آهن آنلاین
چشم‌انتظاری فعالان آهن آلات بر تصمیم‌های جدید دولت چهاردهم

چشم‌انتظاری فعالان آهن آلات بر تصمیم‌های جدید دولت چهاردهم

شنبه 24 شهریور 1403
زمان مطالعه: 5 دقیقه

در گفت‌وگوی آهن آنلاین با رئیس اتحادیه آهن و فولاد مطرح شد: رئیس اتحادیه آهن و فولاد با اشاره به رکود حاکم بر صنعت آهن آلات کشور و انتظار گشایش درآن با تصمیمات دولت جدید، اظهار کرد: ‌بازار اکنون در شرایط انتظار به سر می‌برد و متاثر از عدم شادابی صنایع پائین‌دست و وابسته به مصرف، رکود ساخت و ساز و انتظاری که از دولت جدید در زمینه رونق‌بخشی به پروژه‌های عمرانی در کشور وجود دارد در یک شرایط معلق باقی مانده و در رکود به سر می‌برد. کارشناسان بازار آهن و فولاد داخلی می‌گویند که در وضعیت کنونی، بازار آهن و فولاد با چالش‌‌های متعددی مواجه است. در واقع، از یک سمت انتظارات تورمی، هزینه فرصت نقدینگی تجار و از سمت دیگر کمبود تقاضا برای فولاد، مشکلات متعددی را برای این صنف به‌وجود آورده است. همچنین کاهش تقاضای واقعی از محل پروژه‌‌های ساختمانی و رکود در بازار مسکن در کنار سیاست‌‌های قیمت‌گذاری دستوری، فشارهای زیادی را بر بازار آهن ایجاد کرده و چالش‌های مختلفی را به وجود آورده است.

امیدواری فعالان صنعت آهن آلات به تغییر استراتژی‌ های تولید در دولت جدید

حمیدرضا رستگار، رئیس اتحادیه آهن و فولاد در گفت‌وگو با خبرنگار آهن آنلاین، درباره تغییرات مدیریتی در وزارت صمت و تاثیرات احتمالی آن بر وضعیت صنعت آهن و فولاد، اظهار کرد:‌ «با تغییرات مدیریتی به تدریج استراتژی و روش‌های مدیریتی دیگری در دستور کار قرار می‌گیرد. در تمامی وزارتخانه‌ها از جمله وزارت صمت، اتفاقاتی جدید در حال رخ‌دادن است و شیوه‌های مدیریت اقتصادی در بخش تولید و بازرگانی صنعت و معدن کشور دستخوش تغییراتی خواهد شد.» وی افزود: «آنچه ما از وزیر صمت می‌دانیم آن است که اتابک آشنا به بخش صنعت است و در حوزه آهن و فولاد و زنجیره‌های وابسته به آن به‌طور دقیق مسائل و مشکلات را می‌داند و به این موضوع واقف است که باید مشکلات کنونی مرتفع شود. طبیعی است اقداماتی که باید دراین حوزه انجام شود، نیاز به امکان‌سنجی و بررسی همه جوانب اقدامات جدید دارد.»

رستگار با بیان اینکه صنایع بالادست و مهمی مانند آهن و فولاد اهمیتی ویژه برای کشور و سایر حوزه‌های اقتصادی دارند، عنوان کرد:‌ این امیدواری وجود دارد که با اشراف به حوزه صنعت و بخش فولاد، وزیر جدید صمت، تصمیم‌هایی مهم برای این حوزه اتخاذ کند.رئیس اتحادیه آهن و فولاد اظهار کرد: «یکی از مهمترین مشکلات برای این حوزه، عدم پایبندی دولت‌ها به برنامه‌ها بوده است و طبیعی است که برای تحقق اهداف باید پایبندی به برنامه‌ها وجود داشته باشد. پیشنهاد ما این است که مدیران هر اقدامی را در چارچوب و قالب برنامه‌های توسعه‌ای و اسناد بالادستی انجام دهند.»

