آهن آنلاین
قوطی آهنی؛ معرفی، انواع، نحوه تولید و کاربردهای آن

قوطی آهنی؛ معرفی، انواع، نحوه تولید و کاربردهای آن

چهارشنبه 09 شهریور 1401
زمان مطالعه: 5 دقیقه

پروفیل‌ها به‌طورکلی به دونوع باز مانند: تیرآهن، تسمه، نبشی و...  یا نوع بسته شامل: لوله و قوطی تقسیم بندی می‌شوند. در صنعت به پروفیل‌‌هایی که به شکل جعبه تو خالی و چهارگوش مربع یا مستطیل شکل هستند به اصطلاح قوطی یا باکس می‌گویند. این نوع پروفیل‌ها به نام پروفیل ستونی نیز در صنعت شناخته می‌شوند. پروفیل‌های قوطی، انواع آهنی، استیل و آلومینیومی ‌دارند؛ در بین این سه‌نوع پر کاربردترین آنها در صنعت پروفیل قوطی آهنی است. پروفیل قوطی آهنی در سایزهای متفاوتی تولید و خرید و فروش می‌شود؛ به‌همین‌دلیل نیز قیمت قوطی آهنی به نسبت سایز آن متغیر است و بسته به سفارش مشتریان دارد. در ادامه این مطلب قصد داریم مشخصات، کاربردها، روش تولید و سایزهای این محصول را برای شما شرح دهیم.

مشخصات و انواع پروفیل قوطی آهنی از نظر سایز

پروفیل قوطی آهنی بسته به کاربردی که دارد سایزها و مشخصه های متفاوتی نیز دارد؛ اما معمولا در صنعت پروفیلی با ابعاد کمتر از ۱۰×۱۰ میلی‌متر یا همان ۱ متر مربع تولید نمی‌شود و حداقل ابعاد آن در همین اندازه است. حداکثر این ابعاد نیز می‌تواند ۵۰۰×۵۰۰ باشد که اظلاع مربع در این سایز نیم‌متر می‌باشد. قیمت قوطی آهنی در سایزها و کاربردهای متفاوت متغیر است. 

چیزی که انواع اصلی و کاربرد یک پروفیل را تعریف می‌کند در واقع ضخامت آن است. کمترین عدد برای این پارامتر ۰٫۶ میلی‌متر است. به پروفیل‌هایی با این ضخامت پروفیل‌های مبلی می‌گویند؛ نوع دیگر پروفیل قوطی آهنی، قوطی ساختمانی است. این نوع قوطی آهنی معمولا بین ۲ تا۳ میلی متر ضخامت دارد. پروفیل‌هایی با ضخامت ۴ میلی‌متر به بالا را نیز پروفیل‌های صنعتی می‌گویند.

 

پروفیل و قوطی آهن در سایزهای مختلفی تولید و در بازار عرض می شوند.

 

نحوه تشکیل پروفیل قوطی آهنی

پروفیل قوطی آهنی به دو روش مستقیم و غیرمستقیم تولید می‌شود که در ادامه آنها را مفصل‌تر توضیح خواهیم داد.

روش مستقیم تولید قوطی آهنی

در روش مستقیم کلاف‌های برش خورده وارد دستگاه فرمینگ می‌شوند و توسط غلطک‌های افقی و عمودی از بالا و پایین تخت فشار قرار می‌گیرند و در کنار هرزگردهای طراحی شده براساس میزان نیرو و زوایای شکل مورد نظر به تدریج شکل می‌گیرد. سپس با استفاده از جوش الکتریکی که مهم‌ترین و حساس‌ترین مرحله تولید است، لبه‌های نوار آهنی با فرکانس بالا به نقطه ذوب رسیده و به یکدیگر جوش می‌خورند. پس از این مرحله پروفیل تولید شده به شکل مربع و یا مستطیل وارد مرحله سایزینگ می‌شود و توسط اره‌های اتوماتیک در سایزهای مشخص شده برش داده می‌شوند. سایز پیش فرض در نظر گرفته شده برای این محصولات معمولا ۶۶متر است. یعنی در کارخانه هنگام تولید در فواصل ۶۶متری برش داده می‌شوند و پس از کنترل کیفی و بسته بندی وارد انبار می‌شوند.

