درباره فرآیند تولید فولاد در کشور داشت.

او گفت کشور ایران در حال حاضر سالانه ۳۰ میلیون تن فولاد تولید می‌کند و در بین ۱۰ کشور اول جهان قرار دارد. آمارهای جهانی تولیدکنندگان فولاد به‌صورت ماهانه ارائه می‌شود و در آخرین رتبه‌بندی، ایران در جایگاه هفتم جهان قرار دارد. اما به‌طورمیانگین جایگاه کشور ما در این زمینه، ۱۰م جهان است.

رییس انجمن فولاد گفت کارخانه‌های داخلی ظرفیت تولید سالانه ۵۵ میلیون تن فولاد را دارد. ما حتی با دستیابی به ۹۰ درصد این مقدار (سالانه ۴۵ میلیون تن) می‌توانیم در جایگاه ۶ یا ۷ جهان قرار بگیریم. اما درحال‌حاضر چالش‌هایی در این زمینه وجود دارد که باید به آن‌ها رسیدگی شود. کمبود گاز دراین کشور یکی از مسائلی است که روند تولید فولاد را کند کرده است و اگر ادامه داشته باشد، ممکن است ادامه فعالیت‌های کارخانه‌های فولاد را با مشکل مواجه کند. قطعی گاز و کاهش تولید روی بازار هم تأثیر گذاشته و قیمت میلگرد، تیرآهن و سایر مقاطع فولادی را دچار نوسان کرده است.

 

اثرات قطعی گاز بر کاهش تولید فولاد چشم گیر بوده است.

 

صحبت‌های رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد درباره بومی سازی

سبحانی درباره بومی سازی کاتالیست‌های موردنیاز در صنعت فولاد نیز صحبت کرد. او گفت بومی‌سازی به‌معنی استقلال کامل از واردات نیست. بومی‌سازی یعنی تکنولوژی آنچه تا پیش از این وارد می‌شده، داخل کشور وجود داشته باشد و مورد بهره‌برداری قرار بگیرد. او گفت بومی‌سازی، فرایند واردات را هم ساده‌تر می‌کند. زیرا وقتی طرفین خارجی متوجه می‌شوند امکان تولید کاتالیست‌ها در ایران هم وجود دارد و ممکن است مشتریانشان را از دست بدهند، قراردادهای محکم‌تری با طرفین ایرانی می‌بندد و نیاز آن‌ها را در زمان مناسب تأمین می‌کنند.

او گفت بومی‌سازی فعالیت‌ها به حمایت تولیدکنندگان داخلی نیاز دارد. در برخی موارد ممکن است نیاز به آزمون و خطا وجود داشته باشد و حتی پروژه‌ با شکست مواجه شود. حتی احتمال دارد قیمت محصولی که داخل کشور تولید شده، بیشتر از نمونه خارجی آن باشد. اما مزیت‌های کاهش وابستگی به کشورهای خارجی بیشتر از این چالش‌هاست. 

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.