آهن آنلاین
توافق ارزی فولادی‌ ها؛ موتور محرک رشد شاخص کل بورس

توافق ارزی فولادی‌ ها؛ موتور محرک رشد شاخص کل بورس

دوشنبه 26 شهریور 1403
زمان مطالعه: 5 دقیقه

به گزارش آهن آنلاین- توافقی شدن ارز حاصل از صادرات زنجیره فولاد، یکی از مهم‌ترین تحولات اخیر در حوزه اقتصاد ایران به شمار می‌رود. این تصمیم که با هدف حمایت از تولیدکنندگان داخلی و بهبود فضای کسب‌وکار اتخاذ شده است، اثرات قابل توجهی بر صنایع مختلف، به ویژه صنعت فولاد و بازار سرمایه خواهد داشت.

توافقی شدن ارز حاصل از صادرات زنجیره فولاد، موج جدیدی از امیدواری را در بازار سرمایه ایجاد کرده است. کارشناسان معتقدند این تصمیم می‌تواند منجر به افزایش سودآوری شرکت‌های فولادی و در نتیجه رشد شاخص بورس شود. همچنین، با حذف رانت ارزهای نیمایی، شفافیت و رقابت‌پذیری در بازار افزایش خواهد یافت.

گامی در جهت شفاف‌سازی بازار ارز

توافق‌نامه ارز حاصل از صادرات زنجیره فولاد، اقدامی در جهت شفاف‌سازی بازار ارز و کاهش رانت‌خواری است.  این تصمیم با ایجاد تغییرات اساسی در نحوه تخصیص ارز، تأثیرات گسترده‌ای بر اقتصاد کشور و به ویژه صنعت فولاد خواهد داشت. پیش از این، برخی از واردکنندگان با استفاده از ارز نیمایی که نرخ پایین‌تری داشت، کالاهای خود را وارد کرده و با قیمت بسیار بالاتر به فروش می‌رساندند. این امر منجر به ایجاد رانت‌های هنگفت برای این افراد شده بود. با توافقی شدن ارز، این رانت از بین رفته و همه فعالان اقتصادی به یک نرخ دسترسی پیدا می‌کنند. با حذف ارز نیمایی، رقابت در بازار افزایش یافته و تولیدکنندگان داخلی برای حفظ سهم بازار خود مجبور به بهبود کیفیت و کاهش هزینه‌های تولید می‌شوند.  شفافیت در بازار ارز، فساد و رانت‌خواری را کاهش داده و به بهبود فضای کسب‌وکار کمک می‌کند.

با توافقی شدن ارز، تولیدکنندگان فولاد به ارز با نرخ واقعی دسترسی پیدا می‌کنند و این امر انگیزه آن‌ها را برای صادرات افزایش می‌دهد. با دسترسی به ارز با نرخ واقعی، هزینه‌های تولید کاهش یافته و توان رقابت‌پذیری تولیدکنندگان داخلی در بازارهای جهانی افزایش می‌یابد. افزایش صادرات فولاد، منجر به بهبود تراز تجاری کشور و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی می‌شود. با افزایش صادرات و بهبود تراز تجاری، نیاز دولت به تامین ارز از طریق منابع خارجی کاهش می‌یابد. کاهش فشار بر بودجه دولت و کاهش تقاضا برای ارز، به کنترل تورم کمک می‌کند.

