آهن آنلاین
بتن مسلح با الیاف فولادی

بتن مسلح با الیاف فولادی

دوشنبه 12 خرداد 1393
زمان مطالعه: 4 دقیقه

الیاف فولادی به منظور بهبود بخشیدن به خواص بتن، کاربرد وسیعی را در سازه‌های بتنی و بتن مسلح پیدا کرده است. دلیل این کاربرد گسترده مزایای بیشمار فنی و اقتصادی در استفاده از الیاف فولادی در جسم بتن می‌باشد. با توجه به این مزایای مهم در خواص بتن، تولید و کاربرد الیاف فولادی در کشورهای صنعتی جهان از طیف وسیعی برخوردار شده است، بطوریکه در حال حاضر انواع الیاف فولادی با مشخصات فنی و کاربری‌های گوناگون بطور صنعتی تولید انبوه می‌گردد. بتن مسلح با الیاف فولادی شامل یک کالبد بتنی مرکب از سیمان، مصالح سنگی، آب و همچنین درصدی از الیاف فولادی کوتاه می‌باشد که بطور درهم و کاملاً اتفاقی و در جهات مختلف در مخلوط پراکنده شده که وجود الیاف فولادی مشخصات بتن را نسبت به حالت خالص بهبود می‌بخشد.

الیاف فولادی چیست؟

الیاف فولادی یا الیاف فلزی به رشته‌های گسسته فولادی با سطح مقطع و فرم‌های طولی متفاوت گفته می‌شود. این رشته‌های جدا از هم معمولا از جنس فولادهای کم‌کربن هستند و مصارف مهمی در صنعت کف‌سازی و بتن‌ریزی دارند. رشته‌های گسسته فولادی با قرارگیری بر روی بتن به صورت غیریکنواخت موجب مسلح شدن بتن در کلیه جهات می‌شوند. امروزه استفاده از الیاف‌های فولادی به دلیل اقتصادی بودنشان افزایش پیدا کرده است و جهت بتن‌ریزی و کف‌سازی بسیاری از سازه‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر قصد دارید از قیمت آهن و فولاد مطلع شوید به لینک فوق مراجعه کنید.

 

الیاف فولادی
الیاف فولادی

 

کاربرد الیاف فولادی در بتن

کاربرد الیاف فولادی در بتن بسیار مهم و تعیین‌کننده است. بتن مسلح با الیاف فولادی باعث افزایش چشمگیر مقاومت سازه‌ می‌شود و استقامت آن را در برابر عوامل و نیروهای مخرب خارجی بهبود می‌بخشد. همچنین، با استفاده از چنین ترکیبی می‌توان از ترک خوردن سازه جلوگیری کرد. بنابراین، هدف ساختمان‌سازان از ترکیب الیاف فلزی با بتن، پایداری بهتر سازه‌های مختلف است. با این کار، بتن‌های سازه‌ها علاوه بر مقاومت بالا از خاصیت شکل‌پذیری هم بهره‌مند می‌شوند. این نکات مثبت منجر به افزودن الیاف به بتن در بسیاری از پروژهای ساخت‌وساز امروزی شده است. عمر مفید ساختمان بتنی معمولا به نوع مصالح استفاده شده در آن بستگی دارد که با مطالعه مقاله فوق می‌توانید از آن مطلع شوید.

دستورالعمل بهره گیری از الیاف فولادی در بتن

الیاف فولادی را در هر مرحله‌ای می‌توانید به بتن اضافه کنید. بهترین زمان افزودن الیاف به بتن نیز مرحله میانی اختلاط اجزای بتن است. فردی که مسئول ترکیب الیاف فولادی با بتن است، باید طرز صحیح مخلوط کردن آن‌ها را بداند و تجربه استفاده از روان‌سازها را داشته باشد. ضمن اینکه بتن مسلح به الیاف فولادی همچون بتن معمولی، امکان پمپ شدن با پمپ ثابت و دکل را دارد. میزان الیاف نیز باید بین 15 الی 50 کیلوگرم در مترمکعب باشد که این اندازه را با توجه به سازه می‌توان افزایش داد.

 

کاربرد الیاف فولادی در بتن
کاربرد الیاف فولادی در بتن

 

خواص و ویژگی های بتن الیاف فولادی

خصوصیات و ویژگی‌های بتن الیاف فولادی به شرح زیر است:

  • کاهش اجرای زمان پروژه
  • قابلیت پل زدن میان ترک‌ها
  • ایجاد نیروی پس تنیدگی پس از انفجار
  • شکل‌پذیری و هدایت حرارتی مطلوب بتن
  • مقاومت عالی در برابر خوردگی و فرسایش
  • دوام و پایداری بالای بتن در گذشت زمان
  • کنار گذاشتن میلگرد از ساختار بتن مسلح

فرایند ساخت بتن با الیاف فولادی

الیاف فولادی در مجموعه‌های تولیدی بتن ساخته می‌شود و بعد از ترکیب سنگدانه‌ها به مخلوط افزوده خواهد شد. البته عده‌ای از تولیدکنندگان مایل هستند که الیاف‌ها را در محوطه کار به مخلوط بیفزایند. در چنین شرایطی، مسئول کنترل کیفیت باید در محل کار بر نحوه روند آن نظارت داشته باشد. مقدار الیاف مصرفی باید به اندازه استاندارد باشد تا کارایی خود را از دست ندهد. اگر الیاف زیادی بر روی مخلوط قرار بگیرد، در آخر از بتن بیرون زده می‌شود و مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد. بنابراین، در زمان ساخت بتن با الیاف فولادی به مقدار آن توجه داشته باشید.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.