آهن آنلاین
توری مش گالوانیزه، کاربردها و مزایای آن

توری مش گالوانیزه، کاربردها و مزایای آن

دوشنبه 27 دی 1400
زمان مطالعه: 13 دقیقه

امروزه صنعت ساخت و ساز در جهت افزایش رفاه مردم اقدامات مهمی را انجام داده‌است. مهندسان فعال در این حیطه، مدام در تلاش هستند که محصولاتی با بهترین کیفیت را تولید کنند؛ مش گالوانیزه نیز مستثنی از این قضیه نیست. ممکن است با خود بگویید که الان عصر تکنولوژی است و کسی دیگر در این زمینه پیشرفت یا موفق نخواهد شد؛ ولی باید بگویم که مردم جامعه در هر دورانی نیاز دارند در خانه‌ای زندگی کنند که امنیت و آرامش کامل آن‌ها را تضمین کند. 
در حال حاضر بین تمام شرکت‌های ساخت تجهیزات ساختمانی رقابت سنگینی برقرار است. آن‌ها می‌خواهد با استفاده از مواد اولیه‌ای که در اختیار دارند، بهترین تجهیزات را به بازار عرضه کنند. شما هم می‌توانید با کسب اطلاعات درباره محصولات تولید شده، در این زمینه گامی بزرگ بردارید و تغییرات چشمگیری ایجاد نمایید. ما برای کمک به شما در این حرفه، می‌خواهیم یکی از محصولات صنعت ساخت و ساز یعنی مش گالوانیزه را معرفی کنیم و در ادامه، درباره هر آن چه که می‌دانیم ارائه دهیم. 
ما در این مقاله از آهن آنلاین، صفر تا صد اطلاعات درباره توری مش و مش گالوانیزه را برای شما بیان می‌کنیم، تا با دانستن این اطلاعات بتوانید بهترین عملکرد را با استفاده از آن‌ها دریافت کنید.پس اگر دوست دارید که کامل‌ترین اطلاعات ممکن را در رابطه با مش گالوانیزه داشته باشید، این مقاله آهن آنلاین را از دست ندهید و ما را تا انتها همراهی کنید.

توری مش چیست؟

مهندسان و افرادی که در صنعت ساخت‌و‌ساز فعالیت می‌کنند، بعید است که توری مش را نشناسند. توری مش یا همان "welded wire mesh" یک نوع توری مفتولی است که کاربرد گسترده‌ای در تمام زمینه‌ها دارد. تولیدکنندگان با وصل کردن میلگردهای فولادی به هم، توری‌های مش را می‌سازند. این توری‌ها مانند تار و پودهایی با زاویه نود درجه هستند که برای تشکیل این زاویه، باید میلگردهای عمودی روی میلگردهای افقی قرار بگیرند. بعد از این که میلگردها را به دقت روی هم تنظیم کردند، با استفاده از روش جوش نقطه‌ای محل تقاطع آن‌ها را جوش می‌دهند. 
تولیدکنندگان بعد از تجربه روش‌های گوناگون، دریافتند که این روش برای ساخت توری‌های مش مزایای بیشتری نسبت به بقیه دارد؛ زیرا در این صورت توری‌های مش استحکام و دوام قابل توجهی از خود نشان خواهند داد. در واقع استحکام زیاد توری‌ها باعث می‌شود که در هنگام استفاده از آن‌ها در قسمت‌های مختلف، مدام تکان نخورند و لق نزنند. به طور کلی توری مش به موانع ساخته شده از رشته‌های فلزی، فیبر و مواد منعطف و شکل‌پذیر می‌گویند که همانند شبکه‌ای متشکل از رشته‌های متصل به چشم می‌آید.  
توری‌های مش از مفتول‌های آهن و گالوانیزه سیاه رنگ ساخته می‌شوند. برای استفاده از آن‌ها در مصارف مختلف، توری مش را به سه صورت پنلی، فولادی و آجدار در بازار عرضه می‌کنند. آن‌ها چندین برابر مقاومت بیشتری نسبت به سیم‌های مفتولی، در شرایط مختلف از خود نشان می‌دهند. حال همین توری مش، نوعی دارد که به آن مش گالوانیزه می‌گوییم و در ادامه آن را بررسی می‌کنیم.

