آهن آنلاین
پیش بینی قیمت آلومینیوم در سال 1402

پیش بینی قیمت آلومینیوم در سال 1402

چهارشنبه 15 تیر 1401
زمان مطالعه: 5 دقیقه

پیش بینی قیمت آلومینیوم، برای افراد مختلفی اهمیت دارد. سرمایه‌گذاران، تولیدکنندگانی که مواد اولیه محصولاتشان این فلز است و صنعتگرانی که به این محصولات نیاز دارند؛ البته که همه این افراد می‌دانند امکان پیش بینی قیمت آلومینیوم در سال ۱۴۰۱ به‌صورت کاملا دقیق وجود ندارد. آن‌ها تنها می‌توانند باتوجه به شرایط قیمت این محصول در ایران و جهان، بررسی عوامل تأثیرگذار روی قیمت و تحلیل روندهای گذشته قیمت این فلز حدس‌هایی درباره آینده بزنند. در این مقاله توضیحاتی درباره فاکتورهایی که به پیش بینی قیمت این محصول در سال جاری کمک می‌کند، ارائه می‌دهیم.

قیمت آلومینیوم جهانی بورس لندن در سال 2022 چگونه است؟

بورس کالای ایران، تعیین‌کننده قیمت نهایی آلومینیوم در کشور است و نوسان‌های این محصول در بورس کالا رقم می‌خورد. قیمت آلومینیوم در بورس کالا با توجه به بورس فلزات لندن و نرخ ارز تعیین می‌شود؛ به‌همین‌دلیل، اتفاقاتی که در بازار بورس لندن رخ می‌دهد و تغییراتی که در بازار دلار وجود دارد، برای صنعتگران و سرمایه‌گذاران ایرانی اهمیت زیادی خواهد داشت.

 

قیمت آلومینیوم توسط بورس لندن تعیین می شود.

 

قیمت جهانی آلومینیوم در سال ۲۰۲۲، سه بار عدد ۳ هزار دلار را شکسته است. قیمت بین‌المللی این محصول براساس میزان تقاضای بازار و عرضه تولیدکنندگان تعیین می‌شود و به نظر می‌رسد در ماه‌هایی که از سال ۲۰۲۲ گذشته، استقبال مشتریان برای خرید آلومینیوم زیاد بوده است.

بحران انرژی در کشورهای بزرگ و تأمین‌کننده‌های این فلز فولادی باعث شده میزان عرضه این محصول کاهش پیدا کند؛ مقدار عرضه، پاسخگوی نیاز بازار نیست و به‌همین‌خاطر، قیمت آن افزایش چشمگیری را تجربه کرده است.

آلومینیوم در سال 1400 چه روند قیمتی را طی کرد؟

به‌طورکلی، بازار آلومینیوم در سه سال اخیر روند صعودی داشته و در دو سال اخیر هم شیب صعود آن بیشتر شده است. در سال ۱۴۰۰، چین حدود ۵۶ درصد از نیاز بازار را تأمین کرده بود، اما باز هم میزان تقاضا برای این فلز از عرضه آن بیشتر بود و موجودی انبارها نسبت به سال‌های قبل کاهش پیدا کرده بود.

نکته مهمی که باید به‌آن توجه داشته باشیم، این است که در سال ۱۴۰۰ چالش‌هایی که امسال پیش روی بازار است، وجود نداشت؛ سال قبل، چین ظرفیت تولید بالایی برای آلومینیوم داشت و درگیری بین آمریکا و روسیه ایجاد نشده بود؛ به‌همین‌دلیل، ممکن است روند قیمت لوله آلومینیومی و سایر محصولاتش را، در سال ۱۴۰۱ با قیمت این محصول در سال قبل متفاوت باشد.

بازار آلومینیوم در سال 1401 با افت قیمت مواجه می شود؟

باتوجه به شرایط کنونی، به نظر می‌رسد قیمت آلومینیوم در سال ۱۴۰۱ نه تنها کاهش پیدا نمی‌کند، بلکه احتمالا بالا می‌رود و در همان نرخ هم باقی می‌ماند. در ادامه به بررسی علت‌های این پیش‌بینی اشاره می‌کنیم.

