آهن آنلاین
پروفیل زد پرلین، کاربرد و مزایای آن

پروفیل زد پرلین، کاربرد و مزایای آن

دوشنبه 10 امرداد 1401
زمان مطالعه: 8 دقیقه

پروفیل‌ها به عنوان مصالح ساختمانی در ساخت انواع سازه‌ها به کار می‌روند؛ بنابراین با توجه به کاربردی که دارند در دسته‌های مختلفی قرار می‌گیرند. مشتریان هم با توجه به نوع نیاز و محل اجرای پروژه، نوع پروفیل را تعیین کرده و سفارش می‌دهند. پروفیل‌ها دارای استانداردهایی هستند که در همه کشورها این استانداردها رعایت می‌شوند. ایران نیز از جمله کشورهایی است که طبق استانداردهای اروپایی پروفیل‌ها را تولید می‌کند.

پروفیل زد پرلین نیز در دسته پروفیل‌های باز قرار دارد و طبق استانداردها تولید می‌شود. بر روی این پروفیل امکان ایجاد سوراخ و برش طبق سفارش مشتری وجود دارد. در ساخت سازه‌ها، اسکلت آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است و باید در کنار هزینه‌ها، به نوع محل ساخت‌وساز هم توجه داشت. محل ساخت‌وساز ممکن است زلزله‌ خیز باشد و پروفیل زد پرلین برای اجرای سازه‌ها در این نواحی به دلیل استحکام بالا و سبکی، بسیار مناسب است. حال برای اینکه با انواع پروفیل و به خصوص پروفیل زد پرلین بیشتر آشنا شوید، با ما همراه باشید.

پروفیل چیست و در کجاها کاربرد دارد؟

پروفیل‌ها می‌توانند از جنس آهن، فولاد، استیل و آلومینیوم باشند که طی فرایندهایی، شکل موردنظر بر روی آن‌ها پیاده می‌شود. در ساخت انواع سازه‌ها از پروفیل‌ها استفاده می‌کنند؛ بنابراین برای هر کاربری، پروفیل مخصوص تولید می‌شود. پروفیل‌ها انواع مختلفی از نظر جنس، نحوه ساخت و شکل ظاهری دارند. با شناخت آن‌ها به راحتی می‌توان به نوع پروفیل موردنیاز خود دسترسی داشت.

 

پروفیل یکی از مهم ترین مقاطع ساختمانی است که کاربردهای بسیار زیادی دارد

 

 از جمله کاربرد پروفیل‌ها می‌توان به: تولید نرده‌های فلزی، ساخت در و پنجره‌های فلزی به خصوص آهنی و آلومینیومی اشاره کرد. همچنین نرده‌کشی‌ مکان‌های مختلف مانند پیاده‌روها و زمین‌های کشاورزی که به صورت محصور هستند، از جمله کاربردهای دیگر پروفیل‌ها شمرده می‌شود. پروفیل‌هایی که دارای شکل هندسی مربعی و مستطیلی با سطح مقطع بزرگ هستند، برای ساخت اسکلت فلزی و ستون در سازه‌ها به کار می‌روند. این پروفیل‌ها را تحت عنوان ستون یا تیر می‌شناسیم. همچنین پروفیل‌های دارای سطح مقطع مربعی شکل، در خودروسازی و ساخت پایه‌های میز و صندلی کاربرد زیادی دارند. اگر مایل‌اید بیشتر با این مقطع فولادی آشنا شوید می‌توانید به مقاله پروفیل چیست و انواع آن مراجعه کنید

پروفیل زد پرلین چیست؟

پروفیل زد (Z) یا زد پرلین (Z-Bar) در دسته پروفیل‌های باز قرار می‌گیرد. شکل Z مانند، دلیل نام‌گذاری این پروفیل است. همچنین در نقشه‌های مهندسی، پروفیل زد پرلین را با حرف Z نشان می‌دهند. این پروفیل، ورق فولادی نورد شده است که از ورق سیاه با ضخامت کم بین یک تا سه میلی‌متر تولید می‌شود. غلتک‌هایی برای شکل‌دهی پروفیل زد به شکل پرلین، مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

پروفیل زد پرلین با توجه به نوع کاربرد، احتیاجی به محافظت اضافی ندارد؛ ولی می‌توان بر روی سطح آن‌ها با رنگ، روکشی ایجاد کرد. همچنین پروفیل زد برای اینکه طول عمر زیادی داشته باشد، تحت فرایند گالوانیزه شدن قرار می‌گیرد.

پروفیل Z حداکثر با طول 1600 سانتی‌متر تولید می‌شود. همچنین حداکثر میزان جان و بالی که برای این نوع پروفیل در نظر گرفته می‌شود، به ترتیب 40 و 10 سانتی‌متر است. حداکثر سختی‌ برای پروفیل زد پرلین به هنگام تولید، سختی ST37 تعریف می‌شود. 

