آهن آنلاین
عوامل موثر در قیمت پروفیل کدام است

عوامل موثر در قیمت پروفیل کدام است

شنبه 30 بهمن 1400
زمان مطالعه: 8 دقیقه

قیمت‌گذاری پروفیل‌های موجود در بازار تجهیزات ساختمانی با توجه به فاکتورهای مهم و مختلفی صورت می‌گیرد؛ این فاکتورهای مهم معمولاً با توجه به نوع پروفیل، جنس و برند آن تولیدکننده تعریف می‌شوند. اما عوامل تاثیرگذار در قیمت پروفیل دقیقاً شامل چه چیزهایی می‌شوند و چرا باید آن‌ها را پیش از خرید هر نوع از مقاطع فولادی در نظر گرفت؟ به طور کلی، پروفیل‌ها اجسامی فلزی هستند که طول بلند و سطوح مقطعی ثابت دارند؛ از این اجسام فلزی معمولاً برای ساختن در و پنجره، شکل‌دهی ستون‌ها و چهارچوب‌ها و همچنین نرده‌های فلزی و کرکره‌ها استفاده می‌شود. وزن پروفیل‌ها در حالت استاندارد معادل با 14 کیلوگرم است و همین ویژگی، یکی از عوامل موثر بر قیمت‌گذاری تلقی می‌شود.
با توجه به شرایط بی‌ثبات بازار و نوسانات قیمت در رابطه با اجسام فلزی و آهن‌آلات باید عوامل تاثیرگذار در قیمت پروفیل را به خوبی شناخت و آن‌ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. با توجه به اینکه وزن پروفیل‌ها یکی از مولفه‌های مهم در قیمت‌گذاری محسوب می‌شوند، بسیاری از پروفیل‌ها به صورت توخالی طراحی و عرضه می‌شوند تا با کاهش حجم آن‌ها، هزینه فروش هم حداقل‌ترین میزان ممکن برسد. البته پروفیل‌ها علاوه بر نوع طراحی، شامل 2 دسته صنعتی و ساختمانی می‌شوند که ارزش هرکدام از آن‌ها با توجه به جنس و برند تولیدکننده، متغیر خواهد بود.
ما تصمیم گرفتیم تا در این مقاله به صورت تخصصی به سراغ مسئله قیمت‌گذاری پروفیل‌ها برویم و تمام عوامل موثر بر آن را واکاوی کنیم. اینکه قیمت روز پروفیل چگونه محاسبه می‌شود و چرا باید تمام عوامل تاثیرگذار در قیمت پروفیل را مد نظر قرار داد، از جمله مباحث تخصصی مطلب پیش رو هستند.

 

نوسان در بازار ایران و عوامل تاثیرگذار در قیمت پروفیل

یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در قیمت پروفیل در سطح بازارهای جهانی، مسئله عرضه و تقاضا است. با توجه به اینکه مسئله افت قیمت پروفیل در بازار جهانی، یکی از مسائل مهم و مورد بحث چندوقت اخیر محسوب می‌شود، بهتر است تا این موضوع را با قضیه تحریم‌های اقتصادی ایران و نحوه قیمت‌گذاری پروفیل مرتبط سازیم. با در نظر داشتن چند عامل مهم از جمله تقاضای بالا برای خرید پروفیل و همچنین افزایش حجم ساخت‌وسازهای ساختمانی در ایران، می‌توان یک روند تصاعدی را برای قیمت پروفیل در نظر گرفت؛ از طرفی نباید فراموش کرد تعیین قیمت پروفیل در بازار ایران علاوه بر عواملی که ذکر شد، با توجه به کارخانه‌های تولیدکننده، کیفیت و وزن پروفیل و همچنین واسطه‌ها هم شکل خواهد گرفت.
در حال حاضر تعیین قیمت روزانه پروفیل در بازار ایران با توجه به نوسانات قیمت، کار دشواری است، اما یک تجزیه و تحلیل مختصر نشان می‌دهد که قیمت پروفیل در سال 1400 نسبت به سال 1399 با کاهش چشمگیری روبه‌رو شده است. البته این نکته را هم باید در نظر گرفت که با توجه به افزایش ارزش دلار در بازار ایران، واردات پروفیل از بازار جهانی هم با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شده است که به افزایش قیمت پروفیل در آینده نزدیک تاثیر خواهد داشت.

 

انواع پروفیل مربعی و پروفیل مستطیلی

 

انواع پروفیل‌ها و نحوه قیمت‌گذاری در آن‌ها

پروفیل‌ها به انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شوند و هرکدام آن‌ها با توجه به فاکتورهای خاصی قیمت‌گذاری خواهند شد. برای درک درست از عوامل تاثیرگذار در قیمت پروفیل باید با 3 دسته پروفیل سبک، سنگین و نیمه‌سنگین آشنا شد تا فهمید که چه پارامتری در ارزشگذاری هرکدام آن‌ها نقش کلیدی را ایفا می‌کند. ادامه مطالب این بخش به صورت اختصاصی به مرور 2 پروفیل سبک و سنگین و عوامل تاثیرگذار بر قیمت آن‌ها تعلق دارد.