صنعت فولاد از برنامه ‌ریزی و هدفگذاری تولید عقب مانده است

رستگار خاطرنشان کرد: «در بازار آهن و فولاد با توجه به تولیداتی که در این بازار وجود دارد باید تصمیم‌گیری و سیاستگذاری شود. چشم‌انداز تولید فولاد در 1404 حدود 55 میلیون تن بوده است که به دلایلی متعدد، محقق نشده و از برنامه تولید عقب مانده‌ایم. مسائل و مشکلاتی در قیمت آهن و فولاد وجود دارد که موجب شده تا سرمایه‌گذاران تمایل چندانی برای ورود به آن نداشته باشند.»

رکود بازار مصرف داخلی و صادراتی صنعت آهن و فولاد

وی با بیان اینکه مصارف فولاد در دو بخش داخلی و صادرات است، تصریح کرد:‌ در هر دو بخش بازار فولاد وآهن، رکود و کم‌رمقی وجود دارد. در مصارف داخلی به دلیل بلاتکلیفی پروژه‌های عمرانی و کاهش آن، بازار مصرف داخلی در رکود به سر می‌برد. فعالان بازار آهن و فولاد چشم‌انتظار آن هستند تا تغییرات تصمیم‌گیری در دولت جدید را مشاهده کرده و اثرات آن بر خروج از رکود صنایع را ببینند. رئیس اتحادیه آهن و فولاد خاطرنشان کرد:‌ بازارهای هدف صادراتی نیز باید تقویت شوند و بازارهای جدید کشف شوند.

تاثیرات نامطلوب ناترازی انرژی بر تولید فولاد

وی درباره تاثیرات نامناسب ناترازی انرژی در تولید فولاد کشور، عنوان کرد:‌ یکی از مشکلات تولیدکنندگان فولاد این است که در تابستان قطع برق و در زمستان قطع گاز، موجب به‌هم‌خوردن برنامه‌های تولید شده و در برخی واحدها، زمینه‌ساز کاهش تولید شده است. این درحالی است که ایران یکی از مهمترین دارندگان منابع انرژی در دنیا است. رستگار اظهار کرد:‌ «سرمایه‌گذاری برای تولید بیشتر انرژی در کنار به‌روزرسانی تکنولوژی‌های تولید و استفاده از وسایل کم‌مصرف انرژی از جمله راهکارها به منظور حل ناترازی انرژی و کاهش آثار زیان‌بار قطع آن برای صنایع مختلف از جمله فولاد است.»

رئیس اتحادیه آهن و فولاد عنوان کرد:‌ برخی از کارخانه‌های تولیدکننده فولاد همانند واحدهای فولادی نباید با قطع انرژی مواجه شوند، چون قطعی انرژی، خسارت جبران‌ناپذیری بر خطوط تولید خواهد داشت. تولید نیازمند برنامه‌ریزی مناسب و پشتوانه است، اگر حمایت‌های لازم از صنعت فولاد و آهن انجام شود تولیدکنندگان تمایل بیشتری به سرمایه‌گذاری و توسعه خطوط تولید خواهند داشت. وی خاطرنشان کرد:‌ «واقعیت این است که چرخه تولید، توزیع و صادرات در صنعت آهن و فولاد دشواری‌ها و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد، بنابراین زنجیره تامین در این صنعت باید به‌صورت دائم با هم در ارتباط باشند و دولت نیز در این زمینه نقش تسهیل‌گر را ایفا کند.»

تشریح دلایل رکود حاکم بر صنعت آهن و فولاد کشور

وی با اشاره به عدم امکان نگهداری طولانی‌مدت آهن و فولاد، عنوان کرد:‌ «آهن محصولی است که دچار زنگ‌زدگی و اکسید می‌شود و باید برنامه‌ریزی شود تا این بازار بیش از این دچار رکود نشود. اکنون فعالان صنف آهن و فولاد در رکودی سنگین به سر می‌برند و به سختی توانسته‌اند در این صنف باقی بمانند و امیدواری به گشایش در امور دارند.» رئیس اتحادیه آهن و فولاد با اشاره به اینکه رکود ساخت و ساز مسکن نیز از دلایل رکود بازار آهن و فولاد است، بیان کرد:‌ «مسکن نیز از ضروریات زندگی مردم است و با توجه به اینکه کشور همواره با کمبود تولید مسکن مواجه بوده است هر برنامه‌ای که موجب رونق ساخت و ساز مسکن در کشور شود، می‌تواند صنعت آهن و فولاد کشور را نیز با تحرک و شادابی همراه کند.»

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.