آهن آنلاین
نکات مهم عایق کاری سطوح فلزی

نکات مهم عایق کاری سطوح فلزی

سه‌شنبه 30 دی 1399
زمان مطالعه: 9 دقیقه

سطوح فلزی در ساختمان استفاده‌ زیادی دارند، ولی معمولا در معرض انواع آسیب‌ها و خطرات قرار می‌گیرند. برای جلوگیری از بعضی آسیب‌دیدگی سطوح فلزی از موادی به نام عایق استفاده می‌کنند. عایق‌ها برای کاهش تلفات حرارتی در تجهیزات مختلف ساختمان از جمله لوله‌ها و کانال‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر این موارد، برای جلوگیری از انتقال صوت و سروصدا و همچنین نفوذ رطوبت هم از عایق استفاده می‌کنند. در سطوح فلزی به دلیل وجود حرارت بسیار بالا در هنگام انتقال، احتمال پوسیدگی، زنگ‌زدگی و همچنین هدر رفت انرژی بسیار بالاست. پوسیدگی این سطوح می‌تواند به خرابی‌های سیستمی دیگر منجر شود که هزینه‌های شما را افزایش می‌دهند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با عایق کاری سطوح فلزی، انواع و نکات مرتبط با آن بیشتر آشنا کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

آب بندی ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه در واقع ورق فولادی است که در حوضچه‌ مذاب فلز روی (Zn) قرار گرفته و سطح آن را با یک لایه از این فلز پوشش داده است. به دلیل انجام این فرآیند، فولاد گالوانیزه نسبت به فولاد معمولی مقاومت بیشتری در برابر زنگ‌زدگی و پوسیدگی دارد. ورق‌‌های گالوانیزه دارای تنوع رنگ زیادی هستند و تا ۳۰ سال هم می‌توانند عمر مفید داشته باشند. گالوانیزه به حدی مقاوم است که اگر لایه فلزی سطح آن هم از بین برود باز هم دچار زنگ‌زدگی نمی‌شود. همه‌ این موارد به علاوه ظاهر زیبا و وزن کم را به مناسب بودن قیمت ورق گالوانیزه هم اضافه کنید.

سطوح فلزی در ساختمان استفاده‌ زیادی دارند، ولی معمولا در معرض انواع آسیب‌ها و خطرات قرار می‌گیرند. برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی سطوح فلزی، آن‌ها را عایق‌کاری می‌کنند. عایق‌ها برای کاهش تلفات حرارتی در تجهیزات مختلف ساختمان از جمله لوله‌ها و کانال‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر این موارد، برای جلوگیری از انتقال صوت و سروصدا و همچنین نفوذ رطوبت هم از عایق استفاده می‌شود.

همانطور که می‌دانید ورق‌های گالوانیزه مصارف مختلفی در صنعت دارند. اما بیشترین کاربرد آن‌ها در ساختمان‌سازی و سقف‌های شیروانی است. یکی از اقدامات برای عایق‌سازی ورق گالوانیزه آب‌بندی برای ایجاد مقاومت در برابر آب و رطوبت است. مراحل آب‌بندی ورق گالوانیزه به این صورت انجام می‌شود که ابتدا باید سطح آن را کاملا تمیز و یکدست کرده باشید و مطمئن شوید که هیچ ماده اضافی بین سقف و مواد نباشد، در قدم بعدی باید سقف شیروانی که روی سطح آن از ورق گالوانیزه استفاده شده است را خشک کنید. حالا نوبت آن است که ماده آب‌بندی را به سقف اضافه کنید و اجازه دهید تا به خوبی خشک شود. بعد از انجام این مرحله سقف شما آب‌بندی شده است.
وسایل مورد نیاز آب‌بندی ورق گالوانیزه در سقف شیروانی:

  1. آبرو.
  2. فلاشینگ
  3. چسب ماستیک
  4. پیچ سرمته شیروانی

آبرو

آبرو یا آبریز محصولی است از جنس گالوانیزه که برای جهت دادن و هدایت آب برف و باران از روی بام شیروانی کاربرد دارد.
به صورت کلی دو نوع آبرو داریم:

  • آبرو لندنی (آبرو گرد، آبرو فیتیله‌ای یا آبرو مخفی)
  • آبرو جعبه ای (آبرو مستطیلی یا آبرو چهارگوش)

چسب ماستیک

چسب ماستیک نوعی چسب مایع است که برای عایق‌کاری و آب‌بندی ورق‌های گالوانیزه کاربرد دارد. با چسب ماستیک محل‌هایی که با پیچ سرمته سوراخ شده است را می‌توانید آب‌بندی کنید و درزها و خطوط ورق‌ها را با چسب ماستیک پر کنید. البته پیچ‌های سرمته به دلیل این که دو واشر هستند، به نوبه خود نوعی عایق برای محافظت از رطوبت محسوب می‌شوند. اما با این کار و اضافه کردن چسب ماستیک به آن، اطمینان بیشتری فراهم می‌شود.
چسب ماستیک شباهت زیادی به چسب آکواریوم دارد و اتفاقا با تفنگ چسب آکواریوم هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته ویژگی مثبتی که چسب ماستیک دارد این است که به نور خورشید، گرما و سرما مقاوم بوده و به مرور زمان پوسیده نمی‌شود.