پیشینه استفاده از توری مش در صنعت

توری مش در زبان انگلیسی به نام " welded wire mesh" معروف است. همچنین این سری از تجهیزات سازه‌ای با نام  "Engineering Mesh" هم می‌شناسند که نماد اختصاری آن "BRC MESH" است. نخستین بار در سال 1880 میلادی، این محصول در یک شهر از کشور انگلیس مورد استفاده قرار گرفت. کم‌کم با پیشرفت عظیمی که در حرفه‌های مختلف ایجاد شد، مهندسان توری مش را در جنس‌‌ها و شکل‌های مختلف تولید و روانه بازار کردند. امروزه این محصول را به عنوان اساس کارهای صنعتی، برای ارائه بهترین عملکرد می‌دانند. یکی از دلایل نوشتن این مقاله از مش گالوانیزه، همین مزایا و فواید بالای آن است.

 

کاربرد و مزایای مش گالوانیزه

 

توری‌های مش بر اساس جنس، به چند بخش تقسیم می‌شوند؟ 

در کل تورهای مشبک مش، به دو نوع شبکه مش پیش جوش ساده و شبکه مش جوش عاج‌دار تقسیم می‌شوند. همچنین این توری‌ها به صورت تورهای مش عاجدار، پنلی و فولادی طبقه‌بندی می‌شوند. جنس تمام این دسته‌بندی‌های توری مش از مفتول سیاه آهن یا گالوانیزه است که در تولید آن بر اساس نوع کیفیت و کاربردی که نیاز دارند، از جنس مناسب استفاده می‌کنند. 
برای مثال، استحکام و دوام مش‌هایی از جنس گالوانیزه خیلی بالاتر از مش‌های آهنی است و هنگامی که مشتریان محصولی با مقاومت بالا می‌خواهند، تولیدکنندگان در ساخت توری مش از مفتول گالوانیزه (مش گالوانیزه) بهره می‌برند. پر واضح است که طراح تجهیزات برای تعیین ضخامت مفتول‌‌های مورد استفاده، باید کاربرد آن‌ها را هم لحاظ کند. 
با اطلاعات و درخواستی که مشتری در اختیار طراح می‌گذارد، ضخامت مناسبی برای مفتول در نظر گرفته می‌شود. به سبب کاربرد زیاد، توری‌های مش به عنوان مصالح سازه‌ای مانند دیوارهای باربر، سقف و پارتیشن، حتماً باید جزئیات زیادی در ساخت آن به کار برده‌شود.

 

به چه نوع توری، توری مش گالوانیزه می‌گویند؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم، توری‌های مش از مفتول‌های آهنی یا گالوانیزه ساخته می‌شوند. توری مش ساخته شده از روکش‌های گالوانیزاسیون به شیوه گرم را مجموعه مشبک توری مش گالوانیزه می‌گویند. تولیدکنندگان با استفاده از سایزهای مختلف میلگردهای فولادی، توانسته‌اند که ابعاد متفاوتی را برای توری مش گالوانیزه تعریف کنند. این نوع از توری‌های مش در عین استحکام بالا، انعطاف‌ناپذیر هم هستند. همین ویژگی آن‌ها یعنی مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی، باعث شده در ساخت سازه‌های زیر ساختی، کاربرد زیادی داشته باشند.

 

ابعاد تولیدی توری مش گالوانیزه

کاربرد گسترده مش گالوانیزه در صنعت ساخت‌و‌ساز، دلیل قانع کننده‌ای برای فروش زیاد آن در بازار فراهم کرده است. برای مثال دو نمونه از پرفروش‌ترین ابعاد توری مش در بازار، سایز میلگرد 6 ساده با همه‌ی چشمه‌های موجود و 8 آجدار با چشمه‌های 10*10، 15*15 و 20*20 است. 
جالب است بدانید که ابعاد توری‌ها بر اساس میزان ضخامت میلگرد و اندازه چشمه‌ بیان می‌شود. هر ورق از مش گالوانیزه طبق اندازه استانداردی ساخته می‌شود که پرکاربردترین استاندارد تعریف شده برای ساخت آن‌ها ابعاد 1*2 است. همچنین تولیدکنندگان می‌توانند طبق نیاز مشتریان و درخواست آن‌ها، توری مش گالوانیزه را در ابعاد مختلفی بسازند. 
نمرات 6 الی 16، نمرات میلگردهایی هستند که در تولید توری مش از آن‌ها بهره می‌برند؛ با داشتن این طیف گسترده نمرات میلگردها، سازندگان می‌توانند تنوع زیادی را در ساخت این محصول ایجاد کنند. اندازه تعریف شده 20*20، به معنای این است که میلگردها با فاصله‌ی 20 سانتی‌متری از هم قرار گرفته‌اند. درواقع با این میزان فاصله می‌توانند چشمه‌های مربع یا مستطیل شکل با ابعاد 5 تا 40 سانتی‌متر را ایجاد کنند. 
به طور کلی طول شبکه‌های مش بازه‌ی 1 الی 9 متر را در بر می‌گیرد و عرض آن‌ها بین 100 الی 250 سانتی‌متر تعریف شده است. معمولاً تولیدکنندگان توری‌های مش گالوانیزه، برای جلب رضایت مشتری در پروژه‌های بزرگ، توری‌های مش را بر اساس همان ابعادی که مشتری می‌خواهد، تهیه و تولید می‌کنند. 

