آهن آنلاین
کوره جنگ بازار آهن آلات را داغ نکرد

کوره جنگ بازار آهن آلات را داغ نکرد

یک‌شنبه 15 مهر 1403
زمان مطالعه: 4 دقیقه

به گزارش آهن آنلاین - در ماه‌های گذشته بازار آهن و فولاد دچار رکود بی‌سابقه‌ای بوده است. توقف پروژه‌های عمرانی، کاهش تقاضا در بازار، رکود بازار مسکن و بسیاری عوامل دیگر سبب شد تا در این مدت کارخانه‌ها و بنگاه‌های عرضه این محصولات برای حفظ سهم خود در بازار، مقاطع فولادی را با کمترین حاشیه سود عرضه کنند. در این میان تنها عامل محرک قیمت‌ها در این بازار، نوسان نرخ دلار بود که هر از گاهی تحت تاثیر فعل و انفعالات سیاسی خاورمیانه باعث تغییر نمودارهای قیمت می‌شد.

بازار آهن آلات فریب نوسان ارزی را نخورد

در چند ماه گذشته تغییرات سیاسی و نظامی منطقه گاهی نرخ ارز را در بازارهای مبادلاتی حتی به مرز ۶۲ هزار تومان رساند و بر بازار آهن‌آلات تاثیر گذاشت. البته پس از مدت کوتاهی قیمت ارز دوباره به کانال ۵۸ و ۵۹ هزار تومان بازمی‌گشت و باز هم شاهد ثبات قیمت‌ها در مقاطع فولادی بودیم. طی هفته گذشته، پس از شهادت سیدحسن نصرالله و بالا گرفتن تنش‌های نظامی در منطقه باز هم قیمت ارز روند صعودی در پیش گرفت و با حدود ۵ درصد افزایش (سه هزار تومان) در آستانه ورود به کانال ۶۳ هزار تومان قرار گرفت تا یکی از رکوردهای قیمتی خود را رقم بزند. این رقم صبح امروز با اندکی تغییر به ۶۲۵۰۰ تومان رسید.

این تغییرات در روزهای گذشته باعث افزایش قیمت برخی مقاطع فولادی در بازار آهن و فولاد شده است؛ به‌طوری‌که در آخرین روز معاملات بورس کالا در هفته گذشته، قیمت میلگرد بورسی را به ۲۶ هزار تومان رساند. بااین‌حال هنوز مشخص نیست این نوسانات که در ۲۴ ساعت گذشته به ثبات نسبی رسیده طی روزهای آینده باز هم سیر صعودی خواهد گرفت و یا مطابق چند ماه گذشته مجددا روند اصلاحی را در پیش خواهد گرفت. البته به نظر می‌رسد تکرار چندباره این نوسانات ارزی،‌ تاثیر آن بر بازار مقاطع فولادی کاهش داده به‌طوری‌که قیمت آهن‌آلات پس از آغاز یک روند افزایشی کوتاه‌مدت، از روز پنجشنبه به ثبات رسید و قیمت روز آهن‌آلات در بیشتر کارخانه‌ها ثابت اعلام شد.

این شرایط درحالی در بازارهای داخلی کشور حاکم است که پیش‌تر پیش‌بینی می‌شد افزایش قیمت جهانی فولاد منجر به رونق معاملات بازار داخلی شود. اما به‌دلیل شرایط ویژه منطقه برآوردهای انجام شده چندان درست از آب در نیامد و کاهش تقاضا به‌دلیل ابهام در مورد آینده بازار، از رشد قیمت میلگرد و آهن جلوگیری کرد.

پیش‌بینی کارشناسان در مورد قیمت این محصولات در روزهای آتی این است که در صورت عدم بروز اتفاقات خاص در روزهای آینده، قیمت محصولات مجددا در مسیر اصلاح قرار بگیرند. البته باید توجه داشت که طی هفته‌های آینده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز در پیش است که نتایج آن می‌تواند تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر بازارهای اقتصادی وابسته به ارز بگذارد.

نمودارهای بی‌ تفاوت آهن و فولاد

نمودارهای نوسان قیمت محصولات فولادی در ۲۴ ساعت گذشته نشان از ثبات نسبی قیمت‌ها به‌خصوص در کارخانه‌ها دارد و تحولات نظامی در منطقه تا صبح امروز بر قیمت‌ها تاثیر پایداری نداشته است.

قیمت میلگرد برخلاف تصور معمول طی ۲۴ ساعت گذشته در بسیاری از کارخانه‌های تولید‌کننده ثابت بود. در این مدت محصولات میلگرد نیشابور، میلگرد امیرکبیر، میلگرد فایکو، کاهشی در بازه ۰.۳ تا ۱.۱ درصد را تجربه کردند و میلگرد آجدار در کارخانه‌ بافق یزد،‌ راد همدان و آریان فولاد افزایش تغییراتی در بازه ۰.۴ تا ۱.۲ درصد را ثبت کردند. در این مدت میلگرد آجدار سایز ۱۶،‌۱۸ و ۲۰ امیرکبیر در این کارخانه با قیمت ۲۵۶۴۰ تومان عرضه شد و میلگرد آجدار سایز‌های ۱۴، ‌۱۶ و ۱۸ بافق یزد رقم ۲۶۳۶۰ تومان را تجربه کردند.

نمودارهای نوسان قیمت ورق سیاه نیز نشان می‌دهد که قیمت این کالا در کارخانه‌ها ظرف ۲۴ ساعت گذشته در مورد برخی محصولات با نوسان‌های افزایشی همراه بوده است به‌طوری‌که قیمت این محصول را ۰.۹ تا ۱.۵ درصد افزایش داده است. در این مدت قیمت ورق سیاه ۴ سایز ۱۵۰۰ رول در کارخانه فولاد مبارکه با بیشترین افزایش قیمت به ۳۱۲۳۰ تومان رسید.

با توجه به شرایط موجود در بازار مقاطع فولادی و عدم ارائه برنامه‌های مشخص عمرانی و تجاری از سوی دولت، به نظر می‌رسد طی روزهای آینده نمی‌توان انتظار تغییر و تحولات قابل ذکری از این بازار داشت و باید همچنان منتظر حوادث و اتفاقات منطقه و چشم‌انتظار تغییر در محرک‌هایی مانند نرخ ارز بود.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.