آهن آنلاین
برای ساخت هر متر مربع سوله در سال 1402 چقدر هزینه باید پرداخت؟

برای ساخت هر متر مربع سوله در سال 1402 چقدر هزینه باید پرداخت؟

دوشنبه 14 آذر 1401
زمان مطالعه: 8 دقیقه

سوله‌ها، سازه‌های فلزی بزرگی هستند که به‌طور معمول برای انبار، مجموعه ورزشی، مرغداری و کارخانه و کارگاه صنعتی استفاده می‌شوند؛ انواع مختلف آن شامل تک دهانه، دو دهانه و مدور است. مصالح اصلی ساخت این سازه، آهن آلاتی مانند تیر ستون، انواع ورق و پروفیل است. از مزایای این سازه بزرگ فولادی می‌توان به مقاومت، تنوع در شکل، مقرون‌به‌صرفه‌بودن، برپایی سریع و تنوع در کاربرد اشاره کرد.

در صورتی‌که قصد دارید برای ساخت سوله از قیمت پروفیل و نوسانات این مقطع فولادی مطلع شوید، به لینک فوق مراجعه کنید.

برای بناکردن این سازه، مواری چون: زمین محل احداث، مجوزها و مصالح را باید در نظر گرفت؛ ازآنجایی‌که مصالح عمده مصرف شده در این سالن‌های عظیم محصولات فولادی هستند، یکی از موارد اصلی که برای محاسبه هزینه باید در نظر گرفته شود نرخ فولاد است. علاوه‌بر مصالح، فاکتورهای دیگری نیز در تعیین میزان منبع مورد نیاز مالی برای احداث این سازه نقش دارند. در این مقاله به این عوامل می‌پردازیم تا مشخص شود که برای بناکردن سوله‌ها در سال 1402 به چه میزان بودجه‌ای نیاز است. با ما همراه باشید.

مراحل ساخت سوله از صفر تا صد

برای این‌که ساخت سوله در نهایت امنیت و کیفیت و همچنین در کوتاه‌ترین زمان و با بهترین هزینه ممکن به پایان برسد، انجام مراحل زیر، لازم و ضروری است:

  1. قبل از هر چیز و برای ساخت سوله باید با یک کارشناس زبده و متخصص، مشورت کرده و راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید.
  2. مجوزهای لازم را از سازمان‌های مربوطه دریافت کنید (کارشناس در حین مشاوره، درباره این مجوزها و چگونگی اخذ آن‌ها به شما توضیح خواهد داد)
  3. یک زمین مناسب را برای ساخت سوله انتخاب و کاربری آن را تعیین کنید (سوله سبک و سنگین هر کدام کاربری‌های خاص خود را دارند.)
  4. با خاکبرداری اصولی، مراحل ساخت سوله را شروع کنید. در این مرحله باید از یک تیم مهندسی قوی و متخصص کمک بگیرید.
  5. فونداسیون‌بندی سازه را انجام دهید.
  6. در این مرحله، باید اسکلت فلزی سوله ساخته و نصب شود.
  7. در نهایت، تاسیسات مورد نیاز سوله هم باید به درستی در داخل سوله آن نصب شوند.

با سپری کردن این 7 مرحله مهم، شما می‌توانید یک سوله مطمئن و باکیفیت بسازید؛ البته با کمک مهندسین متخصص و مشاورین کارآزموده.

اجرای فونداسیون سوله و مراحل آن

همان‌طور که در قسمت قبل هم اشاره کردیم، ساخت فونداسیون یکی از مهم‌ترین مراحل ساخت سوله به شمار می‌رود. دقت داشته باشید که قبل از شروع فونداسیون‌بندی، باید ناهمواری‌های زمین سوله برطرف شده و زمین برای ساخت یک سوله سنگین وزن، آماده شود.

در ساخت فونداسیون سوله هم مانند فونداسیون ساختمان، از ترکیب بتن و میلگرد استفاده می‌شود. البته برای فونداسیون‌بندی سوله، نیاز به گودبرداری عمیق نیست و این کار معمولا تا عمق 50 سانتی‌متر انجام می‌شود. پس از آماده کردن زیر ساخت‌های لازم، فونداسیون سوله با طی کردن مراحل زیر، آماده می‌شود:

  • آزمایش خاک سوله
  • مشخص کردن وزن سوله
  • آماده کردن نقشه فونداسیون سوله
  • برطرف کردن عوامل مزاحم
  • مشخص کردن محل فونداسیون
  • مسطح کردن زمین سوله
  • خاک برداری
  • زیرسازی فونداسیون
  • بتن مگر
  • قالب‌بندی فونداسیون سوله
  • سنگ زیر پی
  • بولت گذاری فونداسیون

تعیین قیمت هر متر مربع سوله براساس چه فاکتورهایی صورت می گیرد؟

از مهم‌ترین عواملی که بر هزینه بناکردن هر متر مربع سوله تاثیرگذار است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

وزن

وزن، در مورد این سالن‌ها به مجموع وزن آهن آلاتی که در آن بکار رفته‌اند اشاره دارد. نیاز به مصالح فولادی بیشتر به معنای وزن بیشتر اسکلت فلزی است و در نتیجه هزینه‌ها بیشتر خواهدشد.

