آهن آنلاین
آیا قیمت میلگرد کاهش می یابد؟

آیا قیمت میلگرد کاهش می یابد؟

یک‌شنبه 06 آذر 1401
زمان مطالعه: 6 دقیقه

شاید به‌ندرت بتوانیم سازه‌ بشری را پیدا کنیم که در آن اثری از میلگرد‌ها نباشد. این میله‌های توپر فولادی، بدون‌شک یکی از پرکاربردترین مقاطع فلزی مورد استفاده در دنیای امروزی هستند. شاید یکی از مهمترین مشخصه‌هایی که در زمان خرید این محصولات باید در نظر گرفته شود، نوسانات روزانه قیمت آن‌هاست. در این مقاله سعی داریم به بررسی علل اثرگذار بر تعیین قیمت میلگردها بپردازیم. با ما همراه باشید.

عوامل موثر بر کاهش یا افزایش قیمت میلگرد

فاکتورهای زیادی در این زمینه وجود دارند که هرکدام به‌نوبه خود، تأثیر زیادی در تعیین قیمت این محصولات دارند. در ادامه با تعدادی از این عوامل و نحوه اثرگذاری آن‌ها بر روی ارزش روزانه میلگردها، آشنا می‌شویم.

 

در این مقاله با عوامل تأثیرگذار بر روی قیمت میلگرد آشنا می‌شویم

 

نوسانات بازار ارز

در سال‌های اخیر بازار کشور، به‌خصوص بازار فولاد با پدیده‌ای به‌نام تحریم‌های اقتصادی، درگیر شده‌است. این تحریم‌ها با تأثیرگذاری مستقیم بر تمامی جوانب بازار، باعث تحمیل هزینه‌های هنگفتی به کشور ما شده‌اند.از مهم‌ترین شاخص‌های درگیر با این تحریم‌ها، بازار ارز کشور است. عدم ثبات و جهش‌‌‌های ناگهانی قیمت دلار، باعث شده تا علاوه بر افزایش بهای واردات، هزینه‌های جانبی تولید نیز افزایش زیادی داشته باشند. در چند سال اخیر سیر صعودی و تقریبا‌ً روزانه قیمت میلگرد و سایر مقاطع فلزی در بازار، باعث آشفتگی و سردرگمی بین فروشندگان و خریداران شده‌است. افزایش دستمزد کارکنان و بالارفتن هزینه‌های حمل‌و‌نقل، نمونه‌هایی از آثار مخرب نوسانات بازار ارز هستند. این عدم امنیت، سرمایه‌گذاری و کار در بخش تولید میلگرد را به‌شدت به‌خطر انداخته است.

میزان عرضه و تقاضا

یکی دیگر از عوامل بسیار مهم در تعیین قیمت میلگرد‌ و‌تمامی محصولات تولیدی، میزان تقاضای خرید آن‌ها در بازار است. کیفیت، کارایی و‌ مقبولیت برخی از مصنوعات فلزی از جمله میلگردها، باعث بالا رفتن عطش خرید آن‌ها در بازار می‌شود. اگر مقدار عرضه این محصولات توسط کارخانه تولیدی، متناسب با تقاضای بازار باشد، بالطبع تغییرات منفی و آشفتگی در قیمت روزانه آن‌ها، نخواهیم داشت. منتها برخی اوقات مشکلاتی مانند هزینه‌های بالای تولید، باعث می‌شود تا میزان عرضه این محصولات، کاهش پیدا کند.
هرچه از مقدار تولید و عرضه کاسته شود، آن محصول در بازار کمیاب‌تر و میزان تقاضا برای خرید آن، افزایش می‌یابد. مشخصا‌ً این مسئله باعث رشد تصاعدی قیمت محصول، در بازار می‌شود. تغییرات فصول نیز بر این امر تاثیر دارد و اینکه قیمت میلگرد در زمستان چگونه خواهد بود؟، به میزان این عرضه و تقاضای فصلی بستگی دارد.

