آهن آنلاین
مسیر قیمتی بازار آهن ایران برخلاف بازار قیمت فولاد

مسیر قیمتی بازار آهن ایران برخلاف بازار قیمت فولاد

دوشنبه 30 مهر 1403
زمان مطالعه: 4 دقیقه

در زمان حاضر بحث کردن در رابطه با محصولات فولادی در بازار جهانی، مقدمات رفتاری با این بازار متفاوت است. اکنون در بازار جهانی تقاضا با کاهش روبه‌رو شده و این عمل بر قیمت‌گذاری‌ها نیز تأثیر خود را گذاشته است. باتوجه به این موضوع که روند قیمت‌گذاری‌ها دستخوش تغییر شده، کارخانه‌ها ملزم به کاهش سرعت در تولید می‌شوند و در انتها دچار درگیری بر سر مسئله حجم تولید و سودآوری می‌شوند. میزان توازنی که برای عرضه محصولات در بازار فولاد بر قرار بود، اکنون از دیدگاه سیاسی و تصمیمات خلق‌الساعه دچار اختلال شده است. عوامل موجود، تأثیرات مهم خود را بر قیمت جهانی خواهند گذاشت و لازم به ذکر است که بازار داخل ایران نیز از این امر مستثنی نیست.

در حال حاضر قیمت جهانی فولاد در روز جاری برابر با 705 دلار در ازای هر تن مورد معامله قرار گرفت. این مبلغ در یک ماهه اخیر فراز و فرود هایی را تجربه کرده است. در این بازه زمانی نرخ 775 دلاری را نیز در اوایل مهرماه تجربه کرد و در 10 روز پایانی مهرماه روند نزولی قیمت‌گذاری فولاد را مشاهده می‌کنیم.

 

نمودار نوسان قیمت آهن آلات در  مهر 1403
نمودار نوسان قیمت آهن آلات در  مهر 1403

 

 قیمت فولاد جهانی همواره بر قیمت آهن آلات در بازار داخلی ایران تاثیرگذار بوده است اما؛ در این کنار گفتنی است که قیمت نرخ دلار با توجه به این موضوع که قیمت فولاد جهانی با کاهش همراه بوده، نرخ دلار در ابتدای ماه نرخ 59 هزار و 550 تومانی را از خود بر جای گذاشت و اکنون در مسیر صعود قیمتی 64 هزار تومانی قرار گرفته است.

 

نمودار نوسان قیمت فولاد در بازه  3 تا 27 مهر
نمودار نوسان نرخ دلار در  مهر ماه

 

عملکرد تاثیرگذاری این عوامل تأثیرگذار بر تمامی محصولات بازار اعم از مواد اولیه تا میلگرد، انواع ورق و سایر مقاطع همواره مشاهده می‌شود. برای مثال نوسانات قیمت جهانی فولاد را می‌توان یکی از تاثیرگذارترین محرک های بازار داخلی از گذشته تا به امروز به شمار آورد.

در رابطه با معاملات روز جاری بازار آهن آلات داخل کشور گفتنی است که شاهد حرکت برخلاف بازار جهانی از سوی بازار داخلی هستیم. در حال حاضر شرکت‌هایی که در بازار داخل مشغول به فروش محصول میلگرد در سایز‌های مختلف هستند از جمله شرکت نیشابور، امیرکبیر، بافق، راد همدان، درپاد تبریز، خلیج فارس، ابرکوه و پردیس تماماً با افزایش قیمت همراه هستند. به عنوان مثال میلگرد سایز 10 شرکت امیرکبیر با رشد یک درصدی به مبلغ 26 هزار و 640 تومانی رسیده است. بر این اساس بازار داخلی ایران را باید تافته‌ی جدا بافته از سایر بازارها دانست چون مسیر قیمتی خود را پی می‌گیرد. تاثیر نرخ جهانی فولاد بر بازار داخلی ایران را می‌توان با اعمال ضریبی از قیمت جهانی فولاد خام بر روی قیمت پایه محصولات در بورس کالا مشاهده کرد.

بازار فولاد ایران تا چه میزان از نوسانات بازار جهانی تأثیر می‌ گیرد

کشور ایران را بدون اغراق می‌توان به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان در جهان معرفی کرد اما؛ با توجه به این موضوع که اعمال تحریم‌های سیاسی، سهم قال توجهی از بازار جهانی را از دست داده است. کشورهایی که می‌توانند بر نرخ جهانی فولاد تاثیرگذار بگذارند به عنوان اتحادیه کشورهای مستقل شناخته می‌شوند. از عوامل مهم و تأثیر‌گذار بر بازار آهن ایران، می‌توان به تصمیماتی اشاره کرد که کشورهای حاضر در این اتحادیه علی‌الخصوص (چین) در تعیین بهای فولاد دارد.

 

روند قیمتی میلگرد سایز 10 شرکت امیرکبیر
روند قیمتی میلگرد سایز 10 شرکت امیرکبیر

 

سیاست‌ های ارزی موجود دولت چهاردهم مبنی بر کم کردن نرخ دلار نیمایی نسبت به دلار بازار آزاد است. با توجه به این موضوع بر خلاف بازار جهانی، قیمت میلگرد در 6 ماهه نخست سال جاری (به عنوان مثال شرکت میلگرد امیرکبیر) با روند رو به رشد مواجه بوده است و نقطه شروع قیمتی این محصول برابر با 27 هزار و 500 تومان و نقطه کنونی آن نیز برابر با 29 هزار و 500 تومان به ثبت رسیده است.

سیاست‌های ارزی دولت کنونی، نزدیک کردن نرخ دلار نیمایی به دلار آزاد است؛ به‌همین‌دلیل برخلاف بازار جهانی، بهای میلگرد در 6 ماه نسخت سال جاری روندی صعودی را نسبت به آغاز سال به همراه داشت. باتوجه به تأثير تحریم‌های سیاسی بر بازار ارزی کشور، افزایش قیمت میلگرد با فراز نشیب‌هایی در آغاز روند و حالتی ملایم از اواسط مردادماه تاکنون را پشت سر گذاشته است. بازار صنعت فولاد در شرایط کنونی به شدت وابسته و تحت تأثیر رفت و آمدهای سیاسی و مذاکرات برجام خواهد بود و همچنین در صورتی که در این بین توافقی صورت بگیرد، شاهد رونق و رشد چشمگیر در تولید ملی خواهیم بود و همچنین رشد پروژه‌های عمرانی را مشاهده خواهیم کرد.

بازار آهن در ایران به شدت تحت تأثیر نوسانات قیمت دلار قرار دارد. این تأثیرپذیری به دلایل مختلف اقتصادی و تجاری رخ می‌دهد. مهمترین عوامل مؤثر بر این ارتباط شامل واردات مواد اولیه، تورم و انتظارات تورمی، صادرات آهن و فولاد، واکنش سرمایه‌گذاران و نوسانات روانی بازار می‌شود. 

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.