چین، بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینیوم است و در سال‌های قبلی بیش از نیمی از نیاز بازار جهانی به این محصول را برآورده می‌کرد؛ اما این کشور در یکی دو سال اخیر، در حال اجرای سیاست‌های زیست محیطی است. از آنجایی‌که فرایند تولید و فرآوری آلومینیوم در چین، با سوخت فسیلی (ذغال سنگ) انجام می‌شود، تحت تأثیر این سیاست‌ها قرار گرفته و میزان تولیدش کاهش پیدا کرده است. چالش دیگر تولیدکنندگان چینی این است که اندونزی که تأمین‌کننده اصلی سوخت مورد نیاز آن‌ها بود، صادرات به این کشور را متوقف کرده است؛ در نتیجه، آن‌ها اکنون سوخت مورد نیاز برای تولید آلومینیوم به اندازه سال‌های گذشته را در اختیار ندارند.

 

احتمالا قیمت آلومینیوم در سال 1401 بیشتر از سال قبل باشد.

 

روسیه از دیگر تولیدکنندگان این فلز است که محصولاتش در بازار جهانی به فروش می‌رسد؛ درگیری این کشور با اوکراین، احتمال تحریم آمریکا علیه روسیه را افزایش داده است، در نتیجه ممکن است تولیدات این کشور هم از بازار جهانی حذف شود و عرضه از چیزی که اکنون هست نیز کم‌تر شود.

ایران هم یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های آلومینیوم در جهان است، اما تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی، صادرات این محصول را با مشکل مواجه کرده؛ همچنین از آنجایی که قیمت جهانی آن افزایش داشته و نرخ دلار هم روند صعودی را طی کرده، قیمت این محصول در داخل کشور هم افزایش پیدا کرده و بسیاری از صنعتگران توان خرید آن را از دست داده‌اند. برای اطلاع از پیش بینی قیمت آهن و میلگرد در سال 1401، آهن آنلاین مقاله ای مشابه را تدوین کرده است که از روند آن بازار نیز، شما را مطلع می‌سازد. 

میزان عرضه و تقاضا و اثر آن بر قیمت آلومینیوم در سال 1402

باتوجه به اتفاقاتی که در قسمت قبل بیان کردیم، عرضه آلومینیوم در سطح جهانی به‌شدت کاهش پیدا کرده؛ این در حالی است که تقاضا همچنان پابرجاست و حتی احتمال دارد بخاطر رشد صنایع، بیشتر از سال‌های قبل باشد. عدم تطابق عرضه با تقاضا و کمبود این فلز باارزش در بازار، باعث شده تحلیلگران انتظار افزایش قیمت داشته باشند.

طبق نظر کارشناسان آهن آنلاین:

“باتوجه به آمار، ذخایر فلز آلومینیوم کم شده و تقاضا برای این محصول بالا رفته است. کمبود عرضه و افزایش تقاضا در سطح جهانی درکنار فاکتورهایی چون: شرایط سیاسی-اقتصادی، هزینه حمل‌ونقل، بهای انرژی و سوخت و… می تواند عاملی برای تغییر قیمت آلومینیوم شود. از آنجایی که پارامترهای متعددی بر تغییرات بهای این فلز اثرگذار هستند؛ پیش بینی نرخ آلومینیوم و روند بازار آن در آینده کار دشواری است.”

سخن پایانی

آنچه در بازار می‌بینیم، نشان از افزایش قیمت پروفیل آلومینیوم، ورق آلومینیوم و … دارد؛ البته نباید فراموش کنیم که ما با عدم قطعیت سروکار داریم و شاید در ماه‌های آینده اتفاقاتی رخ بدهد که قیمت، روند نزولی بگیرد و حدس‌ و گمان‌های کنونی درست از آب در نیاید. اگر جزو افرادی هستید که قیمت آلومینیوم به صورت مستقیم روی شغلتان تأثیر دارد، توصیه می‌کنیم به صورت روزانه از اخبار بازار اطلاع داشته باشید و قیمت این محصول را در جدول‌های قیمتی آهن آنلاین بررسی کنید.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.