 

انواع عایق سطوح مختلف

باید با انواع مختلف عایق آشنا شوید تا بتوانید برای تجهیزات مورد نظر خود، بهترین انتخاب را داشته باشید. عایق‌ها به صورت کلی انواع گوناگونی دارند اما در اینجا فقط به برخی مدل‌های مرتبط با موضوع خواهیم پرداخت:

عایق رطوبتی

عایق‌های رطوبتی معمولا در مواردی استفاده می‌شوند که دو دیوار در کنار هم قرار دارند. بیشترین کاربرد عایق‌های رطوبتی در تاسیسات ساختمانی است و همان‌طور که از نامش پیداست باعث جلوگیری از نفوذ رطوبت بین دو دیوار می‌شود. عایق‌های رطوبتی اغلب از کاغذ، گونی، مواد لاستیکی و پلاستیکی که قیراندود شده، تولید می‌شود.
عایق‌های رطوبتی بسیار سبک هستند و تقریبا هیچ بار مازادی بر ساختمان وارد نمی‌کنند. این نوع عایق‌کاری باعث می‌شود که رطوبت به بافت داخلی ساختمان وارد نشود و سطح را به صورت کامل آب‌بندی می‌کند. از دیگر مزایایی که عایق رطوبتی دارد این است که حجم زیادی آب را می‌تواند در خود نگه دارد و به هیچ عنوان هم آتش نمی‌گیرد.

عایق حرارتی

عایق‌های حرارتی در واقع برای جلوگیری از هدررفت انرژی و گرما مورد استفاده قرار می‌گیرند. گرما به سه روش تابش، همرفت و هدایت (رسانش) منتقل می‌شود. عایق‌های حرارتی هم در سه نوع مختلف، برای جلوگیری از هدررفت گرما تولید شدند. در عایق‌های حرارتی موادی استفاده شده که به صورت کامل در برابر گرما مقاوم هستند و بیشترین کاربرد آن‌ها در عایق‌بندی لوله‌های آب گرم، دیگ موتورخانه، آبگرمکن، پکیج‌ها و کوره‌های هوای گرم است.

عایق هدایت حرارتی

پشم شیشه، پشم سنگ، پشم معدنی و عایق‌های از پیش‌ساخته جزو عایق‌های هدایت حرارتی هستند که برای جلوگیری از اتلاف حرارت و گرما به روش هدایت تولید می‌شوند.

 

عایق‌کاری سقف ساختمان نمایی از عایق‌کاری سقف ساختمان

 

عایق همرفت حرارتی

عایق‌هایی که در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند، برای ممانعت از انتقال همرفتی گرما ایجاد شدند.

عایق تشعشعی

عایق‌های تشعشعی از اشعه‌هایی که گرما و حرارت را انتقال می‌دهند، جلوگیری و آن‌ها را منعکس می‌کند. برای ایجاد عایق‌های تشعشعی کافیست تا روکش آلومینیومی به پشم سنگ، پشم شیشه و پشم معدنی اضافه کرد.

عایق پتویی

نوع دیگری از عایق‌ها وجود دارند که از موادی مانند پشم چوب، پشم سرباره، پشم سنگ، پشم شیشه و پشم حیوانات درست شده‌اند و در ضخامت‌ها و اندازه‌های گوناگونی بریده می‌شوند و مورد استفاده قرار می‌گیرند.
عایق‌های پتویی بیشتر برای عایق‌کاری لوله‌ها و مخزن‌هایی مثل آبگرمکن استفاده می‌شوند.

عایق قطعه‌ای

در حد فاصل بین دیوارها و پشت مصالح از عایقی به اسم عایق قطعه‌ای استفاده می‌شود. این نوع عایق‌ها از نظر مصالح و مواد سازنده کاملا مشابه عایق‌های پتویی هستند، اما با این تفاوت که نسبت به آن‌ها طول کمتری دارند. برخی از عایق‌های این دسته، شامل پوشش کاغذی هستند که به صورت نوار در دو لبه روی قطعات را پوشش می‌دهند.

عایق نانو پلیمر

یکی از جدیدترین انواع عایق‌ها، عایق‌های نانو پلیمری هستند که همانند نمونه‌های قبلی برای جلوگیری از اتلاف انرژی و گرما به وجود آمدند. این نوع عایق نسبت به نمونه‌های دیگر خود مزایای بیشتری دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به انعطاف‌پذیری بالا در بازه‌های دمایی متغیر، نصب آسان، قیمت مناسب و آتش‌زا نبودن اشاره کرد.
عایق‌های نانوپلیمر در بخش‌های مختلف ساختمان، مثل سطوح فلزی و غیر فلزی، موزاییک، آسفالت، بتن و ایزوگام مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی دیگر از کاربردهای این نوع عایق را به صورت خلاصه در موارد زیر به شما شرح خواهیم داد:

  • دیواره‌ها و کف آشپزخانه
  • کف حمام و سرویس بهداشتی
  • دیواره داخلی مخازن بتنی و فلزی
  • بدنه و ستون پل‌ها در برابر آب و شوره‌های رسوبی
  • عایق‌کاری قطعات فلزی
  • عایق‌‌کاری سطوح خارجی لوله‌های آب

عایق‌های نانو پلیمری برای محیط زیست هم بسیار مناسب هستند و به خوبی مانع نفوذ آب و نم از لوله‌ها می‌شوند.