مصوبات دولت در حوزه صنایع فولاد

یکی از عواملی که می‌تواند در تعیین قیمت و میزان تولید مصنوعات فولادی تأثیرگذار باشد و نقش حمایت‌کننده از بازار این محصولات را داشته باشد، دولت هر کشور است. دولت با در دست داشتن اهرم‌های موثری همچون گلوگاه گمرکی و با تصویب طرح‌های نظارتی و حمایتی، می‌تواند همانند روح تازه‌ای بر کالبد این محصولات مهم و استراتژیک باشد. در قانون کشور ما، انواع محصولات فلزی مثل میلگردها، در ابتدا باید در بازار بورس عرضه شوند و در صورت نبود مشتری، مازاد تولید می‌تواند به کشورهای خواهان، صادر گردند. صادرات این محصولات می‌تواند علاوه بر ارزآوری، کمک بسیار زیادی برای ادامه فعالیت کارخانه‌های تولیدی باشد‌. متأسفانه در چند سال اخیر در امر صادرات مصنوعات فولادی، طرح‌هایی تصویب شده که به زعم تولیدکنندگان داخلی، هم باعث افت شدید صادرات این محصولات گردیده و هم باعث کمبود آن‌ها در بازار داخلی می‌شود.

بهای مواد اولیه

ماده اولیه تولید میلگرد‌ها در اکثر مواقع، فولاد و آهن است. تغییرات قیمت سنگ و یا قراضه آهن، به‌عنوان ماده اصلی و مادر در تولید میلگردها، نقش بسیار زیادی در نوسانات بهای این محصولات دارد. در دو سال اخیر، شیوع و همه‌گیری بیماری کرونا، باعث به‌وجود آمدن رکود اقتصادی و افزایش نرخ تورم در سرتاسر دنیا در بازار آهن شده‌است. 
بازار مواد اولیه به‌طور مستقیم تحت تأثیر نوسانات ارزی نیست، منتها تغییرات این فاکتور، بر روی آن نیز موثر است.جمیع عوامل فوق، باعث بالارفتن جهانی قیمت آهن کیلویی و فولاد شده‌اند. همچنین مبحث افزایش قیمت جهانی سوخت و حمل‌ونقل نیز اثر بسیار زیادی بر قیمت مواد اولیه تولید میلگردها، گذاشته‌است.

بر اساس نظر کارشناسان آهن‌آنلاین:
"از دیگر عواملی که بر تعیین قیمت میلگردها موثر هستند، می‌توان به سایز، ابعاد و وزن این محصولات اشاره کرد. به‌طور مثال میلگردهای A4 نسبت به نمونه‌های A1، A2 و A3 دارای مقاومت و قیمت بالاتری هستند. همچنین واضح و مبرهن است که مثلاً قیمت میلگرد سایز ۳۲ از سایز ۲۰ به‌دلیل وزن بالاتر، بیشتر خواهد بود."

پیش بینی کاهش یا افزایش قیمت میلگرد در سال 1401

با توجه به کاهش همه‌گیری بیماری کرونا و افزایش تولید در سرتاسر دنیا، بدون‌شک تورم جهانی، نرخی نزولی خواهد گرفت و این مسئله می‌تواند بر قیمت بازار فلزات از جمله میلگردها تأثیر مثبتی داشته‌باشد.

 

پیش بینی کاهش یا افزایش قیمت میلگرد در سال 1401

 

از طرفی، وقوع جنگ اوکراین و روسیه که با در دست داشتن حدود ۲۰ درصد از بازار آهن جهان، از عمده تولیدکنندگان این محصولات هستند، می‌تواند نقشی معکوس و منفی بر بازار این محصولات در سرتاسر دنیا داشته باشد.در کشور ما که علاوه بر فاکتورهای فوق، بازار فولاد تحت تأثیر تحریم‌های اقتصادی و مناسبات سیاسی نیز قرار دارد، پیش‌بینی قیمت میلگرد در سال 1401، به‌نظر امری مشکل و غیرکارشناسانه است. نوسانات مداوم بهای ارز، تبعات منفی تحمیلی تحریم‌ها، افزایش هزینه‌ها و کاهش میزان تولید می‌توانند همچنان بازار مقاطع فولادی را غیرقابل پیش‌بینی و متلاطم به‌پیش ببرد.

