آهن آنلاین
تاثیر تنش‌های سیاسی منطقه‌ای اخیر بر سهام فولادی‌ها در بورس

تاثیر تنش‌های سیاسی منطقه‌ای اخیر بر سهام فولادی‌ها در بورس

شنبه 14 مهر 1403
زمان مطالعه: 6 دقیقه

به گزارش آهن آنلاین- محدودیت دامنه نوسان برای معاملات بازار بورس موجب شده تا از افت‌های شدید در سهام بسیاری از شرکت‌ها و صنایع تولیدی کشور کاسته شود اما بازار همچنان منفی است و سهام شرکت‌های فولادی نیز با افت مواجه شده است. قرمز بودن متوالی بازار نشان از احتمال برای ادامه تنش‌ها لااقل در کوتاه‌مدت دارد. موضوعی که صاحبان شرکت‌های‌ آهن و فولاد و مسئولان سازمان بورس باید به آن توجه داشته باشند.

بازار سهام تهران با اعمال محدودیت دامنه نوسان، تا حدی از افت شدید سهام شرکت‌های فولادی جلوگیری کرد. اگرچه این محدودیت سبب شد که افت سهام مرتبط با فولاد کمتر از پیش‌بینی‌ها باشد اما قرمز شدن بازار همچنان نشان‌دهنده نگرانی‌های داخلی درباره تاثیرات ناپایداری ژئوپلتیکی بر لجستیک صادرات و هزینه‌ها دارد. به گفته کارشناسان، این نوسانات به‌خوبی حساسیت صنعت آهن و فولاد به ریسک‌های سیاسی و احتمال تغییرات ناگهانی در سودآوری را نشان می‌دهد.

تاثیر همسان سهام تمامی صنایع از تنش‌های منطقه‌ای

محمدرضا اعلمی،‌ کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با آهن آنلاین درباره تنش‌های منطقه‌ای و تاثیرات آن بر بازار آهن و فولاد و سهام شرکت‌های فولادی، اظهار کرد:‌ وقتی شرایط بحرانی در کشور حاصل می‌شود ریسک به کلیت بازار منتقل می‌شود و نمی‌توان آن را مختص به صنعتی خاص از جمله فولاد یا شرکت‌های شیمیایی دانست و در مجموع همه شرکت‌های تولیدی از این شرایط متاثر خواهند شد.

دامنه نوسان تنها بخشی از رفتار هیجانی بورس را مدیریت کرد

اعلمی با بیان اینکه  بخشی از حمل و نقل و لجستیک صادرات آهن و فولاد به کشتیرانی وابسته است، بیان کرد:‌ وقتی ریسک سیستماتیک به کشور تحمیل می‌شود کل بازار را تحث تاثیر قرار می‌دهد و راهکارهایی مانند محدود کردن دامنه نوسان به دنبال آن است که بازار را در بحث رفتارهای احساسی سهامداران کنترل کند تا رفته رفته هیجانات منفی فروکش کند.

ضرورت اتخاذ راهکارهایی برای تمامی مراحل در زنجیره تامین آهن و فولاد

کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد:‌ طبیعی است تمامی موضوعاتی که بر بازار صادراتی آهن و فولاد، فروش، تولید، تامین مواد اولیه یا سایر موضوعاتی که در زنجیره تامین وجود دارد، تاثیر می‌گذارد نیازمند مدیریت مناسب به ویژه در شرایط بحران‌ها و تنش‌های منطقه‌ای هستند به خصوص آنکه ممکن است این تنش‌ها از نظر زمانی ادامه داشته باشد.

یافتن استراتژی هایی برای یافتن مشتریان جدید در وضعیت بحرانی

وی با اشاره به اینکه صنعت فولاد و آهن آلات به عنوان یکی از صنایع مهم کشور نقش مهمی در اقتصاد ایران دارد، گفت: در شرایط جنگی صنایع باید سودآور باشند و به طور حتم راهکارهایی در این زمینه قابل اعمال است. سرمایه‌گذاران یا سهامداران باید به این نتیجه برسند که تنش‌ها یا هر جنگ احتمالی منتج به منفی‌شدن کل بازار نخواهد شد. فولاد و آهن در صنایع نظامی نیز کاربرد دارند و یکی از استراتژی‌ها نیز می‌تواند یافتن مشتریانی برای تولیداتی از این دست باشد.

