آهن آنلاین

استحکام تسلیم(YieldStrength)

پنج‌شنبه 25 اردیبهشت 1393
زمان مطالعه: 2 دقیقه

بنابه تعریف حداکثر نیروی قابل تحمل یک فلز یا ماده در ابتدای محدوده پلاستیک تقسیم بر سطح مقطع اولیه آن را استحکام تسلیم  می نامند. به عبارت ساده تر استحکام تسلیم تنشی است که به ازای آن مرز بین محدوده الاستیک و پلاستیک فلز مشخص می گردد. استحکام تسلیم را با (Y.S(YieldStrength نمایش می دهند.

تنش تسلیم آهن و فولاد چیست؟

تنش تسلیم آهن و فولاد یکی از مهم‌ترین خصوصیات مکانیکی آن‌ها است که میزان مقاومتشان را نشان می‌دهد. به عبارتی، فولاد و فرآورده‌هایش دارای دو خصوصیت مکانیکی استحکام تسلیم و استحکام کششی هستند که مقدار آن‌ها به عنوان معیاری جهت ارزیابی مقاومت مواد مورد بررسی قرار می‌گیرد. زمانی که مواد تحت تنش باشند، تغییر شکل قابل ‌بازگشتی خواهند داشت. تنش تسلیم یا استحکام تسلیم بیانگر حداکثر تنشی است که بعد از آن، ماده با تغییر شکل پلاستیک مواجه می‌شود. همچنین، تغییراتی که در تنش‌های بالاتر از استحکام تسلیم اتفاق می‌افتند، دائمی خواهند بود.برای مشاهده قیمت روز آهن می‌توانید به صفحه فوق مراجعه کنید.

 

 

تنش و کرنش انواع فولاد چیست؟

تنش و کرنش از اصطلاحات مهم دنیای فولاد است و زمانی ایجاد می‌شوند که یک نیروی خارجی به قطعه یا سازه فولادی اعمال شود. به عبارتی، تنش به نیروی خارجی اعمال‌شده بر جسمی در واحد سطح گفته می‌شود. این نیروهای واردشده بر فولاد می‌توانند شکل آن را تغییر دهند؛ اینکه تغییر شکل تا چه حد باشد، به سختی فولاد و سایر مقاطع بستگی دارد. این طول تغییریافته سازه بر طول اولیه‌اش را کرنش می‌گویند که واحد مشخصی ندارد. بنابراین، تنش و کرنش مفاهیم مهمی هستند که در بحث مقاومت انواع فولاد تعریف شده‌اند.

تنش تسلیم فولاد st52 و st37

فولاد st37 یکی از فولادهای ساختمانی معروف و پرفروش است که مقاومت بالایی دارد. درواقع، برخورداری از مقاومت بالا و جوش‌پذیری مطلوب باعث استفاده گسترده از آن در دنیای ساختمان‌سازی شده است. به‌علاوه تنش تسلیم فولاد st37 معادل 2400 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع برآورد می‌شود. فولاد st52 نیز مانند مدل st37 بسیار مشهور است و مقاومت مثال‌زدنی دارد. تنش تسلیم فولاد st52 برابر با 3600 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع تخمین زده شده است. بر همین اساس، میزان مقاومت فولاد st52 نسبت به فولاد st37 بیشتر است. البته مدل st37 جوش‌پذیری بهتری دارد و منعطف‌تر از گرید 52 است.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

سوالات متداول

تنش تسلیم چه کاربردی دارد؟

تنش تسلیم کاربردهای مهندسی، مانند طراحی سازه ها، ماشین آلات، و ابزارآلات دارد.

تنش تسلیم فولاد به چه صورت انجام می شود؟

تنش تسلیم فولاد معمولاً با استفاده از آزمایش کشش اندازه گیری می شود.

واحد اندازه گیری تنش فولاد چیست؟

تنش تسلیم فولاد معمولاً در واحد پاسکال (Pa) یا نیوتن بر متر مربع (N/m²) اندازه گیری می شود

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه ها

user
سعید مرندی
06 تیر 1395
پاسخ دهید
مناسب