آهن آنلاین
ورق ذوزنقه رنگی گالوانیزه، کاربردها و نحوه تولید آن

ورق ذوزنقه رنگی گالوانیزه، کاربردها و نحوه تولید آن

دوشنبه 19 آبان 1393
زمان مطالعه: 4 دقیقه

همان‌طور که می‌دانیم یکی از بزرگ‌ترین تهدیدهای مهم امروزه در صنعت فولاد و آهن‎‌آلات، رطوبت و ضدخوردگی است. ورق‌های گالوانیزه به دلیل محبوبیت بالا در صنایع کانال‌سازی، سقف شیروانی، اتومبیل‌سازی و به طور کلی در مکان‌هایی که رطوبت هوا باعث آسیب رساندن به ورق می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ورق‌ها توسط روی، گالوانیزه شده و حتی با شکست پوشش هم، دچار زنگ‌زدن نمی‌شود. برای تولید تمامی سطوح ورق سرد را توسط چندین میکرون روی پوشش می‌دهند تا میزان مقاومت این ورق فولادی در برابر زنگ‌زدگی افزایش یابد. در دانشنامه ورق گالوانیزه چیست، مشخصات، مزایا و عمر مفید آن به طور کامل توضیح داده شده است و در این مقاله قصد بر توضیح یکی از انواع آن یعنی ورق ذوزنقه گالوانیزه رنگی و کاربرد و مراحل تولید را شرح دهیم.

ورق ذوزنقه گالوانیزه رنگی چیست؟

نوعی از ورق‌های گالوانیزه پرکاربرد می‌باشد که در عرض ورق خم‌هایی به حالت مربعی ایجاد می‌کنند و به طور معمول در هر متر از این محصول حدود شش موج وجود دارد. در فرمینگ ذوزنقه محدودیت طولی وجود ندارد؛ زیرا ورق ذوزنقه‌ای از رول فرم تولید می‌شود و این امکان را به ما می‌دهد که آن را با طول دلخواه و عرض ثابت ۱۰۰ و ۱۲۵ سانتی‌متر طبق نیاز مشتری تولید کنیم. این ورق‌ها به صورت رنگی و غیررنگی قابل عرضه می‌باشد که به علت زیباتر بودن نمونه‌های رنگی، محبوبیت بیشتری دارند و قیمت ورق ذوزنقه رنگی گالوانیزه هم به طبع از سایر ورق های آهن کمی بیشتر است.

ورق ذوزنقه رنگی کاربردهای متنوعی در صنایع مختلف دارد.

کاربرد ورق ذوزنقه رنگی

از آن‌جا که خوردگی آهن توسط قرارگرفتن در کنار اکسیژن و آب صورت می‌گیرد و با توجه به خاصیت ضدرطوبتی و تنوع رنگ‌بندی موجود، بیشترین کاربرد ورق ذوزنقه رنگی برای استفاده در سقف‌های شیروانی، ویلا، سوله‌های صنعتی، سوله‌های ورزشی، سردر حیاط منازل، کانتین و سوله‌های موقت و پوشش حصار دور ساختمان (معمولا درحال احداث) به کار می‌رود.

مزایای استفاده از ورق گالوانیزه ذوزنقه رنگی

در دنیای معماری و ساخت‌و‌ساز، استقامت بام یکی از موضوعات قابل بحث می‌باشد که با مدرن‌تر شدن صنایع، اهمیت زیباشناسی هم به آن اضافه شده است. زیرا این سقف است که می‌تواند یک ساختمان را از تمام بلایای بیرونی نجات دهد و امنیت را افزایش دهد. در گذشته چوب و کاشی‌های سنگی بیشتر به عنوان مواد بام استفاده می‌شدند. بعد از مدتی استفاده از آسفالت، آزبست و فیبر سیمان جایگزین مواد سنتی شدند. اما امروزه ورق‌های بام از انواع فلزاتی مانند آلومینیوم، روی، مس و قلع ساخته می‌شوند.

اما علت محبوبیت این محصول:

  • وزن سبک
  • مقاوم در برابر زلزله و آتش‌سوزی
  • ضدآب و زنگ‌خوردگی
  • استحکام و دوام بالا
  • نصب آسان
  • سازگار با محیط زیست
  • جلوگیری از اتلاف انرژی سرمایشی و گرمایشی

نحوه فرم‌دهی و تولید

همان‌طور که در دانشنامه فرآیند تولید گالوانیزه توضیح دادیم بعد از تولید، ورق‌ها توسط دستگاه فرمینگ به شکل ذوزنقه در سایز و ضخامت‌های مختلف و بسته به نوع کارخانه تولید می‌شوند. اکثر مردم تصور دارند که هرچه ضخامت ورقه‌ها بیشتر باشد، عمر آن هم بیشتر است اما باید در انتخاب خود دقت کنید و نه ورقی با ضخامت زیاد و نه کم را خریداری کنید. معمولا ورقی با ضخامت ۵۰ صدم میلی‌متر توصیه می‌شود.

محاسبه وزن ورق گالوانیزه

برای محاسبه وزن در انواع ورق گالوانیزه می‌توان تنها از همان چگالی آهن که برابر با ۷.۸۶ است و فرمول زیر کمک گرفت؛ زیرا چگالی پوشش روی نیز بسیار نزدیک به چگالی آهن می‌باشد:

محاسبه وزن ورق= (طول * عرض * ضخامت *۷.۸۶) / ۱۰۰۰

آزمایش شکل‌پذیری ورق‌های گالوانیزه

یکی از دلایل محبوبیت ورق‌های ذوزنقه رنگی، استحکام آن‌هاست؛ بنابراین قبل از عرضه به بازار باید از مقاومت آن‌ها مطمئن باشیم. این اطمینان توسط تست خمش یا شکل‌پذیری که از تست‌های مخرب مکانیکی و برگشت‌ناپذیر است، به صورت ساده یا اتساعی صورت می‌پذیرد. این آزمایش راهی آسان و ارزان بابت بررسی قطعات است که برای خسارت‌های احتمالی ضروری می‌باشد. در روش آزمون شکل‌پذیری ساده ورق‌های با طول کم و نازک را بین دو گیره می‌بندیم و توسط جسمی چکش‌مانند شروع به خمیده گردن می‌کنیم که همزمان مراحل در نرم‌افزارهای مربوطه شروع به رسم می‌شود. اما اگر نسبت شعاع خمش به ضخامت بالاتر از ۱۵ گردد، دیگر از روش ساده نمی‌توان کمک گرفت و تست به صورت اتساعی انجام می‌شود.

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.