 

پروفیل زد پرلین از پرکاربردترین نوع های پروفیل محسوب میشود

 

لبه‌های پروفیل زد پرلین، بال و مابین دو بال، جان نامیده می‌شود. سایز پروفیل زد بر اساس اندازه جان اندازه‌گیری می‌شود و در ادامه خواهید دید که انواع پروفیل زد براساس سایز دسته‌بندی می‌شوند. بال از دو قسمت تشکیل می‌شود. به طور معمول در همه پروفیل‌های زد، اندازه این قسمت‌ها، 2.5 در 5 سانتی‌متر است. ولی ممکن است پروفیل وارداتی، به خصوص از کشور چین، دارای اندازه بال‌های متفاوتی باشد.

پوشش ضدرطوبت نام دیگری است که برای پروفیل زد پرلین استفاده می‌کنند. همچنین نام بردن از اسامی کارخانه‌هایی که تولید پروفیل زد دارند، در این قسمت خالی از لطف نیست. پروفیل زد آسیا، لوله پروفیل حدادگستر و تعدادی دیگر از واحدها که در صنعت تولید پروفیل زد فعالیت دارند، از مهم‌ترین بخش‌های تولیدی این محصول هستند. 

در بعضی مواقع بنا به درخواست مشتری، زاویه بین دو بخش بال در پروفیل زد باز است. ولی در حالت کلی، پروفیل‌ زد پرلین زاویه نود درجه دارد. 

انواع پروفیل زد پرلین

پروفیل زد در انواع سایزهای مختلف تولید می‌شود که با توجه به نوع سازه و درخواست مشتری ضخامت و وزن متفاوتی دارند. 
مشخصاتی که در دنباله مطلب برای انواع پروفیل زد پرلین آمده، همگی برای پروفیلی با طول یک متر است. به عبارتی در یک متر از پروفیل زد، ضخامت و وزن تعریف شده است.

مشاهده می‌شود که در انواع پروفیل زد، یک سری اعداد 16 یا 160 تا عدد 22 یا 220 هم نوشته شده است. این عدد، ارتفاع پروفیل زد پرلین را نشان می‌دهد که برحسب میلی‌متر یا سانتی‌متر بیان می‌شود؛ به عنوان مثال 22 سانتی‌متر یا 220 میلی‌متر. در ادامه تعدادی از انواع پروفیل زد را همراه با مشخصات آن‌ها برای آشنایی بیشتر مورد بررسی قرار می‌دهیم.

پروفیل زد پرلین؛ Z16
ضخامت 2 میلی‌متر و وزن 4.9 کیلوگرم
ضخامت 2.5 میلی‌متر و وزن 6 کیلوگرم
ضخامت 3 میلی‌متر و وزن 7.2 کیلوگرم

پروفیل زد پرلین؛ Z18
ضخامت 2 میلی‌متر و وزن 5.2 کیلوگرم
ضخامت 2.5 میلی‌متر و وزن 6.2 کیلوگرم
ضخامت 3 میلی‌متر و وزن 7.7 کیلوگرم

پروفیل زد پرلین؛ Z20
ضخامت 2 میلی‌متر و وزن 5.5 کیلوگرم
ضخامت 2.5 میلی‌متر و وزن 6.8 کیلوگرم
ضخامت 3 میلی‌متر و وزن 8 کیلوگرم
ضخامت 3.5 میلی‌متر و وزن 9.5 کیلوگرم

پروفیل زد پرلین؛ Z22
ضخامت 2 میلی‌متر و وزن 5.8 کیلوگرم
ضخامت 2.5 میلی‌متر و وزن 7.2 کیلوگرم
ضخامت 3 میلی‌متر و وزن 8.6 کیلوگرم
ضخامت 3.5 میلی‌متر و وزن 10 کیلوگرم

پروفیل زد پرلین چگونه تولید می‌شود؟

در ابتدایی‌ترین مرحله تولید پروفیل زد پرلین، تهیه رول ورق سیاه انجام می‌گیرد. ورق گالوانیزه‌ای با ضخامت‌های 2، 2.5، 2.7 و 3.3 میلی‌متر تهیه می‌شود که البته این ضخامت‌ها بنا بر نیاز مشتری، تغییر می‌کند.

مرحله بعد، استفاده از کلاف‌بازکن است. به این معنی که ورق گالوانیزه در محور کلاف‌بازکن قرار می‌گیرد و فرایند اتصال ساپورت‌های آن صورت می‌پذیرد. البته این کار با به کارگیری یک جرثقیل سقفی کویل انجام می‌گیرد.

همان طور که می‌دانید، پروفیل‌ها در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند؛ بنابراین دستگاهی که برای برش ورق به کار گرفته می‌شود، در اندازه موردنظر تنظیم شده و سپس شروع به بریدن ورق می‌کند. کت نام دیگر برش‌های صورت گرفته است.

 

 

تا این مرحله از تهیه پروفیل زد پرلین، برش‌ ورق انجام و ورق‌های نواری تولید شده‌اند. این نوارها یا همان کت‌ها توسط دستگاه کلاف‌جمع‌کن، در ابعادی معین به صورت کلاف درآمده و آماده پرس می‌شوند.

