آهن آنلاین
نبشی گالوانیزه چیست؟

نبشی گالوانیزه چیست؟

چهارشنبه 18 آبان 1401
زمان مطالعه: 4 دقیقه

نبشی گالوانیزه، نوعی محصول فولادی است که بر روی آن عملیات گالوانیزاسیون انجام گرفته است. در مقالات گذشته در رابطه با نحوه تولید، کاربردها، استانداردها  را عنوان کردیم. در این مطلب قصد داریم به نحوه گالوانیزه کردن نبشی، به عبارتی گالوانیزه گرم بپردازیم.

مجموعه آهن آنلاین نبشی را در برندها و کارخانه‌های مختلف از جمله آریان، ناب تبریز و اسپیرال در شاخه‌‌های ۶ و ۱۲ متری عرضه می‌کند. به منظور اطلاع از قیمت نبشی گالوانیزه، به لیست قیمت این محصول در سایت مراجعه فرمایید.

گالوانیزه کردن نبشی

از نظر قدمت، حدود ۵۰ سال است که عملیات گالوانیزه با شیوه غوطه ورسازی گرم کاربرد دارد. معمولا از روی به منظور پوشش دهی استفاده می‌کنند. برای گالوانیزه کردن، ابتدا نبشی مورد نظر را در یک وان  مذاب شده از فلز روی قرار می‌دهند. وقتی نبشی را خارج می‌کنند این قطعه ابتدا با اکسیژن و سپس با کربن واکنش می‌دهند. در اثر واکنش صورت گرفته لایه‌ای بر روی این قطعه فولادی ایجاد می‌شود که در برابر زنگ زدگی از مقاومت بالایی برخوردار است. هدف از گالوانیزه کردن افزایش مقاومت نبشی مد نظر در برابر زنگ زدگی است.

مروری بر تاریخچه گالوانیزاسیون

شاید بهتر باشد با هم مروری مختصر بر تاریخچه نبشی بیاندازیم. عملیات گالوانیزاسیون در سال‌های ۱۷۳۷ تا ۱۷۹۸ رونق داشت. در سال ۱۷۷۵، دانشمندی ایتالیایی در پی تحقیقاتی که در زمینه کالبد شکافی انجام می‌داد به طور تصادفی به این نتیجه رسید که در اثر لمس شدن پای قورباغه مرده با یک تکه فلز حرکت در پای قورباغه را در پی داد. این آزمایش سبب گردید راه برای آزمایشات بیشتر در این زمینه آغاز شود و دانشمندان بر روی این موضوع تمرکز بیشتری داشته باشند.

فولاد چرا زنگ می‌زند؟

فولاد از مقاومت بالایی یرخوردار است و معمولا در همه جا از آن استفاده می‌کنند. اما فولاد به دلیل تمایلی که به جذب اکسیژن دارد در شرایط جوی مختلف دچار خوردگی و زنگ زدگی می‌شود.

شما می‌توانید در مقاله ورق گالوانیزه؛ عملیات گالوانیزاسیون، مزایا و کاربردها اطلاعات بیشتری در زمینه زنگ زدگی آهن کسب کنید.

انوع عملیات گالوانیزه کردن

به منظور گالوانیزه کردن، نبشی مد نظر باید تمیزه شده باشد و هیچ گونه زنگ زدگی بر روی آن وجود نداشته باشد، در این صورت پوشش روی مد نظر به خوبی بر روی نبشی می‌چسبد. به منظور گالوانیزه کردن تمام محصولات فولادی عملیاتی مانند تمیزکاری، آب کشی و خشک کردن قبل از ورود قطعه مد نظر به وان آبکاری صورت می‌پذیرد.

عملیات گالوانیزه سازی به دو صورت انجام می‌گردد که عبارتند از، روش حرارتی و روش آبکاری سرد در این قسمت به طور مختصر به توضیح هر یک از این موارد می‌پردازیم.

 

نمونه‌ای از کاربرد نبشی گالوانیزه

 

عملیات گالوانیزاسیون به کمک روش حرارتی

قطعه مورد نظر را داخل وان مذابی از فلز روی می‌اندازند. در این روش، قطعه‌ای که می‌خواهیم آبکاری کنیم باید تمیز باشد. بدین منظور از تمیزکننده‌های قلیایی یا هیدروکسید سدیم استفاده می‌کنند سپس عملیات آب کشی را انجام می‌دهند. همان طور که می‌دانید در صورت گرم بودن محلول‌های پاک کننده شاهد تمیزی بیشتری خواهیم بود از این رو این محلول‌ها را در دمای ۶۵ تا ۷۷ درجه سانتی‌گراد نگهداری می‌کنند.

عملیات گالوانیزاسیون به کمک آبکاری برق

به فرآیندی که به کمک جریان الکتریکی روکش قلز روی بر روی فلز پایه را ایجاد می‌کند آبکاری برق گفته می‌شود. این روش نیز مانند روش غوطه ور سازی شامل سه مرحله آماده سازی سطح گالوانیزه، گالوانیزه کردن و نگهداری است.

گالوانیزه گرم چه فوایدی دارد؟

فرآیند گالوانیزاسیون به روش نورد گرم مزایای زیر را دارد که در ادامه آن ها را شرح می دهیم:

پاسخگویی سریع

اگر بخواهید از از عملیات رنگ آمیزی به منظور جلوگیری از زنگ زدگی قطعه مد نظر استفاده کنید چند هفته وقت شما را می‌گیرد و باید شرایط جوی را نیز در نظر بگیرید این در حالی است که عملیات گالوانیزه کردن در کارخانه صورت گرفته و تنها به چند دقیقه زمان نیاز است.

هزینه پایین

در هر تجارتی که وارد شوید اگر با کمترین هزینه موفق به انجام کاری با بهترین کیفیت و کمترین هزینه شوید در این صورت در آن زمینه موفق عمل نموده‌اید، از میان تمامی روش‌های پوشش دهی که وجود دارد، عملیات گالوانیزاسیون ارزان‌ترین راه است. این روش در مقایسه با رنگ آمیزی هزینه و زمان کمتری نیاز دارد. با روش غوطه ور سازی می‌توانید تعداد زیادی قطعه را با میزان هزینه و نیروی انسانی کمتر گالوانیزه کنید.همان طور که می‌دانید نیکل، کروم و حتی طلا در برابر خوردگی مقاومت بیشتری نسبت به روی دارند اما همان طور که می‌دانید نمی‌توان تمام آهن به کار رفته در ساخت یک سازه را با طلا پوشش داد!

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی نبشی گالوانیزه و روش های تولید آن پرداختیم. این محصول فولادی که با روش گالوانیزاسیون تولید می شود؛ کاربردها و مزایای زیادی دارد. 

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.