آهن آنلاین
بازخوانی مصاحبه سایت بیت پارس با مهندس منتظری (مدیر سایت آهن آنلاین)

بازخوانی مصاحبه سایت بیت پارس با مهندس منتظری (مدیر سایت آهن آنلاین)

یک‌شنبه 25 خرداد 1393
زمان مطالعه: 8 دقیقه

گفتگوی زیر بازخوانی مصاحبه سایت بیت پارس با مهندس منتظری (مدیر سایت آهن آنلاین) می باشد. این گفتگو در سال قبل انجام شده و شامل تاریخچه ای از فعالیت های آهن آنلاین می باشد. 

بیت پارس: مختصری در مورد رزومه خودتان و آغاز کسب و کار آنلاین خود با ایده آهن آنلاین بفرمایید.

بهراد منتظری متولد ۱۳۵۹، فارغ التحصیل مهندسی پلیمر دانشگاه صنعتی اصفهان هستم. بعد از خدمت سربازی شرکت رو تاسیس کردیم که فعالیت پیمانکاری شرکت pidm co با ما بود تا سال ۸۶ . سال ۸۷ کسب و کار در حوزه آهن رو شروع کردیم. البته همزمان فوق مهندسی شیمی رو ادامه دادم. از همان ابتدا خواستیم در آهن متفاوت باشیم.

در آهن ۲ نوع فعالیت وجود دارد: ۱٫ تولید و فروش عمده؛ ۲٫ بحث مصرف و فروش خرد و عمده. با توجه به اینکه در آهن تناژ مصرف خیلی بالاست، هنوز یکی از پارامترهای توسعه یافتگی کشورها سرانه تولید و مصرف آهن می باشد. یک شبکه گسترده برای توزیع، فروش و مصرف آهن وجود دارد. خیلی از کالاهای اساسی وجود دارند که بیش از ۹۵% آن آهن می باشد ولی شاید آن ها را نشناسیم.

ما وارد بازار سنتی شدیم. رفتیم پامنار تقریبا ۱ سالی هم فقط میدیدم چیکار می کنند. تو همون وهله من و آقای ملکی و کیامرزی بودیم. در اصل من و آقای ملکی بودیم و آقای کیامرزی دکل سازی کار می کرد. ایده سایت رو آقای کیامرزی پیشنهاد داد. سایت رو با رویکرد خبرگزاری آنلاین پیشنهاد دادند ولی من گفتم خبرگزاری نباشد و اطلاع رسانی باشه. ما اطلاعات روز بازار رو بدهیم. شروع کردیم به انتشار قیمت آهن آلات بطور آنلاین. برای مردم عادی چیز خاصی نیست ولی کسی که به کسب و کار آهن می پردازد، میداند چه اطلاعات با ارزشی است. الان میتوانیم اطلاعات و تحلیلهای مفید بطور آنلاین در اینترنت به کاربران ارائه بدیم. و خیلی ارزشمند است. در واقع آهن آنلاین نقش پررنگی در شفاف سازی قیمت ها داراست و بخصوص زمانی که قیمت ها خیلی نوسان دارد ما می توانیم خیلی موفق و قوی عمل کنیم. و بعد برای توسعه کار منتقل شدیم به این دفتر ( پولاد نقش جهان).

بیت پارس: در بازاریابی آنلاین تفاوت سایت خبرگزاری با سایت اطلاع رسانی را در چه می بینید؟

سایت های خبرگزاری آنلاین نیاز به خبرنگار دارد که سایت در این زمینه زیاد داریم که ممکن است دنبال اخبار بازار باشد. ولی اینکه قیمت واقعی آهن در حال حاضر به چه میزان است از عهده سایت خبرگزاری خارج است که باید برای این منظور در بطن بازار بود.

آهن آنلاین شاید در کوتاه مدت برای ما منافع چندانی نداشته باشد ولی هرقدر محیط سالم تر باشد کسب و کار بهتری انجام خواهد شد. ما هم در آهن شعارمان همین است النجات فی الصدق. ما برای اینکه در این بازار بتوانیم ادامه دهیم باید بازار را به سمت صداقت ببریم.

