آهن آنلاین
مهم‌ترین مشخصات فنی لوله داربستی را بشناسیم

مهم‌ترین مشخصات فنی لوله داربستی را بشناسیم

شنبه 23 بهمن 1400
زمان مطالعه: 7 دقیقه

دانستن تمامی مشخصات فنی لوله داربستی به خریداران و صنعتگران ساختمان‌ساز کمک می‌کند تا تمامی پروسه اتصال داربست را با موفقیت پشت سر بگذارند. اهمیت شناخت کامل و تخصصی لوله‌های داربستی از این لحاظ حیاتی است که در صورت عدم وجود اطلاعات کافی، ممکن است اتفاقاتی ناگوار در طول پروژه ساختمان‌سازی رخ بدهد. اینکه بدانیم یک لوله داربستی چیست، مشخصات فنی آن چه چیز‌هایی هستند و چه نکاتی را باید هنگام نصب آن در نظر گرفت، بسیار حائز اهمیت است.
بسیاری از کاربران، لوله‌های داربستی را با عنوان لوله 5 هم می‌شناسند و از آن در صنعت پر رونق ساختمان‌سازی استفاده می‌کنند. ما هم تصمیم گرفته‌ایم تا در این مطلب به صورت مفصل، تخصصی و کامل به سراغ بررسی مشخصات فنی لوله داربستی برویم و تمامی نکات مربوط به آن را مورد بحث قرار بدهیم.
با ما همراه باشید تا علاوه بر تعریف لوله داربستی، تمامی قطعات و اجزای مربوط به آن را هم مورد واکاوی قرار بدهیم و بدانیم چرا باید نکاتی را در مورد بستن و اتصال لوله‌های داربستی در نظر گرفت. در ادامه با انواع بست در این لوله‌ها هم خواهیم پرداخت و مهم‌ترین مولفه‌های مشخصات فنی لوله داربستی را زیر ذره‌بین خواهیم برد.

مهم‌ترین موضوع در رابطه با مشخصات فنی لوله داربستی 

پیش از آن‌که بخواهیم به صورت تخصصی به بررسی اعضا و قطعات موجود در لوله‌های داربستی بپردازیم، لازم است تا در ابتدا با تعریف لوله داربستی آشنا شویم. با در دست داشتن اطلاعات مهمی از قبیل اندازه این لوله‌ها، کاربرد آن‌ها در صنعت ساختمان‌سازی و بررسی جنس آن‌ها می‌توان درک بهتری از مشخصات فنی لوله داربستی داشت.

لوله داربستی چیست؟

همان‌طور که می‌دانید، برای فراهم کردن موقعیت مناسب در نقاط مرتفع و دشوار در پروژه ساخت یک ساختمان، از اتصالات داربست استفاده می‌کنند. یک مجموعه داربست، شامل لوله‌هایی است که معمولاً از اندازه‌های 3 الی تا 6 متر با قطر خارجی 48.3 میلی‌متر ساخته می‌شوند. لوله‌های داربستی با توجه به نوع اتصالی که برای آن‌ها به کار گرفته می‌شود، به یکدیگر متصل می‌شوند و در نهایت یک مجموعه داربست را شکل می‌دهند.
جنس لوله‌های داربستی معمولاً از چوب و یا فلز است و به طور کلی برای استفاده از آن‌ها در صنعت ساختمان‌سازی، از لوله‌های فلزی استفاده می‌شود. با توجه به موقعیتی که مورد نظر صنعتگران ساختمان‌ساز است، داربست‌ها معمولاً با فاصله 30 تا 30 سانتی‌متری از دیواره ساختمان برپا می‌شوند و قیمت لوله داربست نقش بسیار موثری در ساختمان سازی دارد.

معرفی قطعات تشکیل‌دهنده و مشخصات فنی لوله داربستی 

حالا که با تعریف کامل و تخصصی لوله داربستی آشنا شدید، لازم است تا به صورت دقیق‌تر و تخصصی‌تر با تمامی اجزای تشکیل‌دهنده این لوله‌ها هم آشنا شوید. به صورت کلی، یک مجموع داربست، از 2 جزء اصلی و مهم "بست" و "لوله داربست" تشکیل می‌شود. به مطالعه این مطلب ادامه دهید تا در این بخش با همه اجزای فنی لوله‌های داربستی آشنا شوید.

• لوله داربستی: لوله داربستی، شریان اصلی یک مجموعه داربست است و ساختار فلزی آن معمولاً از فولاد یا ورق گالوانیزه ساخته می‌شود. هرکدام از انواع لوله‌های داربستی (شامل درزدار و بدون درز) در حالت استاندارد شامل ابعادی با مشخصات قطر 48 میلی‌متری، ضخامت 3.5 تا 5.3 میلی‌متری و وزن‌های مشخص هستند.

• سیم: سیم‌های مخصوصی که از جنس گالوانیزه هستند و برای بستن و اتصال لوله‌های فلزی به یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند، از جمله مشخصات فنی لوله داربستی به شمار می‌روند.

• چرخ داربست: این چرخ به صورت کلی برای داربست‌های متحرک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

• بالابر: دستگاه بالابر یکی از مهم‌تری اجزای یک مجموعه داربست است و با استفاده از آن می‌توان مصالح و لوازم مورد نیاز را به طبقات بالایی ساختمان منتقل کرد.

• نردبان فلزی: به منظور دستیابی به نقاط مرتفع ساختمان مورد نظر، از نردبان‌های فلزی استفاده می‌شود.