بعد از پرس کلاف‌ها، به مرحله شکل‌دهی می‌رسیم. در این مرحله، کلاف‌ها به آن شکلی که پروفیل زد دارد، درآمده و برش می‌خورند. توجه داشته باشید که پروفیل‌های زد در طول 6 متری برش داده می‌شوند. پس از برش، پروفیل‌های زد بسته‌بندی و آماده فروش می‌شوند.

مزایای استفاده از پروفیل زد پرلین

از جمله مزیت‌هایی که برای پروفیل زد پرلین می‌توان برشمرد، قابلیت سوراخ‌کاری تمامی قسمت‌های آن با استفاده از ابزارآلات سه بُعدی است. همچنین می‌توان به این مورد نیز اشاره کرد که بنا به نیاز مشتری، سوراخ‌ها از قبل برای نصب ایجاد می‌شوند. پروفیل‌های دارای سوراخ از جنس فولاد کششی بالا هستند که باعث افزایش مقاومت این پروفیل‌ها می‌شوند. 

وزن سبک پروفیل‌های زد، باعث راحتی در جابه‌جایی آن‌ها می‌شود. از طرفی نصب چنین پروفیلی به سادگی و در مدت زمان کوتاهی انجام می‌گیرد. از دیگر مزایای پروفیل زد پرلین، قابل بازیافت بودن و زیست‌تخریب‌ناپذیری آن است.

پروفیل زد پرلین در کجاها کاربرد دارد؟

پروفیل زد بنا به مزایای قابل توجهی که دارد، در بخش‌های مختلفی مورد استفاده پروژه‌داران قرار می‌گیرد. این نوع از پروفیل برای پوشش سقف انواع سوله‌ها، سالن‌های ورزشی، پارکینگ‌ها و انبارهای با وسعت بالا به کار گرفته می‌شود.

 

دپروفیل زد پرلین دارای انواع مختلفی است که هر کدام از آنها کاربردهای مخصوص خودشان را دارن

 

از دیگر سو، به دلیل نصب سریع و راحت برای نو سازی سازه‌ها یک گزینه بسیار ایده‌آل محسوب می‌شود. حتی وجود چنین ویژگی‌هایی در پروفیل زد پرلین، باعث جایگزین کردن قطعات دارای نقص با قطعات سالم می‌شود. برای ساخت پارتیشن‌های جانبی و اتصال سازه‌هایی که دارای اسکلت فلزی هستند، از این نوع پروفیل استفاده می‌شود. دلیل این کاربرد، اتصال اسکلت فلزی به وسیله پیچ و مهره است.

از دیگر کاربردهای پروفیل زد پرلین می‌توان به زیرسازی سقف‌های شیب‌دار و ساخت روکش‌ها اشاره کرد. همچنین این پروفیل به عنوان یک وسیله کمکی در سازه‌های فلزی سبک، صنایع الکترونیک و غیره به کار برده می‌شود. کاربرد این پروفیل در کشورهایی که زلزله‌خیز هستند، به خصوص ایران، طرفداران زیادی دارد.

قیمت پروفیل زد پرلین

قیمت‌گذاری پروفیل‌ها براساس جنس و ضخامتی که دارند، انجام می‌گیرد. به دلیل نوسانات قیمتی که در کشور وجود دارد، برای استعلام قیمت پروفیل، باید با کارشناسان آهن آنلاین در ارتباط بود. با این حال ما در این قسمت، بازه قیمتی را برای انواع پروفیل زد پرلین با ضخامت‌های مختلف در دی ماه سال 1400 بیان می‌کنیم. توجه کنید که قیمت این پروفیل‌ها برای طول 6 متر درج شده است. 
در ضخامت 2.5 میلی‌متر، پروفیل Z14 تا Z22 در بازه قیمت 227،530 ریال تا 220،190 ریال در نظر گرفته شده است.
خرید در ضخامت 3 میلی‌متر، پروفیل Z14 تا Z22 با قیمتی در محدوده 227،530 ریال تا 208،260 ریال صورت می‌گیرد.

استحکام سازه با پروفیل زد پرلین

پروفیل زد پرلین در دسته پروفیل‌های سبک و مقاوم قرار می‌گیرد؛ به همین دلیل دارای مزایای زیادی از قبیل جابه‌جایی و نصب آسان است. وجود چنین ویژگی‌هایی باعث می‌شود که در پروژه‌های نوسازی و ساخت سقف اکثر سازه‌ها، مهندسان پروژه به دنبال چنین پروفیلی باشند.

تنوع در ضخامت و وزن باعث افزایش توانایی مشتری در انتخاب پروفیل زد موردنظر می‌شود. همچنین باید در انتخاب پروفیل مناسب بسیار دقت کرد. توجه به ضخامت، وزن و محل به‌کارگیری پروفیل باید از قبل مشخص شود.

برای مثال باید توجه کرد که کاربرد پروفیل‌های با ضخامت پایین در جاهایی که فشار وارد بر روی اسکلت فلزی بالا است، چندان مناسب به نظر نمی‌رسد. برای آشنایی با مابقی پروفیل‌ها به مقاله انواع پروفیل و کاربرد آنها مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید پروفیل زد پرلین، می‌توانید با کارشناسان آهن آنلاین در تماس باشید.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.