 

عایق کاری سطوح فلزی

سطوح فلزی در بسیاری از اجزای ساختمان استفاده می‌شوند. به همین خاطر نگهداری درست و اصولی از آن‌ها می‌تواند در هزینه‌ها بسیار تاثیرگذار باشد. سطوح فلزی به راحتی می‌توانند دچار خوردگی، پوسیدگی یا زنگ‌زدگی شوند. به همین خاطر عایق‌کاری باید به سرعت روی سطوح فلزی اعمال شود. عایق‌بندی این سطوح منجر به کاهش درصد زیادی از هزینه‌ها می‌شود. البته باید به این نکته دقت کنید که اگر عایق‌کاری به صورت درست انجام نشود، نه تنها هزینه‌ها کم نمی‌شوند، بلکه باید هزینه‌ای برای تعمیرات و از بین بردن پوسیدگی‌های لوله‌های فلزی کنار بگذارید.
مشکل دیگری که ممکن است با عایق‌کاری غیر اصولی به سراغ شما آید، ترکیدگی و پوسیدگی لوله‌ها و تاسیسات ساختمان است. مثلا اگر عایق‌کاری با پشم شیشه را قبل از پرایمر کردن لوله فلزی انجام دهید، لوله‌ها به سرعت دچار پوسیدگی می‌شوند. اگر لوله‌های فلزی شما در بستری آهکی قرار دارند، هم بی‌توجهی به عایق‌کاری می‌تواند خسارات سنگینی به شما وارد کند.

 

عایق کاری سقف ساختمان

سقف یکی از اجزای اصلی و مهم ساختمان است. سقف‌ها معمولا در معرض انواع عوامل و خطرات بیرو نی هستند و باید از استحکام خوبی برخوردار باشند. سقف‌ها در انواع مختلف ساختمان، متفاوت هستند. استحکام این قسمت از ساختمان باید به گونه‌ای باشد که در برابر باد و باران و طوفان و تا حدودی صدا از خود مقاومت خوبی نشان دهد.
برای داشتن سقفی مستحکم، علاوه بر داشتن زیر ساخت و اسکلت قوی، باید به خوبی عایق‌کاری شود. عایق‌بندی سقف‌های شیروانی با سقف‌ ساختمان‌های آپارتمانی متفاوت است. در مناطقی که باران بسیار می‌بارد و خانه‌ها طبقات کمتری دارند، از سقف‌های شیروانی استفاده می‌کنند. زیرا این سقف‌ها از گالوانیزه ساخته می‌شوند و در برابر زنگ‌زدگی مقاومت خوبی دارند و بعد یک لایه عایق مانند پشم شیشه یا پشم سنگ استفاده می‌کنند تا استحکام بیشتری داشته باشند.
در سقف آپارتمان‌ها یا همان پشت‌بام‌ها بعد از ساخته شدن ساختمان، سعی می‌کنند با استفاده از مصالح، سقفی قدرتمند بسازند تا از نفوذ آب به طبقات پایین‌تر جلوگیری کنند. اما وجود مصالح به تنهایی کفایت نمی‌کند و بهترین کار برای جلوگیری از آن استفاده از روش‌های عایق‌کاری است. در گذشته شیوه‌های سنتی مانند قیرگونی و ایزوگام وجود داشت، اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و با توجه به قیمت بالای مواد نفتی و قیر، استفاده از عایق‌های پیش‌ساخته هم از لحاظ کیفیت و هم از لحاظ قیمت بهتر از روش‌های سنتی است. البته هنوز استفاده از عایق ایزوگام یکی از روش‌های متداولی است که در بسیاری از ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع بیشتر به منطقه زندگی و آب‌و‌هوای آن‌جا بستگی دارد که چه نوع عایقی را برای خود انتخاب کنید.

جمع‌بندی

سطوح فلزی به دلیل اینکه در ساختمان‌ها استفاده فراوانی دارند، رعایت نکات مربوط به عایق‌کاری آن‌ها نیز بسیار مهم و ضروری است. با شناخت انواع مختلف عایق و انتخاب مناسب‌ترین آن برای سطوح فلزی، به دوام و استحکام بیشتر آن‌ها کمک می‌کنید. نکته دیگری که در عایق‌کاری باید به آن توجه کنید، استفاده درست و اصولی از عایق‌ها است. در این مقاله سعی کردیم تا شما را با انواع عایق‌ها آشنا کنیم و ویژگی‌ها و کاربردهای هر کدام را برای شما شرح دهیم تا بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید. امیدواریم که مطالب گفته شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد و منتظر نظرات و سوالات شما پیرامون این موضوع در بخش دیدگاه‌ها هستیم.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.