آهن آنلاین
مش (توری) چیست؟ فرایند تولید توری فولادی

مش (توری) چیست؟ فرایند تولید توری فولادی

شنبه 13 اردیبهشت 1393
زمان مطالعه: 3 دقیقه

فرآورده‌های فولادی به دلیل مقاومت بالایی که دارند به بسیاری از حوزه‌های صنعتی راه یافته‌اند. مش فولادی نیز یکی از همین فرآورده‌ها است که در صنعت ساخت‌وساز مورد استفاده قرار می‌گیرد. مش، نوعی صفحه فلزی متشکل از میلگردهای موازی و متقاطع است که جهت تقویت بتن در سازه‌های مختلف به کار می‌رود. به این ترتیب، مهم‌ترین هدف از ایجاد شبکه مش فولادی، تقویت هرچه بهتر بتن است. این توری از مفتول‌های سخت صنعتی ساده و آجدار که بر روی هم نقطه جوش شده‌اند در ورق‌هایی به ابعاد مختلف تولید می‌شود و غالباً جهت مسلح نمودن بتن فونداسیون کف، دیواره‌ها و پل‌ها و جاده‌ها و... به کار می‌رود.  در ادامه مطلب، این محصول فولادی را از جنبه‌های مختلف بررسی کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

مش فولادی چیست؟

مش فولادی یکی از انواع صفحات فلزی است که با میلگردهای ساده و آجدار ساخته می‌شود. مفتول‌های آهن و گالوانیزه آن به شکل جدولی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. ضمنا، قطعات مش فولادی از مقاومت بالایی برخوردار هستند و پایداری خود را در زمان اکسیداسیون از دست نمی‌دهند. ساختار و مشخصات مطلوب مش فولادی باعث استفاده گسترده از آن در حوزه‌های مهمی نظیر پی ساختمان و فونداسیون‌های بتنی، ایجاد پل، مترو، تونل، سد، فرودگاه، کانال‌های آب‌رسانی و... شده است. در صورتیکه قصد دارید به صورت لحظه‌ایی از قیمت میلگرد ساده و آجدار اطلاع داشته باشید، کافیست به صفحه فوق مراجعه کنید.

 

توری مش فولادی
توری مش فولادی

 

انواع مش توری

انواع مش توری یا فولادی مورد استفاده در صنایع به شرح زیر است:

مش فولادی جوشی

مش فولادی جوشی رایج‌ترین نوع مش توری در عصر مدرن است که با میلگردهای آجدار ساخته می‌شود. برای ایجاد آن، میلگردهای آجدار را به شکل طولی و عرضی با زاویه نود درجه کنار یکدیگر قرار می‌دهند و در نهایت، نقاط اتصال آن‌ها با عملیات جوشکاری پیوند می‌خورد. معمولا از این مدل مش توری جهت فونداسیون و بتن‌ریزی در گودبرداری استفاده می‌کنند.

مش فولادی غیر جوشی

مش فولادی غیر جوشی یکی دیگر از انواع مش توری در عصر حاضر است که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. ساخت مدل غیر جوشی به دو روش امکان‌پذیر می‌شود. اولین روش، قرار دادن میلگردهای ساده و آجدار بر روی هم و سپس اتصال آن‌ها با کمک سیم مفتولی است. روش بعدی، بافتن میلگردهای ساده با قطر کم و یا مفتول فولادی است.

مشخصات مش فولادی

مشخصات شیمیایی و مکانیکی مش فولادی به متریال و فولاد به‌کاررفته در آن بستگی دارد. اغلب مش‌های فولادی با میلگردهای آجدار ایجاد می‌شوند؛ به همین دلیل، مشخصات آن‌ها تابع خصوصیات میلگردهای آجدار است. تولیدکنندگان از میلگردهای آجدار مارپیچ، جناغی و مرکب برای ساخت مش‌های فولادی استفاده می‌کنند که با وجود آن‌ها، مقاومت شبکه مش توری به صورت چشمگیری افزایش می‌یابد. به‌طورکلی، مش‌های فولادی بسیار مقاوم و در عین حال، قیمت‌مناسب هستند. همچنین، حمل‌ونقل و نصب آسانی هم دارند.

فرایند تولید مش توری (فولادی)

تولید مش توری با اتصال میلگردهای فولادی به صورت موازی و تاروپودی انجام می‌گیرد. در این فرآیند، میلگردها بر روی یکدیگر قرار گرفته و معمولا توسط جوش به یکدیگر متصل می‌شوند. با جوش نقاط اتصال میلگردها می‌توان از لق‌زدگی آن‌ها جلوگیری کرد و میزان مقاومت و ایمنی‌شان را بهبود بخشید. مدل دیگر نیز همان‌طور که بیان شد، تولید مش توری به صورت غیر جوشی است که در جریان آن، برای اتصال میلگردها از سیم‌های مفتولی استفاده می‌کنند. در این فرآیند، میلگردها بعد از خم‌کاری به صورت تاروپودی در بین یکدیگر قرار گرفته و اتصال میان آن‌ها توسط سیم‌های مفتولی محکم می‌شود و در نهایت، شبکه مش توری ایجاد خواهد شد.

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

سوالات متداول

چه نکاتی را برای محافظت از توری فولادی می توان استفاده کرد؟

توری فولادی یا توری مش به خودی خود مستعد خوردگی و خرابی است به همین سبب ترجیحا جنس باکیفیت تهیه بفرمایید

برای انتخاب و خرید بهترین توری مش جهت حصارکشی چه عواملی قابل اهمییت است؟

عوامل متعددی در خرید اهمییت دارد که می توان به مواردی همچون ارتفاع حصار، نوع محیط، و بودجه اشاره کرد.

برای خرید توری مش ارزان باکیفیت چه مواردی را باید در نظر گرفت؟

در این مورد می‌توان از توری فولادی با مفتول‌های نازک و چشمه‌های بزرگ بهره‌مند شد.

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.