وزن مش گالوانیزه 

در تعیین وزن مش گالوانیزه در ابعاد یک متر مربع عواملی مانند، بافت هندسی ایجاد شده در شبکه توری، نوع میلگردهای به کار رفته، فاصله بین میلگردها و اندازه‌های برگ مش تاثیر قابل توجهی می‌گذارند. در نتیجه ما کم‌ترین و بیش‌ترین وزن مش گالوانیزه را برای شما بررسی می‌کنیم.

1) کم‌ترین وزن مش گالوانیزه

کم‌ترین وزن متعارف برای توری‌های مش گالوانیزه، مشی است که در ساخت آن از میلگردهای نمره 6 و چشمه‌های 30*30 استفاده کرده‌اند، در این صورت وزن مش در هر متر مربع به 1.5 کیلوگرم ‌نیز می‌رسد. 

2) بیش‌ترین وزن مش گالوانیزه

بیش‌ترین وزن مربوط به توری مشبک گالوانیزه‌ای است که در ابعاد میلگرد با نمره 12 ساده یا آجدار و چشمه‌های 10*10 تولید می‌شود که وزنی معادل 18 کیلوگرم در هر مترمربع به خود اختصاص داده است. در نتیجه می‌توان گفت که وزن توری‌های مش بین 1.5 تا 18 کیلوگرم متغیر خواهد بود.

نکات مطرح به هنگام پیاده‌سازی مش گالوانیزه

مسلماً برای انجام کاری در زمینه نصب و پیاده‌سازی قطعات فلزی، باید به نکات زیادی توجه کرد. با توجه به این نکات در هنگام نصب توری مش گالوانیزه، هم کار خود را به بهترین نحو انجام داده‌اید و هم در حین انجام کار شما یا فرد دیگری آسیب نخواهید دید. این مواردی که باید در پیاده‌سازی توری مشبک مش گالوانیزه رعایت کنیم، عبارتند از:

 

1) پاک‌سازی آلودگی‌ها

قبل از این که کار خود را با شبکه‌ها شروع کنید، میلگردهای مورد استفاده را از آلودگی‌ها و مواد چسبناکی که بر روی آن‌ها باقی مانده، کاملاً تمیز کنید. این کار شما باعث می‌شود که در حین جوش دادن میلگرد و اتصال آن‌ها به مواد بتنی مشکلی ایجاد نشود و به راحتی به هم وصل شوند. 

 

2) رعایت نظم

هیچ کاری بدون نظم و ترتیب به خوبی انجام نمی‌شود. بنابراین برای دریافت عملکرد بهتر، کار را با نظم و به طور یک دست انجام دهید. همچنین باید مراحل جوشکاری با سازهایی که از پیش برای آن‌ها تعیین کرده بودید را مطابقت بدهید. 

 

3) دقت کافی

در هنگام کار با میلگردها و نصب آن‌ها، نهایت دقت خود را معطوف کار کنید تا احتمال شکستن یا جدایی محل اتصال جوش میلگردها، به حداقل مقدار ممکن برسد. 

 

4) عدم استفاده از میلگرد زنگ‌زده

هیچ وقت برای انجام پروژه‌های خود از میلگردهای زنگ‌زده استفاده نکنید. اگر از میلگردهای زنگ‌زده برای انجام پروژه خود به کار ببرید، باعث می‌شود که در آینده هزینه و خسارت‌های زیادی را متحمل شوید. همچنین علاوه بر کارکرد ضعیفی که ارائه می‌دهد، سابقه کاری شما در این حرفه‌ زیر سوال می‌رود و این مورد، هم برای شما و هم برای شرکتی که در آن کار می‌کنید، عواقب بدی را به دنبال خواهد داشت. 

