آهن آنلاین
ناودانی upa و unp: تعریف، کاربرد و تفاوت‌ آن‌ها

ناودانی upa و unp: تعریف، کاربرد و تفاوت‌ آن‌ها

سه‌شنبه 26 امرداد 1400
زمان مطالعه: 6 دقیقه

ناودانی یکی از انواع پروفیل‌های باز است. این پروفیل را بیشتر برای ساختن پایه و قاب‌های سازه‌ها، به کار می‌برند. ناودانی بیشتر در صنعت ساخت و ساز حضور موثر دارد. شکل هندسی ناودانی به صورت حرف U انگلیسی است. ناودانی یک سطح مقطع بلند به نام «جان» دارد که روی دو قطعه دیگری به نام بال به صورت موازی سوار می‌شود.

ناودانی را از جنس‌ گالوانیزه، آلومینیوم و استنلس استیل می‌سازند؛ البته گاهی اوقات هم علاوه بر فولاد کربنی و گالوانیزه از کامپوزیت‌های پلیمری، آلومینیوم و فولاد ضد زنگ استافده می‌کنند. این انتخاب جنس ناودانی به نوع مصرف آن بستگی دارد.

ناودانی‌هایی که از جنس آلومینیوم تولید می‌شوند، نسبت به سایر انواع آن، معمولا از نظر وزنی سبک‌تر هستند. این ناودانی‌ها از لحاظ شکل‌پذیری و استحکام، وضعیت بهتری نسبت به دیگر جنس‌های ناودانی دارند. این پروفیل‌ها معمولا بیشترین کاربرد را در ساخت موارد زیر دارند:

  • در ساخت چهارچوب‌های در و پنجره
  • اسکلت سازه‌ها و مواردی از این دست.

ناودانی upa چیست؟ مشخصات و کاربردهای آن

اولین ناودانی که مورد بررسی قرار می‌دهیم، ناودانی‌های upa هستند. ناودانی‌های upa به ناودانی‌های ایرانی هم شهرت دارند. دلیل این لقبی که به این نوع ناودانی دادند هم مصوبه‌ استاندارد ملی ساختمان‌هاست. طبق این مصوبه کارخانجات تولید ناودانی داخل کشور، موظف هستند که زیرنظر لیسانس اروپایی، ناودانی بال مخروطی یا ناودانی U شکل را با وزنی کمتر از ناودانی‌های unp تولید کنند.

ناودانی upa و unp با وزن‌های متفاوت
ناودانی‌ها یکی از انواع پروفیل‌های باز هستند.

ناودانی upa براساس استاندارد اروپایی DIN 1026-2 تولیدات خود را انجام می‌دهد. این ناودانی ضخامت بسیار کمی دارد. همین موضوع باعث شده که upa وزن و استحکام کمتری نیز داشته باشد. همچنین این ویژگی‌ها، باعث شده تا ناودانی upa راحت‌تر تولید شود و هزینه‌ی کمتری داشته باشد. البته «قیمت ناودانی» به عوامل دیگری هم بستگی دارد.

عوامل تاثیرگذار در تعیین قیمت ناودانی

عرض بال، ضخامت بال، ارتفاع بال و شیب‌های داخلی بال تنها بخشی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت ناودانی هستند تاثیر این مولفه‌ها از تاثیرشان بر وزن ناودانی نشات می‌گیرد. با تمام این تفاسیر، استفاده از ناودانی‌های upa کاهش هزینه‌ها را به دنبال دارند.

ناودانی unp چیست؛ مشخصات و کاربردهای آن

ناودانی‌های unp هم تحت استاندارد اروپایی دیگری به نام DIN 1026-1 تولید می‌شود. این نوع ناودانی در کنار ناودانی‌های upa بخش عمده‌ای ناودانی‌های مورد نیاز صنایع مختلف را به خود اختصاص داده‌اند. این ناودانی‌ها وزن نسبتا بالایی دارند و ضخامت آن‌ها هم زیاد است.

ناودانی‌های unp بیشتر به صورت وارداتی در بازار ایران وجود دارد.  سهم زیادی از این واردات این پروفیل‌ها  از کشور ترکیه و چین صورت می‌گیرد. واردات این قطعه از کشور چین به تازگی به دلیل قیمت ارزان‌تر صورت گرفته است. از upn‌ها بیشتر در پروژه‌های بزرگ ساختمانی و صنعتی استفاده می‌شود. مصرف آن‌ها در پروژه‌های کوچک و شخصی از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست.

از این نوع ناودانی به صورت تکی یا دوبل استفاده می‌کنند. موارد کاربرد ناودانی unp به شرح زیر است:

  • باد بندها
  • تیرها
  • قوطی‌های مستحکم‌کننده‌ی ستون‌ها
  • ساخت خرپاها

سایز تولیدی ناودانی upn بین 40 تا 400 میلی‌متر است. سایز این نوع ناودانی بر اساس نوع کاربرد آن انتخاب می‌شود. ناودانی‌های upn انواع مختلفی دارند که در ادامه به بخشی از آن‌ها اشاره کردیم.
Upn 200، upn 180، upn 160، upn 140، upn 120، upn 100، upn 80، upn 65، upn 60، upn 50، upn 50*25، upn 40، upn 40*20، upn 30، upn 30*15، upn 280، upn 260، upn 240، upn 220، upn 400، upn 380، upn 350، upn 320 و upn 300  
جهت آشنایی بیشتر با ناودانی، مطالعه مطلب «ناودانی چیست و انواع آن» را پیشنهاد می‌کنیم.