کسی از هموطنانمان تماس گرفته بود و اعتراض داشت که شما قیمت آهن رو در سایت پایین تر از قیمت بازار اعلام کردید. و ایشان با قیمت بالاتر خرید کرده بود. من پیگیری کردم دیدم که ما قیمت رو درست اعلام کردیم. وقتی از همکار فروشنده علت رو سوال کردم به من پاسخ داد که آنجا قیمت ندارند و ما بالاتر میدهیم. این بود که من به مجموعه خودم گفتم هرکسی از هر جای ایران تماس داشت بیاد به همین قیمتی که در آهن آنلاین اعلام می کنیم بار رو در تهران یا مبدا تولید تحویل می دهیم.

ما تلاش داریم آهن آنلاین و قیمت های اعلامی در آن مستقل از مجموعه کاری خودمان باشد. چراکه بالاخره ما در خرید و فروش آهن فعال هستیم. این شبه وجود دارد این قیمت ها متاثر از موجودی انبار و وضعیت کسب و کار شرکت باشد. به همین خاطر ما این دو بخش را مستقل کرده ایم تا سایت قدرت و کارکرد خودش را از دست ندهد.

بیت پارس: تاثیر این شفاف سازی در بازار آهن چگونه بوده است؟

چند وقت پیش در یکی از مراکز فولاد مبارکه بودم و کارمند مربوطه وقتی متوجه شد بنده مدیر آهن آنلاین هستم اظهار داشت ما جهت استعلام قیمت یکی از مراجع امان قیمت های آهن آنلاین می باشد. تلاش داشته ایم همواره آخرین نوسانات قیمت به صورت روزانه و حتی ساعتی در قالب خبرهای فوری منعکس شود. همچنین در قسمت های نظرات کاربران، فعالین و مخاطبین آهن آنلاین اطلاعات تکمیلی و تحلیلی خود را در سایت قرار می دهند و اتفاقا نقدهای سازنده ای در این قسمت ها به دست ما رسیده است. خود ما هم فقط به صورت یک کاربر عادی در این مباحث شرکت می کنیم.

بیت پارس: اگر یکی از رسالت های آهن آنلاین رو شفاف سازی و کنترل قیمت آهن در نظر بگیریم، چرا شما عهده دار این موضوع شدید؟ آیا این وظیفه به عهده مراکز دولتی وابسته نمی باشد؟

اشتباه ما همین است. سرانه مصرف آهن در ایران ۲۰ میلیون تن در سال می باشد. ما در سایت قیمت ۱۰۰۰ کیلوگرم یا ۲۰۰۰ کیلوگرم یا قیمت ظرفیت را وارد می کنیم. دولت باید قیمت تناژ بالای تولید کننده رو کنترل کند. دولت باید ۱۰۰۰۰۰ تن آهن وارد شده را کنترل کند. دولت میتواند قیمت بازار و مصرف کننده را توسط عوامل خود بازار کنترل کند و آهن آنلاین نقش بسزایی در این خصوص دارد.

بیت پارس: شما از این شفاف سازی چه منفعتی بدست آورده اید؟

اعتماد مصرف کننده و از همه مهمتر اعتماد تولید کننده رو هم جلب می کنیم. چون تولید کننده دیگر با ۸۰ واسطه سرو کار ندارد و قیمت خرید و فروش ما مشخص شده است.

بیت پارس: آیا این شفاف سازی قیمت تا به حال برای شما مشکل حقوقی یا اقتصادی بوجود نیاورده است؟

مشکل حقوقی نه ولی مشکل اقتصادی چرا. موردی بود که کارشناس فروش معامله ای رو فراهم کرده بود ولی درسایت خبر گذاشته بودیم که قیمت آهن نزولی خواهد بود. همین مسئله باعث شد مشتری از خرید منصرف شد و ما آن معامله رو از دست دادیم. ولی اعتماد سازی ایجاد شده در آهن آنلاین درکل به منفعت است.