مساحت و متراژ

اگر کاربرد سالن، ایجاد یک کارگاه یا انبار کوچک باشد، به منابع مالی کمتری برای مصالح نیاز خواهد بود و همچنین زمین محل احداث کوچک‌تری هم باید خریداری شود.

محل ساخت

زمینی که سوله در آن برپا می‌شود برای مقاومت بیشتر باید از ویژگی‌های لازم برخوردار باشد درغیراین‌صورت برای بهسازی آن باید اقداماتی انجام شود که در بودجه مالی تاثیر می‌گذارد.

 

فاکتورهای مهم تعیین قیمت ساخت سوله
فاکتورهای مهم تعیین قیمت ساخت سوله

 

مواد اولیه و مصالح

نه تنها مقدار و اندازه مواد اولیه و مصالح بلکه کیفیت آنها نیز در قیمت‌سنجی نهایی تاثیر دارد؛ این مصالح شامل اسکلت فلزی و مواد اولیه غیر فلزی مثل بتن و آجر نیز می‌شود. برخی افراد به‌خاطر کاهش هزینه‌ها ممکن است تصمیم بگیرند از مقاطع آهنی دست دوم استفاده کنند، باید درنظر گرفته شود که این‌گونه مقاطع ممکن است از مقاومت و طول عمر کافی برخوردار نباشند. برای اینکه بدانید تغییر قیمت کدام مقاطع فولادی، هزینه اجرای سوله را تحت تأثیر قرار می‌ دهد؟ می‌توانید از آهن آنلاین کمک بگیرید.

کاربرد

کاربرد سوله، به هدف از ساخت آن برمی‌گردد؛ هرچند از این سالن‌های بزرگ استفاده زیادی می‌توان داشت ولی بعضی از کاربردها در اندازه و کیفیت مصالح انتخاب‌شده اثر زیادی دارند. به‌عنوان‌مثال، اگر کاربرد مانند کارخانه و سازه صنعتی مطرح باشد به مقاطعی با مقاومت بالاتر نیاز خواهدداشت.

به‌جز این موارد اصلی، عواملی مانند نیروهای لازم و حمل بار نیز باید درنظر گرفته شوند.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت سوله

عوامل زیر می‌توانند به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، روی «قیمت هر متر مربع سوله» تاثیر بگذارند:

  1. ابعاد سوله و شکل آن
  2. کاربری سوله
  3. افلیم و محل تاسیس آن
  4. وجود یا عدم وجود جرثقیل سوله
  5.      ...

برآورد هزینه ساخت سوله در سال 1402

به‌طورکلی، برآورد بودجه مالی برپایی سوله با استفاده از وزن آن بدست می‌آید؛ با داشتن ابعاد سالن که در نقشه‌ها و طرح‌های آماده‌شده مشخص شده است می‌توان به وزن مقاطع فولادی در هر مترمربع آن دست پیدا کرد. سپس با داشتن قیمت آهن، رقم ریالی هر متر مربع تخمین زده می‌شود. برای مشاهده جدیدترین قیمت مقاطع فولادی در سال 1402 بهتر است به سایت‌های معتبر مراجعه شود و از آنها در محاسبات استفاده گردد.

محاسبه هزینه ساخت سوله صنعتی

برای محاسبه دقیق هزینه «ساخت سوله صنعتی» به نظر کارشناسان متخصص و بررسی‌های دقیق نیاز است. اما به طور کلی، قیمت ساخت سوله در هر متر مربع، در شهرهای مختلف و بسته به آب و هوای آن مناطق، با همدیگر متفاوت است. در عین حال، می‌توان با در اختیار داشتن فاکتورهایی از قبیل متراژ دهانه سوله، طول سوله، ارتفاع ستون کناری و ... نسبت به بررسی تخمینی هزینه ساخت سوله صنعتی اقدام کرد.

