آهن آنلاین
دلار ثابت؛ قیمت میلگرد کاهشی!

دلار ثابت؛ قیمت میلگرد کاهشی!

پنج‌شنبه 04 امرداد 1403
زمان مطالعه: 3 دقیقه

به گزارش  آهن آنلاین - نرخ ارز در بازار آزاد در حالی در کانال 58 هزار تومان به ثبات رسیده است که قیمت برخی محصولات فولادی روند کاهشی دارند و برخی دیگر صعودی شده‌اند. بررسی تالار صنعتی و معدنی بورس کالای ایران در روز چهارشنبه 5 مرداد چیزی حدود 274 هزار و 527 تن انواع میلگرد عرضه شد که با تقاضای 55 هزار و 339 تنی مواجه شد و در پایان 33 هزار و 277 تن میلگرد با میانگین قیمت موزون 25 هزار و 632 تومان به‌ازای هر کیلوگرم مورد معامله قرار گرفت. قیمت پایه تعیین شده برای میلگردهای عرضه شده در روز چهارشنبه 5 مرداد ماه 25 هزار و 700 تومان به ازای هر کیلوگرم به ثبت رسید. این درحالی است که میانگین قیمت پایه هر کیلوگرم میلگرد در هفته گذشته 26 هزار تومان اعلام شد که طی هفته جاری شاهد افت 1.1 درصدی هستیم. با وجود کاهش قیمت میلگرد در بازار فیزیکی بورس کالا حدود 12 درصد میلگردهای عرضه شده به فروش رسیده است و میزان عرضه و معاملات نسبت به هفته گذشته افزایش یافته است.

اختلاف قیمت میلگرد در بازار آزاد و بورس کالا

قیمت میلگرد در بازار آزاد در روز چهارشنبه حدود 25 هزار تومان به ثبت رسید که به‌طورکلی قیمت میلگرد در بازار آزاد نسبت به تالار صنعتی بورس کالای ایران ارزان‌تر است و در شرایطی که بخش مسکن و ساخت‌وساز در رکود قرار دارد و در زمان اوج مصرف میلگرد و سایر مقاطع طویل میزان تقاضا برای این محصولات به حداقل رسیده است و ازاین‌رو با رشد قیمت‌ها که تا هفته گذشته ادامه داشت مشتریان از رینگ صنعتی عقب‌نشینی می‌کنند و خریداران واقعی مصالح مصرفی خود را از بازار آزاد تامین می‌کند. در واقع اختلاف قیمت در دو بازار صنعتی و آزاد موجب شده که دادوستدها در بورس کالا فقط جنبه رفع تعهدات صادراتی داشته باشند. از آنجایی که صادرات نیز با چالش‌های داخلی و خارجی متعددی مواجه است از این رو رکود جدی پا به پای این صنعت می‌آید.

با معرفی شدن وزیر جدید امیدها به سمتی می‌رود که زنجیره فولاد از بحران خارج شود و یکی از راه‌حل‌های رفع رکود در این بخش گشایش راه‌های صادرات آهن و به حداقل رساندن چالش‌های موجود در ابن مسیر است که این موضوع نیازمند رفع تحریم‌های داخلی و خارجی است. از طرفی تعداد زیادی از واحدهای صنعتی و تولیدی با معضلی به نام کمبود نقدینگی مواجه هستند و ازاین‌رو تزریق پول به بخش صنعت می‌تواند به‌صورت جدی مشکلات متعدد این حوزه را رفع کند. نوسانات قیمت دلار نیز یکی دیگر از چالش‌های صنایع مادر ازجمله فولاد به‌حساب می‌آید و نزدیک شدن نرخ ارز در بازار آزاد و مبادله‌ای شاید شرایط برای صادرات و فروش داخلی بهتر رقم بخورد. وزیر جدید نیز می‌تواند با ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی بخش فولاد مانع از تعطیل شدن کارخانه‌های کوچک و متوسط مقیاس این زنجیره شود. تا زمانی که دولت چهاردهم کابینه خود را معرفی نکند و برنامه‌ها و سیاست‌های جدید خود را ارائه نکند زنجیره فولاد به همین رکودی خود ادامه خواهد داد و به عبارت بهتر این شرایط تا پایان مرداد ماه پابرجاست. 

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.