فرق ناودانی upa و unp 

حالا که با تعریف این دو نوع ناودانی بیشتر تا حدودی کاربرد و موارد استفاده آن‌ها آشنا شدید، نوبت آن است مهم تفاوت این دو ناودانی پرکاربرد بپردازیم. اول از همه باید بگوییم که این دو به غیر از تفاوت‌هایی که با یکدیگر دارند، وجوه تشابهی هم بینشان هست.

نقاط مشترک و جنبه‌های مشابه آن‌ها مسئله‌ی کم اهمیت‌تری نسبت به تفاوت‌های این دو ناودانی است؛ چرا که تفاوت‌ها باعث می‌شوند تا مقایسه شکل بگیرد. هر کسی ناودانی موردنظر خود طبق کاربری آن انتخاب می‌کند. بنابراین در ادامه نقاط غیر مشترک در ناودانی upa و ناودانی unp را زیر ذره‌بین قرار می‌دهیم.

متفاوت بودن استانداد ناودانی upn و upa

اولین تفاوتی که در این دو ناودانی به چشم می‌خورد، متفاوت بودن استانداردهای آن‌هاست. با اینکه هر دو زیرمجموعه‌ی یک قطعه به نام ناودانی هستند و نقاط مشترک بسیاری هم دارند، اما استانداردهای اروپایی آن‌ها متفاوت است. ناودانی upa تحت استاندارد (European Standard Channels) و ناودانی upn تحت استاندارد (Miscellaneous parallel flange channels)ساخته و در نهایت به بازار جهانی عرضه می‌شوند.

شرایط تولید و قیمت تمام شده ناودانی‌ها

دومین تفاوتی که upaها با unpها دارند، شرایط تولید و قیمت تمام شده‌ی آن‌هاست. ناودانی‌های upa ساده‌تر از ناودانی‌های unp تولید می‌شوند. به غیر از مکانیسم تولید،  به دلایلی که در تعریف آن گفته شد، قیمت تمام شده‌ی این ناودانی‌ها کمتر است. همین قیمت کمتر هم باعث شده تا کاربرد و  عرضه آن بیشتر باشد.

استحکام دو ناودانی unp و upa

سومین مورد تفاوت در ناودانی‌های upa و unp استحکامی است که هر کدام از آن‌ها دارند. پروفیل‌های ناودانی unp معمولا استحکام بیشتری دارند و محکم‌تر از ناودانی‌های upa هستند. واضح است که دلیل این اتفاق هم ضخامت و وزن بیشتری است که unpها دارند.

مشخصات ناودانی‌ها

چهارمین موردی که در آن ناودانی‌های upa و unp تفاوت دارند، مشخصات فنی است. هرچند در این مورد تفاوت‌ آن‌ها بسیار کم است، اما به هرحال دانستن این تفاوت کوچک هم می‌تواند در انتخاب شما تاثیر بگذارد. فرق دو  ناودانی upa و  unp را به راحتی می‌توان جبران کرد. برای از بین بردن این تفاوت، کافیست تا زمان انتخاب ناودانی upa، یک شماره بیشتر از موردی که درنظر گرفتید را انتخاب کنید تا از لحاظ مشخصات فنی دیگری تفاوتی بین این ناودانی و ناودانی‌های unp مشابه وجود نداشته باشد. به عنوان مثال اگر ناودانی upn 100 را در نظر گرفتید، می‌توانید به جای آن از ناودانی upa با یک شماره بیشتر یعنی upa 120 استفاده کنید.

جمع‌بندی

به غیر از ناودانی‌های آهنی، ناودانی‌های دیگری نیز وجود دارند؛ اما به اندازه این دو ناودانی پرکاربرد نیستند. تفاوت‌های ناودانی‌های upa و unp باعث می‌شود که بتوان از آن‌ها در مصارف گوناگون و صنایع متنوعی استفاده کرد.
برای خرید ناودانی‌هایی که در این مطلب عنوان شد، حتما به خاطر داشته باشید که فروشندگان باید شناسنامه‌ی ناودانی مورد نظر را به شما نشان دهند. در شناسنامه ناودانی‌ها اطلاعات زیادی وجود دارد که می‌تواند به شما در انتخاب درست و متناسب با نیاز و کاربری خود کمک کند.

در این مطلب سعی کردیم تا تفاوت‌های دو ناودانی پرکاربرد در صنعت که در بازار ایران موجود هستند را مورد بررسی قرار دهیم، امیدواریم که استفاده کرده باشید.  اگر تفاوت یا فرق دیگری از ناودانی‌های upa و unp سراغ دارید، حتما در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.
 

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.