• جک داربست: سکوی داربست برای ثابت ماندن و جلوگیری از تحرک، نیاز به یک قطعه مطمئن و محکم با عنوان جک داربست دارد.

• صفحه زیرستون: یکی از مشخصات فنی لوله داربستی، صفحه زیرستون است که به هدف تقسیم بار و نیروی ناشی از بخش پایینی ستون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

• پایه: یک پایه با قابلیت تنظیم شدن است که ارتفاع لوله‌های داربستی را تغییر می‌دهد.

• بست: برای بستن و اتصال لوله‌های افقی که در زاویه 90 درجه قرار دارند، از بست لوله‌های افقی استفاده می‌شود.

• میله شکافدار: چنانچه که لوله‌های داربستی، کوتاه و جمع‌وجور باشند، می‌توان با استفاده از میله شکافدار اتصال، این میله‌ها را طولانی‌تر کرد و به اندازه آن‌ها امتداد بخشید.

• کاور: کاورها که به هدف پوشاندن لوله‌ها به کار گرفته می‌شوند، از جمله مشخصات فنی لوله داربستی به شمار می‌روند.

• مغزی: اتصال لوله‌های داربستی بدون مغزی ممکن نخواهد بود.

• تخته: تخته‌های مخصوص که برای کار روی داربست مورد استفاده قرار می‌گیرند، از جنس چوب و یا فلز ساخته می‌شوند. البته معمولاً از تخته‌های چوبی (به منظور کاهش هزینه و کاربردی بودن) برای کار روی داربست استفاده می‌شود.

• کفشک فلزی: این ابزار، برای اتصال در بخش انتهایی و پایانی لوله‌های داربستی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

• کفشک پایه: کفشک‌های پایه از جمله قطعاتی هستند که از جنس چوب ساخته شده‌اند و در قسمت زیرین کفشک‌های فلزی قرار می‌گیرند. این قطعه از مشخصات فنی لوله داربستی، به منظور پوشش ناهمواری سطح زمین و برای تراز کردن مجموعه داربست مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

بررسی انواع داربست و مشخصات فنی دیگر

آگاهی از اطلاعات مربوط به انواع داربست می‌تواند به درک بهتری از مشخصات فنی لوله داربستی منجر شود. به صورت کلی، 5 نوع داربست وجود دارد که هرکدام از آن‌ها دارای ویژگی‌های خاص خودشان هستند. همه 5 داربست موجود، شامل انواع زیر هستند:

• داربست پایه‌دار
• داربست معلق
• داربست مثلثی
• داربست چکشی ستاره
• داربست چکشی کاسه‌ای

هرکدام از این داربست‌ها برای اتصال کامل و بهتر نیاز دارند تا با استفاده از بست‌های فلزی، برپا شوند. شناخت بست‌های مورد استفاده در داربست‌ها می‌تواند باعث شود تا پروسه ایجاد داربست در ساختمان‌ها با موفقیت پیش برود.

 

بررسی انواع لوله داربستی گالوانیزه

 

بررسی انواع بست در داربست‌ها

برای احداث داربست، نیاز به انواع بست داربستی داریم که مدل های مختلفی دارد. در زیر این مدل ها را معرفی می کنیم:

• بست آهنگیر: این بست از مقاومت بسیار بالایی برخوردار شده است و در 2 سمت به تیرآهن و لوله داربست متصل می‌شود.
• بست 2 پیچ: مقاومت این بست با توجه به عنوانش، کمتر از 4 پیچ است و می‌توان از آن برای محیط‌های که فشار کمتری در زمین آن‌ها وجود دارد، استفاده کرد.
• بست 4 پیچ: این بست مقاومت قابل توجهی دارد و می‌تواند 2 لوله داربستی عمود را به یکدیگر متصل کند.
• بست متحرک: منعطف‌ترین و کاربردی‌ترین بست است که می‌توان آن را در انواع داربست‌ها با زوایای مختلف به کار گرفت.
• بست تک‌پیچ: از این بست با عنوان بست چادری هم یاد می‌شود و همان‌طور که از نامش پیداست، برای برپایی چادر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
• بست پیوندی: این بست را با عنوان بست زبانه‌ای هم می‌شناسند و می‌توان با استفاده از آن، لوله‌های افقی با زاویه 90 درجه را به یکدیگر متصل کرد.

سخن پایانی

حالا که با تمامی مشخصات فنی لوله داربستی آشنا شده‌اید، لازم است تا نکات مهمی را هم در رابطه با اتصال داربست به خاطر بسپارید. داربست‌ها معمولاً تا ارتفاع 3 متری قابل برپا شدن هستند و باید برای این کار، ارتفاع ساختمان هم در نظر گرفته شود. عمده‌ترین خسارات به وجود آمده در داربست‌ها به دلیل عدم دقت در نحوه نصب و حاصل نشدن اطمینان کافی در اجزای به کار گرفته‌شده مثل نردبان است.
در نهایت بهتر است تا پیش از کار با داربست یا خرید آن با تمامی مشخصات فنی لوله داربستی آشنا شوید تا با اطلاعات کافی و کامل به سراغ آن بروید. لازم است بدانید که هرکدام از داربست‌ها با توجه به نیازهای مشخصی در صنعت ساختمان‌سازی به کار گرفته می‌شوند و نباید بدون حصول اطمینان از اتصالات آن‌ها، کار را شروع کرد. در آهن آنلاین می توانید قیمت لوازم داربست را مشاهده کنید و در هنگام اجرای سازه های داربستی از آن ها استفاده کنید.

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.