هزینه ساخت سوله با ورق

ورق فولادی به‌سبب مقاومت خوبی که دارد از پرکاربردترین مقاطع در این سازه است؛ در ساخت این سالن‌ها بیشتر از انواع ورق سیاه، ورق گالوانیزه، ورق رنگی و ورق روغنی استفاده می‌شود. این مقاطع آهنی برای پوشش سقف سازه و همچنین برای تیرورق‌های به‌کاررفته در اسکلت آن کاربرد دارند. به‌خاطر افزایش مداوم قیمت ورق، ممکن است خیلی از سازندگان به دنبال ورق‌های ارزان‌تر باشند اما اگر اختلاف رقم‌ها بیش از حد باشد حتما باید به کیفیت کمتر این محصول و استاندارد نبودنش شک کرد.

هزینه ساخت سوله با تیرآهن

به‌طورکلی برای ایجاد این سازه‌ها از تیرآهن هاش یا لانه زنبوری استفاده می‌شود. استفاده از این مقاطع سرعت انجام کار را بالا می‌برد، باعث استحکام سازه می‌شود، قابل بازیافت است و به لحاظ مالی نیز اقتصادی است. گاهی اوقات که تیرآهن با اندازه موردنظر موجود نباشد از تیر ورق که با اتصال سه ورق به شکل تیرآهن تولید می‌شود استفاده می‌گردد. درصورتی‌که این سالن‌ها با استفاده از انواع این محصول بنا شود با بررسی قیمت تیرآهن می‌توان هزینه کلی ساخت را تخمین زد.

هزینه ساخت سوله با پروفیل

به طور کلی ساخت سوله با قوطی یا پروفیل، از لحاظ اقتصادی، به صرفه‌تر از ساخت آن با ورق فولادی است. با توجه به تغییرات روزافزون قیمت پروفیل در بازار کشورمان، نمی‌توان به طور قطعی از یک قیمت ثابت برای ساخت سوله با قوطی اشاره کرد. اما در کل، هزینه نهایی ساخت سوله با پروفیل، بیش از هر چیز، به ضخامت پروفیل به کار رفته بستگی دارد. البته نباید جهت ارزان‌تر شدن پروژه، ضخامت پروفیل را به حدی پایین بیاورید که کیفیت نهایی سوله زیر سوال برود.

 

قیمت تیراهن در بهای نهایی احداث سوله اثر مستقیم دارد.
قیمت تیراهن در بهای نهایی احداث سوله اثر مستقیم دارد.

 

چند توصیه مهم و کاربردی در ساخت سوله

اولین توصیه‌ای که برای ساخت سوله به شما عزیزان می‌کنیم، این است که قبل از هر چیز، به قیمت نهایی و هزینه پروژه توجه داشته باشید. علاوه بر این، توجه به نکات زیر هم می‌تواند در ساخت سوله، کاربردی و راه‌گشا باشد:

  1. زیرسازی و نوع عملیات فونداسیون، متناسب با وزن سوله انجام شود.
  2. کیفیت فولاد به کار رفته در اسکلت فلزی سوله، مورد تایید مراجع نظارتی باشد.
  3. دفترچه محاسبات سوله، مورد تایید و مطابق سازه نهایی باشد.
  4. گواهی کنترل کیفیت و برگه های بازرسی دریافت شده و به امضاء مهندس محاسب سوله رسیده باشد.

مقایسه قیمت ساخت سوله در سال 1401 و 1402

تغییراتی که در بازار فولاد در سال 1401 و 1402 بوده است را در قیمت ساخت این سازه نیز می‌توان مشاهده کرد؛ به‌خصوص با پیگیری تغییرات قیمت ورق سیاه و تیرآهن در این دو سال، دیده می‌شود که نسبت به سال پیش نرخ مقاطع فولادی افزایش داشته است، در نتیجه در سال 1402 هزینه ساخت این سازه بیشتر شده است.

مهم‌ترین اقدامات اثرگذار در زمان ساخت سوله

همانطورکه در این مقاله دیدیم، عوامل زیادی بر هزینه برپایی سوله اثرگذار است که مهم‌ترین آن مقاطع فولادی مانند ورق و تیرآهن هستند. شرکت‌هایی که در زمینه ساخت این سالن‌های بزرگ صنعتی فعال هستند باتوجه به نیازهای مشتریان خود، پیشنهاداتی همراه با برآورد بودجه لازم به آنها ارائه می‌کنند. بهتر است هر سرمایه‌گذار رقم‌های پیشنهادی را با بروزترین قیمت محصولات فولادی مقایسه کند تا بتواند در مورد این پیشنهادها تصمیم بگیرد. همچنین علاوه بر سنجش اقتصادی، لازم است به کیفیت مصالح نیز توجه شود.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.