 

5) رعایت تعادل دمایی

برای افزایش مقاومت توری‌های تولیدی، سعی کنید در حین ساخت این توری‌های مش گالوانیزه تا حد ممکن مفتول‌ها گرم و سرد نشوند. با رعایت کردن این نکته علاوه بر این که مقاومت مش گالوانیزه را چند برابر می‌کند، دوام بتن‌های مصالح را هم افزایش می‌دهد. 

 

6) دوری از هوای مرطوب

آخرین موردی که باید آن را رعایت کنید، دور نگه ‌داشتن میلگردها از هوای مرطوب است. در بین دو جنس مفتول‌های آهنی و گالوانیزه، استفاده از مفتول گالوانیزه‌ای نسبت به آهنی ارجعیت خواهد داشت.  

کاربردهای مش گالوانیزه در صنایع گوناگون

مش گالوانیزه کاربرد گسترده‌ای در صنایع مختلف دارد، ولی در بین آن‌ها کاربرد آن در صنعت ساخت‌و‌ساز بیشتر مورد توجه مشتریان واقع شده است. توری مش گالوانیزه در ابعاد متنوعی عرضه می‌گردد و در سازه‌های پیش ساخته بتنی، پی دیوار و سقف، ایجاد موانع برای انبارها و کارخانجات و نرده‌کشی استفاده می‌شود. 
یکی از کاربردهای جالب مش گالوانیزه در صنایع دیگر، استفاده از آن در ساخت سقف کامپوزیت کانال‌های مترو است. همچنین در صنعت پل‌سازی و کانال‌های آب‌رسانی نقش مهمی را ایفا می‌کند. مهندسان هنگامی که بخواهند مقاومت سطوح بتنی و فونداسیون‌ها را تعیین کنند، از شبکه‌های میلگردی مش گالوانیزه با میلگردهایی به ابعاد 2*6 یا ابعاد مد نظر خود را استفاده می‌کنند. 
به غیر از مش گالوانیزه، انواع مختلفی از توری مش در صنایع کلان یا کوچکی مثل کشاورزی، باغداری، حمل و نقل، نرده‌کشی اماکن جهت حفظ امنیت، معادن و حتی تزئین دکوراسیون منزل به کار می‌روند. حیطه دیگری که استفاده از توری مشبک نقش اساسی در آن دارد، ساخت سازه‌های بزرگ است. حال ما یکی از مهم‌ترین صنایع یعنی صنعت ساخت‌وساز و کاربرد مش گالوانیزه در آن را به صورت مفصل برای شما بررسی می‌کنیم:

 

کاربرد مش گالوانیزه در صنایع گوناگون

 

کاربردهای مش گالوانیزه در صنعت ساخت‌و‌ساز

همان‌طور که در بخش‌های قبلی نیز گفتیم، کاربرد مش گالوانیزه در صنعت ساخت‌و‌ساز بیشتر از سایر صنایع به چشم می‌آید. ما هم با دانستن این موضوع ترجیح دادیم که به طور محسوس‌تری درباره کاربرد آن‌ها در صنعت ساخت‌و‌ساز توضیح دهیم و بگوییم که در هر موقعیت باید از چه نوع توری‌ مش گالوانیزه استفاده کنیم. پس دو مورد مهم از کاربردهای آن را در صنایع ساختمانی بررسی می‌کنیم: 

 

1) استفاده از توری مش گالوانیزه در دیوارهای برشی

در ساخت سازه‌ها، یک نیروی قوی بر آن‌ها وارد می‌شود که به آن نیروی برشی می‌گویند. طراحان سازه برای کاهش این نیرو از دیوارهای برشی استفاده می‌کنند. آن‌ها بعد از طرح این ایده، با مشکلاتی هم مواجه شدند. یکی از این مشکلات این بود که هنگام استفاده از دیوارهای برشی نواحی نزدیک به آن به خاطر نیاز به میلگرد بیشتر، دچار اختلالاتی در هنگام بتن‌ریزی می‌شدند. برای رفع این مشکل آن‌ها از تعداد زیادی توری‌ مش گالوانیزه در سراسر آن استفاده کردند و فاصله آن‌ها را نسبت به قبل کاهش دادند. در بعضی مواقع ممکن است که برای حل این مشکل از توری‌های مش‌ با نمره میلگرد بالاتر بهره ببرند.  

