آهن آنلاین
منظور از تهاتر آهن آلات چیست و چگونه انجام می‌شود؟

منظور از تهاتر آهن آلات چیست و چگونه انجام می‌شود؟

سه‌شنبه 28 تیر 1401
زمان مطالعه: 5 دقیقه

حتماً پیش‌تر در مورد مبادله کالا با کالا یا دادوستد بدون دخالت پول شنیده‌اید؛ این روش معاملاتی در زمان‌های قدیم در میان مردم و حتی روابط بین‌المللی بسیار رایج بوده است. جالب است بدانید که معامله پایاپای یا همان تهاتر، همچنان در برخی بازارهای داخلی و بین‌المللی مانند بازار آهن‌آلات کاربرد دارد. باتوجه به بالابودن قیمت آهن ‌آلات، استفاده از روش تهاتر به بسیاری صنایع اجازه می‌دهد تا آهن‌آلات موردنیاز خود را بدون نقدینگی انجام دهند و همچنان دو طرف معامله راضی باشند. در ادامه انواع تهاتر، مزایا و معایب و شرایط آن را به‌طور گسترده‌تری موردبررسی قرار می‌دهیم.

تهاتر چیست؟

تهاتر یا Barter، به‌معنای مبادله کالا به کالا یا پایاپای است که شامل: دادوستد کالا با کالا، کالا با خدمات یا خدمات با خدمات بدون دخالت ارزهای رایج و واسطه‌هایی مانند طلا است. البته تهاتر در دادوستد و معامله‌های بازار آهن‌آلات می‌تواند کمی متفاوت باشد. به‌دلیل تفاوت در میان ارزش کالاهای مورد معامله، بخشی از معامله (مثلاً با نسبت 70 درصد به 30 درصد) را می‌توان با پرداخت پول تسویه کرد.

 

مبادله کالا به کالا آهن آلات از روش های رایج در بازار آهن است.

 

روش‌های مختلف تهاتر

تهاتر، به سه روش اصلی بازخرید، تبادل کالا و OFF set انجام می‌شود. در این روش‌ها حداکثر تلاش بر معامله بدون تبادل نقدینگی است؛ اما تفاوت ارزش خدمات و تفاوت قیمت کالاها گاهی می‌تواند موجب دخالت پول در معامله شود. سه روش اصلی تهاتر به شرح زیر هستند:

  • روش تبادل کالا

یکی از قدیمی‌ترین روش‌های معاملاتی، روش تبادل کالا یا همان مبادله کالا با کالا است. در این روش، ابتدا کالاها ارزش‌گذاری می‌شوند و سپس مقداری از کالاها با ارزش برابر میان طرفین معامله جابجا می‌شود.

  • روش بازخرید

رایج‌ترین روش تهاتر آهن‌آلات میان صنایع بزرگ و در سطح کلان، بازخرید است. از این روش در بازارهای داخلی و حتی در سطح بین‌المللی استفاده می‌شود. در روش بازخرید صنایع بزرگ که هزینه‌های کلانی دارند، کالاها و مصالح موردنیاز خود را در مقابل کالای دیگری که عمدتاً ملک سنددار مانند زمین، آپارتمان مسکونی، باغ، واحد تجاری و مواردی ازاین‌دست هستند را به‌طرف دیگر معامله ارائه می‌دهند.

درواقع، این روش می‌تواند به صنایع کمک کند تا به‌جای پرداخت نقدینگی، تسویه کامل معامله را با استفاده از ملک راکد یا دارایی غیرنقدی خود انجام دهد. این روش در اغلب اوقات مورد استقبال هردو طرف معامله (خریدار و فروشنده) قرار می‌گیرد و به افراد کمک می‌کند تا بدون در دست داشتن کل مبلغ معامله، مصالح موردنیاز خود را به‌آسانی تهیه کنند.

  • روش OFF set (خدمات در مقابل کالا)

یکی دیگر از روش‌های تهاتر، ارائه خدمات به‌جای کالا یا دریافت کالا در مقابل خدمات ارائه شده است. این روش به‌صورت توافقی و با انعقاد یک قرارداد میان طرفین معامله انجام می‌شود. در مواردی نیز ممکن است به‌دلیل تفاوت ارزش میان کالا و خدمات، از پول به‌عنوان واسطه برای تسویه کامل استفاده شود.

