آهن آنلاین
 تحلیل ماهانه بازار آهن آلات؛ شهریور ماه 1403

تحلیل ماهانه بازار آهن آلات؛ شهریور ماه 1403

پنج‌شنبه 29 شهریور 1403
زمان مطالعه: 4 دقیقه

به گزارش آهن آنلاین- بازار آهن آلات در آخرین ماه تابستان 1403 به دلیل ناترازی انرژی و عدم افزایش نرخ ارز، در اکثر محصولات خود روند کاهشی داشته است و در رکود شدید به سر می‌برد. آمارها نشان می‌دهد میلگردآجدارظفربناب، پس از طی نوسانات فراوان، قیمت آن از ابتدای شهریور‌ماه تا کنون افت 500 تومانی  را تجربه کرده است به‌طوری‌که از 27 هزار و 363 تومان به 26 هزار و 909 تومان کاهش یافته است.همچنین قیمت ورق سیاه2 نیز در یک ماه گذشته روند کاهشی داشته است و از 33 هزار و 727 تومان به 31 هزار و 681 تومان رسید و افت دو هزار تومانی را در قیمت تجربه کرد.

قیمت پروفیل تهران نیز از 36 هزار و 600 تومان در ابتدای ماه شهریور به 34 هزار و 727 تومان سقوط کرد و محصول نبشی آریان فولاد نیز با افت قیمت 400 تومانی، از 26 هزار و 900 تومان به 26 هزار و 500 تومان رسید اما قیمت تیرآهن ذوب‌آهن اصفهان، برخلاف سایر محصولات آهنی و فولادی طی یک ماه گذشته، افزایش قیمت را تجربه کرد و قیمت آن از 3450000تومان به 3772727 تومان رسید. این افت قیمت دلایل مختلفی داشت که یکی ازمهمترین آن‌ها ثابت ماندن نرخ دلار در کانال 59 هزار تومان بود. همچنین در هفته دوم شهریورماه، بازار آهن‌آلات نیمه تعطیل بود که این مساله موجب کم رونق شدن این بازار و عدم حضور فعالان فولادی در بازار شد.

از سوی دیگر بازار فولاد با بحران کاهش میزان تقاضا در ماه گذشته مواجه شد، که دو عامل رکود صنعت ساخت و ساز و مشکلات صادرات بیشترین اثر را در کاهش فروش و رکود بازار داشته‌اند.همچنین بازار جهانی فولاد نیز باچالش تهدید چینی روبروشده است و افزایش صادرات آهن‌آلات از چین، موجب افت شدید قیمت‌ها و رکود بازار جهانی شده است که سایه آن بر بازار ایران افتاده است.

ناترازی های کمرشکن با صنعت فولاد چه کرد؟

با وجود اینکه کارخانه فولاد مبارکه اصفهان،  ارزآوری چشمگیری  برای کشور داشته است اما در شرایط بحرانی و ناترازی انرژی به دلیل سیاست‌های اشتباه دولت، صنایع به‌ویژه صنعت فولاد به‌عنوان اولین مجموعه‌هایی هستند که مشمول اعمال محدودیت می‌شوند. به‌طوری‌که اعمال این محدودیت‌ها در سال جاری موجب کاهش ۳۰ درصدی تولید در کشور شده است.

با توجه به اینکه  ۵۰ درصد نیاز آبی فولاد مبارکه از طریق تصفیه فاضلاب شهرهای اطراف تامین می‌شود. از سوی دیگر بار اصلی ارزآور غیرنفتی ایران بر دوش این صنعت استراتژیک است، چرا در شرایط بحران انرژی، اولین اقدام دولتمردان اعمال محدودیت برای صنایع به‌خصوص صنعت فولاد است؟ اگر تولید در صنعت فولاد زمین بخورد قطعا شاهد بحران‌های سخت‌تری در اقتصاد کلان کشور خواهیم بود و از این نکته نباید غافل شویم که از بین رفتن رونق تولید صنایع در کشور به معنای نابودی اقتصاد خرد و کلان خواهد بود.

 این درحالی است که برخلاف سیاست‌های بالادستی و تأکید مسوولان بر تأمین انرژی برای صنایع است، در عمل خلاف این سیاست‌ها اجرایی می‌شود به‌طوری‌که در سال جاری محدودیت‌های برق منجر به کاهش ۳۰ درصدی تولید در کشور شده است.

کارشناسان بر این باورند که سرمایه‌گذاری در بخش تأمین انرژی و مدیریت بهینه مصرف برق در بخش خانگی تنها راه تأمین انرژی موردنیاز برای صنایع  است. به‌همین جهت سرمایه‌گذاری صنایع برای بخش انرژی می‌تواند این مشکل را به سرعت حل کند.

گفته می‌شود صنایعی مانند فولاد مبارکه اصفهان که در زمینه خودتامینی انرژی همکاری داشته است نباید برای تامین انرژی خود برای تولید محصولات، با بحران و کمبود مواجه شوند زیرا این مساله سبب از بین رفتن انگیزه سرمایه‌گذاری در این صنعت می‌شود. در صورتی‌که در برنامه هفتم توسعه  صرفه‌جویی‌ها و حاصل سرمایه‌گذاری‌ها در بخش انرژی باید به تولید اختصاص پیدا کند.

عدم اختصاص گازوئیل به کارخانجات فولادی در کنار قطعی برق

نکته قابل تامل این است که قطعی برق کارخانجات (بیش از دو روز درهفته) در شرایطی صورت گرفته است که به آن‌ها گازوئیل هم اختصاص پیدا نکرده است. این مساله سبب کاهش تولید شده است و از سوی دیگر به تجهیزات و مواد اولیه  آسیب رسانده است، که بنا براظهار مدیر اجرایی انجمن فولاد کمبود برق و گاز، موجب شده است تا  رشد تولید سالانه ۳۸ میلیونی تن در سال متوقف شود که این به ضرر اقتصاد کشور خواهد بود.

نبض فولاد در بورس کالای ایران

گزارش ها حاکی از آن است که تالارهای بورس کالای ایران در روز چهارشنبه ۲۸ شهریور ماه میزبان عرضه ۵۱۱ هزار و ۳۷۲ تن انواع کالا و محصول بود.همچنین  بیشترین عرضه های امروز مربوط به فولادی‌هاست که دست پر به تالار صنعتی و معدنی آمدند و ۳۷۸ هزار و ۲۰۶ تن انواع محصولات فولادی را روی تابلو بردند. گفتنی است ۲۲۵ هزار و ۸۷۷ تن میلگرد، ۱۲۸ هزار و ۷۹۰ تن ورق گرم، ۲۳ هزار و ۵۳۹ تن تیرآهن و ۲۰ دستگاه کامیونت FORCE در تالار محصولات صنعتی و معدنی عرضه شد.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.