ابهام در ماندگاری مشتریانی با قراردادهای بلندمدت و قابل اعتماد

اعلمی درباره قراردادهای بلند مدت صادراتی با شرکای قابل اعتماد در بازار نیز تصریح کرد:‌ اگرچه قراردادهای بلندمدت با مشتریانی که زیر قرارداد خود نمی‌زنند موضوعی مهم است اما باید دید در شرایط ریسک بالای تجاری همین مشتریان حاضرند به تجارت خود در شرایط بحرانی منطقه‌ای برای مدت زمانی میان‌مدت ادامه دهند یا خیر.

کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد:‌ کشور ما اکنون درگیر در منازعه‌ای است که یک طرف آن ایران است. هر کشوری که بخواهد با ما قرارداد ببندد، ریسک‌های مورد نظرش را در نظر می‌گیرد. رفتن به سمت قراردادهای تجاری بلندمدت با مشتریان مطمئن مناسب است اما باید دید در میدان عمل نیز این قابلیت وجود دارد یا نه.اعلمی درباره تاثیرات متفاوت صنایع در کشورهای منطقه از گسترش جنگ در منطقه،‌ عنوان کرد:‌  این تاثیرات به مباحث سیاسی،‌ نظامی و اقتصادی وابسته است اما کشور ما در وسط ماجرا قرار گرفته است و به دلیل نبود تحریم و زیرساخت‌های تجاری مناسب ممکن است سایر کشورها تبعات منفی کمتری را لااقل در کوتاه‌مدت شاهد باشند. بسیاری از کشورهای منطقه تنها نظاره‌گر بوده‌اند و شرایط آن‌ها به طور قطع با ما متفاوت است و حتی این امکان را دارند که جایگزین ما در بازارهای صادراتی فولاد و آهن شوند که به واسطه وضع موجود از دست می‌رود.

وی گفت:‌ایران در موقعیت سوق‌الجیشی مناسبی قرار گرفته،‌ ارتباط‌دهنده شرق و غرب است و به لحاظ منابع و دیدگاه‌های سیاسی موقعیت متفاوت‌تری نسبت به رقبای تجاری خود در منطقه دارد. بنابراین، ایران باید مطالعات و برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تری در تجارت داشته باشد.

بازار آهن و فولاد نیازمند مدیریتی تجاری با کمترین هزینه و بیشترین بهره‌وری

کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در وضع موجود، باید بازار آهن و فولاد را به گونه‌ای مدیریت کرد که با کمترین هزینه و بیشترین بهره‌وری فعالیت‌های تجاری ادامه داشته باشد.

وی با نگاهی به قیمت شاخص فلزات اساسی و شرکت‌های لیدر در این گروه اظهار کرد: بررسی تکنیکالی روند قیمت شاخص صنعت فلزات اساسی، حکایت از روند منفی این شاخص مهم دارد. روند نزولی که به سمت حمایت معتبر یک میلیون و ششصد هزار واحدی در حال حرکت است. این در حالی است که  شاخص گروه فلزات اساسی توانست در اردیبهشت ماه سال 1403 عدد یک میلیون و نه صد و هفتاد و چهار هزار واحد را لمس کند.

ریسک‌ های سیستماتیک منطقه‌ای تاثیر به‌سزایی در افت قیمت سهام کلیه صنایع دارند

وی ادامه داد:‌ پس از آن شاهد افت بیست درصدی شاخص صنعت فلزات اساسی هستیم. البته که ریس ک‌های سیستماتیک منطقه‌ای تاثیر به‌سزایی در افت قیمت سهام کلیه صنایع از جمله فولادی‌ها داشته‌اند اما باید خاطر نشان کرد که بررسی کلی سهام‌های موجود در این گروه، نشان در ضعیف عمل کردن برخی شرکت‌های لیدر گروه فلزات اساسی در سودسازی دارد. اعلمی عنوان کرد:‌ شرکت فولاد روند سودآوری خوبی در آیتم TTM  دارد ولی بررسی سودآوری فصلی شرکت فولاد در سه دوره آخر سه ماهه خود در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ناچیز بوده و نتوانسته بیش از تورم عمل کند.کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: ذوب نیز روند منفی را در سودآوری در پیش گرفته و از یک شرکت سودآور به یک شرکت زیان‌ده تبدیل شده است.

وی تصریح کرد:‌ فملی نیز روند نسبتا خوبی در سودآوری به لحاظ آیتم TTM  دارد ولی نتوانسته در دو دوره آخر گزارش‌های سه ماه خود رشد سود آوری مناسبی را نسبت به مدت مشابه سال قبل ایجاد کند. کاهش نرخ فروش محصولات استراتژیک در این گروه  و افزایش هزینه‌ها سبب ارائه گزارش‌های نسبتا ضعیف شده است.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.