 

برای تهاتر آهن سه روش وجود دارد.

 

مزایای تهاتر آهن آلات

حذف یا کمرنگ کردن نقش پول در روش‌های مختلف تهاتر می‌تواند مزایای زیر را برای افراد ایجاد کند:

  • قدرت خرید افراد را افزایش دهد.
  • تضمین بهتری برای پرداخت ایجاد می‌کند.
  • فرصت‌های بیشتری در اختیار پروژه‌های عمرانی و مالکین ساختمان قرار دهد.
  • تهاتر در معاملات جایگزین نقدینگی می‌شود و امکان تهیه مصالح و متریال ساختمانی بدون پرداخت پول را برای افراد ایجاد می‌کند.
  • با افزایش قدرت خرید افراد، میزان تقاضا نیز در بازار آهن‌آلات افزایش پیدا می‌کند و به این بازار رونق بیشتری می‌بخشد.

موارد کاربرد معاملات تهاتر آهن

تهاتر آهن‌آلات معمولاً برای کالاهای ساختمانی مانند: میلگرد، تیرآهن، ورق‌های فولادی، پروفیل‌ها، اسکلت‌های فلزی جوشی و... کاربرد دارد. 

در تهاتر آهن‌آلات به روش بازخرید، این مصالح با موارد زیر مبادله می‌شوند:

  • باغ
  • ویلا
  • ارز و دلار
  • آپارتمان‌ها
  • املاک تجاری
  • مغازه‌های تجاری
  • واحدهای اداری
  • سهام شرکت‌ها و...
  • واحدهای مسکونی
  • زمین‌ها شامل زراعی و غیر زراعی

شرایط انجام تهاتر آهن آلات

اصلی‌ترین شرط برای تهاتر، وجود شخصی است که تمام شرایط معامله‌گر و کالای ارائه شده از طرف او را قبول داشته باشد. در بسیاری موارد ممکن است طرف دیگر معامله کالای ارائه شده یا شروط معامله را قبول نداشته باشد؛ بنابراین، یافتن چنین فردی می‌تواند اولین و مهم‌ترین شرط برای اجرای تهاتر باشد.

 

جهت تهاتر آهن آلات مختلف مثل میلگرد، دو شرط اصلی وجود دارد که باید اجرا شود.

 

مورد دوم، ارزش‌گذاری کالاها و خدمات است که به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین چالش‌های تهاتر شناخته می‌شود. بسیار مهم است که ارزش تعیین‌شده برای کالاها یا خدمات مبادله شده، مورد تأیید و موافقت طرفین معامله قرار بگیرد. درغیراین‌صورت، ممکن است معامله دچار مشکل شده و یا به‌طور کامل برهم بخورد. مثلا اگر قیمت میلگرد توافق شده با کالا یا خدمات مورد نظر مطابقت نداشته باشد، این معامله صورت نمی گیرد.

طبق نظر کارشناسان آهن آنلاین:

“تهاتر یا مبادله کالا با کالا در بازار آهن و فولاد، یکی از روش های رایج تبادل محصولات است؛ این فعالیت که در 3 مدل رایج انجام می شود، تحت شرایط ویژه ای انجام می پذیرد. این کار مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد و معمولا به صورت مبادله میلگرد و تیرآهن با ملک یا باغ انجام می شود.”

سخن پایانی

هر معامله می‌تواند طرفین را با چالش‌هایی روبه‌رو کند؛ بهره‌گیری تجربه و دانش از افراد متخصصین در این زمینه، می‌تواند تجربه خرید شما را بهبود ببخشد و سود طرفین از معامله را افزایش دهد. آهن آنلاین به‌عنوان یکی از مراجع معتبر و شناخته‌شده خریدوفروش آهن‌آلات در ایران می‌تواند در این زمینه به شما مشاوره می‌دهد و تجربه یک معامله پرسود و مفید را برای شما رقم بزند. 

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.