آهن آنلاین
کاربرد پروفیل

کاربرد پروفیل

چهارشنبه 19 امرداد 1401
زمان مطالعه: 4 دقیقه

کاربرد پروفیل‌ یا قوطی با توجه به جنس و ضخامتی که تولید می‌شوند، کاربردهای متنوعی دارند و استفاده از این مقاطع به طور گسترده در صنایع ساختمان سازی، راهسازی و بسیاری از صنایع پایه‌ای دیگر رایج است. پروفیل که در بازار با نام قوطی نیز مشهور است در استاندار و سطح مقطع دارای انواع مختلفی است. سطح مقطع مربع و مستطیل ۲ نوع رایج این محصول به حساب می‌آیند که تنوع اندازه در هر نوع نیز وجود دارد.

قوطی‌ها از مواد سازنده متفاوتی تولید می‌شوند اما انواع فولادی و آلومینیومی آن‌ها بسیار رایج‌تر است. پروفیل آلومینیومی به دلیل وزن سبک و خاصیت ضد زنگ بودن از محبوبیت مناسبی برخودار است و در سازه‌هایی کاربرد دارد که وزن پایین و مقاومت بالا فاکتور‌های مهمی در تصمیم گیری به حساب می‌آیند. در انتخاب قوطی ضد زنگ، گزینه پروفیل گالوانیزه را نیز باید در نظر بگیرید، کاربرد این محصول در سازه‌هایی رایج است که قیمت پروفیل و مقاومت آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

کاربرد پروفیل فولادی

پروفیل جدیدا استفاده‌های صنعتی زیادی دارد. از صنایع خودرو تا صنایع نظامی بخش عمده‌ای از فلز سازه‌ها پروفیل هستند. اما با این وجود، هنوز هم بیشترین کاربرد را در صنعت ساختمان دارد. همچنین پروفیل بین مصارف مختلف ساختمانی بیشترین استفاده را در تولید در و پنجره دارد. همچنین انواع نرده‌های حفاظ را با استفاده از پروفیل می‌سازند. افزون بر این موارد، نرده‌هایی که برای جدا کردن یک زمین با مالک خصوصی از سایر زمین‌ها هستند معمولا از پروفیل استفاده نموده‌اند. 

 

آشنایی کامل با کاربردهای پروفیل و نحوه استفاده این محصول در پروژههای مختلف

 

پشت‌بام و سقف خانه‌ها محل دیگری است که امکان دیدن پروفیل را دارند. به دلیل سبک بودن و مقاوم بودن در برابر خوردگی و رطوبت در پروفیل، از آن در سقف منازل استفاده می‌کنند. این استفاده در مناطق مرطوب پررنگ‌تر می‌شود. پروفیل به دلیل داشتن ایمنی بالا و سبکی بین محصولات فلزی در صنایع پزشکی کاربرد فراوان دارد. همچنین کاربرد پروفیل مخصوصا در وسایل حمل بیمار و حمل مصدوم بسیار زیاد است. در پل عابر پیاده نیز پروفیل معمولا نقش جدی دارد. دلیل این استفاده سبکی و ایمنی آن است. همچنین پروفیل قابل حمل آسان است و ابتکار عمل بالایی به طراح سازه می‌دهد.

کاربرد پروفیل در صنایع مختلف

قوطی مانند بسیاری دیگر از مقاطع فلزی در صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارد اما شاید بتوان مهمترین کاربرد پروفیل را در صنعت ساختمان، به خصوص در ساخت در و پنجره دانست. اندازه سطح مقطع این مصالح بسیار متفاوت است و همین موضوع کاربرد آن را گسترده‌تر می‌کند. پروفیل با سطح مقطع کوچک در نرده‌کشی دیوارها و ساخت نرده‌های فلزی راه پله‌ها کاربرد دارد و پروفیل‌هایی با سطح مقطع بزرگتر برای ساخت سازه‌های فولادی و ستون‌ها به کار برده می‌شوند. جهت آشنایی بیشتر با این مقطع فولادی می‌توانید به مقاله پروفیل چیست و انواع آن مراجعه کنید.

کاربرد پروفیل‌ها فقط به صنعت ساختمان محدود نمی‌شود و در صنایع مهمی از جمله خودروسازی، کشاورزی، لوازم خانگی و ساخت ماشین‌آلات صنعتی از آنها استفاده می‌شود. در صنایع کوچکتر نیز مانند ساخت کرکره، چهارچوب‌های در، سقف سوله‌ها و تجهیزات صنعتی پروفیل‌ها کاربرد بسیار زیادی دارند.

پروفیل‌هایی مربع و مستطیل که سطح مقطع نسبتاً بزرگی دارند که به پروفیل ستونی معروف هستند، علاوه بر کاربرد فراوانی که در ساختمان سازی دارند به دلیل قابلیت اطمینان بالایی که دارند در ساخت نفتکش‌ها و تریلرها نیز استفاده می‌شوند. قوطی‌ها کاربرد تزئیناتی نیز دارند و در ویترین فروشگاه‌ها و رستوران‌ها به کار برده می‌شوند؛ همچنین قوطی‌هایی که از استیل ضد زنگ تولید می‌شوند در محیط‌هایی که اسیدها و مواد شیمیایی حضور دارند مقوامت بالایی از خود نشان می‌دهند.

کاربرد پروفیل z

این نوع پروفیل بیشتر برای ساخت سوله‌ها، سقف ورزشگاه‌ها، پارکینگ‌ها و انبار به کار می‌رود. ضخامت این نوع پروفیل اغلب بین 2.5 تا 3 سانتی‌متر است و قیمت پروفیل z نیز بر اساس ضخامت آن محسابه می‌شود. همچنین باید به این موضوع نیز اشاره داشت که از این مقطع فولادی برای اتصال قسمت‌های مختلف سازه‌های فلزی نیز استفاده می‌شود.

 

پروفیل زد در تصویر نمایش داده شده است.

 

کاربرد پروفیل در صنعت ساختمان‌سازی

از جمله مهم‌ترین کاربردهای پروفیل در صنعت ساختمان‌سازی می‌توان به تولید نرده‌های فلزی است. از جمله پروفیل‌هایی که برای این منظور استفاده می‌شوند پروفیل‌های مربع و مستطیل است که به صورت مقاطع کوچک برای ساخت پنجره‌های منزل، نرده‌های راه پله و نرده‌کشی زمین‌های محصور شده استفاده می‌شود. برای آشنایی بیشتر با پروفیل‌های ساختمانی پیشنهاد می‌کنیم سری به مقاله انواع پروفیل ساختمانی را بشناسیم بزنید.

سخن پایانی

پروفیل که یکی از مقاطع مهم و کاربردی در ساخت سازه‌های فولادی و پروژه‌های ساختمانی است، دارای کاربرد گسترده‌ای است. در این مقاله، کاربرد پروفیل ساختمانی، صنعتی، زد و …در موارد مختلف بررسی شده و  به طور کامل شرح داده شده است.

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.