 

2) استفاده از توری مش گالوانیزه در تیرچه

مهندسین سازه‌ها، تیرچه را جز اصلی سازه به حساب می‌آورند. این تیرچه‌ها در سازه باید بیش‌ترین بار کششی را متحمل شوند. در نتیجه تصمیم بر آن شد که برای افزایش استحکام کششی آن‌ها در کنار میلگردهای کششی، از توری مش گالوانیزه استفاده کنند. در صورتی که لنگر خمشی تیرچه از حد متعادل زیادتر باشد، استفاده از توری مشبک مش، نقش مفیدی در بهتر شدن وضعیت آن خواهد داشت. 
در هنگام استفاده از مش گالوانیزه در سقف تیرچه بلوک، توجه کنید که نوع آجدار آن با طولی کوتاه‌تر از تیرچه انتخاب شود تا در داخل بتن پاشنه، بهتر قرار گیرد. علاوه بر این مورد شما باید به آرایش میلگردها و فاصله آن‌ها با هم دقت کنید. مهندسان معتقدند که قطر میلگردهای توری مشبک مش و ارتفاع آن‌ها در چیدمان سازه‌ها بسیار تاثیرگذار خواهند بود.

 

مزایای استفاده از توری مش گالوانیزه و انواع دیگر توری مش

حتماً شما هم با خواندن این ‌همه از کاربردهای توری مش گالوانیزه، به این مورد پی بردید که مزایای زیادی باعث شده که به عنوان یکی از تجهیزات سازه پرکاربرد شناخته شود. یکی از عواملی که سبب شده مش گالوانیزه در جایگاه بالاتری نسبت به محصولات دیگر قرار بگیرد، سرعت بالای عملیات در قرار دادن مفتول است. 
از دیگر مزایای آن هم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• تسهیل در حمل و نقل 
• صرفه جویی در مصرف مصالح
• قیمت ارزان و کاهش هزینه نصب
• وزن کم 
• صرفه‌جویی در وقت 
• به علت جوش نقطه‌ای و منظم بودن گره‌های نیرو، توری مشبک مش گالوانیزه مقاومت بالایی را در اختیار مشتری قرار می‌دهد.

 

عوامل موثر بر قیمت مش گالوانیزه

 

عوامل موثر بر تعیین قیمت مش گالوانیزه

به علت تنوع زیادی که در تولید مش گالوانیزه وجود دارد، با در نظر گرفتن ابعاد و وزن آن‌ها نرخ‌های گوناگونی در بازار مشخص می‌کنند. همچنین مواد اولیه مش‌ها، آهن و گالوانیزه است که ممکن است قیمت آن‌ها طبق مصارف جهانی مدام تغییر کند. با وجود این عوامل نمی‌توان قیمت دقیقی برای آن‌ها تعیین کرد، ولی عواملی هم هستند که در نرخ انواع توری مش گالوانیزه تاثیرگذار باشند. این موارد عبارتند از:

1) ابعاد چشمه‌های توری مش گالوانیزه
2) نوع مفتول استفاده شده (این مفتول‌ها می‌توانند ساده یا عاج‌دار باشند.) 
3) حجم و زمان مورد نیاز برای ساخت سفارش مد نظر شما
4) میزان ضخامت مفتول‌های به کار رفته در ساخت مش گالوانیزه
5) در ساختار توری‌های مش از چه جنسی اعم از گالوانیزه، آهن و یا استیل استفاده شده است. 

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم تا با یک دسته‌بندی ساده، مش گالوانیزه را از صفر تا صد برای شما معرفی کنیم. ابتدا توضیح دادیم که مش به چه نوع تجهیزات سازه‌ای می‌گویند، سپس انواع آن را نام بردیم، در ادامه ابعاد تولیدی مش گالوانیزه و نکاتی که در هنگام پیاده‌سازی آن باید می‌دانستید را بیان کردیم. برای نشان دادن اهمیت توری مش، اول کاربردهای آن در صنایع مختلف و مخصوصاً صنعت ساخت‌و‌ساز شرح دادیم و بعد از آن چکیده‌ای از مزایای استفاده از مش گالوانیزه را مطرح کنیم. در آخر هم با اشاره بر عوامل موثر در قیمت مش گالوانیزه مقاله را به پایان رساندیم. ضمن تشکر ویژه از همراهی شما تا انتهای این مطلب در سایت آهن آنلاین، امیدواریم اطلاعاتی مفید و پرکاربردی را در اختیار شما قرار داده باشیم. 
آیا شما تا به حال از مش گالوانیزه استفاده کرده‌اید؟ نظرات و تجربیات خود را در این رابطه با ما و دیگر کاربران آهن آنلاین، در میان بگذارید.

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.