• پروفیل سنگین: این پروفیل با عنوان پروفیل صنعتی یا ساختمانی هم شناخته می‌شود که مقاطع آن به صورت مربع یا مستطیلی است و پروسه تولید آن‌ها به صورت گرم نورد انجام می‌گیرد. ماد خام به کار رفته در این نوع پروفیل‌ها را ورق سیاه با ضخامت 1.5 میلی‌متر به بالا تشکیل می‌دهد. عوامل تاثیرگذار در قیمت پروفیل در این نوع از پروفیل‌ها با توجه به وزن آن‌ها تعیین می‌شود؛ البته ناگفته نماند که این قیمت‌گذاری بر اساس وزن با توجه به ضخامت ورق پروفیل متغیر است.

• پروفیل سبک: پروفیل سبک، پروفیل مبلی یا قوطی سبک از آن‌دسته پروفیل‌هایی است که از ورقه‌های روغنی یا ورقه‌های نورد سرد تولید می‌شود. از این پروفیل‌ها معمولاً برای ساخت مبلمان، خودرو، لوزام خانگی و غیره استفاده می‌شود و قیمت‌گذاری آن با توجه به میزان وزن آن انجام می‌گیرد. البته عوامل تاثیرگذار بر قیمت پروفیل سبک با توجه به فاکتورهایی دیگر از جمله قیمت جهانی ورق روغنی، بهای ارز، تعرفه‌های گمرک و هزینه‌های مربوط به کارخانه‌های تولیدکننده هم ظاهر می‌‌شوند. 

وزن؛ یکی از عوامل تاثیرگذار در قیمت پروفیل

همان‌طور که اشاره کردیم، وزن پروفیل‌ها در قیمت‌گذاری آن‌ها تاثیر بسیار زیادی دارد، اما نحوه اندازه‌گیری وزن پروفیل‌ها چگونه انجام می‌گیرد؟ وزن پروفیل‌ها با توجه به انواع متریال‌های به کار رفته محاسبه می‌شود. از آن‌جایی هم که پروفیل‌ها از جنس‌های مختلفی از جمله ورق سیاه، گالوانیزه، آلومینیوم و استیل ساخته می‌شوند، قیمت‌گذاری وزن آن‌ها متغیر خواهد بود. برای محاسبه وزن پروفیل‌ها معمولاً پس از مشخص کردن چگالی، مقدار آن را در مسحات سطح مقطع پروفیل مورد نظر ضرب می‌کنند. سطح مقطع پروفیل هم با اندازه‌گیری طول و عرض با واحد سانتی‌متر و ضخامت با واحد میلی‌متر محاسبه می‌شود.

یک روش مناسب برای برآورد قیمت روز پروفیل

بدیهی است که برای خرید پروفیل و راه‌اندازی یک پروسه ساخت‌وساز ساختمانی نباید به یکباره دل را به دریا زد و بدون اطلاع از قیمت دقیق تجهیزات و مصالح ساختمانی برای خرید اقدام کرد. برای مثال فرض کنید که شما قصد دارید تا مراحل ساخت‌وساز یک ساختمان را به اتمام برسانید و یکی از تجهیزات مورد نظر شما برای خرید، پروفیل است. برای این کار کافی است تا با کمی صبر و حوصله دست به کار شوید و یک لیست کامل از چیزهایی که نیاز دارید، تهیه کنید.
پروفیل، یکی از نیازهای بسیار مهم برای بنای یک ساختمان و تضمین استحکام سازه‌هایی مثل در و پنجره، ستون‌ها یا اسکلت فلزی به شمار می‌رود. بنابراین لازم است تا عوامل تاثیرگذار در قیمت پروفیل را به خوبی رصد کنید و قیمت روز پروفیل را از یک منبع موثق به صورت اینترنتی و آنلاین استعلام بگیرید. 
از آن‌جایی که ارزش پروفیل در بازار ایران از نوسان قیمتی برخوردار است، استعلام گرفتن آنلاین و مداوم می‌تواند وسعت دید کاملی از قیمت روزانه پروفیل به شما ارائه کند. اما سیر تا پیاز عوامل تاثیرگذار در قیمت پروفیل چیست و چه پارامترهایی در قیمت‌گذاری آن حضور دارند؟ ادامه این مطلب را مطالعه کنید تا در بخش بعدی به صورت کامل به کالبدشکافی نحوه قیمت‌گذاری پروفیل‌ها بپردازیم.