منتظر کاهش قیمت میلگرد در روزهای آینده باشیم؟

باتوجه به نرخ تورم بی سابقه ای که این روزها در سطح جامعه شاهد آن هستیم، توقع کاهش قیمت میلگرد در روزهای آینده کمی بعید به نظر می رسد، اما از آنجاکه بازار جهانی فولاد دچار افت قیمت شده است، ممکن است بازار بین المللی بر قیمت میلگرد داخل کشور نیز اثری هرچند کوچک داشته باشد. اگر دولت بتواند برق صنایع فولادی را تامین کند تا کارخانجات بتوانند طبق روند سابق تولیدات خود را ادامه دهند، میزان عرضه و تقاضا متناسب می شود و کاهش قیمت میلگرد را شاهد خواهیم بود.

سخن پایانی
همانطور که مشاهده شد، پیش‌بینی بازار میلگردها، در حال‌حاضر در کشور ما، دشوار و تاحدی نشدنی است. لذا بهترین راه برای فعالین در زمینه ساخت‌ و ساز، بررسی دقیق میزان و نوع میلگردهای مورد نیاز پروژه‌ها بوده تا علاوه بر جلوگیری از تحمیل هزینه‌های اضافی، در مقدار استفاده از میلگردها نیز صرفه‌جویی شود. لازم به‌ذکر است که قیمت روزانه انواع میلگردها به‌صورت آنلاین در وبسایت مجموعه آهن‌آنلاین، جهت خریدی مناسب و به‌صرفه، موجود است.

سوالات متداول

آیا در روزهای آینده نرخ میلگرد کاهش می یابد؟

باتوجه به شرایط حاکم بر بازار آهن، پیش بینی و تحلیل این موضوع که بهای این مقطع در روزهای پیش رو کاهش یا افزایش می یابد، کار بسیار سختی است؛ زیرا هر لحظه امکان دارد وضعیت بازار تغییر کند و ارزش میلگرد کم یا زیاد شود. 

برای تحلیل وضعیت بهای میلگرد از چه روش هایی می توان استفاده کرد تا بدانیم آیا قیمت کاهش می یابد یا خیر؟

 مقایسه نمودار قیمت، دنبال کردن اخبار سیاسی و اقتصادی بازار فولاد و سایر بازارهای وابسته مانند نفت و انرژی، مصوبات دولتی، نرخ ارز و… همگی کمک می کند تا یک تحلیل کلی درباره پیش بینی کاهش قیمت میلگرد یا افزایش آن داشته باشید. 

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

سوالات متداول

آیا در روزهای آینده نرخ میلگرد کاهش می یابد؟

باتوجه به شرایط حاکم بر بازار آهن، پیش بینی و تحلیل این موضوع که بهای این مقطع در روزهای پیش رو کاهش یا افزایش می یابد، کار بسیار سختی است؛ زیرا هر لحظه امکان دارد وضعیت بازار تغییر کند و ارزش میلگرد کم یا زیاد شود.

برای تحلیل وضعیت بهای میلگرد از چه روش هایی می توان استفاده کرد تا بدانیم آیا قیمت کاهش می یابد یا خیر؟

مقایسه نمودار قیمت، دنبال کردن اخبار سیاسی و اقتصادی بازار فولاد و سایر بازارهای وابسته مانند نفت و انرژی، مصوبات دولتی، نرخ ارز و… همگی کمک می کند تا یک تحلیل کلی درباره پیش بینی کاهش قیمت میلگرد یا افزایش آن داشته باشید.

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.