آثار مثبت توافقی شدن ارز حاصل از صادرات زنجیره فولاد بر بورس

جواد نصر اصفهانی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص آثار مثبت توافقی شدن ارز حاصل از صادرات زنجیره فولاد بر بورس، در گفت‌و‌گو با آهن‌ آنلاین گفت: یکی از اتفاقات نامبارکی که در دولت سیزدهم افتاد این بود که به‌مرور دلار نیما و بازار آزاد که در اواخر دولت دوازدهم به فاصله کمی رسیده بود، با یکدیگر فاصله زیادی پیدا کردند، این موضوع رانت گسترده‌ای را در اقتصاد کشور توزیع می‌کرد. وی افزود: یکی از بیشترین آسیب به اقتصاد کشور را همین موضوع چند نرخی بودن دلار وارد کرده است و یک رانت به‌شدت واضح در حوزه واردات ایجاد کرده است و اقلامی که با نرخ دلار آزاد و حتی بالاتر به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد با دلار نیمایی وارد کشور شده و واردکنندگان را منتفع می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: «یکی از موضوعاتی که آقایان طیب‌نیا و همتی از ابتدای دولت آقای پزشکیان بر آن تاکید داشتند حذف چند نرخی بودن دلار و کاهش فاصله دلار آزاد و نیما بوده است. از آنجاکه آقای همتی پیش از این در بانک مرکزی تجربه تغییر نرخ دلار نیما را داشته‌اند، این وعده را داده‌اند و اکنون نیز به همان سمت حرکت می‌کنند. البته شیوه انجام این کار باید صحیح تر باشد زیرا عموما تراز تجاری کشور از این موضوع آسیب می‌بیند. زمانی‌که برای واردات دلار ارزان در اختیار برخی افراد قرار می‌گیرد واردات افزایش می‌یابد و در مقابل سرکوب صادرات نیز منجر شده که تولیدکنندگان نیز انگیزه خود را از دست دهند زیرا ناچارند دلار خود را با نرخ نیما به بازار عرضه کنند‌.»

نصر اصفهانی اضافه کرد: «بنابراین از جنبه اقتصادی، توافقی شدن ارز حاصل از صادرات زنجیره فولاد اتفاق مثبتی است.  صنایع دلاری بورس که حجم بزرگی از این بازار را تشکیل می‌دهند در این سال‌ها از رکودی که ایجاد شده بود، آسیب قابل توجهی دیدند. اگر دولت چهاردهم قصد کمک کردن به بازار سرمایه را دارد لازم است همین رانت‌ها را از بین ببرد و نیازی به دخالت دستوری در بازار نیست.»

وی تصریح کرد: «بیشترین تاثیر این تصمیم بر سهم‌های دلاری بازار خواهد بود. فلزی‌ها و فولادی‌ها و زنجیره فولاد از این موضوع منتفع می‌شوند. شرکت‌ها و سهم‌هایی که فروش صادراتی فولادی بیشتری دارند در این بین بیشتر منتفع می‌شوند زیرا می‌توانند دلار خود را با نرخ بالاتری تسریع کنند. البته این موضوع به سرعت اتفاق نمی‌افتد و تاثیر آن را در آینده خواهیم دید‌ زیرا در تابستان با بحران بزرگ قطعی برق، زنجیره فولاد آسیب دید و گزارشات تابستان بسیاری از این شرکت‌ها خوب نخواهد بود‌ باید دید واکنش بازار نسبت به این موضوع چیست.»

به گفته این کارشناس بازار سرمایه اگر سریعتر این اتفاق بیفتند و تصمیم ارزی دولت عملی شود، اجرای بالفعل این تصمیم می‌تواند گزارشات منفی فولادی‌ها را خنثی کند. همچنین اثرات مثبت این تصمیم علاوه‌بر اقتصاد کشور و بازار سرمایه در جهت کاهش رانت موجود در اقتصاد و کمک به شفافیت اقتصاد کشور مشهود خواهد بود.

نصر اصفهانی خاطرنشان کرد: «زمانی که صادرکننده امکان دارد صادرات خود را با قیمت دلار بالاتری انجام دهد، قیمت ارز در بازار آزاد کنترل می‌شود. زیرا با بالارفتن توان ارزآوری صادرکنندگان، تراز تجاری کمتر تحت تأثیر قرار گرفته و از منفی بودن آن کاسته می‌شود. در این صورت کسری بودجه کاهش یافته و فشار کمتری به بازار ارز وارد می‌شود. با هموار کردن مسئله صادرات تراز تجاری بهبود یافته و بازار ارز کنترل می‌شود. هر چقدر فاصله دلار نیما و آزاد کم شود به نفع مردم خواهد بود. مردم نیز نباید تحت تأثیر تبلیغات منفی عده‌ای که از فاصله دلار نیما و آزاد منتفع می‌شوند، قرار گیرند.»

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.