انواع پروفیل صنعتی و ساختمانی، گالوانیزه، زد پرلین، سی پرلین

 

سیر تا پیاز عوامل تاثیرگذار در قیمت پروفیل

پیوند محکم و جدانشدنی مقاطع فولادی از جمله پروفیل با صنایع آهن‌آلات اجتناب‌ناپذیر است؛ از این جهت، هرگونه نوسان قیمت در صنایع آهن‌آلات که عمدتاً ماده خام پروفیل‌ها را تشکیل می‌دهند، می‌تواند دنیای عوامل تاثیرگذار در قیمت پروفیل را تحت الشعاع قرار بدهد. عواملی ریز و درشت بسیاری برای تعیین قیمت مقاطع فولادی وجود دارند، اما مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در قیمت پروفیل چه چیزهایی هستند؟ در این بخش با 4 مولفه مهم در این موضوع آشنا خواهیم شد.

• مواد خام: بهای مواد خام مورد نیاز برای تولید مقاطع فولادی از جمله گالوانیزه، استیل، شمش فولاد سیاه و غیره بر قیمت پروفیل تاثیر مستقیم می‌گذارند. با افزایش قیمت هرکدام از مواد اولیه مورد نیاز برای تولید پروفیل، هزینه نهایی این اجسام فلزی هم تصاعدی خواهد شد.

• عرضه و تقاضا: همان‌طور که گفتیم، یکی از عوامل تاثیرگذار در قیمت پروفیل، عرضه و تقاضای شکل‌گرفته در بازار است. هرچقدر تقاضا بیشتر باشد، عرضه پروفیل کمتر می‌شود و در نتیجه ما با قیمت فزاینده آن در بازار مواجه خواهیم شد. البته اگر این عرضه و تقاضا با همین شکل در سطح بازارهای جهانی شکل بگیرد، مطمئناً اوضاع بدتر خواهد شد.

• حمل و نقل: مواد اولیه مورد نیاز برای تولید پروفیل‌ها معمولاً توسط کشتی‌ها، کامیون‌ها، تریلی‌ها و غیره جابه‌جا می‌شوند؛ افزایش قیمت سوخت هرکدام از این وسائط نقلیه می‌تواند باعث بالا رفتن قیمت نهایی پروفیل در بازار بشود.

• قیمت ارز: واردات، خرید مواد اولیه و نوسانات بازار جهانی پروفیل به صورت مستقیم با ارزش ارز در بازار ایران رابطه دارد. بدیهی است که هرچقدر قیمت ارز در بازار ایران افزایش پیدا کند، قیمت نهایی تولید پروفیل هم افزایش پیدا خواهد کرد.

دیگر عوامل تاثیرگذار در قیمت پروفیل

فرای از 4 پارامتر اصلی و مهم که در پاراگراف فوق ذکر شدند، عوامل دیگری هم به صورت مستقیم یا غیر مستقیم بر تعیین قیمت نهایی پروفیل موثر هستند. این پارامترها معمولاً شامل کیفیت پروفیل تولیدشده یا برند تولیدکننده می‌شوند و می‌توانند در نحوه انتخاب مشتریان برای خرید تاثیرگذار باشند؛ این پارامترها شامل موارد زیر هستند:

• کیفیت پروفیل تولیدشده
• برند تولیدکننده پروفیل
• سیاست‌های اقتصادی و فروش مربوط به کارخانه‌جات تولید‌کننده پروفیل
• وزن پروفیل‌ها با توجه به مواد به کار رفته درآن‌ها
• نقش واسطه‌ها در تعیین قیمت نهایی پروفیل در بازار
• روش تولید پروفیل (مستقیم، غیر مستقیم، گرم نورد، سرد نورد)
• برندهای خارجی تولیدکننده پروفیل در بازار جهانی

 

جمع‌بندی

با اهمیت پروفیل‌ها در صنعت ساختمان‌سازی و عوامل تاثیرگذار در قیمت پروفیل به خوبی آشنا شدیم و فهمیدیم که عواملی مثل مواد اولیه، قیمت ارز و وزن مقاطع فولادی می‌تواند بر نحوه قیمت‌گذاری آن‌ها موثر باشد. در ادامه با انواع پروفیل‌ها از جمله پروفیل سبک و پروفیل سنگین آشنا شدیم تا درک درستی از نحوه قیمت‌گذاری آن‌ها با توجه وزن و چگالی مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها داشته باشیم.
فراموش نکنید که کماکان اگر می‌خواهید به عنوان یک خریدار یا ساختمان‌ساز، برای خرید پروفیل اقدام کنید، بهتر است تا قیمت روز آن را در پلتفرم‌های معتبر به صورت آنلاین استعلام بگیرید. در نهایت می‌توان 4 فاکتور مواد اولیه، هزینه حمل و نقل، قیمت ارز و عرضه و تقاضا را مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در قیمت پروفیل محسوب کرد. البته مولفه‌های بسیاری در داستان پر فرازونشیب قیمت‌گذاری پروفیل در بازار نقش دارند و باید تمام آن‌ها مخصوصاً حضور پررنگ واسطه‌ها را در نظر گرفت.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.