بیت پارس: شما فرمودید سایت در مواقعی که نوسانات بازار زیاد می باشد در موضعگیری شما در بازار آهن نقش بسزایی دارد. توضیح می دهید؟

اطلاعاتی که جمع آوری شده است یک سابقه مستند است نه یک سابقه حافظه ای و همچنین تکنیکی مستند شده است. ما در کنار نوسان قیمت ها، دلایل افزایش یا کاهش رو هم ثبت می کنیم و این باعث شده است تحلیل های علمی از وضعیت بازار در این مدت ۴-۵ سال گذشته داشته باشیم.

کارمندان ما اجازه ندارند خلاف تحلیل های مجموعه به مشتری مطلبی اعلام نمایند و تحلیلها کاملا واقعی و روشی است که خود مجموعه از آن استفاده میکنند .

بیت پارس: آیا علاوه بر اعلام قیمت آهن، آهن آنلاین تحلیل هم از بازار آهن ارائه می دهد؟

در حال حاضر تحلیل مختص مشترکین پیامکی ما می باشد و در آینده نزدیک بناست در سایت هم قرار گیرد. البته همانطور که توضیح دادم با پیگیری نظرات کاربران و مباحث مطرح شده در این بخش به تحلیل های مناسبی از بازار آهن می توان رسید.

بیت پارس: مجوزهای قانونی که برای این کار دریافت کرده اید چه بوده است؟

ما نماد اعتماد را دریافت کرده ایم. در ثانی ما فقط نظر خود را منتشر می کنیم و یک مرجع دولتی برای اعلام قیمت نیستیم.

بیت پارس: آیا آهن آنلاین تاکنون برای شما به عنوان یک کسب و کار اینترنتی درآمدزایی داشته است؟

تاکنون ما انتظار مستقیم از آهن آنلاین جهت درآمدزایی نداشته ایم. هرچند دسته ای از مخاطبین ما که دسترسی مناسب به اینترنت ندارند مشترکین پیامکی ما هستند. ما وقتی وارد بازار آهن شدیم به این نتیجه رسیدیم باید یک ارتقاء اطلاعاتی در بین فعالین این حوزه بوجود بیاید تا نگاهی علمی تر در بازار سنتی آهن حاکم گردد و آهن آنلاین به این امر کمک بسزایی نموده است و برای بخشی از فعالین بازار آهن این باور را بوجود آورده است که رویکرد علمی و تحلیلی به بازار در کسب و کار ایشان نقش شایانی دارد.

بیت پارس: چقدر روی آهن آنلاین کار شد تا به نقطه فعلی و مطلوب خودش برسد؟

تقریبا ۲ سال طول کشید تا آهن انلاین به نقطه مطلوب خودش برسد.

بیت پارس: شما برای جذب مخاطبین آهن آنلاین چه فعالیت هایی انجام داده اید؟

از آنجایی که یک فعالیت مستمر و روزانه در مورد محتوای آهن آنلاین اتفاق می افتد روز به روز مخاطبین سایت اضافه میشود و از طریق نظرات کاربران در سایت و از طریق ایمیل کاربران نقطه نظرات مخاطبین جمع آوری می گردد و تغییرات لازم در سایت اعمال می گردید. مثلا همین بخش خبرهای فوری بخشی بوده است که در حین فعالیت سایت اضافه گردید.

بیت پارس: برنامه های آینده آهن آنلاین را برای حضور جدی تر در این کسب و کار اینترنتی بفرمایید؟

یکی از برنامه های آینده ارائه اطلاعاتی است که به مخاطبین قدرت تصمیم گیری و انتخاب بهینه رو بده. مثلا افرادی که برای سازه اشون قصد دارند تیر یا میلگرد انتخاب کنند در آهن آنلاین قیمت تیرآهن ۱۴ و ۱۶ رو قیاس بزنند و تفاوت رو ببینند و بتوانند برآورد هزینه مناسبی داشته باشند. مورد دیگر اضافه کردن تحلیل های بنیادی علمی بازار به سایت می باشد و تا اواخر سال تغییرات خوبی در سایت خواهیم داشت. همچنین ایجاد شبکه های اجتماعی برای مصرف کننده و عرضه کننده مواردی است که برای آینده آهن آنلاین در نظر داریم.

بیت پارس: در آخر از مجموعه زحمات شما و همکارانتان در آهن آنلاین و اینکه در این مصاحبه شرکت نمودید کمال تشکر را داریم.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.