روش غیر مستقیم

در روش غیرمستقیم برای تولید قوطی آهنی، نوار برش‌خورده در دستگاه اصلی نورد مانند روش قبل ساخته می‌شود. سپس در مرحله فرمینگ و فیشینگ توسط یکی از سه روش خمش یعنی شکل‌دهی لبه‌ای، شکل‌دهی مرکزی و یا شکل‌دهی از طریق شعاع واقعی، نوارها به لوله تبدیل می‌شوند. سپس در مرحله سایزینگ و یا مراحل پس از آن تغییر شکل داده می‌شوند. به این روش online می‌گویند. زیرا می‌توان پس از مرحله فرمینگ در مراحل مختلف اشکال مختلف قوطی را بدون جوش اضافی دیگری تولید کرد. همچنین می‌توان حداکثر سایز تولید شده را نیز افزایش داد و سرعت تولید این قوطی‌ها را بالا برد.

قوطی آهنی تولید شده در روش مستقیم از کیفیت بالاتری برخوردار است، زیرا دقت بیشتری در جوش آن به کار می‌رود اما در عوض راندمان و سرعت تولید بسیار پایین تری دارد. روش غیر مستقیم نیز به دلیل استفاده از حداکثر سرعت تولید دستگاه جوش سرعت تولید بسیار بالایی دارد اما ممکن است به دلیل سرعت بالا و دقت پایین تر کیفیت محصولات پایین تر باشد. مسلما روش تولید و کیفیت در قیمت قوطی آهنی تاثیرگذار است. شما برای اطلاع بیشتر  درباره اینکه پروفیل چیست و انواع آن کدامند؛ می‌توانید به سایت آهن آنلاین مراجعه کنید.

کاربردهای قوطی آهنی

قوطی آهنی در صنایع مختلف کاربردهای بسیار زیادی دارد که در ادامه به چند مورد از آن ها اشاره می‌کنیم:

  • کاربرد در لوازم خانگی: از پروفیل قوطی آهنی در تولید انواع تخت خواب های فلزی، مبلمان های فلزی، انواع پایه برای میز و صندلی و قفسه های فلزی کاربرد دارد.
  • کاربرد در ساختمان سازی: قوطی آهنی در ساخت انواع پل های هوایی و عابر پیاده، ساخت پایه برای اسکله ها و بنادر بسیار استفاده می‌شود. علاوه بر این برای تولید ماشین های ماسه شویی، تولید پایه در صنایع پتروشیمی‌ و پالایشگاه ها نیز از این محصول بهره می‌برند. همچنین در ساخت درب و پنجره‌ها و باراندازها قوطی‌های آهنی دخالت دارند.
  • کاربرد در لوازم پزشکی: در حوزه تجهیزات پزشکی و بیمارستانی برای تولید تخت های بیمارستان و تجهیزات حمل بیمار و تجهیزات آزمایشگاهی از این نوع قوطی‌ها استفاده می‌شود.
  • لوازم ورزشی و تفریحی: برای ساخت لوازم ورزشی مانند دستگاه‌های بدن سازی در پارک ها و ایستگاه های سلامت از این محصولات به وفور استفاده می‌شود.
  • ماشین آلات صنعتی: اگر این پروفیل‌ها از کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشد می‌توان از آن در تولید ماشین آلات صنعتی و تولید نفتکش ها و تریلرها نیز استفاده کرد.
  • تولید چهارچوب و کرکره: پروفیل های نبشی که نوعی قوطی آهنی است برای ساخت چارچوب درهای بزرگ آهنی و قالب های فلزی کاربرد دارد. ناودانی‌ها نیز در ابعاد کوچک در مواردی مانند تولید کرکره مغازه‌ها بکار می‌روند.

دقت کنید که بر اساس سایز قوطی آهنی موردنظر شما و نیز کاربرد آن قیمت قوطی آهنی متفاوت است. بنابراین قبل از ثبت نهایی سفارش خود برای خرید از قیمت قوطی آهنی موردنظر خود اطمینان حاصل کنید.

کارخانه‌های تولید کننده قوطی آهنی

در ایران کارخانه‌های زیادی هستند که کیفیت های مرغوبی از انواع قوطی آهنی را تولید می‌کنند. کارخانه‌هایی مانند: ناب تبریز، ماهان، یزد، زنجان، اسپیرال، منظومه، فولاد تهران و ظهوریان مشهد در تولید نبشی و ناودانی که پرکاربردترین انواع قوطی آهنی هستند، بهترین کیفیت ها را به کار می‌برند.

سخن پایانی

در این متن به طور کامل درباره روش های تولید قوطی آهنی و کاربردهای آن توضیحاتی را خدمت شما ارائه کردیم. قوطی و پروفیل از دسته محصولات فولادی بسیار پرکاربرد در صنایع فولادی هستند و انواع مختلفی نیز دارند. چنانچه نیاز به اطلاع بیشتر درباره کاربرد پروفیل‌ قوطی و قیمت این محصولات دارید، با کارشناسان فروش آهن آنلاین و شماره های موجود در سایت تماس حاصل نمایید.

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.