آهن آنلاین
اریفیس فلنج چیست؟ مشخصات فنی

اریفیس فلنج چیست؟ مشخصات فنی

سه‌شنبه 26 خرداد 1394
زمان مطالعه: 3 دقیقه

اریفیس فلنج یکی از انواع فلنج است که در بسیاری از صنایع کشور ازجمله صنعت آب، فاضلاب، پتروشیمی، نفت و گاز مورداستفاده قرار می‌گیرد. در این صنایع، مدیریت جریان سیالات اهمیت زیادی دارد که برای این منظور از اریفیس فلنج استفاده می‌کنند. این فلنج دیسکی‌شکل متشکل از صفحه اریفیس، شیر فشار، پیچ جک، پیچ و مهره، پلاگ و واشر است. درحقیقت، تنظیم بادقت سوراخ اریفیس منجر به کنترل مقدار جریان سیال می‌شود که وجود چنین امکانی در صنایع بسیار مهم و حیاتی است. در ادامه با ماهیت اریفیس فلنج و مشخصات آن آشنا خواهید شد.

اریفیس فلنج چیست کاربرد

اریفیس فلنج نوعی اتصال است که جهت اندازه‌گیری و تنظیم جریان سیال در سیستم‌های لوله‌کشی صنایع مختلف بکار گرفته می‌شود. با استفاده از فلنج اریفیس می‌توان لوله‌های مختلف را به یکدیگر متصل کرد و تنظیم جریال سیالات یا گاز را به خوبی انجام داد. همچنین، در این فلنج جهت اتصال قطعات به یکدیگر از پیچ و مهره استفاده می‌کنند. صفحات اریفیس نیز با پیچ‌ها به فلنج وصل می‌شوند. شایان ذکر است، اریفیس فلنج قابل‌استفاده در فشارهای کم و زیاد است و محدودیتی در این رابطه ندارد. باز و بسته کردن آن نیز به آسانی انجام می‌گیرد. اگر برای خرید و انتخاب انواع فلنج نیاز دارید تا با قیمت روز فلنج آشنا شوید، کافیست به لیست قیمت فوق مراجعه کنید.

 

اریفیس فلنج
اریفیس فلنج

 

مشخصات فنی اریفیس فلنج

اریفیس فلنج معمولا با فولاد ضد زنگ ساخته می‌شود؛ البته تولید آن با آلیاژهای مختلف فولاد، استیل، چدن و... نیز مرسوم است. همچنین، از انواع فلنج اریفیس می‌توان به مدل هم مرکز، غیر مرکز، قطعه‌ای و ربعی اشاره کرد. در اریفیس فلنج هم مرکز، صفحه اریفیس به شکل مرکزی در فلنج تعبیه می‌شود و مرکز صفحه با مرکز فلنج هم‌راستا است. در مدل غیر مرکز نیز مرکز صفحه از مرکز فلنج به طرف یکی از جهت‌ها منحرف شده است. در فلنج اریفیس قطعه‌ای نیز صفحه اریفیس به شکل قطعه‌ای بوده و در نوع ربعی هم صفحه اریفیس به صورت ربعی قرار می‌گیرد. بنابراین، این فلنج در چهار مدل مختلف در بازار موجود است.

فرایند نصب اریفیس فلنج

برای نصب اریفیس فلنج چند مرحله نیاز است. ابتدا باید لوله‌ها را جهت نصب فلنج آماده کنیم و سپس، صفحه اریفیس را بر روی فلنج تعبیه نماییم. برای اتصال صفحه به فلنج از پیچ‌های جک استفاده می‌کنیم. حال فلنج را به لوله وصل کرده و پیچ‌های جک را تا حد لازم تنگ می‌کنیم. درنهایت، قبل از شروع به کار سیستم لوله‌کشی باید فلنج اریفیس را آزمایش کنید تا از کارکرد صحیح جریال سیال اطمینان حاصل نمایید. در موقع تست فلنج نیز دقت کنید که هیچ‌گونه نشتی در لوله وجود نداشته باشد.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

سوالات متداول

کاربرد اریفیس فلنج چیست؟

کاربرد اریفیس فلنج در مواردی همچون اتصال دو لوله، اتصال دو قطعه دیگر، تحمل فشار و دما و جلوگیری از نشت کاربرد دارد.

نکات ایمنی هنگام استفاده و نصب از اریفیس فلنج چیست؟

انتخاب اریفیس فلنج با کیفیت و استاندارد و رعایت دستورالعمل های سازنده برای نصب در نهایت باید برای اجرا و نصب ابزار و تجهیزات ایمنی استفاده کرد.

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.