آهن آنلاین
فرایند تولید ورق گالوانیزه

فرایند تولید ورق گالوانیزه

سه‌شنبه 22 امرداد 1398
زمان مطالعه: 2 دقیقه

فرایند تولید ورق‌ گالوانیزه معمولا از طریق گالوانیزاسیون به روش غوطه‌وری گرم انجام می‌شود. ورق گالوانیزه از محصولات فولادی پرکاربرد به شمار می‌آید که به طور گسترده در صنایع و محصولات مختلف از جمله در تولید لوله فولادی، کابینت آشپزخانه، شیروانی منازل، لوله بخاری و مواردی از این قبیل مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای تولید این ورق‌ها شیوه‌های متعددی وجود دارد که از بین آن‌ها غوطه‌وری گرم از متداول‌ترین و بهترین روش‌های تولید است. در ادامه این روش را به طور کامل توضیح خواهیم داد.

فرایند تولید ورق گالوانیزه چگونه است؟

ورق خروجی از فرایند تولید ورق گالوانیزه به روش غوطه‌وری گرم از استحکام و ضخامت بسیار مناسبی برخوردار است. در این روش پوشش روی ورق‌ها از چسبندگی بالایی برخوردار است، همچنین از نظر اقتصادی نیز قیمت ورق گالوانیزه تولید شده توسط این روش نسبت به مزایایی که به همراه دارد بسیار مناسب خواهد بود.

 

فرایند تولید ورق گالوانیزه با عملیات گالوانیزاسیون انجام می‌شود

 

در مرحله ابتدایی ورق‌ها که به صورت کلاف‌ هستند به یکدیگر جوش می‌خورند، سپس به منظور رفع آلودگی‌های موجود در سطح، ورق‌ها با آب شستشو داده می‌شوند. در این مرحله ورق‌ها جهت شستشو وارد انبار عمومی می‌شوند که در آن‌ها غلطک‌های شوینده تعبیه شده است و بعد از اتمام شستشو آبکشی صورت می‌گیرد. بعد از پاک شدن کامل سطح ورق‌ها، آن‌ها را وارد کوره های آنیل می­‌کنند. ورق‌ها در کوره سه مرحله پیش گرم، گرم شدن و همدمایی را پشت سر می‌گذارند تا عملیات بازپخت (Annealing) به پایان برسد.

کوره بعدی که باید ورق‌ها وارد آن شوند، کوره مذاب روی است. در این کوره بر روی دو سطح ورق، لایه نازکی از روی کشیده خواهد شد. وقتی ورق‌ها از این کوره‌ها خارج می‌شوند با کمک جت هوا ضخامت روی ورق‌ها تنظیم خواهد شد. بعد از این مرحله با کمک دمش هوا دمای ورق را کم می‌کنند و بعد از عبور از تانک آب با همان دمش هوا ورق‌ها را خشک می‌کنند. توجه داشته باشید که در طی این مراحل ضخامت ورق به صورت پیوسته کنترل می‌شود. همچنین به منظور جلوگیری از شوره زدن ورق‌ها بر روی سطح آن پوشش کروماته ایجاد می‌کنند.  

سخن پایانی

به علت کاربرد بسیار زیاد ورق گالوانیزه در صنعت، دقت در فرایند تولید این محصول از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله روش های مختلف تولید ورق گالوانیزه به تفکیک بیان شده و مراحل گالوانیزاسیون این محصول فولادی شرح داده شده است. 

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.